Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@16:29:32 GMT

برداشت گیاهان دارویی از جنگل های لرستان ممنوع است

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۶۷۰۲

برداشت گیاهان دارویی از جنگل های لرستان ممنوع است

خرم آباد - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: برداشت گیاهان دارویی در سطح جنگل ها و‌ مراتع به منظور ایجاد فرصتی دوباره برای تقویت و تجدید پوشش گیاهی عرصه های طبیعی این استان ممنوع است.

به گزارش ایرنا، شیرزاد نجفی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درطی سالهای گذشته بهره برداری بی رویه از گیاهان دارویی بطور سنتی و غیراصولی توسط افراد سودجو موجب تخریب رویشگاه های این محصولات شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: سطح زیر کشت این گونه های گیاهی به دلیل برداشت بی رویه درمعرض انقراض قرار گرفته و یا جزو گونه های منقرض شده محسوب می شوند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان کرد: موسیر، کنگر، آویشن، تره کوهی، پیاز نرگس، مرزه، پیچک و لاله واژگون از جمله این گونه های گیاهی هستند.
نجفی ادامه داد: هدف از ایجاد این ممنوعیت، ایجاد فرصتی دوباره برای تقویت و تجدید پوشش گیاهی عرصه های طبیعی استان است.
وی اضافه کرد: هرگونه حمل و برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه های طبیعی استان ممنوع و قاچاق است و با متخلفان این حوزه از طریق مراجع قضایی و انتظامی برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: از شهروندان درخواست می شود، در صورت مشاهده هرگونه برداشت بی رویه محصولات فرعی، مراتب را از طریق تلفن رایگان 1504 یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اعلام نموده تا سریع در دستور کار قرار گیرد.
7273/3210

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد منابع طبيعي آبخيزداري نجفي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۶۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان

   

به گزارش خبر گزاری صداو سیمای مرکز کرمان، حسین زینلی در جشنواره گیاهان دارویی در جبال بارز جیرفت اظهار کرد: گیاه دارویی به ارزش یک دلار اگر وارد چرخه صنعت و تنوع شود به ۱۰۰ دلار تبدیل می‌شود؛ اگر یک بشکه اسانس به اروپا بفرستیم ۱۲ هزار میلیارد ریال به کشور ارز می‌آوریم.
وی با اشاره به مزیت نسبی کشاورزی در جنوب کرمان گفت: صنعت اسانس گیری و بسته بندی باید در جنوب کرمان و مناطقی از کشور که ظرفیت تولید گیاهان دارویی دارد، شکل گیرد.
زینلی اضافه کرد: تولید محصولاتی همچون گل محمدی، زیره سیاه و آویشن در جنوب کرمان باعث رونق گردشگری هم می‌شود ضمن اینکه وقتی صنعت وارد منطقه‌ای شد کشاورزی قراردادی رونق پیدا می‌کند.
وی با یادآوری اهمیت گیاهان دارویی در رونق حوزه‌های مختلف بیان کرد: کرمان در تولید حنا استان اول کشور است و در خاورمیانه هم حرف اول را می‌زند بنابراین باید تمرکز ویژه داشته باشیم که این محصول را صنعتی (و تجاری سازی) کنیم.
احمد پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت:۸۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی جنوب کرمان است که ۵۳ هزار تن گیاهان دارویی مثل حنا و گل محمدی در سطح منطقه برداشت می‌شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان هم گفت:۵۰۰هزار هکتار سطح رویشگاه گیاهان دارویی جنوب استان کرمان است که در قالب طرح بهره برداری ۲۰ فقره طرح در سطحی معادل ۱۲ هزار هکتار برداشت گیاهان دارویی را در سال گذشته با مشارکت مردم و بهره برداران داشتیم.

دیگر خبرها

  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار
  • نخستین دوره برداشت جلبک‌های دریایی در چابهار آغاز شد
  • آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار
  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است
  • حق‌آبۀ لرستان فدای بازی‌ سیاسی شد/ کشاورزان ‌مهاجرت کرده‌اند
  • (ویدئو) خوددرمانی اورانگوتان با طب گیاهی پس از زخمی شدن
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود