Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر ساله چرای بی رویه دام های بومی و غیر بومی در این فصل سبب نابودی مراتع و فضای سبز می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  سفیر افلاک هر ساله در فصل بهار شاهد کوچ عشایر از شهرستان بروجرد هستیم، عشایری که از سمت جنوب به سمت استان همدان حرکت می کنند و تنها حدود 72 ساعت می توانند در این شهر بمانند و بعد به حرکت خود به سوی مقصد ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما متاسفانه هر ساله شاهد کوچ زودهنگام عشایر هستیم و مراتع و فضای سبز در این مدت زمان نابود می شوند البته این تنها یک سوی ماجراست چرا که با ورود عشایر، دامداران بومی برای چرای دام ها نیز به هر جایی دام ها را می برند تا از پوشش گیاهی استفاده کنند.

 

در شهرستان بروجرد 96 هزار هکتار مرتع وجود دارد که کوچ زودهنگام و چرای بی رویه دام ها در این مراتع سبب نابودی آنها می شود و هر ساله حدود 2 میلیون راس دام عشایر از این شهرستان عبور می کنند تا به مقصد برسند.

 

 

این در حالیست که عشایر تنها باید 72 ساعت مجاز به توقف هستند اما در برخی از موارد می بینیم کوچ عشایر بسیار بیشتر از این مدت زمان است که سبب بروز مسائل و مشکلاتی در شهر می کند و تاکنون اقدامی اساسی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.

 

حالا علاوه بر مراتع در برخی از تفرجگاه ها و فضای سبز هم شاهد چرای دام هایی هستیم که برخی آنها را بومی و برخی آنها را غیر بومی اعلام می کنند و این داستانی است که هر ساله تکرار می شود.

 

هم اکنون در چند نقطه از شهر بروجرد خصوصا در اطراف برخی از شهرکها چرای دام ها به وفور انجام می شود که وجود سگ های گله مشکلاتی را در اطراف این شهرکها ایجاد کرده است.

 

مصطفی مصطفی وند رئیس محیط زیست بروجرد در گفت و گو با سفیرافلاک اظهار داشت: امسال به دلیل سیلابی بودن و بارش های زیاد کوچ عشایر مدتی به تعویق افتاد اما هم اکنون برخی از عشایر وارد بروجرد شده اند.

 

 

وی اضافه کرد: علاوه بر چرای دام های عشایر، چرای دام های بومی هم بسیار افزایش یافته به طوری حتی در فضای سبز و اراضی هم شاهد چرای دام ها هستیم.

 

به گفته وی متاسفانه امسال افرادی نه عشایر هستند نه دامدار بومی بلکه دلالانی هستند که چند راس دام را در این ایام با چرا در هر نقطه ای از شهر پرورش می دهند تا با چند برابر قیمت بفروشند و سودهای کلانی کسب کنند و این اقدام سبب نابودی پوشش های گیاهی فضای سبز و مراتع می شود.

 

مصطفی وند تصریح کرد: این افراد دام های خود را به حاشیه شهر برده و برای چرای آنها از پوشش گیاهی فضای سبز استفاده می کنند.

 

 

در ادامه حسن بلوریان معاون فرماندار بروجرد افزود: در حال حاضر عشایر در چهار نقطه از شهر چادرهای خود را برپا کردند که تنها به مدت 72 ساعت می توانند در این شهر بمانند و باید بعد از مدت زمان به سمت مقصد حرکت کنند.

 

وی اضافه کرد: قرار شده که یک تیم متشکل از شهرداری، نیروی انتظامی، محیط زیست و منابع طبیعی در راستای جلوگیری از حضور بیش از موعد عشایر و چرای بی رویه دام ها تشکیل شده تا تذکرات لازم را ارائه دهند.

 

به گفته وی البته در این ایام دامداران بومی هم دام های خود را برای چرا به مراتع و فضای سبز می برند که باید متولیان و دستگاه ها از ورود دام ها به فضای سبز جلوگیری کنند.

 

مژگان نوابی مدیر گروه مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: با ورود عشایر مسائل و مشکلاتی از جمله بیماری های مختلفی ایجاد می شود که تب مالت، هاری و حیوان گزیدگی از مهمترین بیماری هایی است که در این فصل افزایش می یابد.

 

وی اضافه کرد: برخی از افراد از دام های عشایر خریداری می کنند که ممکن است این دام مبتلا به بیماری باشد و سبب تا سایر دام ها هم آلوده شوند.

 

به گفته وی همچنین در مدت توقف عشایر ممکن است محصولات لبنی خود را بفروشند که بیماری تب مالت را احتمال دارد به همراه داشته باشد و فرد مصرف کننده مبتلا به تب مالت شود و علاوه بر این رها کردن فضولات دامی ممکن است راه دیگر انتقال تب مالت به افراد باشد.

 

نوابی تصریح کرد: سگ هایی که همراه با عشایر هستند ممکن است سبب ایجاد مزاحمت برای افراد کند که در این فصل آمار حیوان گزیدگی بسیار افزایش می یابد.

 

 

به هر حال می طلبد برای جلوگیری از ورود دام ها به تفرجگاه ها و فضای سبز متولیان دستگاه ها مربوطه اقدام کنند چرا که این اقدام نه تنها چهره زشتی را در شهر ایجاد می کند بلکه نابودی فضای سبز و طبیعت را به همراه دارد.

 

گرچه هر ساله جلسات مختلفی برای ساماندهی این کار صورت می گیرد اما چندان موثر نبوده و هم اکنون تردد دام های عشایر علاوه بر حاشیه شهر در مسیر جاده بروجرد به سمت اشترینان بسیار زیاد است و توقف بیش از 72 ساعته عشایر سبب ایجاد مشکلاتی می کند.

 

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۱۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل از ۴ طرف کاشان را محاصره کرد

آفتاب‌‌نیوز :

حمیدرضا محمدی فشارکی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به وقوع سیل در شهرستان کاشان، اظهار داشت: به ندرت این اتفاق رخ می‌دهد که کاشان در محاصره سیل قرا بگیرد و از این رو حجم فراوان سیلاب از بالادست کاشان به سمت پایین سرازیر شد.

وی افزود: علی‌رغم انجام طرح مطالعاتی صورت گرفته در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری به دلیل عدم اختصاص اعتبارات سنگین لازم متوقف شده که در این شرایط صحبت‌هایی با مسئولان مربوطه داشتیم و دو مورد بازدید میدانی انجام شد و خسارات نیز در حال ارزیابی است.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان کاشان ضمن اشاره به ارائه خدمات توسط دستگاه‌های خدماتی ابراز داشت: برخی از مناطق تصمیم گرفته شد به منظور پیشگیری از خسارات جانی خالی از سکنه شود و همه عوامل در حال شست‌وشو و پاکسازی مناطق و ارائه خدمات هستند.

وی ضمن اشاره به حضور مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در کاشان گفت: ستاد مدیریت بحران در هفته پیش‌رو تشکیل می‌شود و سعی می‌شود بخشی از اعتبارات، تخصیص یافته و هزینه شود تا شاهد بروز چنین حوادث و خساراتی نباشیم، اما باید در نظر داشت که این آمادگی برای همه ما وجود داشته باشد.

محمدی فشارکی تصریح کرد: دیواره‌چینی مسیل‌ها و لایروبی رودخانه‌ها در دستور کار قرار دارد و توافقات ضمنی بین مجموعه‌های بین بخشی صورت گرفت و امیدواریم در یک بازه زمانی منطقی و به صورت استاندارد برای مردم شهرستان کاشان اقدامات مؤثری را انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • سیل از ۴ طرف کاشان را محاصره کرد
  • فیلم| لحظه محاصره بن‌گویر درمیان معترضان صهیونیست
  • (ویدیو) محاصره بن‌گویر درمیان معترضان صهیونیست
  • روستاهای چابهار در محاصره سیل
  • سیلاب از ۴ طرف کاشان را محاصره کرد + فیلم
  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان به مرکز تحقیقات فسیل مراغه
  • عشایرنقده ؛آماده کوچ به مراتع میانبند
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه