Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@22:49:18 GMT

فشار قبر چيست؟ + راههاي کاهش فشار قبر

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۶۶۱۶

فشار قبر چيست؟ + راههاي کاهش فشار قبر

خبرگزاري آريا -
فشار قبر چيست
از هولناکترين عذاب‌هاي قبر كه ميت در شب اول قبر به آن مبتلا مي شود، فشار قبر است كه مومن و كافر، كوچك و بزرگ، بايد حد طبيعي و ناگزير آن را تحمل كنند اما اين فشار تحت اعمال انسان و پرونده اي كه با اوست بسيار متغير است.
فشار قبر چيست؟
اما در مورد اينكه واقعيت فشار قبر چيست و كيفيت آن به چه شكلي است، اطلاعات دقيقي در دست نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخي همچون علامه مجلسي، علامه حلي، علامه شبر و مرحوم حمصي رازي معتقد به عذاب جسد هستند. به عقيده اين بزرگان و برخي ديگر، ممكن است روح در عالم قبر، در بدن داخل شده و عذاب را تحمل كند ... علامه مجلسي مي‌فرمايد: انما السوال و الضغطة فى الاجساد الاصلية ...؛ سوال و تنگي و فشار قبر مربوط به جسد اصلي است.(جسد اصلي در مقابل جسد برزخي)
عوامل فشار قبر در روايات:
- حق الناس
- سخن‌چيني، ازدواج نکردن
- غيبت، سخن‌چيني، بي‌تفاوتي به پاکي
- سبک شمردن نماز
- ياري نكردن مظلوم
- ضايع نمودن نعمت‌هاي الهي
- بداخلاقي
راههاي کاهش فشار قبر
عوامل از بين رفتن فشار قبر:
عوامل متعددي که سبب از بين رفتن فشار قبر مي‌شود در روايات بر شمرده شده است که از آن جمله مي‌توان :
1. امام صادق (عليه‌السّلام): هر چيزي قلبي دارد و قلب قرآن سوره ياسين است‌. کسي که آن را قرائت کند از فشار قبر ايمن خواهد بود، و...
2. امام باقر (عليه‌السّلام): کسي که بر تلاوت سوره زخرف مداومت نمايد، خداوند در قبر، او را از حشرات و حيوانات سمي زمين و فشار قبر ايمن مي‌نمايد تا زماني که در پيشگاه خداوند حاضر شود.
3. امام صادق (عليه‌السّلام): کسي که بين ظهر پنج‌شنبه تا ظهر جمعه از دنيا برود، خداوند او را از فشار قبر ايمن مي‌گرداند.
4. منصور بن حازم گويد: از امام صادق (عليه‌السّلام) پرسيدم پاداش کسي که چهار بار حج بجا آورده چيست؟ فرمود: ‌اي منصور کسي که چهار بار حج بجاي آورد هرگز فشار قبر نبيند.
5. اميرالمؤمنين (عليه‌السّلام) فرمودند: کسي که در هر جمعه سوره نساء را بخواند از فشار قبر ايمن خواهد بود.
6. امام باقر (عليه‌السّلام) در ضمن بيان اثرات زيارت امام حسين (عليه‌السّلام) مي‌فرمايند: زيارت امام حسين باعث ايمن بودن زائر از عذاب قبر مي‌شود.
7. پيامبر اسلام (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: سه طايفه از زن‌ها هستند که عذاب قبر از آنها برداشته شود و با حضرت فاطمه دختر حضرت محمّد (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌وسلّم) محشور مي‌شوند؛ زني که بر غيرت شوهرش صبر کند، زني که با شوهر بد اخلاق بسازد و زني که مهريه‌اش را ببخشد.
8. از رسول خدا روايت شده است که صدقه دادن مؤمن از او آفت‌هاي دنيا و عذاب قبر و عذاب روز قيامت را برطرف مي‌کند.
زمان آغاز و پايان فشار قبر:
عذاب قبر اختصاصي به شب اول قبر ندارد و ممکن است همه يا بخشي از زمان حضور فرد در برزخ را شامل شود.
منظور از شب اول قبر که در روايات براي اموات ذکر شده، شبي نيست که ما به حساب دنيا شب اول مي‌شماريم، چرا که در عالم برزخ، خورشيد و به دنبال آن شب و روزي، چون عالم دنيا وجود ندارد. طبق نظر محدثان، اگر ميتي را صبح دفن کردند همان موقع فرشتگان به سراغ او مي‌آيند. اين عذاب با نفخه صور اول پايان مي‌يابد. بيشتر متکلمان و اهل حديث برخي امور قبر مانند سؤال قبر و فشار قبر را مربوط به بدن خاکي و بيشتر فلاسفه اين امور را مربوط به بدن برزخي مي‌دانند.
آيا افراد مومن هم فشار قبر دارند؟
اگر مومني با وجود گناهان کمي از دنيا رود فشار قبري کمي را متحمل مي شود اما دليلي ندارد کسي که پاک و پرهيزگار است به عذاب الهي گرفتار شود. لذا اگر مومني هم به فشار قبر دچار مي شود بخاطر آن نعمت هايي است که ضايع کرده است. "سعدبن معاذ"، يکي از بهترين ياران پيامبر بود. وقتي او از دنيا رفت رسول خدا (صلي الله عليه و آله) در تشييع جنازه اش شرکت کرد و هفتاد هزار فرشته هم همراه جبرئيل، در تشييع او حضور داشتند.
اما همين سعدبن معاذ هم عذاب قبر داشت. از رسول خدا(صلي الله عليه و آله) پرسيدند: "آيا واقعا سعد عذاب قبر کشيد."
حضرت فرمود: آري، زيرا که با خانواده اش قدري بداخلاق بود.
گردآوري: بخش مذهبي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۶۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود

حرکت دسته عزاداری و سوگواری مردمی شاگردان مکتب شیخ الائمه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در روز شنبه مورخ ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح ابتدای بلوار آیت الله اشرفی اصفهانی مسجد حضرت امام سجاد علیه السلام به سمت میدان صادقیه برگزار می شود.

از تمامی سوگواران و عزاداران به ویژه شاگردان مکتب امام جعفر صادق علیه السلام دعوت می شود تا در این حرکت عظیم و باشکوه عزای آل الله شرکت چشمگیر داشته باشند.

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث