Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@22:43:47 GMT

جشنواره تئاتر دانشگاهی و شور و هیجان تئاتر دیدن

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۷۶۱۵

جشنواره تئاتر دانشگاهی و شور و هیجان تئاتر دیدن

جشنواره تئاتر دانشگاهی از پنجشنبه آغاز شده است تا شور و هیجان پشت درهای سالن‌ها حکایت از آن می‌کند مشتاقان امروز تئاتر ایران نسل جوان دانشگاهی است. ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم - احسان زیورعالم

جشنواره 22ام تئاتر دانشگاهی از روز پنجشنبه چراغ اجراهایش را روشن کرده تا شاید همانند سال‌های گذشته غافلگیری‌های یک سال آینده تئاتر ایران در این بستر رقم خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کافی است در یکی از روزهای جشنواره به سالن‌های میزبان سرک بکشید تا دریابید هنوز می‌توان برای تئاتر هجوم و هیجان تصور کرد. هنوز هستند کسانی که برای دیدن یک اثر، آن هم ساخته یک کارگردان تازه‌کار، سر و دست بشکنند و برای رسیدن به جایی روی زمین ساعتی پشت درهای بسته انتظار بکشند.

این وضعیت زمانی جالب‌تر می‌شود که در یک جلسه با حضور بزرگان تئاتر که در نهایت ده تا بیست نفر برای شنیدن یک مونولوگِِ مونوتن حاضر می‌شوند، در جلسات نقد و بررسی آثار جمعیتی چشمگیر پای شنیدن نظر منتقدان جوان می‌نشینند. حتی برخی برایشان تبدیل به شخصیتی کالت می‌شود و برخی هم مورد مخالفت قرار می‌گیرد. وضعیت جلسات نقد نیز شبیه به یک محاکمه می‌ماند که در آن از تعارف و کلاه برداشتن از سر برای هم خبری نیست. این جهانی است که نسل تازه‌کار تئاتر می‌آفریند و همانند آثار روی صحنه‌اش، فارغ از هرگونه محافظه‌کاری است.

جشنواره تئاتر دانشگاهی امسال با موضوعات حاد اجتماعی وارد معرکه اجرا شده است. در همان روز اول نهاد مدرسه در نمایش «است» به چالش کشیده می‌شود و شاید با روی صحنه‌ رفتنش بیشتر درباره‌اش بشنویم. نمایشی که تمایل دارد تصویری فاجعه‌بار از نهاد آموزشی مهم کشور ترسیم کند که می‌توان درباره‌اش ساعت‌ها بحث کرد. نظرها نسبت به نمایش همانند جلسه نقد و بررسی‌اش می‌تواند آمیزه‌ای از مثبت‌ها و منفی‌ها باشد تا خبر از آن دهد جشنواره امسال دانشگاهی، جشنواره قابل‌بحثی است.

این جلسات قرار است تا روز یکشنبه ادامه پیدا کند و برنامه آن به قرار زیر است:

شنبه هفتم اردیبهشت؛ ساعت 22:30: رفیق نصرتی، عرفان خلاقی، کیوان سررشته، رامین اکبری، همایون حجازی

یکشنبه هشتم اردیبهشت؛ ساعت 20:30: رفیق نصرتی، عرفان خلاقی، عباس جمالی، محمدرضا علی‌اکبری

برای دیدن نمایش‌ها نیز کافی است به یکی از سالن‌های مولوی، پلاتو اجرای تئاتر شهر، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه هنر و عمارت نوفل لوشاتو مراجعه کنید. جدول اجراهای این دوره را می‌توانید در از اینجا دریافت کنید.

قیمت بلیت‌های جشنواره امسال نسبت به سال گذشته با افزایش نسبی قیمت روبه‌رو شده است؛ اما در نهایت قیمت بلیت‌ها نسبت به شرایط روز تئاتر ایران ارزان به حساب می‌آید. قیمت بلیط آزاد نمایش‌ها 20هزار تومان و برای دانشجویان با تخفیف 75٪ برابر با 5هزار تومان است. دانشجویان کافی است برای تخفیف از کد تخفیف  tiwallstudent در سایت تیوال استفاده کنند.

با توجه به کم‌کاری‌های چند سال اخیر و مناسبت هفتم اردیبهشت و روز تئاتر دانشگاهی آرزو آن است مسئولین فرهنگی وزارت علوم و البته دیگر نهادهای مرتبط با توجه به انرژی مثبت جاری در این جشنواره در بهبود وضعیت تئاتر دانشگاهی کوشش بیشتری از خود خرج دهند. آینده جهان نمایش ایران در این چند روز رقم می‌خورد.

انتهای پیام/

R1369/P/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط تالار مولوی تئاتر دانشگاهی جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی تئاتر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تالار مولوی تئاتر دانشگاهی جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی تئاتر تالار مولوی تئاتر دانشگاهی جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۷۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید

دلش تنگ شده بود برای دنیای آسید کاظم، برای آن همه عاطفه‌ای که در آن دوران جریان داشت، برای مردی که برای کبوترش گریه می‌کرد ...

محمود استادمحمد دلش برای همه این چیزها پر می‌کشید.

به گزارش ایسنا، حالا سال‌هاست که محمود استادمحمد مهمان قطعه هنرمندان بهشت زهراست ولی «آسید کاظم» او همچنان به زندگی خود ادامه می‌دهد. در این سال‌ها چند بار کارگردان‌های جوان تئاتر این نمایشنامه را به صحنه برده‌اند و فردا (شنبه ۸ اردیبهشت ماه)  هم قرار است قاسم زارع آن را در تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامه‌خوانی کند.

این برنامه، بهانه‌ای شد برای ما که کمی به سال‌های دورتر برگردیم و با مرور خاطرات گذشته، بخشی از دلتنگی‌های خود را برای تئاتری که داشتیم، برطرف کنیم.

محمود استادمحمد که نامش با نمایشنامه «آسید کاظم» گره خورده است، در گفتگویی که به مناسبت برگزاری بزگداشتش در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر با ایسنا داشت، درباره نمایشنامه «آسید کاظم» که خودش هم آن را بسیار دوست می‌داشت، گفته بود : «آسید کاظم» را خیلی دوست دارم، خودم هم به عنوان یک فرهنگ عتیق به آن نگاه می‌کنم. چند وقت پیش که محمد رحمانیان آن را نمایش‌نامه‌خوانی کرد، یک اجرایش را دیدم. محمد نه تنها زبان مردم را خوب می‌شناسد، ادبیات را هم خوب می‌شناسد اما وقتی بازیگران محمد، متن را اجرا می‌کردند احساس کردم که این متن نسبت به این بازیگران چقدر عتیق است! چقدر زبان این نمایش، دنیا آدم‌های این نمایش در فرهنگ سپری شده معاصر قرار گرفته است. من دنیای «آسیدکاظم» را خیلی دوست دارم، گاهی حسرت این دنیا را می‌خورم که چقدر محترم بود، چقدرعاطفی و چقدر ریشه‌دار بود. از اینکه یک انسان بنشیند برای کبوترش گریه کند، حسی به من دست می‌دهد که نمی‌توانم بگویم زیباست چیزی فرای زیبایی است.»

او که در ۲۰ سالگی این نمایشنامه را نوشته بود، درباره حال و هوای جوانان هم‌دوره خودش چنین گفته بود: «فکرش را بکن، مونولوگ «آدم از روزی که تو خشت می‌یاد تا روزی که رو خشت بیفته، بدبخته...»، ما کجا بودیم و یک جوان ۲۰ ساله چگونه به زندگی نگاه می‌کرد!»

ما اما شگفت‌زده شده بودیم که او چگونه در نخستین روزهای جوانی خود چنین نمایشنامه‌ای نوشته و او در پاسخ به حیرت‌زدگی ما گفته بود: «متن را در ۲۰ سالگی نوشتم. در ۲۰ سالگی خیلی کارهایم را کرده بودم. قبل از ۲۰ سالگی دو نمایش کارگردانی کرده بودم. آن وقت‌ها ریتم‌ ما تند بود. حکم زمانه بود. فقط من نبودم. بیضایی در چند سالگی «نمایش در ایران» را نوشت. اینکه یک نفر زیر ۲۰ سالگی نگاه تاریخی داشته باشد، خیلی مهم است چون نوشتن تا نوشتن با نگاه تاریخی دو مساله است. عباس نعلبندیان هم زیر ۲۰ سالگی چند اثرش را نوشته بود.»

حالا و با تغییرات هر روزه‌ای که تئاتر ما داشته است، نمایشنامه «آسید کاظم» هم واقعا گویی از عهد عتیق می‌آید و اما همچنان بخشی از بدنه تئاتر ما دلتنگ جهانی است که این نمایشنامه روایت می‌کرد. شاید به دلیل همین دلتنگی است که قاسم زارع هم تصمیم به خوانش این نمایشنامه گرفته. او قرار است با همراهی مسعود کرامتی، قاسم زارع، بهرام‌ ابراهیمی، فرهاد بشارتی، بهرام درخشان، علی عطایی‌حور، حسن شفیعی، دانیال ابراهیمی، آیدا قدرتی ساعت ۲۰ فردا، در هشتمین روز ماه اردیبهشت این نمایشنامه را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامه خوانی کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • نمایش هیجان‌انگیز پرسپولیس و افسوس بزرگ یحیی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید