Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست احیای تالاب گاوخونی با وجود حقابه تعیین شده را ممکن نمی‌داند. ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان،  عیسی کلانتری امروز در جریان سفر به اصفهان از تالاب گاوخونی بازدید کرد. وی در حاشیه این بازدید درباره روند احیای تالاب و تصمیمی که دولت در این زمینه گرفته است، اظهار داشت: حقابه تالاب گاوخونی سالیانه 175 میلیون متر مکعب یعنی 6 متر مکعب در ثانیه است، با این وضعیت زاینده‌رود، اگر قرار به ورود این میزان آب به تالاب باشد گاوخونی هیچ وقت زنده نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بنابراین باید با وزارت نیرو به تفاهم برسیم که حقابه به صورت سیلابی در بهمن و اسفند تا نیمه فروردین داده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دیدیم که 300 لیتر در ثانیه آب وارد شده به تالاب نیز تبخیر می‌شود، گفت: خوشبختانه غرب و جنوب غرب کشور با بارش‌های اخیر سیراب شدند و در شرق کشور نیز وضعیت تالاب‌ها بهبود یافت، اما با این روند به گاوخونی هیچ وقت آب نخواهد رسید.

اصفهان| با جاری شدن سیلاب‌ها تنها 20 درصد تالاب گاوخونی آبگیری شد‌آب زاینده‌رود پس از 14 سال به تالاب گاوخونی رسیداصفهان| تالاب گاوخونی به جای پول به حقابه نیاز دارد‌

وی ادامه داد: دستور اکید رئیس جمهور این است که تالاب‌ها احیا شوند بنابراین از وزارت نیرو می‌خواهیم که به صورت سیلابی و نه قطره چکانی حقابه تالاب را بدهد.

کلانتری بیان کرد: اکنون سطح تالاب کمتر از 10 درصد آب دارد که ممکن است این میزان فقط یک یا دو درصد از حجم تالاب را شامل شود که این نیز تا دو ماه آینده کمتر از نیم درصد خواهد شد، بنابراین اگر می‌خواهیم تالاب گاوخونی را داشته باشیم حقابه آب را باید در 3 ماهه بهمن، اسفند و فروردین به صورت سیلابی بدهیم.

به گزارش تسنیم، تالاب گاوخونی در حالی امروز میزبان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست بود که فقط یکی دو رسانه برای پوشش خبری این بازدید حضور داشتند و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از سایر رسانه‌ها برای انعکاس خبری این بازدید دعوت نکرده بود. این در حالی است که وضعیت تالاب گاوخونی با منابع زیستی غنی به واسطه بهره برداری‌های غیرمجاز از آب زاینده رود در سال‌های اخیر خشک بوده و مطالبه همیشگی رسانه‌ها از دولت احیای این تالاب حیاتی فلات مرکزی ایران بوده است.

تالاب بین‌المللی گاوخونی اصفهان بعد از نزدیک به 15 سال فروردین امسال بر اثر بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب رنگ حیات به خود گرفت اما با اتمام بارندگی‌ها، ورود آب به گاوخونی نیز متوقف شد.

جریان فعلی زاینده‌رود نیز در حدی نیست که به گاوخونی برسد، در حال حاضر تنها آبی که وارد گاوخونی می‌شود پساب منطقه است و به نظر نمی‌رسد با شرایط فعلی، گاوخونی همانند سایر تالاب‌های کشور احیا شود.

انتهای پیام/ش

R41346/P/S6,51/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۲۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارائه راهکارهای خردمندانه محیط زیستی در توسعه صنایع و رشد اقتصادی کشور به خصوص در سواحل مکران در دست اقدام است که با مشارکت مردم و جوامع محلی راه‌اندازی و فعال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، مجتبی ذوالجودی با تبریک «روز ملی خلیج فارس» در تشریح اهمیت توجه به زیستگاه‌های دریایی به‌ویژه خلیج فارس اظهار کرد: خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان است و مساحتی به بزرگی ۲۳۷ هزار کیلومتر مربع دارد و به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منطقه تأمین انرژی جهان با برخورداری از ۴۰ درصد ذخایر نفتی جهان و از طریق تردد سالانه بیش از ۴۰ هزار کشتی، بیش از ۲۳ درصد نفت تولیدی جهان را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه مرجان‌های خلیج فارس تا تغییرات روزانه ۹ درجه و تغییرات سالانه ۲۰ درجه را تحمل می‌کنند، بنابراین به عنوان منابع بالقوه ژنتیکی برای افزایش تاب‌آوری در برابر تغییر اقلیم مورد توجه هستند، افزود: کیفیت نفت‌های خام در جهان مشابه هم نیست و ذخایر نفتی خلیج فارس دارای ویژگی‌هایی چون سهولت استخراج، هزینه پایین تولید، امکان تولید مازاد بر ظرفیت و کیفیت‌تر بالا است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خلیج فارس با تنوع و غنای زیستی و تولید بالا و برخورداری از جزایر بی‌نظیر و ارزشمندترین زیستگاه‌های حساس ساحلی مانند جنگل‌های حرا، آبسنگ‌های مرجانی، بسترهای علفی، مناطق تخم گذاری لاکپشت‌ها، پهنه‌های جزر و مدی، خوریات و مصب‌های متنوع و ذخایر عظیم آبزی، یکی از اکوسیستم‌های دریایی منحصربه‌فرد آب‌های گرمسیری جهان محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور و معیشت مردم بومی منطقه دارد.

ذوالجودی اضافه کرد: محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌ها است.

وی ادامه داد: آلودگی‌های با منشأ خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل مانند استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت توجه به زیست بوم خلیج فارس گفت: این منطقه به لحاظ غنا و تنوع زیستی بالا و ارتباط با دریای عمان و آب‌های باز اقیانوسی (اقیانوس هند) از ظرفیت‌های بسیار بالای اکولوژیک در تولید آبزیان، گردشگری و طبیعت گردی، پرنده‌نگری، تولید انرژی پاک و حمل‌ونقل دریایی و بسیاری از زمینه‌های دیگر اقتصادی برخوردار است که با برنامه‌ریزی اصولی می‌توان برای بهره‌برداری و توسعه متوازن و خردمندانه از این ثروت بی‌نظیر و نعمت خدادادی در راستای توسعه و ایجاد شغل و درآمد پایدار جوامع محلی اقدام کرد که معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در جهت سیاست‌های ابلاغی توسعه دریامحور مقام معظم رهبری و دستور اکید رئیس جمهوری در سال جاری برنامه‌های ویژه‌ای جهت دستیابی به اهداف این سیاست‌ها از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌های اکولوژیک و زیست‌محیطی محیط‌های دریایی و تالاب‌ها و ارائه راهکارهای خردمندانه محیط زیستی در توسعه صنایع و رشد اقتصادی کشور به خصوص در سواحل مکران را در دست اقدام دارد که با مشارکت مردم و جوامع محلی راه‌اندازی و فعال خواهد شد.

کد خبر 749041

دیگر خبرها

  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد