Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به‌بی‌توجهی به تأمین بودجه و تعداد پرسنل انتقال خون استان، گفت: با این وجود نه‌تنها پرسنل و بودجه‌ای به انتقال خون استان اضافه نشد بلکه کاهش هم داشت.

به گزارش قدس آنلاین ، حمیدرضا اسلامی ظهر امروز در نشست خبری با موضوع ارائه گزارش عملکرد و همچنین دستاوردها و محدودیت‌های اداره کل انتقال خون خراسان رضوی که در دفتر وی برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: برنامه‌های این اداره کل به‌گونه‌ای طراحی شده که برای روزه‌داران هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند و تمام مراکز انتقال خون استان به‌جز مرکز مهر از ساعت 21:15 شب تا 1:15 بامداد فعال هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به روز کارگر، بیان کرد: حقوق تمامی کارگران و پرسنل این اداره کل از اسفندماه سال گذشته پرداخت نشده بود و دچار مشکل بودند که امروز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی حقوق عقب‌افتاده آنان پرداخت می‌شود.

بی‌توجهی به تأمین بودجه و تعداد پرسنل انتقال خون خراسان رضوی

وی با بیان اینکه سال گذشته 2 هزار تخت بیمارستانی در خراسان رضوی اضافه شده، ادامه داد: با این وجود نه‌تنها پرسنل و بودجه‌ای به اداره کل انتقال خون اضافه نشد، بلکه کاهش هم داشت و پرسنل جدیدی جایگزین افراد بازنشسته نشد.

اسلامی با اشاره به اینکه پرسنل اداره انتقال خون در  خراسان رضوی 250 نفر است، تأکید کرد: در حالی که حداقل نیاز به 450 تا 500 پرسنل داریم و به‌همین دلیل این کمبود نیرو با فشار کاری بر پرسنل و همچنین اضافه کار اجباری جبران می‌شود و برخی از آنان حتی به‌صورت سه شیفت هم کار می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در خصوص بودجه این اداره کل تشریح کرد: دو بودجه از طریق استان و تهران به‌این اداره کل اختصاص پیدا می‌کند که بودجه اختصاص‌داده‌ شده از سوی تهران در سال 97 به‌شدت کاهش یافت.

وی اضافه کرد: میزان بودجه اختصاص‌داده‌ شده در سال 97 از سوی استان نیز نسبت‌به سال 95 به‌کمتر از نصف رسید، این در حالی بود که بودجه سال 97 نسبت به‌سال 96 افزایش یافته بود.

اسلامی اظهار کرد: برداشت ما این است که در سال جاری حداقل بین یک هزار تا 2 هزار تخت بیمارستانی در استان اضافه می‌شود، اما به‌پشت صحنه این ماجرا که تأمین بودجه‌ها و تعداد پرسنل اداره انتقال خون است، توجهی نمی‌شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی یادآور شد: بارها هشدار داده‌ام که موضوع تأمین خون و فرآورده‌های خونی مسأله مهمی است، متأسفانه برخی از مسؤولان تا خود یا خانواده‌اشان دچار مشکل نشوند، به‌فکر حل مشکل نمی‌افتند.

 195 هزار و 275 نفر در سال 97 در خراسان رضوی خون اهدا کرده‌اند

وی تشریح کرد: در سال 97 تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز انتقال خون خراسان رضوی 195 هزار و 275 نفر بوده است که نسبت به‌سال 96 رشد 6 درصدی دارد، همچنین، از 151 هزار و 118 نفر خون‌گیری شده که نسبت به‌سال 96 افزایش 7 درصدی دارد.

اسلامی با بیان اینکه تعداد مردودین 44 هزار و 157 نفر بود که نسبت به‌سال 96 افزایش 3 درصدی دارد، افزود: در سال گذشته 81 هزار و 664 اهداکننده مستمر که حداقل سه بار در سال اهدای خون داشته‌اند نیز در سطح استان داشتیم که نسبت به‌سال 96 رشد 9 درصدی داشته‌اند و در این خصوص به 54 درصد دست یافتیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی یادآور شد: براساس مطالعات صورت‌گرفته، اهداکنندگان مستمر نسبت به‌سلامتی خود حساس‌تر هستند، اهل ورزش بوده و از فرهنگ بالایی برخوردار هستند و دسترسی به‌آنان سریع‌تر و راحت‌تر است، این مسائل سبب شده که خونی که اهدا می‌کنند، آلودگی کمتری نسبت به‌میزان طبیعی داشته باشد.

وی گفت: تعداد اهداکنندگان باسابقه سال 97 در سطح استان 42 هزار و 192 نفر بوده که افزایش 10 درصدی داشته و تعداد اهداکنندگان بار اولی نیز 27 هزار و 262 نفر بوده که نسبت به سال قبل خود 5 درصد کاهش داشته و بر این اساس با افزایش اهداکنندگان مستمر، بر مدار خوبی پیش می‌رویم.

اسلامی بیان کرد: در سال 97، 142 هزار و 620 نفر از اهداکنندگان، یعنی 94 درصد آنان مرد و 8 هزار و 497 نفر آنان یعنی 6 درصد زن بوده‌اند و از بیش از 151 هزار اهدا، تعداد کل فرآورده‌های خونی 366 هزار و 226 مورد بوده است.

برای تأمین خون توریسم سلامت با مشکل مواجه هستیم

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی تأکید کرد: مشهد به‌یکی از قطب‌های درمانی تبدیل شده و از سایر شهرها و کشورها برای درمان و جراحی به‌این شهر سفر می‌کنند، بنابراین خون همه این افراد نیز باید تأمین شود.

وی با اشاره به‌رایگان بودن خون برای بیمارستان‌ها مطابق قانون، متذکر شد: با شرایط موجود دیگر قادر نیستیم، خون توریسم سلامت را مانند گذشته در اختیار بیمارستان‌ها قرار دهیم، چراکه این امر فشار زیادی بر اداره انتقال خون وارد می‌کند.

اسلامی اضافه کرد: بیمارستان‌های پرمصرفی همچون رضوی، امام رضا(ع)، قائم، سینا و مهر برای همکاری متقابلی داشته باشند تا بتوانیم در خصوص ارائه خون و فرآورده‌های خونی ادامه حیات داشته باشیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: به‌همین منظور طرحی در حال بررسی است که به‌بیمارستان‌های پرمصرف برای توریسم سلامت، جراحی زیبایی و موارد این چنینی ارائه خون رایگان به‌حق نیست.

اسلامی یادآور شد: به‌علت مناسب بودن هزیه‌های درمان و وجود جراحان زبده در مشهد، از سایر کشورها اقبال زیادی برای مراجعه به‌این شهر برای درمان وجود دارد، به‌همین دلیل برای حفظ رساندن خون و فرآورده‌های خونی به بیمارستان‌های خصوصی برای توریسم سلامت، باید همکاری بیشتری صورت گیرد، در غیر این صورت، بی‌تردید برای تأمین خون دچار مشکل می‌شویم.

تأمین خون 26 بیمارستان در خراسان رضوی

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی تشریح کرد: با توجه به‌افزایش تخت و جراحی‌ها در بیمارستان‌های سطح استان از 26 بیمارستانی که خون مورد نیاز آنان تأمین می‌شود، بیمارستان اکبر 111 درصد، حضرت زهرا(س) رشتخوار و امام حسن مجتبی(ع) کلات هر یک با 100 درصد، علوی با 21 درصد، منتصریه با 21 درصد، شهدای قوچان با 14 درصد، لقمان حکیم سرخس با 12 درصد و موسی‌بن جعفر(ع) قوچان با 11 درصد بیشترین افزایش مصرف را در سال 97 در مقایسه با سال 96 داشته‌اند و بیمارستان امید نیز با کاهش 31 درصدی روبه‌رو شده است.

بیمارستان امام رضا(ع)، رکوردار مصرف خون در سال 97

وی اظهار کرد: از نظر تعداد مصرف کیسه خون در سال 97 نیز بیمارستان امام رضا(ع) با 49 هزار و 698 کیسه خون معادل حدود یک سوم تولید خون استان رکوردار مصرف بوده و پس از آن بیمارستان‌های قائم با 38 هزار و 539 عدد کیسه خون، دکتر شیخ با 22 هزار و 134 مورد، کلینیک سرور با 11 هزار و 288 کیسه، شهید هاشمی‌نژاد با 8 هزار و 917 کیسه و کامیاب با 5 هزار و 694 کیسه خون مصرف کرده‌اند.

اسلامی با بیان اینکه تنها 250 نفر در خراسان رضوی در حال تهیه خون برای خراسان رضوی هستند، افزود: بیمارستان‌های ثامن‌الائمه چناران با 632 کیسه خون، حضرت زهرا(س) با 128 کیسه خون و امام حسن مجتبی(ع) کلات با 113 کیسه خون کم‌مصرف‌ترین بیمارستان‌های سال 97 بوده‌اند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی درباره سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان نیز اظهار کرد: از نظر افزایش درصد رشد بالاترین مصرف در سال 97 متعلق به‌گناباد با 15 درصد افزایش بوده و نیشابور، تربت جام، تربت حیدریه و سبزوار رشد منفی داشته‌اند.

وی ادامه داد: از نظر تعداد مصرف کیسه خون نیز سبزوار با 14 هزار و 587 کیسه خون، نیشابور با 9 هزار و 66 کیسه، تربت حیدریه با 4 هزار و 231 کیسه، تربت جام با 4 هزار و 153 کیسه و گناباد با 2 هزار و 927 کیسه پرمصرف‌ترین‌ها در سال 97 بوده‌اند.

بیمارستان رضوی، پرمصرف‌ترین بیمارستان خصوصی

اسلامی گفت: بالاترین مصرف رشد خون و فرآورده‌های خونی در بیمارستان‌های خصوصی و خیریه در سال 97 نیز به‌ترتیب به بیمارستان‌های رضوی با 20 هزار 711 کیسه، امام زمان(عج) با 5 هزار و 283 کیسه، امام حسین(ع) با 4 هزار و 628 کیسه، مهر حضرت عباس(ع) با 4 هزار و 291 کیسه، موسی‌بن جعفر(ع) با 3 هزار و 699 کیسه، قلب و عروق جوادالائمه با 3 هزار و 670 مورد، سینا با 2 هزار و 983 کیسه و بنت‌الهدی با 2 هزار و 854 کیسه خون تعلق دارد.

درخواست تعطیلی پایگاه ثامن از سوی آستان قدس

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی تأکید کرد: یکی از بخش‌هایی که به‌شدت از آن درخواست همکاری داریم آستان قدس رضوی است، حدود چهار سال قبل در محل باب‌الجواد(ع) پایگاه اهدای خون راه‌اندازی شده بود که در شأن زائران نبود که با توجه به‌وضعیت نامناسب، درخواست در اختیار گذاشتن محل مناسبت‌تری ارائه دادیم.

وی افزود: در مراحل ابتدایی همکاری زیادی صورت نگرفت، اما در سال‌های اخیر با همکاری خوب تولیت مکانی برای ایجاد پایگاه اهدای خون در نظر گرفته شد که البته جای آن سه بار تغییر پیدا کرد و بالاخره در پارکینگ شماره 4 در یک مکان 200 متری پایگاه ساخته و راه‌اندازی شده است.

اسلامی متذکر شد: پایگاه ثامن یکی از بهترین پایگاه‌های کشور است، اما متأسفانه با وجود اینکه هنوز عمر این پایگاه به یک‌سال نرسیده، از سوی آستان قدس رضوی نامه‌ای مبنی بر تعطیلی این مکان به‌علت پرداخت‌ نشدن اجاره‌بهای 12 میلیون تومانی ارسال شده است.

اعتبارات استانی و ملی انتقال خون خراسان رضوی

معاون اداری و مالی انتقال خون خراسان رضوی نیز درباره اعتبارات استانی این اداره کل اظهار کرد: در سال 95 مبلغ 8 میلیارد و 864 میلیون تومان و در سال 96 مبلغ 11 میلیارد و 513 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که 100 درصد آن‌ها تخصیص یافته است، در سال 97 نیز مبلغ 16 میلیارد و 197 میلیون در نظر گرفته شده که 15 میلیارد و 951 میلیون تومان یعنی 98.4 درصد تخصیص یافته است.

عبدالله سبحانی افزود: بودجه سال 97 نسبت به‌سال 96 با توجه به افزایش بالای هزینه‌های سازمان بیش از 40 درصد افزایش داشته و بودجه سال 96 نسبت به‌سال 95 نیز 29.9 درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص اعتبارات ملی هزینه‌های سازمان انتقال خون تشریح کرد: به‌همین منظور در سال 95 مبلغ 6 میلیارد و 612 میلیون تومان، در سال 96 مبلغ 3 میلیارد و 528 میلیون تومان و در سال 97 مبلغ یک میلیارد و 637 میلیون تومان در نظر گرفته شده که در سال‌های 96 و 97  به‌ترتیب با کاهش 46 درصدی و 53.6 درصدی مواجه شده است.

منبع : فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بودجه بودجه98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۳۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش حسن‌نژاد امروز دوشنبه در بازدید از شبکه آبیاری و زهکشی سد «حوضیان»، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف شرکت آب منطقه‌ای لرستان، مطالعه، طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف تأمین آب شامل سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و انتقال آب، ساخت ایستگاه‌های پمپاژ و کانال‌های آبرسانی مطابق سیاست‌ها و برنامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب وزارت نیرو است.

وی بیان داشت: پروژه شبکه انتقال آب «حوضیان» باهدف توسعه و تأمین آب دو هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم منطقه با دستگاه آبیاری بارانی در دست اجرا است، طول اصلی خط انتقال این پروژه ۱۱ کیلومتر است و برای مصارف کشاورزی میزان تخصیص ۱۳.۷ میلیون مترمکعب و جهت مصارف صنعت، دو میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، تصریح کرد: این پروژه هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن ۲۰۰ میلیارد ریال موردنیاز است.

کد خبر 6090947

دیگر خبرها

  • برگزاری شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی
  • نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • انتقال مسافران دچار مسمومیت به بیمارستان در قم
  • تا پایان سال آینده تهران ۷۵۰۰ اتوبوس فعال خواهد داشت
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • سهمیه‌ آذربایجان شرقی در طرح نهضت ملی مسکن ۲۰۸ هزار واحد است