Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@01:14:30 GMT

باید در بحث تقنین نقطه نظرات و دیدگاه فقها را تزریق کنیم

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۷۵۰۰۷

باید در بحث تقنین نقطه نظرات و دیدگاه فقها را تزریق کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هیأت اندیشه ورز جامعه شناسی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با موضوع «جایگاه جامعه شناختی زندان به عنوان یک مرکز تأمینی و تربیتی با نظر به فقه و قانون» با حضور حجت الاسلام نجم الدین طبسی نویسنده کتاب‌های «موارد السجن فی النصوص و الفتاوی» و «النفی و التغریب فی مصادر التشریع الإسلامی» در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام طبسی در این نشست به تشریح کتب یاد شده پرداخت و خاطراتی از استقبال مراجع عظام تقلید، شخصیت‌های علمی داخل و خارج از کشور از این کتاب را بیان کرد.

عضو جامعه مدرسین اظهار کرد: انگیزه اصلی این دو کتاب و سایر آثار مرتبط با این موضوع، کمک به نظام اسلامی بود. این کتاب مورد تفقد رهبر معظم انقلاب و بزرگانی همچون مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی و آیت الله العظمی سیستانی و سایر بزرگان و فقها قرار گرفت.

حجت الاسلام احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز در این نشست طی سخنانی گفت: در هیأت اندیشه ورز جامعه شناسی مرکز در ارتباط با موضوع زندان دنبال این هستیم تا علاوه بر موارد دسته بندی شده در کتاب «زندان و تبعید» و سایر میراث‌های موجود در این زمینه، به ماهیت شناسی زندان در عصر حدیث بپردازیم.

وی ادامه داد: ما با مراجعه به این میراث کهن و نصوص دینی باید به این دیدگاه برسیم که آیا زندان در اسلام حداقلی است یا حداکثری؟، تعامل با خانواده‌ها چگونه است؟ رفاهیات و نفقه آنها باید چگونه باشد و ارتباط آن با سیاست جنایی و پرسش‌ها و مساله‌هایی از این دست چیست؟

حجت الاسلام مبلغی گفت: هیأت اندیشه ورز جامعه شناسی مرکز در نهایت بعد از بحث و بررسی و جمع آوری مستندات باید به دو نتیجه برسد، ابتدا اینکه، اگر سیاست‌های کشور در ارتباط با زندان قابل تدوین باشد پیشنهاداتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شود.

وی ادامه داد: نتیجه دوم اینکه، اگر بتوانیم قوانین مربوط به زندان را تنقیح و بر اساس دیدگاه اسلامی تکمیل و پیشنهاد کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آسیب‌های زندان گفت: متأسفانه گاهی زندان به جای متنبه کردن افراد، منجر به فساد خانواده‌ها نیز می‌شود به گونه‌ای که با زندانی شدن یک نفر در ارتباط با بدهکاری یا فسادی که از او سر زده است، ممکن است یک جریان فساد از خانواده او و از آنجا به خانواده‌های همجوار سرایت کند.

حجت الاسلام مبلغی گفت: باید در بحث تقنین نقطه نظرات و دیدگاه فقها را تزریق کنیم و بر اساس مباحث مطرح شده در جلسات و نشست‌ها، باید به نظریه‌ای دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه بین نظریه و فتوا تفاوت وجود دارد، گفت: نظریه زیرساخت لازم را برای فتوا فراهم می‌سازد.

حجت الاسلام مبلغی، شرف الدین، حسین خیری، صادق نیا، کرم اللهی، کافی، احمدی منش، حسین گودرزی و امامی اعضای هیأت اندیشه ورز جامعه شناسی فقه و قانون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 4609790

منبع: مهر

کلیدواژه: فقه و قانون مجلس خبرگان رهبری احمد مبلغی نشست هم اندیشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۵۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا بی نیاز اظهار داشت: عفاف و حجاب از نظر شرعی و قانونی واجبی است که رعایت آن لازم و تضعیف آن تبعات سنگین برای فرد بی حجاب و جامعه اسلامی به بار می‌آورد، از این رو نظام و امت اسلامی نمی‌تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد.

امام جمعه کیش با تأکید بر التزام به حجاب و عفاف، از مردم خواست تلاش دشمنان قسم خورده اسلام، انقلاب و کشور را یکبار دیگر ناکام گذاشته و با مسئولان نظم و امنیت همکاری کنند.

حجت الاسلام بی نیاز بیان داشت: دشمنان دین و نظام اسلامی که نتوانستند از راه‌های مختلف به این نظام مقدس ضربه بزنند با جنگ شناختی و ترکیبی بدنبال تضعیف اعتقادات دینی، ترویج هنجار شکنی و بی حرمتی به موازین شرعی در جامعه اسلامی هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: بر همگان لازم است در مقابل این فتنه دشمنان نیز با هوشیاری و بصیرت بایستند و یکبار دیگر نقشه دشمنان را نقش بر آب کنند و برای عزت و سرافرازی نظام اسلامی و مردم عزیز و شریف ایران اسلامی تلاش کنند.
 
امام جمعه کیش تصریح کرد: همه دستگاه‌ها، مردان و زنان مومن و قانونمند کشور عزیزمان نسبت به این امر مسئولیت دارند، از این رو لازم است با تعامل منطقی، معتدل و حساب شده برنامه ریزی و اقدام کنند و با اهتمام وافر و قاطعیت کامل در جلوگیری از هرگونه بی قانونی و هنجار شکنی بر اساس قوانین کشور و ضوابط شرعی، از ایجاد دو قطبی‌ها، تفرقه و تقابل در جامعه پرهیز کنند.
 
وی افزود: از جامعه نخبگان انتظار می‌رود برای بصیرت افزایی، حفظ اخوت و مودت اسلامی و جذب حداکثری با عنایت کامل منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضوری موثر در عرصه جهاد تبیین داشته باشند.
 
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا بی نیاز گفت: از زحمات و تلاش همه مردم و دستگاه‌ها به ویژه فراجا برای تثبیت هویت فرهنگی حفظ و ترویج ارزش‌ها در جامعه اسلامی و صیانت از آرمان‌های امام بزرگوار (ره) و شهدای گرانقدرمان، صمیمیانه تقدیر و تشکر می کنم و از خداوند متعال مزید توفیقات این عزیران را خواستاریم و خدا قوت عرض می‌نمایم.
 
وی افزود: بدیهی است در کنار این اقدامات، جهاد تبیین و دفاع منطقی و مستدل از ارزش‌ها و بصیرت افزایی و آگاه سازی آحاد مردم نسبت به فتنه‌های دشمنان و نیز اهتمام به رویکرد اصلاحی و جذب حداکثری و اخوت و مودت اسلامی و اقدامات معتدل و منطقی و توجه کامل به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید است.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
  • مبارزه با فساد در اولویت برنامه‌های عدلیه است
  • تودیع و معارفه مدیر مرکز اسلامی هرمزگان
  • معارفه مدیر مرکز اسلامی هرمزگان
  • مدارس دینی بدون مجوز اهل سنت از ۳۳ به ۵ رسیده است
  • ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم
  • دعوت امام جمعه ایلام از نخبگان برای ارتقاء فرهنگ کار
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است
  • مسئولان نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بیشتری داشته باشند
  • منزلت و مقام عالی معلم باید پیوسته مورد تکریم جامعه باشد