Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@00:43:43 GMT

حواشی یک نامه در مجموعه جهاددانشگاهی

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۶۱۲۷

حواشی یک نامه در مجموعه جهاددانشگاهی

به گزارش ایکنا از قزوین، چند روزی است نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد شغل خبرنگاری به‌صورت رسمی و بنا به خواسته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دسته مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفت، این نامه به‌سرعت در گروه‌های مجازی منتشر شد و خبرنگاران با اشتیاق برای یکدیگر ارسال می‌کردند.
بنا به شنیده‌ها سختی کار خبرنگاران بیش از 10 سال است که مطرح‌ شده؛ اما چرا و چگونگی آن همواره در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده است، این موضوع ادامه داشت تا اینکه شریعتمداری وزیر کار در پاسخ به تذکر محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه «به چه دلیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سختی کار خبرنگاران و اهالی رسانه را نمی‌پذیرد» در نامه‌ای اظهار کرد:
«مستند به ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) الحاقی ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی، موضوع تصویب‌نامه هیئت‌وزیران در سال ۸۶، شغل خبرنگاری صراحتاً به‌عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور عنوان‌شده است و مصادیق آن طی مصوبات هیئت‌وزیران در سال ۸۳ تصریح شده است، بدیهی است در صورت ارائه درخواست متقاضیان به دبیرخانه‌های کمیته‌های استانی بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور سراسر کشور، مراتب توسط کمیته‌های استانی مورد تطبیق و امعان نظر قرار خواهد گرفت و در صورت احراز سوابق بازنشستگی، مستمری آن‌ها توسط سازمان تأمین اجتماعی برقرار می‌شود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


موضوع را در خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا پیگیری کردیم تا بتوانیم بعد از سال‌ها به این حقمان دست پیدا کنیم اما گویا مشکل کار جای دیگری است.
مهدی گلدوزها، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قزوین در این خصوص می‌گوید: در چارت سازمانی جهاد دانشگاهی عنوان شغلی برای خبرنگاران مجموعه‌های ایسنا و ایکنا تعریف‌ نشده و درواقع شغل خبرنگاری در چارت سازمانی ما وجود ندارد و اغلب به‌عنوان کارشناس فرهنگی ولی در قالب خبرنگار مشغول به کار هستند.
ناامیدتر از همیشه با مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین تماس گرفتم. سیروس نصیری در جواب سؤالم گفت: سختی کار خبرنگاران مثل سایر مشاغل در کمیته بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور که در دبیرخانه در اداره کل کار مستقر است بررسی می‌شود و تاکنون نیز این قانون اجرایی شده است.
وی می‌گوید: اگر عنوان شغل خبرنگار در لیستی که کارفرما برای ما ارسال می‌کند تأیید شود و کنار ساعات کارکرد فرد عنوان شغلی خبرنگار درج شود، شامل قوانین مشاغل و سخت و زیان‌آور خواهد شد در غیر این صورت اگر کارشناس یا هر عنوان دیگری در مقابل نام خبرنگار نوشته شود دیگر فرقی نمی‌کند شما خبرنگار هستید یا خیر، سختی کار به شما تعلق نمی‌گیرد.
مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین خاطرنشان می‌کند: کمیته‌ای معین، پرونده را بررسی می‌کند و درخصوص صحت‌وسقم عنوان خبرنگار تحقیقاتی را انجام خواهد داد که اگر این موضوع تنها محدود به‌عنوان شغلی خبرنگار باشد ولی در عمل کارمند باشید چیزی به شما تعلق نمی‌گیرد و تأکید می‌کنم که صرفاً خبرنگاران واقعی از این قانون بهره منده می‌شوند.
به سراغ مدیر اداری جهاد دانشگاهی قزوین می‌روم و با طرح این مسئله موضوع را از او نیز جویا می‌شوم، پاسخ می‌دهد: تنها زمانی می‌توانیم شما را به‌عنوان خبرنگار معرفی کنیم که رده شغلی خبرنگاری در چارت سازمانی جهاد دانشگاهی قرار داشته باشد که در حال حاضر به دلیل اینکه خبرگزاری ایسنا در چارت مجموعه نیست این امکان وجود ندارد اما در مورد ایکنا باید تحقیق کرد که آیا از طریق آن یکی خبرگزاری جهاد دانشگاهی می‌توان اقدام کرد.
امیدوار برای بررسی این موضوع با سردبیر ایکنای استان‌ها در مرکز تماس می‌گیرم... بازهم با همان پاسخ تکراری... گویا در ایکنا نیز روال همین است و خبرنگاران با عناوینی چون کارشناس فرهنگی در آن مجموعه خبری فعالیت می‌کنند و این موضوع شامل حال آن‌ها نیز نمی‌شود.
بعد از یک روز تحقیق و بررسی روی نامه وزیر؛ از خیر سختی کار گذشتیم اما حالا یکی بیاید تکلیف ما را مشخص کند که ما خبرنگار هستیم یا نه!

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قزوین خبرنگار قرآن سخت و زیان آور عنوان شغلی ایسنا ایکنا خبرگزاری نامه وزیر کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۶۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، مائده مهدی‌پور، یکشنبه شب در نشست یکشنبه‌های الگویی با موضوع معرفی الگوی شبکه فعالان مردمی جمعیت برنا با بیان اینکه فرزندآوری یک دغدغه جمعی است و ما برای آگاه‌سازی زنان در این زمینه کار را از سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع جوانی جمعیت و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه، به‌دنبال مجموعه‌های دارای دغدغه جوانی جمعیت و مرتبط با این موضوع رفتیم.

مهدی‌پور افزود: در قدم اول، افراد دغدغه‌مند شناسایی شدند و جلساتی با حضور آنها برگزار شد.

فعال اجتماعی و فرهنگی جوانی جمعیت از شناسایی ۸۰۰ مادر دو فرزندی در یزد خبر داد و گفت: مولفه‌های این خانواده‌ها از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تفریحی مورد بررسی قرار گرفت.

وی از تنظیم پرسشنامه برای مادران دو و سه فرزندی و تکمیل آن توسط مادران خبر داد و عنوان کرد: مادران سه تا چهار فرزندی نیز که مسیر فرزندآوری را طی کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند و فشارهای اجتماعی که به آنها وارد می شد، بررسی کردیم.

مهدی پور ادامه داد: این مادران برای دیگر خانواده ها به عنوان الگوی عینی معرفی شدند و شرایطی فراهم شد که مادران بتوانند با مادران چهار فرزندی ارتباط نزدیک داشته باشند و این دورهمی ها به صورت محله ای ادامه دارد.

وی یادآور شد: این دورهمی ها به یکی از پدران چهار فرزندی سپرده شد و کارگروهایی ذیل این دورهمی ها تشکیل شد ضمن اینکه این پدران و خانواده هایشان یک دورهمی خانوادگی را با دیگر خانواده ها برگزار می کنند.

مهدی پور به تشریح برنامه های این دورهمی ها پرداخت و گفت: به دنبال برگزاری این دوره ها، بانک اطلاعات خوب و دقیقی از خانواده های چهار فرزندی در یزد شکل گرفت.

وی همچنین با اشاره به مادران دهه هشتادی که از آنها به عنوان «برنا مام» یاد می شود، افزود: مادران دهه هشتادی در سالهای اولیه ازدواج دچار فشار فرهنگی و اجتماعی بودند بنابراین شبکه مجازی تشکیل شد و مسائل و مشکلات آنها مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی پور با اشاره به دورهمی هایی که توسط برنا مام‌ها تشکیل شده، بیان کرد: اتفاقات جالبی به واسطه این دورهمی ها شکل گرفت از جمله اعتکاف مادر و کودک که به کمک همین هسته ها برگزار شد که اتفاق ناب و ویژه ای بود.

این فعال اجتماعی به تشریح ارتباطات برقرار شده با حوزه های علمیه، ماماها، مراکز بهداشت و ... پرداخت و افزود: تلاش شده تا شرایط به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و تا حدی اقتصادی برای ترغیب مادران به فرزندآوری و کمک به جوانی جمعیت فراهم شود.

کد خبر 6091522

دیگر خبرها

  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • برپایی جشنواره بیتا در یزد
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • ظرفیت های مردمی در اجرای طرح نماد بکارگیری شود
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد
  • اجرای ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید در کارگاه های گیلان