Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:43:46 GMT

سود جویان با رصد واکنش های نسنجیده بیشترین نفع را می برند

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۹۹۸۶۱

سود جویان با رصد واکنش های نسنجیده بیشترین نفع را می برند

اصفهان - ایرنا - رییس انجمن آسیب ‌شناسی اجتماعی ایران با اشاره به نقش سودجویان و سوء استفاده کنندگان ازشرایط اجتماعی گفت: این افراد در طبقه بالای اجتماعی از لحاظ منابع مالی به سر می ‌برند و با رصد التهاب و واکنش های نسنجیده مردم بیشترین سود را به جیب می زنند.

کورش محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کاهش میزان اعتماد عمومی سبب واکنش های احساسی، لحظه ای و نظیر آن چه در روزهای گذشته در قضیه بنزین رخ داد، شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکید کرد: صف های طولانی مقابل پمپ بنزین ها و یا هر ازدحامی برای خرید کالاهایی که بیم نبود و گرانی آن می رود نشانگر کم شدن میزان اعتماد و باور عمومی اجتماعی است.
وی با اشاره به دلایل این موضوع اضافه کرد: میزان کنترل گر احساسات و رفتارها در سطح کلان اجتماع به شدت کاهش یافته و سرمایه اجتماعی به شدت رنگ باخته است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه زمانی که احساس مسئولیت اجتماعی و تعلق شهروندی کم می شود میزان التهاب بالا می رود، اظهار برداشت: این التهاب در کنار دانش پایین اجتماعی، تبدیل به یک محرک برای شکل گیری باورهای غلط خواهد شد و رفته رفته این باور تبدیل به رفتار عمومی و جمعی می شود.
وی با بیان اینکه افرادی که از مهارت‌های کافی در حوزه ارتباطی و اجتماعی برخوردار نیستند بیشترین آسیب را می بینند، تصریح کرد: ضعف در اطلاع رسانی و کارکرد ضعیف رسانه ها به افزایش شایعات دامن می زند، به ویژه برای مثال رسانه ملی در موضوع بنزین نتوانست به خوبی کارکرد خود را داشته باشد و همین امر به هجوم مردم و حضور در صف های طولانی منجر شد.
محمدی با بیان اینکه اعتماد کم و بدبینی به ساختارهای سیاسی نیز به این قضیه دامن می زنند تصریح کرد: برخی به جای حس مسئولیت اجتماعی، فردگرایی را محور کار خود قرار می ‌دهند و اگر جامعه به این سمت برود یکی از خطرات اصلی را پیش رو خواهد داشت.
رییس انجمن آسیب ‌شناسی اجتماعی ایران اضافه کرد: انسان های فردگرا دیگران را مزاحم زندگی خود می بینند که می‌خواهند حقشان را پایمال کنند و این نگرش خطرناک ترین نوع نگرش در جامعه به شمار می رود و باید آن را مهار کرد.
وی بر ضرورت حفظ انسجام اجتماعی تاکید و بیان کرد: اگرچه شرایط نامناسب اقتصادی شهروندان را به انجام چنین کارهایی ترغیب می کند، اما باید بدانیم که نبود انسجام اجتماعی سبب هرج و مرج و آسیب های بیشتری می شود که خطرات ان به مراتب بدتر است.
چندی پیش انتشار شایعه سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در شماری از رسانه ها و شبکه های اجتماعی سبب ایجاد صف های طولانی مقابل جایگاه های عرضه سوخت خودرو در اغلب شهرها و نقاط مختلف کشور شد.
6022/ 6020

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي جامعه شناسي هيجانات اجتماعي گراني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۹۹۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، محمد مهدی اعلایی در شورای آموزش و پرورش استان بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به مداخلات مردمی و گروه های جهادی در رابطه با پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی بین دانش آموزان داریم.   وی با اشاره به گروه‌های دانشجویی و یا اعضای انجمن اولیا و مربیان، تصریح کرد: این اقشار می‌توانند در حوزه‌های تربیتی و فرهنگی ورود کنند و تشکیل تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند در این زمینه موثر باشد. مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در این نشست گفت: نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان که با عنوان اختصاری نماد خوانده می شود، طرحی در راستای کمک به آموزش و پرورش برای توانمندسازی دانش آموزان است.   نقی سیاهکالی مرادی در این راستا با اشاره به راه اندازی خط تلفن ۱۵۷۰ افزود: کارشناسان از ساعت هشت تا ۲۰ توسط این شماره به سوالات دانش آموزان، والدین و عموم جامعه پاسخ می دهند.   وی اهداف راه اندازی این طرح را شناسایی به موقع دانش آموزان در معرض خطر و توانمندسازی معلمان دانست و ادامه داد: با اجرای این طرح می‌توان با مداخله سریع و به هنگام برای دانش آموزان آسیب دیده از بسیاری آسیب‌های بزرگتر پیشگیری کرد.   سیاهکالی مرادی همچنین کنترل و کاهش عوامل مخاطره آمیز و ارایه خدمات تخصصی و به موقع و رصد و پیگیری مستمر را از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح نامید.   استان قزوین دارای ۲۵۰ هزار دانش آموز است.

دیگر خبرها

  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • ​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی
  • آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی مردم به دلیل ناایمنی خودروها و جاده ها: سالانه بیش از ۲ هزار نفر (فیلم)