Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@06:01:52 GMT

عاشقانه های مرزنشینان دیار نخل ها از کوچه های رمضان

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۶۰۰۷

عاشقانه های مرزنشینان دیار نخل ها از کوچه های رمضان

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماه مهمانی خدا در جای جای ایران اسلامی، آداب و رسوم مختلفی دارد، این ماه در شهرستان مرزی و گرمسیر قصرشیرین نیز دارای آداب و رسومی است که از دیرباز تاکنون در میان روزه داران و میهمانان خوان کرم الهی نسل به نسل حفظ و منتقل شده است.
هر سال با فرا رسیدن آخرین روزهای ماه شعبان و چند روز مانده به رمضان مردم خود را آماده می کنند و به پیشواز این ماه می روند که یکی از آیین های پیشوازی، روزه داری روزهای آخر شعبان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زنان دیار قصرشیرین در روزهای آخر شعبان خانه را برای حضور ماه میهمانی خدا نظافت می کنند و به شستن فرش و زدودن غبار از منازل اقدام می کنند.
همچنین چند روز مانده به ماه مبارک، نسبت به تهیه آذوقه از قبیل برنج ، گوشت ، شکر ، روغن ، آرد ، خرما اقدام می کنند تا در طول ماه مبارک از روزه داران با پخت غذاها و شیرینی هایی که در این ماه مرسوم است ، پذیرایی کنند.
اگرچه گرمای شدید قصرشیرین از واپسین روزهای فروردین و اوایل اردیبهشت شروع می شود و تا اواسط پاییز ادامه دارد اما آفتاب و گرمای هوا مانع از عشق و شوق مردم این دیار نسبت به قرار گرفتن بر سفره خوان کرم الهی و روزه داری نمی شود.
حال و هوای آغاز رمضان از روزهای آخر شعبان در خیابان ها ی قصرشیرین نیز به خوبی ملموس است زیرا رستوران ها و غذا خوری ها و برخی دیگر از مغازه ها نیز طول ماه مبارک را به پخت انواع آش ها و حلیم برای سفره افطار روزه داران اقدام می کنند و به گونه ای که در هر خیابان 2 مغازه و گاها بیشتر به حلیم پزی و پخت آش مبادرت می کنند.
زولبیا و بامیه نیز شیرینی مخصوص ماه مبارک رمضان در قنادی های شهرستان مرزی قصرشیرین و صف های طویل روزه داران در وقت افطار برای خرید این شیرینی که البته در دیگر نقاط کشورمان نیز به عنوان یکی از پای ثابت های سفره افطار است، اخلاص صنف شیرینی پزان را برای پذیرایی از روزه داران می رساند تا آن ها هم در این غافله رمضان از بقیه عقب نمانند.
طولانی بودن روز و گرم بودن هوا و فاصله حدود 16 تا 17 ساعتی سحر تا افطار و عطش ناشی از این گرما و آفتاب داغ و سوزان هیچ کدام مانع از روزه داری ساکنان شهرستان مرزی قصرشیرین نشده است و حتی برخی افراد با وجود روزه دارای و کار در فضای باز و زیر هرم سوزان خورشید بازهم به روزه داری می پردازند و این است حکایت همان عاشقانه های رمضان.
امام صادق (ع) فرمودند: 'هر کس که یک روز در گرما روزه بگیرد و خیلی تشنه شود، خدای عز و جل هزار فرشته را وکیل می‏کند که دست به صورت او بکشند و او را مژده دهند و زمانی که افطار کند، خدای عز و جل می‏فرماید: چقدر خوشبو هستی. فرشتگانم! گواه باشید که من قطعا او را آمرزیدم'.
اما جدای از جهاد روزه داری در گرمای هوا ، زیبایی های بسیاری نیز در این ماه وجود دارد که از گذشته تا کنون به عنوان میراثی ماندگار برای این مردم نسل به نسل منتقل شده است.
پهن کردن سفره های افطار در منزل بزرگترها و جمع شدن اعضای خانواده در کنار یکدیگر و دورهمی های روزه داران در هنگام سحر و افطار خود تمرین باهم بودن و درس صله رحم را در مدرسه رمضان به ما و بخصوص فرزندان ما می آموزد که دنیا ارزش ندارد و تنها کنار هم بودن ها و به یاد هم بودن های ماست که ارزشمند است.
همچنین بردن سهمی از غذای افطار و سحر برای نیازمندان و کسانی که به اصطلاح دستشان تنگ است و یا بیمار دارند و خود بیمارند نیز زیبایی های این ماه مبارک را برای ما به تصویر می کشد.
علاوه بر این سرکشی از بیماران و انجام دادن امور روزمره افرادی که توانایی چندانی ندارند پای ثابت برنامه های روزه داران قصرشیرینی است.
از جرگه روزه داران با مشاغل سخت این ماه در قصرشیرین که در گرمای هوا به روزه دارای نیز می پردازند می توان به افرادی که در فضای باز فعالیت می کنند، مانند کارگران ساختمانی، کارگران، رانندگان و سایر افرادی که در مرزهای خسروی و پرویزخان فعالیت های سخت دارند و بسیاری از کسبه و واحدهای صنفی و نانوایی ها نام برد.
مرزبانان همیشه راسخ نیروهای مسلح نیز در 186 کیلومتر نوار مرز این شهرستان با عراق رسالت روزه داری خود را در گرمای هوا و در کنار دفاع از کیان مقدس اسلامی انجام می دهند و پهن کردن سفره های ساده افطار و سحر با خوراکی های بسیار ساده و انجام عبادت های خالصانه، عاشقانه ها و عارفانه های خاصی آن ها با پروردگارشان را نشان می دهند که بسیار ناب است.

**رمضان و سفره های رنگین
خوراکی ها زینت بخش سفره های افطار مردم شهرستان مرزی قصرشیرین بامیه و گوشت قصرشیرینی ( نوعی خورش محلی که با نان و یا برنج سرو می شود )، دلمه برگ مو ، قاپلین( نوعی لوبیا پلوی محلی ) ، آش ماست ( ماسه وا)، آش گوجه فرنگی ، بژی ( نوعی شیرنی محلی ) ، سوپ های عدس و دیگر آش های محلی است.
همچنین حلیم گندم و گوشت گوسفندی و بوقلمون ، حلیم بادمجان ، آش عباسعلی ، آش گندم و آش رشته ، شله زرد ، فرنی در کنار زولبیا و بامیه و خرمای زیری و اشرسی قصرشیرین نیز پای ثابت سفره های افطار مردم این منطقه هستند.
با توجه به گرمای هوا نیز شربت های آبلیمو ، خاکشیر ، تخم شربتی ، سکنجبین ، گلاب و میوه هایی همچون طالبی و هندوانه نیز در ضیافت های هر شب روزه داران شهرستان قصرشیرین وجود دارد و این گونه با سرو این شربت ها و میوه ها ، کم آبی بدن را در طول روز جبران می کنند.

**سنت های ماه مبارک رمضان
آیین های جزء خوانی و ختم قرآن در مساجد و برگزاری نمازهای یومیه به صورت جماعت، پهن کردن سفره افطار در مساجد، آیین های ختم قرآن قبل از ساعت اداری در ادارات همگی نیز از دیگر برنامه های ماه مبارک با حضور روزه داران است.
از دیگر آیین های ماه مبارک رمضان نیز برگزاری احیای شب های قدر در مساجد و برگزاری آیین های عزاداری در شب های 19 تا 21 ایام ضربت خوردن و شهادت امیر المومنین علی (ع) است.
از ابتدای ماه رمضان پس از نماز عشا، مردم اهل سنت نیز با حضور در مسجد نماز تراویح را که 20 رکعت است به صورت جماعت می خوانند و هر شب در این بیست رکعت تراویح یک جزء قرآن یا حتی خوانده می شود و قرائت قرآن به گونه ای تنظیم می شود که تا شب 19 ماه مبارک رمضان ختم قرآن و مراسم آن انجام شود.
در برخی مساجد شب 21 و در برخی مساجد شب های 23 یا 25 یا 27 و یا 29 رمضان مراسم ختم قرآن انجام می شود، در این مراسم پس از پایان نماز تراویح امام جماعت به سخنرانی می پردازد و سپس دعای ختم قرآن و دعا برای اسلام و مسلمانان و شفای بیماران خوانده می شود.
همچنین وداع با مباه مبارک رمضان نیز دیگر سنتی است که در میان مردم این منطقه مرسوم است و اینگونه روزه داران از اتمام ماه مبارک اندوهگین و برای حضور در ماه مبارک سال آینده از خداوند طلب حاجت می کنند.
اینگونه است که عاشقان رمضان تمامی سعی خود را می کنند تا از غافله عقب نمانند و به گونه ای که عید فطر که روز شادی بندگان است با روسفیدی و پاکی و طهارت روح با این ماه عزیز خداحافظی کنند.
3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 رستوران ها عزاداری عید فطر گوشت مو 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۶۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس | عاشقانه ریما رامین‌فر با همسررش امیر جعفری


261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899927

دیگر خبرها

  • حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • عکس | عاشقانه ریما رامین‌فر با همسررش امیر جعفری
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم + فیلم
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • ببینید | خون‌شوری از کوچه‌ها
  • جمعه به یاد ماندنی با کوهنوردان دیار الوند