Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:20:24 GMT

عواملی که زندگی مجردی را در جامعه تشدید می کند

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۰۸۷۶

عواملی که زندگی مجردی را در جامعه تشدید می کند

تهران- ایرنا- با توجه به رشد زندگی مجردی که بخش قابل توجهی از آن تحمیل شده هستند، عواملی نظیر حفظ و ارتقای منزلت شغلی و درآمدی، افزایش تحصیلات، تغییر در افکار و باورهای جوانان در طی زمان و بحران های اقتصادی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، تا چندی پیش زندگی مجردی برای پسران و خصوصا دختران یک نوع تابو بود، اما ظاهرا در حال حاضر برخی به دور از خانواده و به صورت مجردی زندگی می کنند که این خود می تواند نشان از ایجاد تغییرات در فرهنگ ها و هنجارهای جامعه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یافتن و حفظ شغل دلخواه، منزلت های مورد نظر و ارتقای تحصیلات همگی سبب بالارفتن سن ازدواج از یک سو و افزایش میل به مجرد باقی ماندن شده است.

در این خصوص پژوهشگر ایرنا با سید حسن حسینی، جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران به گفت و گو نشست.
**افزایش زندگی مجردی از شاخص های دوران مدرن
حسینی در خصوص افزایش زندگی مجردی در دوران مدرن گفت: زندگی مجردی مختص زمان ما نیست و در طول تاریخ برای زنان و مردان به نسبت خود وجود داشته است؛ اما آنچه آمار و ارقام نشان می دهد این است که زندگی مجردی در دوران صنعتی و پس از آن افزایش بیشتری پیدا کرده است که بخشی از این افزایش به ساختارهای کل جامعه باز می گردد؛ که یکی از این موارد، منزلت های شغلی و درآمدی برای افراد در دوران مدرن است. در جامعه ما با توجه به اینکه انتخاب همسر و اداره امور زندگی زناشویی به لحاظ مادی بر عهده مردان گذاشته شده است، بنابراین در چنین شرایطی چنانچه امکانات مناسب شغلی و درآمدی برای مردان در سن شغل و ازدواج ایجاد نشده باشد طبیعی است که 2 وضعیت پیش می آید. 1 بالا رفتن سن ازدواج برای این مردان و 2 چنانچه امکان شغل و درآمد فراهم نشده باشد ممکن است به زندگی مجردی قطعی آنها مننتهی شود.
وی افزود: برای زنان جامعه ما در حال حاضر خانه داری و بارداری و داشتن فرزند بخشی از زندگی آنها است. بخش دیگر زندگی آنها داشتن هویت اجتماعی و به تبع آن شغل و منزلت شغلی است. لذا چنانچه در مواردی زنانی که خصوصا تحصیل کرده هستند از امکان دست یابی به شغل و منزلت شغلی به واسطه ازدواج و تشکیل خانواده محروم شوند، آنها تمایل کمتری به ازدواج و زندگی زناشویی خواهند داشت که نهایتا به زندگی مجردانه آنها ختم خواهد شد.

**70 درصد افراد ناخواسته مجرد می مانند
حسینی در خصوص میزان زندگی مجردی زنان و مردان در ایران گفت: بخشی از زنان و مردان مجرد در جامعه ایرانی، زندگی مجردانه تحمیل شده انتخاب کرده اند. در واقع این گروه از دختران و پسران خانواده هایی هستند که به دلیل از کار افتادگی، فوت والدین و... علی رغم داشتن شغل و امکانات به دلیل سرپرستی از والدین و خواهران و برادرانشان خود از تشکیل زندگی زناشویی بازمانده اند. طبیعی است که برای زنان در سن 35 و مردان در سن 40 سالگی به بالا امکان ازدواج کمتر فراهم خواهد بود؛ اما به میزان کمتری از این افراد ما با مجردهایی اعم از زن و مرد مواجه هستیم که امکانات مالی مناسب دارند و از امکانات شغلی هم برخوردار هستند اما از ازدواج سرباز زده اند. دلیل سرباز زدگی این گونه مجردها از ازدواج 1- اهمیت دادن بیشتر آنها به شغل و منصب شغلی و منزلت شغلی شان است و گمان کرده و می کنند که ازدواج و تشکیل خانواده مانع پیشرفت اجتماعی آنها خواهد شد. گروه دیگر کسانی هستند که زندگی مجردانه را برای آن انتخاب کرده اند که در وضعیت تجرد می توانند روابط متعددی در ارتباط با زنان و مردان دیگر و دوستانشان داشته باشند.
حسینی می گوید ازدواج میان زن و مرد از دیرباز شکلی از مبادله و معامله بوده است. در دنیای کشاورزی و دامداری این مبادله و معامله میان 2 شبکه خویشاوندی، 2 قوم و 2 قبیله و 2 فردی که به لحاظ طبقاتی با یکدیگر نزدیکی بسیاری داشته اند، صورت می گرفت. در چنین شرایطی می توان گفت که عشق و عاطفه ای به ندرت قبل از ازدواج میان دختر و پسر صورت می گرفته است؛ و زن و مرد ازدواج کرده از بعد از ازدواج بیشتر با یکدیگر آشنا و علاقه مند و همراه می شدند. به همین دلیل در طی آن دوران ما شاهد داستان ها، اشعار و روایت هایی هستیم که از سوز عشق و عدم دسترسی به معشوق می گوید؛ اما در دوران جدید این مبادله و معامله به تدریج مبادله و معامله ای میان زن و مردی شده است که خود در محیط های مختلف با یکدیگر آشنایی پیدا کرده اند. نسبت به رفتارها و اخلاق یکدیگر علاقه مند شده و نهایتا تصمیم خود را به اطلاع سایر اعضای خانواده رسانده و نهایتا به ازدواج و تشکیل خانواده آنها منجر می شود.
حسینی افزود: در چنین شرایطی است که در دوران مدرن مفهوم عشق و عاطفه در خانواده تجلی بیشتری پیدا می کند. اگر در گذشته مبادله و معامله بیشتر در میان شبکه های خویشاوندی و فرا فردی صورت می گرفت در حال حاضر ازدواج بیشتر ارتباط و تعاملی بین فردی است.

** مجلس باید بستر اشتغال و ازدواج جوانان را فراهم کند
حسینی در خصوص فراهم ساختن شغل و درآمد به عنوان یکی از امکانات اساسی برای جوانان و تشویق آنها به ازدواج می گوید: دولت ها در دوران جدید و همچنین در ایران یکی از وظایف مهم شان تامین زندگی بدون دغدغه شهروندان تحت حاکمیتشان است. به میزانی که قانون گذاران و مجریان قانون در یک جامعه سازو کارهایی فراهم کرده باشند که افراد در سن اشتغال اعم از زن و مرد توانسته باشند دسترسی به شغل و درآمد پیدا کرده باشند به همان میزان می توان امیدوار بود که جوانان نسبت به تشکیل خانواده رویکرد مثبتی داشته باشند. با مروری بر قوانین و سیاست گذاری ها در زمینه ایجاد اشتغال با این واقعیت مواجه می شویم که مجالس و دولت های پیشین و فعلی به گونه ای قانون گذاری و سیاست گذاری کرده اند که این مهم یعنی ایجاد اشتغال و اشتغال دائم برای جامعه فراهم شود. از طرفی بحران های فصلی سیاسی همچون تحریم های بین المللی به بازار کار و درامد به خصوص در طبقات متوسط رو به پایین دائما ضربه وارد آورده است و از نتایج بارز چنین وضعیتی زندگی مجردانه، کشمکش های زندگی های زناشویی و طلاق میان زن و شوهر می تواند باشد.
چنانچه در بالا آمد از وظایف مهم حکومتی و نهادهای آن تامین امنیت در زمینه های مختلف خصوصا امنیت زندگی روزمره شهروندان و بالاخص در زمینه های تامین معاش، اشتغال، بازنشستگی و سایر موارد است اما ما شاهد هستیم که بیشتر از آن چیزی که مد نظر قانون گذاران و سیاست گذاران در موارد فوق باشد در زمینه های زندگی جوانان، زندگی زناشویی، زندگی تحصیلی و... مداخلاتی وجود داشته است.
وی افزود: اینکه شما جوانی را در خیابان به دلیل با هم بودن مورد سوال و مواخذه قرار بدهید و یا اینکه آنها را بازداشت کنید، نتیجه اش زیر زمینی شدن روابط جوانان خواهد بود و نتیجه زیر زمینی شدن رابطه ها تخلف بیشتر در زمینه هایی است که ما نسبت به آنها حساسیت داشته ایم. یک مثال پیش پا افتاده مقایسه جامعه اروپایی با جامعه ایرانی است. در جامعه اروپایی دختر و پسری که با یکدیگر ارتباطی خاص پیدا می کنند پدر و مادر, دوستان و نزدیکان مطلع هستند و چنانچه این دختر و پسر چنین رابطه ای را با دیگری داشته باشد به عنوان رفتار انحرافی از او شناخته می شود. لذا در آن جامعه ما با تکرر همزمان روابط دختر و پسر مواجه نیستیم؛ اما در جامعه خودمان ما با تکرر روابط دختران و پسران با یکدیگر مواجه هستیم. در چنین وضعیتی شما با این مواجه می شوید که بی اعتمادی دختران و پسران نسبت به هم بالا می رود و ازدواج کردن از یک امر تعالی بخش و آرامش بخش به یک امر صرفا جنسی و رفع نیاز جنسی تنزل پیدا می کند و همین پدیده خود منجر به انتخاب زندگی مجردانه خواهد شد.
پژوهشم**م-ا**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تجرد دلايل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۰۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ مراسم بزرگداشت مقام و هفته معلم با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، هیئت رئیسه دانشگاه، استادان، کارکنان و دانشجویان با تجلیل از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با محور «زندگی پاک بر بنیاد روانشناسی مثبت‌گرا»  در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این مراسم اظهار کرد: حوزه کار با استادان و معلمان، بهترین حوزه فعالیتی و ارتباطی در جامعه است.

وی با بیان اینکه دوران دانشجویی، به‌ویژه دوره کارشناسی، دورانی ویژه، خاطره‌انگیز و متفاوت از همه سال‌های تحصیل است به دانشجویان توصیه کرد: این دوران فرصتی طلایی برای دانشجویان بوده و باید از تجربه و علم استادان نهایت بهره را ببرند. استادان برای دانشجویان، الگو و نماد هستند. بی‌شک تأثیر کلام، لحن گفتار، پوشش، رفتار و اعمال استادان تا سالیان سال بر روح و روان دانشجویان اثرگذار باقی خواهد ماند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به سلسله نیاز‌های انسان ازنظر آبراهام مازلو (نظریه انگیزشی در علم روانشناسی) اضافه کرد: باید تلاش کرد تا دانشگاه در کنار تدریس علوم و دانش، به معنای واقعی محل تربیت و فرهنگ‌سازی در جامعه باشد تا بتوان خودباوری و خودشکوفایی که مبحث رأس این هرم است را به منصه ظهور رساند.

استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد

یکی از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز درباره زندگی پاک با استفاده از غزلی از حافظ بر بنیاد روانشناسی مثبت‌گرا با بیان اینکه استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد،‌ گفت:‌ نزدیک به سه دهه است که بیش از گذشته زندگی انسان با مقوله زندگی پاک آمیخته و در شرایط کنونی جهان و وجود هجمه‌های مختلف و ناپاکی‌های بسیار، برگزیدن راه و رسم پاکی در زندگی و ادامه دادن به آن بسیار سخت شده و باید به فردی که در این سلوک زندگی می‌کند، هزاران آفرین گفت.

عباس عاشوری‌نژاد با بیان اینکه ناپاکی‌های بسیار دور تا دور زندگی‌ها را فراگرفته و هیچ جا از گزند آثار مخرب آن در امان نمانده، عنوان کرد: این نفوذ در امور، حتی به نهاد‌های مقدسی همانند مدرسه و دانشگاه نیز رسوخ پیدا کرده و افرادی را که مسیر صحیح زندگی را برای خود برگزیده‌اند را تحت‌فشار قرار داده است. این عیب روزگار کنونی، یک حسن نیز محسوب می‌شود در این فشارها، زمانی که انسان مرحله‌ای از زندگی خود را با همه فشارها با پاکی به پایان می‌رساند، قطعاً حلاوت و رضایت بیشتری در خود احساس خواهد کرد.

وی با قرائت غزلی از حافظ شیرازی عنوان کرد: «لسان‌الغیب» می‌فرماید:«کمتر از ذره نه‌ای پست مشو مهر بورز / تا به خلوتگه خورشید رسی چرخ‌زنان / بر جهان تکیه مکن ور قدحی می‌داری / شادی زهره‌جبینان خور و نازک‌بدنان / پیر پیمانه‌کش من که روانش خوش باد / گفت پرهیز کن از صحبت پیمان‌شکنان / دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل / مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان» حافظ در این چهار بیت تأکید می‌کند که انسان می‌تواند زندگی زیبا و پاکی داشته باشد به شرط اینکه از نکاتی که از این غزل برداشت می‌شود، بهره‌مند شود.

چهره ماندگار فرهنگی استان بوشهر اضافه کرد:‌ این ابیات بدین معناست که نخست انسان بزرگ است و حق ندارد کوچک فکر کند و شایسته بوده اهداف بلند و ارزشمند انتخاب کند. همچنان که حرکت ذره به سوی خلوتگه خورشید است، مسیر حرکت انسان باید به سوی نور باشد. چنانکه در نظریه امید «اشنایدر» اصالت هدف به خوبی دیده می‌شود.

عاشوری‌نژاد ادامه داد:‌ دوم اینکه یکی از پیش‌فرض‌های روانشناسی مثبت‌گرا این بوده که انسان باید بپذیرد که هیچ چیزی پایدار نیست. حافظ هم می‌گوید: انسان نباید بر جهان گذرا تکیه کند، همه چیز فانی است به جز ذات پروردگار، بنابراین انسان نباید عزت‌نفس و آبروی خود را فدای آرزو‌های خام و ناپخته کند و شایسته بوده تا اگر چیزی دارد آن را با دیگران شریک شود تا زندگی‌اش به شادمانی بگذرد. سوم اینکه حافظ می‌گوید: از همنشینی با بدعهدان و پیمان‌شکنان بپرهیزد، چون اینان امنیت انسان را بر هم می‌زنند و آبروی آدمی را تهدید می‌کنند.

وی افزود:‌ چهارم اینکه روانشانسی مثبت‌گرا بر اهمیت دوستی در تحقق «شادمانی درونی» و «شادکامی پایدار» تأکید دارد، حافظ هم می‌گوید: دوستان واقعی را بیابد و دایره دوستی‌های اصیل را گسترش دهد و در حفظ رابطه دوستی‌ها بکوشد و دشمنان و انسان‌های شیطان‌صفت دوری کند.

به گزارش آنا،‌ در این مراسم با قدردانی از استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در سال گذشته از استادانی که به مرتبه استادیاری و دانشیاری ارتقا یافته بودند، تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چه عواملی در محیط کار استرس‌زا است؟
  • زیر پوست شهر؛ وضعیت اجاره اتاق‌های مجردی در تهران! | تصویر
  • افزایش آمار اجاره اتاق های مجردی / ۵ متر ماهی ۳ میلیون!
  • دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند
  • روایت خبرنگار صداوسیمای لرستان از کوچ عشایر
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است/ روند کاهشی در مرکز استان
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن