Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@01:13:54 GMT

آرام، رمانتیک و امیدوار- سیدعلیرضا موسوی*

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۱۱۷۷

آرام، رمانتیک و امیدوار- سیدعلیرضا موسوی*

تهران- ایرناپلاس- روز گذشته بهنام صفوی یکی از جوانان خواننده حوزه پاپ درگذشت. او از سال 92 درگیر بیماری مغزی بود و پس از شش سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری، متأسفانه این دنیا را ترک کرد.

مهم‌ترین ویژگی رفتاری صفوی، ادب و فروتنی و نکته برجسته در حوزه خوانندگی‌اش، شباهت صدایش به رضا صادقی بود. در آغاز فعالیتش از جانب برخی افراد و گروه‌های موسیقی متهم به تقلید شد، اما خودش در گفت‌وگویی از شباهت صدایش به رضا صادقی گفت و نه تقلید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته گذشت زمان نشان داد که بهنام با وجود شباهت صدایش، راه خودش را در مسیر موسیقی طی می‌کرد و شنوندگان آثارش متوجه تفاوت‌های صدای او با خواننده مشکی‌پوش شدند.

صفوی در عمر 36 ساله خود، چهار آلبوم رسمی و یک آلبوم غیررسمی منتشر کرد. او ابتدا و به‌صورت غیررسمی آلبوم «بگو دوستم داری» را در 9 قطعه و در سال 83 منتشر کرد. این آلبوم خیلی کم شنیده شد و برای تولید آلبوم بعدی‌اش 5 سال منتظر ماند.

قطعه «عشق من باش» یک‌‌دفعه او را مشهور کرد. سال 88 با آلبومی به همین نام به سطح اول موسیقی کشور آمد. آلبوم 37 دقیقه‌ای «عشق من باش» 9 قطعه داشت. ترانه‌های این آلبوم را زانیار خسروی، ساغر شفیعی، رضا ناظری، شهرزاد طباطبایی، زهرا کلاته و علی بحرینی سروده بودند. ملودی‌ها از خود بهنام، سیروان خسروی، حمید عسگری و شهاب رمضان و تنظیم قطعات از سیروان خسروی و بهنام صفوی بود. قطعه «عشق من باش» با ترانه زانیار خسروی و ملودی بهنام صفوی و تنظیم سیروان خسروی به‌عنوان معروف‌ترین قطعه آلبوم به‌عنوان «سرآلبومی» قرار گرفت. قطعه‌ای که تمام بار آلبوم را به دوش کشید و باعث شنیده شدن بقیه قطعات شد. این قطعه به رادیو و تلویزیون هم راه پیدا کرد. تُن صدای آرام و پراحساس صفوی، ترانه‌های او را انتخاب مناسبی برای لحظه‌های عاشقانه کرده بود. این آلبوم فروش بالایی نیز داشت و شرایط را برای کار‌های بعدی صفوی آماده کرد.

صفوی پس از سه سال سراغ آلبوم رسمی دومش رفت و «آرامش» را در سال 91 منتشر کرد. حال و هوای این آلبوم از آلبوم قبلی دور نبود و این بار بهنام سراغ نفرات جدیدی رفته بود. پگاه موسوی، محمد کاظمی، مریم اسدی، امیر ارجینی و دانیال طهماسبی که برای بار اول با صفوی کار می‌کردند، ترانه‌های «آرامش» را سرودند. ملودی‌های پنج قطعه توسط خود بهنام و دو قطعه هم توسط شهاب رمضان ساخته شده بودند. ملودی دو قطعه دیگر نیز به‌صورت مشترک توسط بهنام و زانیار خسروی ساخته شدند. سیروان خسروی که در آلبوم «عشق من باش» پنج قطعه را تنظیم کرده بود، این بار مسئولیت تنظیم سه قطعه را داشت. زانیار خسروی و امیر میلاد نیکزاد دو قطعه را به‌صورت مشترک تنظیم کرده‌اند. امیر عظیمی تنظیم قطعه ارکسترال «پشیمونم» که متفاوت‌ترین قطعه این آلبوم بود را بر عهده داشت و بهنام صفوی نیز دو قطعه را تنظیم کرده بود. نکته جالب اینکه «آرامش» هم مانند «عشق من باش» 9 قطعه داشت. این آلبوم هم مورد استقبال نسبی طرفداران موسیقی قرار گرفت. حال و هوای این آلبوم هم آرام و عاشقانه با تک‌ آهنگ شاد بود.

«فوق‌العاده» نام سومین آلبوم رسمی صفوی بود که در سال 93 و با فاصله زمانی دو سال نسبت به «آرامش» منتشر شد. این آلبوم با یازده قطعه به بازار آمد و هنرمندانی چون کوشان حداد و غلامرضا صادقی در بخش تنظیم‌های این آلبوم به کمک بهنام صفوی آمده بودند. تمام ملودی‌های این آلبوم را نیز خود بهنام ساخته بود. 10 قطعه از ترانه‌های این آلبوم را محمد کاظمی سرود و قطعه «چند بار عاشق شدی» را هم مریم اسدی گفته بود. نامزد شدن آلبوم «فوق‌العاده» به‌عنوان بهترین آلبوم موسیقی پاپ در سومین دوره جشنواره موسیقی ‌ما در سال 94 مهم‌ترین اتفاق خوب ممکن برای صفوی و آلبومش بود. هرچند این آلبوم در بازار توفیق کار‌های قبلی‌اش را نداشت. البته در همین روز‌ها صفوی پیگیر مسائل درمانی خودش هم بود و موسیقی را هم به‌طور جدی ادامه می‌داد.

«معجزه» شاید همان اتفاقی بود که صفوی دنبالش بود و این نام را روی آلبوم آخرش گذاشت. سال 95 این آلبوم با 13 قطعه منتشر شد و این بار پای بسیاری از ترانه‌سرایان به همکاری با بهنام باز شد. روزبه بمانی، دکتر افشین یداللهی، محمد کاظمی، مهرزاد امیرخانی، حسین غیاثی، مریم اسدی و امین بامشاد ترانه‌های آلبوم آخر صفوی را سرودند. بهروز صفاریان، معین راهبر، مهران عباسی، آرون حسینی، حامد برادران، بهنام کریمی و غلامرضا صادقی قطعات این مجموعه را تنظیم کرده‌اند. قطعه «معجزه» از این آلبوم با توجه به حال جسمی و روحی صفوی توسط روزبه بمانی سروده شده است. تم حاکم بر آلبوم آخر، امید، آرامش و البته گاهی اندوه است. هرچند که همچنان قطعه شاد هم سهم خودش را دارد.

اگر تمامی قطعات صفوی را بشنویم، آرامش، امید و عشق مضمون مشترک همه‌شان است. ویژگی‌هایی که شاید برگرفته از روحیات خود او باشد. روحش شاد.


*روزنامه‌نگار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي بهنام صفوي درگذشت ايرناپلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۱۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران قهرمان کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل؛ در این رقابت‌ها که مدت دو روز به میزبانی اردبیل در ورزشگاه رضازاده برگزار شد، تیم‌های عراق و ارمنستان دوم و سوم شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • این میوه را حتما قبل از خواب بخورید
  • آرسنال با فتح دربی شمال لندن به قهرمانی امیدوار ماند
  • «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» مجددا مرور می‌شود
  • مصدومیت ستاره دورتموند در آستانه دیدار با پی‌اس‌جی
  • کامران همچنان امیدوار به المپیک (عکس)
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • ایران قهرمان کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل
  • تسریع در تکمیل جاده پلدختر - خرم‌آباد مطالبه مردم است
  • استقلال، امیدوار به بخشش حسینی در استیناف