Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سیل فروردین ماه امسال به حدود 2000 تا 2500 کیلومتر از جاده‌های لرستان خسارت وارد شد و تا کنون هیچ اعتبار ویژه‌ای برای بازسازی این زیرساخت مهم تخصیص داده نشده است.به گزارش بلاغ، کافی است سفری به شهرستان‌های مختلف استان داشته باشید؛ آثار سیل به ویژه در حوزه راه کاملاً مشهود است و در مواردی تردد مردم را با مشکل مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیل بسیاری از پل‌ها را تخریب و راه دسترسی را به ویژه در روستاها مسدود کرد، هرچند بسیاری از این محورها بازگشایی شد اما تعداد قابل‌توجهی از این مسیرها نیازمند بازسازی اساسی هستند.

با توجه به حجم بالای خسارات در حوزه راه همچنین نقشی که راه‌ها و جاده‌ها در برقراری ارتباط و ارائه خدمات دارند بازسازی آن‌ها باید در اولویت قرار گیرد.

 

از سوی دیگر با توجه به اینکه اعتبارات استانی جوابگوی جبران خسارت‌های وارد شده به زیرساخت‌های راه هم در بخش ساخت و هم نگهداری نیست، باید اعتبارات و توجه ویژه‌ای در سطح ملی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

حمل‌ونقل یکی از ارکان زیر بنایی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است؛ رکنی که همواره مورد توجه خاص است، بنابراین با توجه به‌موقعیت استراتژیکی لرستان توجه به مقوله حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی ایمن باید مورد توجه قرار گیرد.

اعتبار 740 میلیارد تومانی برای ساخت محور خرم‌آباد - معمولان - پلدختر

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه در جریان سیل فروردین‌ماه راه‌های اصلی، فرعی، روستایی و آزادراه آسیب جدی دید، اظهار کرد: بیشترین آسیب مربوط به محور خرم‌آباد- معمولان- پل‌دختر است که طبق برآوردها ایمن‌سازی مسیر و ارتقا آن به 740 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رضا خالقی افزود: البته با تلاش اداره کل راهداری استان و همچنین استان‌های معین و پیمانکاران بخش خصوصی این محور زیر بار ترافیکی رفته، البته نه به‌صورت استاندارد، بنابراین توصیه می‌کنیم که وسایط نقلیه سنگین ترجیحاً از تردد در این محور خودداری کنند.

وی عنوان کرد: همچنین سیل پل‌های واقع در رودخانه‌ها به ویژه رودخانه کشکان را تخریب کرد، 21 دستگاه پل که بیشتر مربوط به کشکان است تخریب شد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه 4 پل خرپایی و بیلی توسط اداره کل راهداری پیش‌بینی‌شده و در حال کار هستند، تصریح کرد: یک مورد از این پل‌ها نصب شده و تردد در آن برقرار شده است؛ این پل‌ها موقت هستند، تا زمانی که پل‌های ایمن با پایه‌های شمع دار و مستحکم روی رودخانه کشکان نصب شود.

 

خسارت به 2000 کیلومتر راه روستایی و اصلی

خالقی در خصوص خسارت سیل به راه‌های روستایی نیز توضیح داد: به جهت پراکندگی جمعیت و محور روستایی خسارات نیز پراکنده است، یعنی شهرستانی نداریم که از خسارات سیل مصون مانده باشد.

وی افزود: خسارت در حوزه راه روستایی مقطعی اما گسترده بود، ابتدا بازگشایی مسیرها را داشتیم که در حال حاضر تنها راه دسترسی 9 روستا برقرار نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان خاطرنشان کرد: به‌صورت طول 400 کیلومتر راه اصلی و 1600 کیلومتر راه روستایی دچار خسارت شد، البته این بدان معنی نیست که کل راه از بین رفته باشد.

 

تاکنون اعتباری پرداخت نشده است

خالقی در پاسخ به این پرسش که اعتبار مورد نیاز برای بازسازی راه‌های استان چه میزان است، گفت: برآورد ما با توجه به پراکندگی محورهای روستایی و با دید ساخت که کار اصولی و استاندارد همراه با مطالعه و مشاوره انجام شود دو هزار میلیارد و 400 میلیون تومان است، البته این برآورد با توجه به قیمت‌های امروز است بنابراین در صورتی که امسال این اعتبار تخصیص داده نشود احتمال افزایش این مبلغ وجود دارد.

وی تأکید کرد: برای تأمین این اعتبار اگر متکی به اعتبارات استانی و حتی ملی باشیم عملاً امکان نوسازی و بازسازی وجود ندارد، بلکه نیاز است از محل‌های غیر از محل فعلی و قبل از سیل اعتباراتی تخصیص داده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان افزود: سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت راه اطلاعاتی در خصوص میزان خسارت‌ها از ما خواسته‌اند و ما نیز رقم را اعلام کردیم، اما تاکنون اعتباری به ما داده نشده که کار را شروع کنیم.

رویکرد بازسازی محور خرم‌آباد- پل‌دختر افزایش ضریب ایمنی است

خالقی اما درباره جاده قدیمی خرم‌آباد – پل‌دختر بیان کرد: توسط شرکت ساخت مشاوری انتخاب و پس از انجام مطالعات طرحی را آماده کردیم که پس از بازدید معاون وزارت راه و شهرسازی اصلاحیه‌ای صادر شد.

وی تأکید کرد: تمام تمرکز ما برای بازسازی این محور دو موضوع است؛ اول ایمن‌سازی و بالا بردن ضریب ایمنی راه، یعنی اینکه راه از رودخانه دور کنیم که با این رویکرد نیازمند 6 کیلومتر تونل هستیم. رویکرد دوم این است که به کلیه سکونت‌گاه‌هایی که قرار نیست جابجا شوند دسترسی بدهیم و محور جدید از این سکونتگاه‌ها دور نشود.

 

خالقی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: در اواخر فروردین‌ماه که کار امداد و نجات تمام شد به همکاران و پیمانکاران فعالیت پروژه‌های راه‌سازی از جمله ازنا- شازند، الشتر- فیروزآباد، دانشگاه بروجرد، خرم‌آباد –کوهدشت، ساماندهی زیرگذرهای کمربندی جنوبی خرم‌آباد و دیگر پروژه‌ها که اعتبار داشته‌اند را ابلاغ کردیم.

تخریب 2500 کیلومتر از راه‌های استان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز با اشاره به اینکه در جریان سیل 870 روستا مسیر ارتباطی آن‌ها قطع شد، افزود: از روستاهایی که راه ارتباطی آن‌ها قطع شده بود 862 روستا بازگشایی شده است، همچنین بیش از 2500 کیلومتر از راه‌های استان اعم از شریانی، اصلی، فرعی و روستایی تخریب و قطع ارتباط شد.

عباس شرفی افزود: تاکنون 2339 کیلومتر از راه‌های استان با تلاش راهداران جهادگر از اقصی نقاط کشور بازگشایی مسیر شده است.

وی با بیان اینکه در جریان سیل 200 دستگاه آب‌رو و پل بزرگ به‌طور کامل تخریب شدند، تصریح کرد: همچنین به 689 دستگاه از ابنیه و پل‌های راه‌های استان خسارت جدی وارد شد، تخریب 59 دستگاه پل بالای دهانه 8 متر از دیگر پیامدهای ناشی از سیل فروردین‌ماه است.

خسارت یک هزار میلیارد و 130 میلیون تومانی به راه‌های استان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: برای برقراری تردد موقت بر روی آبروها به‌ویژه راه‌های روستایی 150 لوله و باکس نصب‌شده است.

شرفی افزود: براثر سیل یک هزار میلیارد و 130 میلیون تومان خسارت به راه‌های استان وارد شد، سیل همچنین خسارت جدی به جسم جاده، ابنیه و پل‌های استان وارد کرد.

به گفته وی بیشترین خسارت ناشی از سیل مربوط به پل‌دختر، چگنی، خرم‌آباد، کوهدشت، سلسله و الیگودرز است، محور خرم‌آباد- پل‌دختر به دلیل هم‌جواری با رودخانه کشکان متحمل بیشترین خسارت شد.

 

تلاش برای نصب پل

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: 19 اداره کل راهداری با بهره‌گیری از 300 دستگاه ماشین‌آلات به‌عنوان استان‌های معین در کنار راهداران لرستان کار عملیات بازگشایی را انجام دادند.

شرفی بیان کرد: تاکنون با مشارکت تعدادی از ادارات کل راهداری استان‌ها کار نصب 4 پل فلزی خرپایی بر روی رودخانه کشکان برای روستاهای دوآب، چم شهران، بیشه و منطقه زیودار انجام و نصب 4 دستگاه پل خرپایی و بیلی دیگر نیز در دست اقدام است.

 

تأکید بر انجام کار اصولی و اساسی

یک کارشناس عمران نیز با اشاره به اینکه نقش راه مناسب در توسعه و پیشرفت استان بر کسی پوشیده نیست، عنوان کرد: یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی هر منطقه ایجاد و نگهداری شبکه راه‌های استان است که در بهبود بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و بازرگانی حائز اهمیت است.

وحید یاراحمدی گفت: وجود جاده‌های مناسب و استاندارد با توجه به توپوگرافی استان از نکاتی است که در ساخت و بازسازی راه‌های استان باید مورد توجه قرار بگیرد، یعنی پس از تخریب راه‌ها و ابنیه بازسازی باید اصولی و اساسی باشد.

وی تأکید کرد: زمانی که زیرساخت‌ها اصولی باشد بدون شک در صورت بروز حوادثی همچون سیل حجم خسارت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد، البته این مورد نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که کار اصولی و اساسی علاوه بر نظارت دقیق نیازمند تأمین اعتبار لازم و به‌موقع است نکته‌ای که در پروژه‌های استان اتفاق نمی‌افتد و همواره با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

 

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۲۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی پسماند‌ها در رودخانه‌ها امری جبران ناپذیر است

                                                                        به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ نامی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران در استانداری ایلام با اشاره به اینکه رهاسازی نخاله‌ها درحاشیه شهرها و در مسیر مسیل‌ها و پل‌ها همیشه حادثه آفریده است اظهار داشت: بیش از ۶ هزار کیلومتر از رودخانه‌ها از کنار شهر‌ها می‌گذرد و قطعا ریختن نخاله و تفکیک نشدن زباله به ویژه پلاستیک‌ها ازمبداء امری جبران ناپذیر است.   وی عنوان کرد: دربودجه‌سال ۱۴۰۳‌کلیه‌دستگاه‌های اجرایی‌مکلف شده اند‌برای جلوگیری‌ازکاهش منابع آبی ازپساب تصفیه‌شده استفاده کنند.   رییس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین تصریح کرد: برای اطفاء حریق به ویژه دراستان‌های دارای بیشترین نزولات جوی مثل استان ایلام باید همه دستگاه‌ها باهماهنگی مردم ازهم اکنون آماده باشند.   وی در ادامه اضافه کرد: خسارت‌های ناشی ازحوادث غیرمترقبه‌ بویژه سیل غیرقابل انکار است، اما تلاش ما کاهش حداقلی خسارت ها به‌ ویژه تلفات جانی است و این رویه را ما بیشتر در استان‌ها مثل ایلام می‌بینیم.   استاندار ایلام همچنین در این نشست بیان کرد: با عده‌ای که حقوق شهر و شهروندی‌ را رعایت نمی‌کنند‌ و بدون توجه به قانون، پسماندها‌ و نخاله ها را درحاشیه شهر می‌ریزند برخورد جدی شود.   بهرام نیا با قدردانی از تعامل مردم بادستگاه‌های اجرایی برای‌ زیبا سازی شهر‌ و پاکسازی مناطق‌ تفریحی و تفرجگاهی افزود: تعرض به حقوق شهروندی بویژه ریختن نخاله در مسیر مسیل‌ها و حاشیه شهر‌ها پذیرفتنی نیست.     وی در ادامه گفت: برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب و ترمیم و بهسازی سیل بند‌ها در استان به هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.   استاندار ایلام همچنین با بیان اینکه تعیین تکلیف روستا‌های بالادست سد سیمره و مهار آب‌های سطحی حتما باید پیگیری شود مطرح کرد: تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از مطالبات مردم این روستا‌ها است.   مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام در این نشست بیان کرد: بارش تگرگ در شهرستان مهران، ۹۸ میلیارد تومان خسارت وارد کرد که با پیگیری‌های استاندار ایلام، ۴۸ میلیارد تومان اعتبار برای جبران این خسارت‌ها اختصاص یافت.   بیگلریان اعلام کرد: بارش تگرگ در شهرستان دهلران به بیش از ۱۰ هزار هکتار از مزارع به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرده که نیاز به پیگیری دارد.   مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام یادآور شد: در بند (د) تبصره ۱۶ امهال وام‌های کشاورزی، ۲۸ میلیارد تومان برای جبران خسارات سیل اختصاص یافته که تنها ۱۶ میلیارد تومان آن جذب شده است.

دیگر خبرها

  • بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی
  • ساخت یک کیلومتر راه اصلی به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
  • رهاسازی پسماند‌ها در رودخانه‌ها امری جبران ناپذیر است
  • بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی
  • توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان
  • رسانه ملی و لزوم توجه به تکنیک‌های خبری رسانه‌های معاند
  • نیاز به ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان
  • ۱۸ هزار میلیارد برای اصلاح مسیل و شبکه فاضلاب ایلام اختصاص یافته است
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد
  • خسارت‌های ناشی از سیل در جاده‌های استان یزد (فیلم)