Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- يک رسانه آمريکايي به نقل از منابع عراقي و آمريکايي مدعي شد که وزير امور خارجه آمريکا به عراقي ها گفته به دنبال درگيري با ايران نيست؛ ولي بغداد بايد يا با واشنگتن باشد يا با هيچ کس.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، خبرگزاري آسوشيتدپرس مدعي شد که وزير خارجه اين کشور در سفري که اخيرا به عراق داشته، به مقام‌هاي اين کشور در خصوص تعامل با ايران هشدار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين خبرگزاري به نقل از دو منبع در دولت عراق مدعي شد که «مايک پامپئو» به دولت اين کشور هشدار داد بين آمريکا و بي‌طرفي يکي را انتخاب کنند.
بر اساس ادعاي اين دو مقام عراقي، وزير امور خارجه آمريکا در اين سفر به دولت عراق گفته است: «يا در کنار ما بايستيد يا اينکه بي‌طرف باشيد».
دو منبع آگاه که نخواستند هويتشان فاش شود، گفته‌اند که پامپئو در بغداد، اطلاعاتي را که آمريکا به دست آورده، در اختيار دولت عراق قرا داده است؛ اطلاعاتي که بر اساس آن واشنگتن مدعي است نيروهاي آمريکايي در عراق در معرض تهديد‌ هستند.
بر اساس ادعاي اين خبرگزاري آمريکايي، پامپئو پيامي بدين مضمون به عراقي‌ها ارسال کرده که اگر در هر رويارويي با ايران در کنار آمريکا نمي‌توانيد باشيد، حداقل عليه اين کشور نباشيد.
پامپئو همچنين طي اين پيام مقام‌هاي عراق را تهديد کرده است که واشنگتن در صورت وقوع هرگونه حمله يا تهديدي عليه افراد و تأسيسات آمريکا در عراق، «حق قانوني» خود مي‌داند که از خود دفاع کند.
آسوشيتدپرس در تهيه اين گزارش، از منابع آمريکايي نيز استفاده کرده است. اين رسانه آمريکايي به نقل از سه مقام مسئول در دولت ترامپ نوشت که پامپئو به «حملات پيش‌دستانه» عليه ايران يا استفاده از خاک عراق جهت انجام عمليات عليه ايران فکر نمي‌کند.
اين سه منبع آمريکايي به شرط عدم افشاي هويتشان به آسوشيتدپرس گفتند که وزير امور خارجه آمريکا به عراقي‌ها گفته است که واشنگتن خواهان «بي‌طرفي عراق» است؛ ولي در صورت لزوم پاسخ خواهد داد يا از خود دفاع خواهد کرد.
اين خبرگزاري به نقل از يک ژنرال در وزارت دفاع عراق نيز نوشت که بغداد در حال حاضر اقدامات احتياطي در پي درج اطلاعاتي در خصوص وجود تهديد عليه آمريکايي‌ها در عراق اتخاذ کرده است. ولي به گفته او، اين اقدامات به سطح بالايي نرسيده است.
هر سه منبع آمريکايي و ژنرال عراقي در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس گفته‌اند که حق ندارند در ارتباط با مسائل مذکور با رسانه‌ها صحبت کنند.
دولت آمريکا هفته گذشته با طرح اين ادعا که نيروهايش در عراق در معرض خطر هستند، کارکنان غيرضروري را از سفارت خود خارج کرد. دولت عراق با رد اين ادعا گفت که اين کشور امن است.

ادعاي ميانجيگري عراق ميان ايران و آمريکا
يک منبع دولتي عراق شايعات مربوط به ميزباني بغداد از مذاکرات ايران و آمريکا و ميانجيگري در اين زمينه را تکذيب کرد.
روزنامه مصري «الدستور» جمعه (روز گذشته) به نقل از يک منبع عراقي که آن را نزديک به «عادل عبدالمهدي» نخست وزير اين کشور عنوان کرد، از تلاشهاي بغداد براي ميانجي‌گري بين تهران و واشنگتن خبر داده بود.
اين روزنامه به نقل از منبع مذکور گزارش داد که عراق اعلام کرده است نبايد طرف ثالث وارد ميانجيگري شود که منظور اين منبع کشور قطر است.
يک منبع دولتي عراق ديروز شنبه اعلام کرد که چنين اخباري واقعيت ندارد.
اين منبع به پايگاه خبري «بغداد اليوم» گفت: «اخباري که سايتهاي عربي درباره موافقت عراق با برگزاري مذاکرات ايران و آمريکا در خاک خود منتشر کرده‌اند، واقعيت ندارد».
در همين ارتباط، روزنامه «العربي الجديد» -نزديک به قطر- 26 ارديبهشت جاري به نقل از يک مسئول عراقي گزارش داد که سه مسئول در بغداد تحرکات گسترده‌اي براي ايجاد کانال‌هاي ارتباطي بين واشنگتن و تهران آغاز کرده‌اند.
اين مسئول احتمال داد که بازگشايي سفارت عمان در عراق –دقيقا در اين برهه- با تلاش براي يکسان‌سازي تلاش‌ها بين مسقط و بغداد «به منظور دور کردن سايه جنگ و کاهش ميزان خطرناک‌ترين تنش در منطقه از زمان حمله آمريکا و انگليس به عراق در سال 2003» ارتباط نزديکي داشته باشد.
وي «محمد علي الحکيم» وزير خارجه، «مصطفى الکاظمي» رئيس سرويس اطلاعات و «فالح الفياض» مشاور امنيت ملي و رئيس سازمان «الحشد الشعبي» (بسيج مردمي) را سه نفري دانست که عبدالمهدي مأمور اين ميانجيگري کرده است.
اين مسئول همچنين تأکيد کرد که «ايران از مسئله ميانجي‌گري عراق براي حل مشکل خود با آمريکا استقبال کرده و بر اين باور است که هيچ همسايه‌اي مطمئن‌تر از آن پيدا نمي‌کند... و سفر ناگهاني مايک پامپئو وزير خارجه آمريکا به بغداد در هفته گذشته، باب ميانجي‌گري عراق را باز کرده است».

پاسخ عراق به جنگ رواني آمريکا عليه ايران
شرکت نفت بصره عراق در واکنشي به جنگ رواني آمريکا در خارج کردن تعدادي از کارمندان شرکت اکسون موبيل از خاک اين کشور اعلام کرد که اين اقدام تاثيري بر ميزان توليد نفت عراق نخواهد گذاشت.
شرکت نفت بصره عراق در واکنش به جنگ رواني آمريکا براي القاي ناامني در عراق و خارج کردن 20 کارمند خارجي شرکت نفتي اکسون موبيل اطلاعيه اي صادر کرد.
اين شرکت روز شنبه در اين اطلاعيه تاکيد کرده است که اقدام اخير شرکت آمريکايي، هيچ تاثيري بر ميزان توليد نفت خام و گاز طبيعي عراق نداشته و نخواهد داشت.
شرکت نفت بصره همچنين خاطرنشان کرده است که خروج اين کارمندان نفتي آمريکا از عراق بر اجراي طرح هاي توسعه و يا عمليات سرويس و نگهداري تاسيسات نفت و گاز بصره نيز اثر گذار نخواهد بود.
به دنبال جنگ رواني آمريکا براي ناامن جلوه دادن اوضاع عراق، شرکت نفتي «اکسن موبيل» آمريکا متعلق به «رکس تيلرسون» وزير سابق امور خارجه آمريکا، اعلام کرد از روز شنبه خارج کردن کارکنان خارجي خود در ميدان نفتي «قرنه غربي» در استان بصره را از خاک اين کشور آغاز کرده است.
متعاقب انتشار اين خبر، رسانه هاي عراقي گزارش کردند که بخشي از کارکنان خارجي اين شرکت نفتي آمريکايي به «دبي» در امارات برگشته و برخي نيز در دفتر شرکت در شهر بصره مستقر شده اند.
از طرفي منابعي در فرودگاه بين المللي بصره به رسانه هاي عراق گفته اند که 20 تبعه آمريکايي از کارکنان شرکت اکسن موبيل عراق را به مقصد امارات ترک کرده اند.
تصميم آمريکا براي خارج کردن کارکنان غير عراقي اين شرکت آمريکايي از عراق به دنبال هشدارهاي اخير وزارت امور خارجه آمريکا و سفارت آمريکا در بغداد پيرامون محدوديت شديد تردد اتباع آمريکايي به عراق و عدم سفر به اين کشور صورت گرفته است.
روز جمعه نيز يک منبع از رد قاطع درخواست آمريکا براي اعزام نيروي مخصوص حفاظت از سفارت خود در بغداد از سوي مقامات عراقي و تاکيد بر بي نيازي به اين امر خبر داد.
يک منبع دولتي به پايگاه خبري `اسرار نيوز` عراق گفت: `عادل عبدالمهدي` نخست وزير عراق درخواست وزارت امور خارجه آمريکا براي اعزام يک تيم ويژه حفاظت به بغداد براي تامين امنيت سفارت اين کشور را قاطعانه رد کرده است.
اين منبع افزود: عبدالمهدي در تماس تلفني شب گذشته خود با طرف آمريکايي، بشکلي قاطع اين درخواست آمريکا را رد و تاکيد کرده است که دولت عراق مسئول تامين امنيت شهروندان عراقي و خارجي هاي مقيم اين کشور است و هيچ خطر و تهديدي نيز در اين زمينه وجود ندارد.
عبدالمهدي خطاب به طرف آمريکايي که نامش در گزارش نيامده است، گفته که دستگاه هاي امنيتي عراق در تامين امنيت سفارت و شهروندان شما در عراق توانايي بيشتري از خودتان دارند.
اين منبع دولتي بار ديگر بر موضع دولت عراق مبني اين که هيچ تهديد جدي عليه طرف هاي خارجي در عراق وجود ندارد، اقدامات آمريکا را بخشي از عمليات رواني و تنش آفريني براي استفاده از آن در اعمال فشار به ايران دانست.
اقدام جديد آمريکا براي القاي در معرض تهديد بودن نيروهايش در عراق در حالي است که کشورهاي منطقه و بويژه عراق به خودي خود نگران تبعات فشارها و تهديدات واشنگتن عليه تهران و جنگ رواني تيم ب هستند.
ناظران مسائل منطقه، جوسازي هاي اخير آمريکا عليه ايران و همچنين طرح ادعاهاي مکرر در مورد ناامني در عراق و تشديد آن را با هدف زير فشار قرار دادن عراقي ها براي همراهي با سياست هاي ضدايراني و جنگ طلبانه خود و افزايش فضاي فشار، تحريک و تنش براي بهره برداري هاي بعدي و يا بهانه جويي براي تجاوزهاي احتمالي جديد در منطقه ارزيابي مي کنند.

واکنش عراق به موافقت اعراب خليج فارس با استقرار آمريکا در خاک آنها
عضو کميته امنيت و دفاع در پارلمان عراق درباره تصميم اعراب براي استقرار نيروهاي آمريکايي گفت که اين اقدام عجيب نيست و هر زمان نيروهاي آمريکايي بخواهند در منطقه خليج فارس دست به تحرک بزنند، با استقبال اعراب مواجه مي‌شوند.
منابع خبري عربي از جمله روزنامه سعودي الشرق الاوسط اعلام کرد که عربستان و اعراب حاشيه خليج فارس با استقرار نيروهاي آمريکايي در اين کشورها موافقت کرده‌اند.
منابع مطلع به اين روزنامه گفتند که اين موافقت بر اساس توافقات دوجانبه ميان آمريکا از يک طرف و کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس از طرف ديگر بوده و هدف آن مقابله با هرگونه احتمال حمله ايران است.
«علي الغانمي» عضو کميته امنيت و دفاع در پارلمان عراق امروز شنبه در واکنش به اين اقدام اعراب، تأکيد کرد که «اين اقدام عجيب نيست و هر زمان نيروهاي آمريکايي بخواهند در منطقه خليج فارس دست به تحرک بزنند، مانعي پيش روي خود نمي‌بينند، بلکه با استقبال [اعراب]» مواجه مي‌شوند.
الغانمي به پايگاه خبري «بغداد اليوم» با اشاره به تجارب مشابه در دو جنگ خليج فارس و همچنين ورود نيروهاي آمريکايي در سال 2003 براي اشغال عراق، گفت که اين «پذيرش در چارچوب توافقات مخصوص با ائتلاف ناتو و همچنين آمريکاست».
وي درباره اينکه اين استقرار موجب حمله به عراق خواهد شد يا خير، اظهار داشت: «استقرار جديد [نيروهاي] آمريکا، مقدمه‌اي براي حمله به عراق نيست... و فکر حمله مستقيم بعيد است».
اين نماينده عراقي با اشاره به تلاش مسئولان عراقي براي اينکه اين کشور نقطه‌اي براي آغاز تهديد نباشد، خاطر نشان کرد: «طرفهايي که از نظر عقيدتي و اجتماعي با ايران ارتباط دارند، مخالف هر گونه حمله احتمالي به ايران هستند».





منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق ايران آمريکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۲۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت

به گزارش قدس آنلاین، تحولات عمیق و جدیدی در دانشگاه‌های مهم جهان در حال رخ دادن است. دانشجویان دانشگاه‌های مهم ایالات متحده آمریکا مانند کلمبیا،‌ هاروارد، ام آی تی، براون و ... که سابقه حمایت از رژیم اسرائیل را دارند، خواهان منصرف کردن این دانشگاه‌ها از حمایت مالی رژیم صهیونیستی هستند.

حتی برخی دانشجویان اعلام کرده‌اند روابط علمی و تجاری دانشگاه باید با دانشگاه‌های اسرائیلی قطع شود و سرمایه‌گذاری بر تسلیحات و حمایت مالی به هر طریقی ممنوع اعلام شود. این دانشجویان نخبه که عمدتاً وابسته به طبقه خواص و اشراف از دانشگاه‌های باسابقه با صبغه حمایت از اسرائیل هستند، در اتفاق نادری حمایت علنی خود را از فلسطین اعلام کردند.

دومینوی حوادث تلخی مانند شهادت حدود ۳۴هزار نفر فلسطینی که بیشتر آنان زنان و کودکان بوده‌اند، حمله به بیمارستان‌ها وماشین‌های آشپزخانه بین‌المللی، وجدان‌های خفته جهان را بیدار کرده است. پاسخ جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی نیز پوشالی بودن اسرائیل را به رخ جهان کشید و در این میان آزادمردان جهان به‌خصوص دانشجویان آمریکایی و اروپایی با حضور دو هفته‌ای خود خواستار توقف نسل‌کشی و آپارتاید و کوچ اجباری شده‌اند. 

در میان این هیاهو، اخباری مبنی بر احتمال تبادل پیام برای مذاکره میان ایران و آمریکا به گوش می‌رسد. جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم اهل فلوریداست که معتقد است اکنون فرصت مناسبی است جمهوری اسلامی ایران نقش جدی‌تری در تحولات کنونی ایفا کند. این فعال آمریکایی در گفت‌وگو با قدس به نکات مهمی اشاره می‌کند. بخشی از گفت‌وگو را در ادامه مطالعه می‌کنید.

آقای یوبل! با توجه به وضعیت کنونی تحولات آمریکا و پاسخ موشکی ایران به جنایات رژیم صهیونیستی، آیا مذاکره میان دو کشور در شرایط کنونی مفید خواهد بود و در حال حاضر زمان مناسبی برای مذاکره است یا خیر؟ آیا می‌توان گفت در شرایط فعلی آمریکا می‌تواند به عنوان یکی از طرف‌های برجام مورد اعتماد سایران قرار بگیرد؟
من معتقدم (ساختار و بنیاد این دولت به گونه‌ای است که) هرگز نمی‌توان به هیچ دولتی از آمریکا اعتماد کرد. چراکه  این کشور سابقه بسیار طولانی در راه انداختن جنگ‌ها به نفع طبقه سرمایه دار جامعه خود دارد. در حالی که برخی افراد معتقدند برخی از جنگ‌ها واقعاً در راستای منافع ملی ایالات متحده اهمیت دارد، اما من معتقدم واقعاً هیچ یک از جنگ‌ها به نفع مردم آمریکا نبوده است.

برخی معتقدند درشرایط کنونی اوضاع به نفع جمهوری اسلامی ایران است. آیا آمریکا در چنین شرایطی پای میز مذاکره خواهد آمد؟
می‌دانم ممکن است آنچه می‌گویم تندروی به نظر برسد، اما احساس می‌کنم دولت آمریکا به ( دلیل نوع ساختار) باید به‌صورت کامل (بنیادین) سرنگون یا نابود شود. بسیاری از مردم داخل ایالات متحده، دیدگاهی مشابه من در این مورد دارند. اما تعداد کمی از آنان چنین چیزی را بیان می‌کنند؛ زیرا می‌ترسند شغل خود را از دست بدهند یا شاید اف‌بی‌آی در خانه‌شان به سراغ آنان بیاید.

به نظرتان اوضاع فعلی در ایالات متحده تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا این احتمال وجود دارد دولت مرکزی از برخی اصول خود عدول کند؟
من معتقدم فشار علیه صهیونیسم و قدرت یهود در داخل ایالات متحده آمریکا همچنان افزایش خواهد یافت. همچنین ممکن است شاهد تبدیل برخی از تظاهرات‌ها به شورش باشیم. اگر شورش‌ها به اندازه کافی گسترده و مخرب شوند، شاید آمریکا در برخی از ایالت‌ها، کنترل بر برخی مناطق شهری را از دست بدهد. اگر اوضاع به طور قابل توجهی بدتر شود، حتی شاید بتوان شاهد تجزیه ایالات متحده به چند کشور جدید باشیم و این امر در نهایت به نابودی آمریکا منجر خواهد شد و از طرفی قدرت دولت به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

آقای جان یوبل، شما به عنوان فعال در زمینه مبارزه با صهیونیسم بفرمایید رسانه‌های ایرانی چه نقشی را می‌توانند ایفا کنند و برای ارتباط جمهوری اسلامی ایران با نیروهای مخالف دولت در ایالات متحده چه الزاماتی را ضروری می‌دانید؟ 
من فکر می‌کنم در این مرحله، رسانه‌های انگلیسی زبان در ایران به ویژه پرس تی وی باید ابتکار عمل را در دست بگیرند و تلاش کنند با فعالان آمریکایی در شهرهای مختلف ارتباط برقرار کنند و با برخی از آنان ارتباط را حفظ کنند. این امر سبب می‌شود 

رسانه‌های ایرانی بتوانند اخبار و ویدئوهای بیشتری از آنچه در اعتراضات در داخل ایالات متحده اتفاق می‌افتد را دریافت کنند و به این شکل شناخت بهتری از فضای داخلی آمریکا بدست بیاورند.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی
  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • حسینی: اقدامات دولت سیزدهم تعامل با کشورهای جهان را فراهم کرده است
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • مرور یک تجاوز شیمیایی