Web Analytics Made Easy - Statcounter

لیلا شقاقی روانشناس بالینی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره بیماری اوتیسم اظهار کرد: اختلال در خود ماندگی یا اوتیسم یکی از اختلالات پنج‌گانه نافذ رشد است که در پنج گروه (اختلالات فروپاشنده دوران کودکی، درماندگی، رد، اسپرگر و اختلالات نافذ رشد نامعین دسته بندی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این بیماری رشد گستره مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی، زبانی و رفتاری فرد را مختل می‌کند و به‌طور معمول علائم آن پیش از سه سالگی در کودک دیده شده و عملکرد آموزشی او را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی درباره علائم اوتیسم گفت: به طور کلی نشانه‌های اوتیسم در کودکان مبتلا شامل سه گروه رشد اجتماعی، زبان و ارتباط و تفکر و تخیل است که در هر کودکی با شدت و درجه‌های متفاوت بروز می‌کند.

شقاقی درباره شیوع بیماری گفت: شیوع اوتیسم در چند سال گذشته آماری متفاوت داشته است و از هر ۱۰ هزار کودک هشت کودک به اوتیسم مبتلا می‌شوند، از لحاظ توزیع جنسیت هم پسران بیش از دختر‌ها با این اختلال مواجه می‌شوند و دختر‌ها بیشتر مبتلا به اختلال رد می‌شوند.

روانشناس بالینی کودک درباره عوامل این نوع بیماری افزود: این بیماری در بیشتر موارد  پایه‌ ژنتیکی دارند و چهار الی پنج ژن در آن دخالت دارند، اما عواملی دیگر مانند زیستی و ایمنی شناختی و ناسازگاری‌های ایمنی بین جنین و مادر، محیط و خانواده و بیوشیمی هم می‌تواند در بروز این اختلال تاثیر داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ بچه‌های اوتیسم از لحاظ ظاهری نشانه‌‌ایی خاص از خود نشان نمی‌دهند و تنها زمانی‌که که با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم، متوجه می‌شویم که نوع ارتباط و واکنش‌هایی که از خود نشان می‌دهند، متفاوت است. این بچه ها چندان دلبستگی به خانواده و مسائل اطراف خود نشان نمی‌دهند، اغلب نمی‌توانند ارتباط چشمی برقرار کنند، همچنین نمی‌توانند بین والدین و دیگران تفکیک قائل شوند، در حالی که به طور معمول کودکان پیش غریبه‌ها احساس راحتی ندارند. مبتلایان به اوتیسم در بیشتر موارد نمی‌توانند حالت‌های روانی یا احساساتی و هیجانات اطرافیان خود را حس و درک کرده و با کسی دوست شوند.

شقاقی در ادامه افزود: رفتار‌های قالبی هم یکی از علائم این نوع بیماری است. تمام بازی ها و کنجکاوی‌هایی که یک کودک نرمال انجام می‌دهد، در این بچه‌ها بسیار کم دیده می‌شود. مبتلایان به اوتیسم در انجام کار‌ها هیچ تنوع و خلاقیتی ایجاد نمی‌کنند و دائم حرکت‌های تکراری انجام می‌دهند. این بچه‌ها در برابر تغییرات مقاوم نیستند و علاقه‌ای به تغییر  لباس، محل زندگی، رختخواب نخواهند داشت. از لحاظ خلق و خو و عاطفه هم خیلی بی ثبات هستند. ممکن است به یکباره گریه‌ها و خنده‌های عجیب و بی دلیلی از خود نشان می‌دهند که کنترل آن بسیار سخت است. در برابر محرک‌ها هم واکنش کمی نشان می‌دهند همانند صدا و احساس درد. ممکن است حالات پیش فعالی یا بی تحرکی از خود نشان دهند در حالی که پر تحرکی در ان‌ها شایع‌تر است. مشکلات تغذیه‌ای و شب ادراری وعفونت دستگاه تنفسی و گوارشی (باد گلوو یبوست) و حرکت‌های ارام روده و حالت‌های تب و تشنج هم ممکن در آن‌ها ایجاد شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۱۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد

کارشناس بازارهای مالی گفت: در معاملات چند روز پیش شاهد بودیم که حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این موضوع نشان می دهد هیجانات سیاسی فروکش کرده و اکنون بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است. - اخبار اقتصادی -

علی حیدری کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت بازارهای مالی در روزهای اخیر گفت: نوسان نرخ ارزی که در هفته های گذشته شاهد آن بودیم ناشی از تشدید هیجانات سیاسی و امنیتی بود و تغییری در بنیادهای اقتصاد ایران روی نداده است.

بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/ خبری از افزایش قیمت دلار نیست

وی گفت: بنیاد اقتصاد ایران نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است، به عنوان نمونه میزان صادرات نفت ایران به قبل از تحریم ها برگشته است و هم‌زمان قیمت این طلای سیاه نیز روند صعودی را طی کرده است، این عوامل نشان می دهد که با گذشت زمان درآمدهای ارزی کشور افزایش یافته و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: همچنین رشد اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری در وضعیت مطلوبی قرار دارد، این عوامل موجب شده تا امیدها به ادامه بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر شود، در نتیجه همه این عوامل نشان می دهد که افزایش نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد.

وی اضافه کرد: حال که بحران های سیاسی امنیتی و نظامی کاهش یافته است، شاهد روند کاهشی نرخ ارز هستیم.

این تحلیل گر اقتصادی تصریح کرد: در معاملات چند روز پیش شاهد بودیم که حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این موضوع نشان می دهد هیجانات سیاسی فروکش کرده است و اکنون بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است.

حیدری در پایان تاکید کرد: در این شرایط بازار ارز و طلا روند نزولی را طی خواهند کرد و بازار سرمایه که دچار عقب ماندگی زیادی بوده و اکنون بسیار جذاب شده، نقدینگی را به سمت خود جذب می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشان دادن کولبرها، «نون خ ۵» را جذاب کرد/تصمیمی برای ساخت فصل بعد وجود ندارد
  • عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت ۱۴۰۳
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو