Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@18:06:02 GMT

روحانی: به اختیارات ویژه نیاز داریم/ مخالف مذاکره هستم

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۶۰۸۲

روحانی: به اختیارات ویژه نیاز داریم/ مخالف مذاکره هستم

فرارو- رئیس جمهور نقش روحانیت را دردفاع از منافع ملی و جهان اسلام، نقشی پیشتاز برشمرد و تأکید کرد: روحانیت همواره به عنوان مرجع جامعه، نقش ارزشمندی در عرصه دینداری، علم و فرهنگ، هدایت مردم، کاستن از اختلافات درون جامعه و تقویت صلح و برادری داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه دوشنبه در دیدار با جمعی از علما و شخصیت‌های حوزوی، تصریح کرد: روحانیت همواره برای منافع ملی دنیای اسلام، نقش پیشتاز و مبارز داشته است و این نقش و مبارزه با استعمار و استثمار از زمان شیرازی بزرگ، مبارزه علمای نجف با استعمار انگلیس و علما و فضلای ایران در مشروطه و نهضت اسلامی، بسیار اساسی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به نفوذ کلام و عمل روحانیت بین مردم از گذشته تاکنون به عنوان قشری که همواره مورد احترام جامعه بوده‌اند، افزود: طی ۴۰ سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بار مسئولیت اداره جامعه نیز بر عهده روحانیت گذاشته شد.

روحانی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره قدرت‌های بزرگ به دنبال این بودند که حکومت اسلامی به مفهومی که امام راحل و علما دنبال می‌کردند، بوجود نیاید، تأکید کرد: قدرت‌های بزرگ می‌دانستند با پیروزی این انقلاب منافع آنها در منطقه و جهان به خطر می‌افتد و رو در روی آنها خواهد ایستاد.

رئیس جمهوری با اشاره به شرایط پیچیده کنونی تأکید کرد: کسانی در کاخ سفید هستند که طی ۴۰ سال گذشته همیشه علیه جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی عمل می‌کردند و راه مقابله با کشور ما را فشار و جنگ می‌دانستند و امروز همه این افراد در کاخ سفید یکجا جمع شده‌اند.

روحانی با تأکید بر اینکه خوشبختانه مردم باور دارند که در این برخورد و تنش ما آغازگر نبودیم، افزود: دشمن همواره به دنبال این بود که ما آغازگر باشیم و یکی از اقداماتی که از این دولت در تاریخ ثبت خواهد شد، همین مهم است که جمهوری اسلامی ایران آغازگر تنش نبود.

وی ادامه داد: البته برخی نیز در کشور با استدلال و دلایلی به دنبال این بودند که ما از برجام خارج شویم و ایستادگی در این زمینه هم کار سختی بود.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه اگر با تحریک‌های آمریکا از برجام خارج می‌شدیم، امروز دفاع از اقدامات دولت در برابر مردم بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر بود، افزود: در چنین فضایی علاوه بر آمریکا جهان و سازمان ملل نیز تحریم‌هایی را علیه کشورمان اعمال می‌کرد.

روحانی با اشاره به احاطه و اطلاعات کافی دولت بر شرایط اقتصادی مردم و توجه به اقشار آسیب‌پذیر، گفت: تلاش دولت همواره این بوده که به وضعیت این قشر آسیب پذیر جامعه رسیدگی نماید و ۵۰۰ میلیارد تومان برای یاری این قشر جامعه اختصاص دادیم تا با پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و بالاتر فشار و مشکلات آنها کمتر شود.

رئیس جمهوری ادامه داد: طی ۲.۵ سال گذشته میزان پرداختی به این اقشار را ۳.۵ تا ۴ برابر افزایش دادیم و همواره تلاش بر این بوده تا حقوق‌بگیران همانند کارگران و کارمندان بیش از نرخ تورم، اضافه حقوق داشته باشند که این امر در دولت‌های گذشته سابقه نداشته است و حقوق کارمندان ۲۰ درصد و کارگران ۳۶ درصد اضافه شد.

روحانی افزود: تلاش دولت بر این بوده که اقشار آسیب‌پذیر، آسیب کمتری ببینند اگر چه در شرایط امروز مردم با سختی و مشکلات زیادی مواجه هستند، اما آیا همه این مشکلات از ناحیه دولت است؟

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: برخی‌ها در زمینه مشکلات اقتصادی کارآمدی دولت را مطرح می‌کنند، اما چطور همین دولت در دوره یازدهم توانست تورم را مهار و رشد اقتصادی را ارتقاء دهد. لذا کارآمدی دولت فرقی با گذشته نکرده و ما همان دولت هستیم، اما در دوره یازدهم مردم امیدوار بودند که مشکلات‌شان حل و فصل می‌شود، اما در این دوره و به هر دلیل مقداری امید مردم نسبت به رفع مشکلات کمتر شده است، لذا همه برای ارتقای امید و نشاط اجتماعی مسوولیت سنگینی دارند.

روحانی کاهش درآمد دولت و محدود شدن ارتباطات بانکی با دنیا را از جمله مشکلات موجود دانست و اظهار داشت: ۸۷ درصد گردش پول دنیا با دلار انجام می‌شود و امروز گردش تجاری با دلار برای کشورمان به شکلی بکجانبه و غیرقانونی تحریم است.

وی با تأکید بر اینکه امروز در تولید بسیاری از کالاهای اساسی از جمله گندم، خودکفا هستیم و نیاز به واردات نداریم، اظهار داشت: اگر چه در کالاهای اساسی خودکفا هستیم، اما برای آنچه نیاز به واردات داریم به محض اینکه برخی سودجویان در داخل کشور متوجه می‌شوند که به فرض مثال حمل کالا به تأخیر افتاده است، قیمت آن کالا را افزایش می دهند.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر چه امروز مردم در زندگی خود احساس سختی و مشکل می‌کنند، اما دولت با اقدامات خود اجازه نداده که کالاهای ضروری که برای مردم حساسیت دارد، با کمبود مواجه شود.

روحانی با تأکید بر اینکه امروز برای مدیریت بهتر شرایط نیازمند تمرکز قدرت و تصمیم گیری هستیم، اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: همانگونه که در جنگ ۸ ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.

روحانی گفت: در هیچ دوره‌ای در تبادلات بانکی و فروش نفت با مشکلات و شرایط امروزه مواجه نبوده‌ایم، لذا نیازمند تمرکز و احساس شرایط جنگ اقتصادی از سوی همه هستیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز وارد دوره و صحنه جدیدی شده‌ایم، اظهار داشت: خوشبختانه امروز اتفاق نظر داریم که باید در برابر آمریکا و تحریم بایستیم و در این زمینه هیچ اختلاف نظری بین مردم و مقامات کشور وجود ندارد.

روحانی با اشاره به اینکه بنده طرفدار مذاکره و دیپلماسی هستم، اما انجام آن را در شرایط کنونی به هیچ عنوان قبول ندارم، گفت: در مهرماه سال گذشته در جریان سفر به سازمان ملل، ۵ نفر از رهبران معروف دنیا واسطه شدند که با رئیس جمهور آمریکا مذاکره کنیم و سال پیش از آن نیز وزارت خارجه آمریکا ۸ بار درخواست مذاکره داد، اما شرایط امروز به هیچ عنوان شرایط مذاکره نیست و امروز شرایط ما شرایط مقاومت و ایستادگی است.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه در شرایط مقاومت و ایستادگی روحانیت می‌تواند نقش ارزشمندی ایفا کنند، اظهار داشت: البته نقش‌آفرینی روحانیت نیازمند برخورداری از اطلاعات کافی است لذا باید اخبار و اطلاعات حتی جزیی در اختیار بزرگان و شخصیت‌های حوزوی و حوزه علمیه قرار بگیرد و شما روحانیت معزز می‌توانید به ملت امید و اعتماد بدهید.

روحانی تصریح کرد: راه پیش رو را به هیچ عنوان بن‌بست نمی‌بینم و طی هفته‌های گذشته بخاطر وحدت و برنامه‌ریزی درست توانسته‌ایم از شرایط بسیار سختی عبور کنیم و امروز شرایط ما به مراتب از شرایط هفته‌های گذشته مناسب‌تر است.

رئیس جمهوری تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم به اهداف بلند خود دست پیدا کنیم و مشکلات کمتر شود همه باید متحد و همنوا باشیم و همه باید احساس کنیم که در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و یکدیگر را یاری کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: علیرغم همه سختی‌ها و مشکلات فردا قرار است پروژه بزرگی با اعتبار حدود ۴ هزار میلیارد تومان در آذربایجان غربی افتتاح شود و بعد از ماه رمضان هم طرح‌های بزرگی دیگری افتتاح خواهد شد و برغم تحریم‌ها کشور را به پیش می‌بریم.

براساس این گزارش، برنامه‌ریزی و اتخاذ اقدامات لازم برای تبیین مسائل دینی در بین نسل جوان، تاکید بر ضرورت وحدت و انسجام بین همه ارکان کشور برای مقابله با تحریم ها و تهدیدهای خارجی، مقابله جدی و اساسی با پدیده رانت و فساد، سرمایه گذاری بیشتردر حوزه امنیت فضای اینترنت، تاکید بر ایجاد رابطه قوی تر بین دولت و مردم، توجه بیشتر دولت به رفع دغدغه های معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم، نظارت بر روند افزایشی قیمت برخی کالاهای اساسی و ضروری مردم، ضرورت توجه بیشتر به فضای مجازی، لزوم تبیین خدمات و دستاوردهای حوزه های علمیه در جامعه و تاکید بر رسیدگی به وضعیت حجاب در جامعه به عنوان یک اصل مهم قرآنی، از جمله درخواست‌ها، پیشنهادات و دغدغه‌های مطرح‌شده میهمانان حاضر در این جلسه بود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: حسن روحانی دولت مذاکره آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۶۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور رئیسی به بانک ها درباره وام ازدواج، مسکن و اشتغال

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم در نشست مشترک اعضای هیأت وزیران با استانداران سراسر کشور که پیش از ظهر امروز یک شنبه-۱۶ اردیبهشت در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع)، پرچمداری تحول در حرکت عظیم دین مبین اسلام را از نقاط برجسته حیات مبارک این امام همام عنوان و بر ضرورت بهره‌گیری همه کارگزاران نظام اسلامی از فضائل و سیره علمی و عملی اهل بیت علیهم السلام در گره‌گشایی و خدمت به مردم تاکید کرد.

آنگونه که ایرنا روایت کرده، رئیسی ضمن تاکید بر توجه و کمک گرفتن از قدرت لایزال الهی برای انجام کارها، تصریح کرد: عملیات «وعده صادق» که به ارتقای اقتدار، قدرت، عزت و امید ملت ایران انجامید و به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ زندگی این ملت از سویی نشان داد ایرانیان ملتی هستند که می‌خواهند آزاد و مستقل زندگی کنند و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران را در باشگاه قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در بالاترین رده‌ها و جزو قدرت‌های مطرح قرار داد، صرفا با اتکال به خدا انجام شد.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه امروز همه صاحبان قلم، بیان و سخن و هر کس که در هر حوزه‌ای تاثیرگذاری دارد باید برای امیدآفرینی و ارتقای امید جامعه تلاش کند، افزود: دشمن به دنبال یاس‌آفرینی است و ما باید برای امیدآفرینی تلاش کنیم. کارگزاران دستگاه‌های اجرایی نیز باید در عرصه عمل و با کار شبانه‌روزی امید مردم را ارتقا دهند. مردم باید این احساس را داشته باشند که دولت دارد کار می‌کند و از سوی دیگر باید ضمن گزارش کارها و اقدامات و تلاش برای گره‌گشایی از اذهان مردم، دلایل و علل ناکارآمدی‌های احتمالی را نیز به گزارش کرد، چرا که مردم صداقت را بیش از هر چیز می‌پسندند.

بانک ها در تامین مالی به موقع واحد های تولیدی کمک‌کنند

رئیس دولت سیزدهم ضمن تقدیر و قدردانی از همه حافظان امنیت در کشور خاطر نشان کرد: دشمنان به دنبال موج سواری هستند تا در گوشه وکنار کشور ناامنی را ایجاد کنند. امنیت را به عنوان یک موهبت الهی و یک‌ضرورت بدانیم. همه اقدامات در گرو امنیت است‌ و انشاالله روز به روز ارتقا خواهد یافت.

وی با اشاره به نقش واحد های تولیدی در تحقق شعار سال بیان کرد: همه ی بخش ها برای تحقق شعار سال باید برنامه داشته باشند. هیچ بخشی از تولید اعم از کارخانه های بزرگ وکارگاه ها نباید در سال جهش تولید بی برنامه باشند، استان ها باید برای جهش تولید برنامه کلان و استانی و اقلیمی داشته باشند. بانک ها باید در زمینه تامین مالی به موقع واحد های تولیدی کمک‌ کنند.

شاهد انتخابات با شکوه در میان دوره ای مجلس خواهیم بود

رئیسی گفت: باید با عموم‌مردم سخن‌گفت، ارتباط با مردم را همواره به استانداران و مدیران تاکید کرده ام. در انتخابات قبل هم مجریان (وزیر کشور و استانداران) هم ناظران(شورای نگهبان) هم عموم‌مردم همت کردند وانتخاب با شکوهی براساس ۴ اصل مورد تاکید رهبرانقلاب برگزار شد.
انشاالله در انتخابات میان دوره ای پیش رو با همت استانداران ۴ اصل مورد تاکید رهبری همواره در اولویت باشد تا شاهد انتخابات میان دوره ای با شکوه باشیم و مجلس شورای اسلامی در زمان خود تشکیل شود.

تشکیل کارگروه‌ویژه برای استان‌هایی که بیشترین آمار بیکاری را دارند

رئیس دولت سیزدهم در ادامه پرداخت تسهیلات برای واحد های تولیدی، پرداخت تسهیلات ازدواج، مسکن و اشتغال را از موضوعاتی دانست که دولت همواره نسبت به آن دغدغه دارد و خطاب به بانک‌مرکزی وبانک های عامل تاکید کرد: باید این‌موضوعات در اولویت قرار بگیرد .پرداخت تسهیلات برای ازدواج و اشتغال ومسکن بسیار مهم است‌.

رئیسی با تاکید بر اینکه آمار بیکاری در بسیاری از استان‌ها کاهش یافته است، بیان کرد: استان هایی که بیشترین آمار بیکاری را دارند سریعا کارگروهی را تشکیل دهند تا از این وضعیت خارج شوند. باید فکر ویژه برای این استان ها داشت و باید کار جدی در این زمینه کرد.

موانع تولید برطرف شوند

رئیس‌ دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: همه ارکان دولت برای توانمندسازی شرکت‌ها، تولیدی‌ها و کارخانجات تلاش کنند. وقتی برای رفع موانع تولید جلسه‌ای برگزار می‌شود، باید نتیجه این جلسات، رفع موانع تولید باشد.

رئیسی یکی از بخش‌های مهمی که می‌تواند در جهش تولید نقش ایفا کند، را تعاونی‌ها برشمرد و گفت: از همین امروز به تعاونی‌ها نقش داده شود.در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها می‌توانند تولید ثروت کنند. اقتصاد کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد چون می‌تواند از مهاجرت به شهرها جلوگیری کند.

اقتصاد روستا، مانع مهاجرت

وی با بیان اینکه بخش های مختلف دنبال تولید ثروت بدون فشار آمدن بر مردم باشند، گفت: مثلا دانشگاه ها در حوزه دانش بنیان می توانند تولید ثروت کنند؛ جوانان عزیز ما در شرکت های دانش بنیان با کار خودشان می توانند تولید ثروت کنند. فعال شدن معادن برای کشور ثروت ایجاد می کند؛ کشور ما در برخی بخش ها معروف به بهشت معادن است که باید این معادن فعال شوند.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: مسأله صرف کردن کشاورزی برای کشاورز و اقتصاد کشاورزی بسیار مهم است؛ در روستاها برق و آب و گاز و جاده و خانه بهداشت داریم اما چرا روستایی رها میکند و به شهر می آید؟ چون می‌گوید اقتصاد روستا و کشاورزی باید صرف کند و قابل پیش بینی باشد؛ تضمین شود که محصولش خریداری می شود. باید از محصولات روستایی ها حمایت کنیم ومحصولاتشان به موقع خریداری شود؛ این می شود اقتصاد روستا که روستایی را به ماندن در روستا امیدوار می کند.

رئیسی خاطر نشان کرد: بخش هایی هم که بالفعل نیستند و بالقوه اند و شما استانداران می توانید آنها را شناسایی کرده و بالفعل کنید؛ یکی از کارهای دولت فعلیت دادن به توانایی های بالقوه در دانشگاه ها، بازرها و سایر حوزه های اقتصادی است که زمینه فعالیت ندارند و باید زمینه را برای آنها فعال کرد.آن روز که رهبر انقلاب فرمودند که باید شرکت های دانش بنیان دو برابر شود، ۵ هزار شرکت بود که امروز به ۱۰ هزار شرکت رسیده است؛ ایشان به خوبی چیش بینی کرده اند که جوانانی هستند که در حوزه های دانش بنیان می توانند در بخش های تولیدی فعال شوند و این کار با اراده و پیگیری ایشان اتفاق افتاد الان هم در کشور زمینه برای فعالیت و رشد بسیار زیاد است.

باید میزان بهره وری را بالا ببریم

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به افزایش بهره وری تاکید کرد: به دوستان گفته ام در شورای معاونان وزارت خانه ها و استانداری ها جلسه بگذارید و بهره وری را بررسی کنند که چه کار کنیم تا بهره وری در یک کارخانه یا اداره سازمان افزایش یابد.میزان بهره وری ما پایین است باید آن را بالا ببریم؛ به نهادهای فرهنگی اشاره می کنم؛ در مسأله نهادهای فرهنگی یک سری مسائلی را که دولت خدمت رهبر انقلاب رسید، بیان کردم؛ باید در یک سری مسائل کار فرهنگی کنیم وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش، سازمان صداوسیما، چهره ها و ... باید تلاش کنند.

رئیسی بالا رفتن انضباط اجتماعی در جامعه، جلوگیری از اسراف و تبذیر، قانون مداری و ... را از نکاتی برشمرد که باید نهادهای فرهنگی تبلیغ کنند؛ و تاکید کرد: هر چه قانون مداری را در جامعه بالا ببریم، پرونده های قضایی کمتر می شود؛ هر چه انضباط اجتماعی افزایش یابد، شاهد نظم اجتماعی و پیشرفت امور خواهید بود؛ جلوگیری از اسراف و تبذیر هم همین است؛ این الگوهای مصرفی که در جامعه باید نسبت به مصرف آب و برق و گاز و انرژی نیاز است، باید تبلیغ شود.

وی افزود: زمانی رهبر انقلاب در یکی از خطبه های نمازجمعه نسبت به مصرف در کشور آمار دادند که مصرف ما با برخی کشورهای پر چمعیت جهان قابل مقایسه است یا برخی اوقات حتی قابل مقایسه هم نیست؛ اینها باید فرهنگ سازی شود با بخشنامه حل نمی شوند. این کارهای فرهنگی اساسی در جامعه باید نهادینه شود.

این اجلاس، اولین نشست مشترک هیأت دولت به ریاست رئیس جمهور با استانداران در سال جاری است. سال گذشته نیز دو بار این نشست برگزار شده بود.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903042

دیگر خبرها

  • حسینی: والیبال ایران باید از جایگاه جهانی خود دفاع کند
  • پوتین به‌عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد/ استعفای دولت روسیه
  • شاهد تقابل جریان شرافت و شرارت در غرب هستیم
  • رئیسی: آنچه دولت را در دل مردم جای می‌دهد، صداقت است
  • دستور رئیسی به بانک ها درباره وام ازدواج، مسکن و اشتغال
  • رفع مشکلات مردم، تکلیف مدیران در دولت سیزدهم است
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند
  • برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری نیاز به کمک مردم داریم + ویدئو
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟