Web Analytics Made Easy - Statcounter

میزگرد دانشجویی «تحسین مطالبه‌گری» با محوریت «نقش آفرینی اجتماعی تشکل‌های دانشجویی در جامعه» با حضور جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز به همت خبرگزاری دانشجو برگزار شد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ میزگرد دانشجویی با عنوان « تحسین مطالبه‌گری» و محوریت « نقش آفرینی اجتماعی تشکل‌های دانشجویی در جامعه» با حضور جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز به همت خبرگزاری دانشجو برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
      جنبش دانشجویی کشور در زمینه عدالت خواهی نیاز به ارزیابی دارد در این میزگرد علی سنبلی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز، با اشاره به بیانیه «شش و هشت» مقام معظم رهبری خطاب به جنبش دانشجویی تصریح کرد: در این بیانیه اینگونه مطرح شده که هر پدیده ضد عدالت در کشور باید مورد سوال قرار بگیرد، ما در هیئت اندیشه ورزی که داریم از خودمان می‌پرسیم که چه شده که رهبر معظم انقلاب در سال ۸۰ چنین مطالبی را بیان کرده اند؛ اما در سال ۹۶ در دو مرتبه از خدا و مردم درباره کم کاری در عدالت عذرخواهی می‌کنند.

سنبلی ادامه داد: به نظر ما جنبش دانشجویی کشور در زمینه عدالت خواهی نیاز به ارزیابی دارد و اینکه باید ببینیم جنبش دانشجویی چقدر توانسته است در مورد مطالبه معیشت جامعه اثرگذار باشد. همچنین باید ببینیم جنبش دانشجویی چقدر در مطالبه گری در زمینه فساد، نقد نهاد‌های حاکمیتی و خلاءها، ضعف‌های مدیریتی که توسط افراد و اشخاص اتفاق می‌افتد، نقش داشته و در اینکه این مسائل به اسم نظام اسلامی تمام نشود، چقدر تاثیرگذار بوده است.   این فعال دانشجویی در ادامه گفت: این دغدغه‌ای بود که بسیج دانشجویی دانشگاه سهند به آن ورود پیدا کرد و معتقدیم که جنبش دانشجویی برای اینکه از دوگانگی اطلاح طلبی و اصول گرایی خارج شود، چاره ای جز عدالت خواهی و مطالبه گر بودن ندارد.   اصالت جنبش دانشجویی در حق‌طلبی و پیگیری حق و مشکلات جامعه است محمد صالح ترکمان، دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز در ادامه این میزگرد با اشاره به «نقش آفرینی اجتماعی تشکل‌های دانشجویی در جامعه» تصریح کرد: متاسفانه جنبش دانشجویی به سه طیف تقسیم شده است. طیف اول و دوم جنبش دانشجویی‌ای است که درگیر احزاب و بازی‌های سیاسی شده و از جبنش دانشجویی فقط اسم دانشجویی را دارد و یک دورهمی ساده است تا جنبش دانشجویی.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز اظهار کرد: متاسفانه این دو گروه جز آفت‌های جنبش دانشجویی هستند، این تشکل‌های دانشجویی درگیر بازی‌های سیاسی و حزبی می‌شوند که با اصالت این جنبش در تضاد است.

این فعال دانشجویی در ادامه افزود: یک جنبش دانشجویی دیگری داریم که سعی دارد به جنبش دانشجویی اصیلی که مد نظر مقام معظم رهبری نزدیک شود، جنبشی که به دنبال حق و به فکر درد جامعه است و از یک جنبشی دانشجویی که کاری انجام نمی‌دهد به جنبش آرمان خواه و انقلابی رسیده است.

وی گفت: جنبش و تشکل دانشجویی باید حق طلب و حق خواه باشد. تشکلی که به دنبال این موارد باشد نمی‌تواند خود را درگیر بازی‌های سیاسی بازی کند.

ترکمان خاطرنشان کرد: ما می‌بینیم بعضی از تشکل‌های دانشجویی خود را اطلاح طلب و برخی خود را اصولگرا می‌دانند و در انتخابات نمایندگان و ریاست جهوری از فرد مورد نظر خود حمایت کرده و تبدیل به ستاد انتخاباتی شده اند و این باعث شده جنبش دانشجویی از اصل حق طلبی دور باشد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز در ادامه با بیان اینکه اصالت جنبش دانشجویی حق طلبی است و در پیرو حق طلبی به دنبال حق و مشکلات جامعه برود. اظهار کرد: اخیرا می‌بینیم که جنبش دانشجویی حق طلب، در سطح کشور به خوبی عمل کرده است مانند ورود به مسئله ماشین سازی تبریز که مقام معظم رهبری هم از این قضیه تمجید کردند.

ترکمان بیان کرد: بسیج دانشجویی دانشگاه سهند از دو سال پیش در بحث عدالت خواهی و حق طلبی حساس‌تر شده است. هدف تشکل ما قدم برداشتن به سمت عدالت خواهی و تلاش برای برقرای هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در سطح جامعه است. همچنین سعی کردیم این بحث را گفتمان سازی کنیم که در سطح استان هم خدا روشکر موفق بوده ایم.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز در ادامه تاکید کرد: البته ما در سطح گفتمان سازی نماندیم و در بحث عملیاتی ورود پیدا کردیم و در حد توان خود سعی کردیم عدالت را در سطح اجتماع برقرار کنیم.
مطالبه‌گری خود برای حل مشکلات کارخانه ماشین سازی را ادامه می‌دهیم امیر حسین فیضی مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز هم در این میزگرد با اشاره به موضوع «نقش آفرینی اجتماعی تشکل‌های دانشجویی درجامعه» گفت: تشکل دانشجویی دو وظیفه و آرمان مهم و از هم جدا نشدنی دارد، یکی کادرسازی و دیگری کنش گری اجتماعی.

فیضی در ادامه افزود: یعنی تشکل دانشجویی مطلوب انقلاب اسلامی باید بتواند برای فردای این کشور جوان مومن و انقلابی تربیت کند؛ اما این تربیت هیچ وقت اتفاق نخواهد افتاد مگر با پا گذاشتن در میدان، یک زمانی این میدان، میدان جنگ و جبهه بود و جوانان با هدایت امام رفتند و خروجی این شد که ما دیدیم سردار‌های ۲۰ ساله‌ای خارج شدند که ضمام جنگ رو دست گرفتند و سربلند هم خارج شدند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: آن موقع هم عده‌ای می‌توانستند بگویند ما قدرت جنگ را نداریم یا هنوز آماده نیستیم و اول باید بریم در اکوسیستم خودمان رشد کنیم و هم آموزش‌های لازم رو ببینیم بعد بیایم بجنگیم؛ اما در نهایت دیدیم این جوان‌ها پا در میدان گذاشتند و به برکت این حضور همراه با لباس تقوا در میدان جنگ، تربیت مطلوب شکل گرفت. از انقلاب اسلامی در مقابل ظالم زمان دفاع کردند و همچنین خودشان بر مرکبی سوار شدند که راه صدساله را یک شبه رفتند و به بالاترین درجات سیر و سلوک رسیدند.

این فعال دانشجویی در ادامه مطرح کرد: در پروژه ماشین سازی تبریز که به نظر بنده می‌توان از آن به عنوان یک نمونه کار تحقیقاتی و مطالبه‌گری تراز انقلاب یاد کرد، ماجرا‌ها و کار‌های زیادی شکل گرفت که گفتن از آن زمان بسیار مفصلی را می‌طلبد. در این رابطه دوستان و دانشجویان قرارگاه احمدی روشن و تحلیل بررسی دانشگاه صنعتی سهند توانستند با حضور خود و آگاهی سازی‌ای که انجام دادند، بدنه مردمی را با خود همراه کرده و از یک فاجعه بی سروصدا بر سر یکی از کارخانه‌های مادر کشور جلوگیری کنند.  
وی در ادامه با اشاره به مشکلات کارخانه ماشین سازی تاکید کرد: ما جریان مطالبه گری خود را متوقف نمی‌کنیم تا زمانی که این کارخانه مجددا به بیت المال بازگردد و خصوصی سازی صحیح و مطابق اصل ۴۴ و با رعایت اهلیت خریدار و با نظارت دقیق بر روند رشد کارخانه صورت گیرد. همچنین این کارخانه به قیمت روز خصوصی سازی شود. در واقع می‌توان گفت که ما از مسئله ماشین سازی تبریز به مسئله سازمان خصوصی سازی کشور رسیدیم و مطالبات خود را با جدیت در این مرحله ادامه خواهیم داد. مسئولان قضایی نسبت به خلع مدیران وابسته قربانعلی فرخزاد اقدام کنند محمد صالح ترکمان، دبیرسیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند در بخش دیگری از این میزگرد با درباره مشکلات ماشین سازی و کارخانه کاوه سودا گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه سهند در این بحث هم ورود کرد و ما در بحث ماشین سازی توانسته ایم تا حدودی موفق عمل کنیم. در بحث کارخانه کاوه سودا که در شهرستان مراغه واقع شده و مشکلات زیست محیطی به وجود می‌آورد هم با وجود حمایت‌های که مسئولان مراغه از این کارخانه می‌کنند ما سعی می‌کنیم نگذاریم مشکلات زیست محیطی به وجود بیاید.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری این تشکل در مورد ماشین سازی تبریز خاطر نشان کرد: بحث ماشین سازی تبریز از اسفند ۹۶ همزمان با یکی از اعتصاب کارخانه ورود کردیم تا اردیبهشت ۹۷ بحث تحقیقاتی ادامه داشت و برای ما هم سوال شده بود آیا خیانتی در حال وقوع است یا عدم مدیر کار آمد باعث این مشکلات شده است.

این فعال دانشجویی گفت: برای شفاف سازی مشکلات ماشین سازی از پوری، حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی برای پاسخگویی به دانشگاه دعوت کردیم که متاسفانه حضور پیدا نکرد و به سایر در خواست‌های ماهم جوابی نداد.

ترکمان بیان کرد: از طرفی متوجه شدیم کارخانه ماشین سازی به قربانعلی فرخزاد فروخته شده؛ اما او برای مدیریت این کارخانه مناسب نیست. ما در این زمینه اعلام نگرانی کردیم و با دستگیری فرخزاد عدم صلاحیت او نیز مشخص شد.  
دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند در ادامه تاکید کرد: با وقوع این اتقاقاتی که برای ماشین سازی تبریز رخ داد بسیج دانشجویی دانشگاه مصمم‌تر به این قضیه ورود کرد و ما به تکمیل اطلاعات بعد از فروش ماشین سازی پرداختیم، به اینکه زمانی که  قربانعلی فرخزاد، مدیر عامل این کارخانه بود چه اتفاقی رخ داده؛ و به اطلاعات جامعی رسیده ایم و سر این جریان ورود عملیاتی ما به بحث ماشین سازی تبریز شروع شد و در این خصوص به ۴ نفر از مسئولین استانی و کشوری نامه ارسال شد و در این نامه‌ها اعلام نگرانی کردیم که متاسفانه از این اشخاص پاسخی دریافت نکردیم.

ترکمان بیان کرد: ما از پیگیری بحث ماشین سازی تبریز نا امید نشدیم و با ارتباط مستمری که با کارکنان ماشین سازی داشتیم اطلاعات ما تکمیل‌تر می‌شد و مشکلاتی که در کارخانه به وجود می‌آمد را سعی می‌کردیم در حد توان برطرف کنیم.

این فعال دانشجویی اظهار کرد: در ۲۲ بهمن ۹۷ بسیج دانشجویی دانشگاه سهند غرفه خود را در راهپیمایی این روز را به بحث ماشین سازی اختصاص داد که شاهد امضا  طوماری از سوی کارکنان ماشین سازی هم بودیم.

ترکمان خاطرنشان کرد: سازمان خصوصی سازی متاسفانه باز هم اقدام به مزایده ماشین سازی تبریز کرده است که با پیگیری‌های بسیج دانشجویی دانشگاه سهند و نامه نگاری‌های که به نمایندگان استان در مجلس داشتیم و تلاش کارکنان این کارخانه مزایده لغو شد. نکته جالب اینجاست که این مزایده دقیقا به همان روشی که کارخانه به قربانعلی فرخزاد فروخته شده بود در حال انجام بود و این نشان می دهد سازمان خصوصی سازی به هیچ وجه احساس پشیمانی روند قبل را نداشته است.

این فعال دانشجویی افزود: بعد از لغو مزایده قرار شد افرادی از تهران برای مذاکر فروش ماشین سازی بیایند که این مسئله با برخورد قاطع کارگران مواجع شد و در نهایت هم این مذاکره لغو شد.

ترکمان ادامه داد: نکته جالب دیگر این است که با مشخص شدن حکم قربانعلی فرخزاد، هنوز هم تیم مدیریت او در حال اداره کردن کارخانه هستند، این چه روالی است که خریدار به عنوان مفسد اقتصادی دستگیر شده، ولی هنوز تیم او در حال مدیریت ماشین سازی هستند!

این فعال دانشجویی تاکید کرد: درخواست جدی‌ای که ما از مسئولان قضایی داریم این است که هرچه سریعتر نسبت به خلع مدیران وابسته به آقای فرحزاد اقدام کنند، همین الان هم این مدیران وابسته دارند تلاش می‌کنند تا تجمعات کارگری را به سمت دفاع از خودشان سوق می‌دهند و عملا تلاش دارند هرگونه حقی را نابود کنند که نشان می‌دهد این‌ها نه تنها پشیمان نیستند بلکه دارند تلاش می‌کنند صندلی خود را محکم‌تر کنند.

وی بیان کرد: جای تاسف دارد که چرا تا کنون نه سازمان خصوصی سازی و نه قوه قضائیه برای خلع این افراد هیچ گونه اقدامی نکرده اند، ما نگرانیم که اگر ورود نشود اتفاقات جبران ناپذیری رخ خواهد داد.

ترکمان با اشاره به تلاش‌هایی که برای برگزاری کنفرانس خبری در مقابل کارخانه ماشین سازی صورت گرفت، تصریح کرد: متاسفانه در این راستا سنگ اندازی‌هایی صورت گرفت، برخی نهاد‌های امنیتی یک بار گفتند که یک هفته این کنفرانس را عقب بیاندازیم و قبول کردیم، ولی هفته بعد یک روز قبل از برگزاری کنفرانس از نهادی مختلف امنیتی با ما تماس گرفتند و گفتند این کنفرانس را برگزار نکنید! معاونت سیاسی امنیتی استاندار هم گفت که نباید این نشست برگزار شود.

دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند در خاتمه گفت: اینکه کل امنیت استان به یک نشست خبری ۴۵ دقیقه‌ای وابسته می‌کنند خیلی عجیب و شاید خنده دار هم است، متاسفانه با فشار‌هایی که به ما وارد شد نهایتا مجبور شدیم محل برگزاری این نشست خبری را به یک محل سرپوشیده منتقل کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ماشين سازي تبريز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۶۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه بین المللی خودرو در پکن آغاز به‌کار کرد+ تصویر

هجدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو پکن ۲۰۲۴ با شعار «عصر جدید، خودروهای جدید»، در شهر پکن امروز آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا ، این نمایشگاه از امروز تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل جدید نمایشگاه بین المللی چین در حال برگزاری است .

موضوع نمایشگاه اتوکِینای چین ۲۰۲۴ “عصر جدید، خودروهای جدید” است که با حمایت فدراسیون صنایع ماشین سازی چین، شرکت ملی صنایع ماشین سازی چین، شورای چین برای ترویج تجارت بین المللی و انجمن تولیدکنندگان خودرو چین  برگزار شد.

این نمایشگاه به عنوان یکی از بزرگترین نمایشگاه های خودرو در آسیا، میزبان طیف گسترده ای از خودروسازان، قطعه سازان، تامین کنندگان و شرکت های مرتبط از سراسر جهان است.

در نمایشگاه بین المللی خودرو پکن 2024، شاهد رونمایی از جدیدترین مدل های خودرو، پیشرفته ترین فناوری ها و نوآوری های صنعت خودرو خواهیم بود. خودروهای برقی، هیبریدی، خودران و متصل در صدر توجه بازدیدکنندگان و رسانه ها قرار خواهند داشت.  

برندهای مطرحی مانند ب‌ام‌و، بنز، شورولت، هوندا، هیوندای، جگوار، جیپ، کیا، لکسوس، مرسدس بنز، نیسان، پژو، پورشه، رولز رویس، تویوتا، ولوو و فولکس واگن در این نمایشگاه حضور دارند.

گزارش تصویری خبرنگار ایسنا از اولین روز برگزاری نمایشگاه پکن

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکا
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • نمایشگاه بین المللی خودرو در پکن آغاز به‌کار کرد+ تصویر
  • جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین از آمریکا به فرانسه رسید
  • افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به اقدامات اسرائیل علیه غزه/ رییس مجلس نمایندگان آمریکا رییس دانشگاه کلمبیا را تهدید کرد
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر
  • فیلم| سرکوب جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا
  • سرکوب جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود