Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان با انتقاد از برخی صاحبان تریبون در منطقه و حمله به جسم نیمه جان تالاب بین المللی هامون، مقابله با پدیده گرد و غبار را اولویت این اداره کل در سیستان عنوان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ اوایل اردیبهشت ماه امسال خبرهایی مبنی بر شکسته شدن سیل بند "درد دل" محدوده پشت ‏لورگ باغ شهرستان نیمروز در رسانه ها منتشر شد و عده ای دل نگرانی خود از این شکست و در پی آن بازگشت آب از سیستان به کشور افغانستان را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
از همان ابتدای اعلام خبر، مباحث مختلفی پیرامون آن وجود داشت. برخی صاحبان تریبون؛ دستگاه های دیگر مانند محیط زیست را مقصر دانسته و بیان کردند که پیشتر تذکرات و هشدارهای لازم را ارائه کرده بودند اما بی توجهی ها علت شکسته شدن این سیل بند است.
 
برخی دیگر نیز بر عمدی بودن این حادثه توسط افراد و بومیان تکیه داشتند و خواستار رسیدگی قضایی شدند که در نهایت مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان در گفتگو با عصرهامون ضمن تاکید مجدد بر ساختار محکم و قابل دفاع این سیل بند، احتمال دخالت عامل انسانی در این ماجرا را دور از انتظار ندانست.
 
وحید پورمردان در همان ابتدای شکسته شدن سیل بند اعلام کرد که این موضوع را از دستگاه های نظارتی و قضایی پیگیری خواهد کرد اما این همه ماجرا نبود و حرف و حدیث ها در محافل عمومی و خصوصی ادامه یافت تا اینکه پورمردان بار دیگر نسبت به حواشی پیش آمده در این خصوص واکنش نشان داد و در گفتگو با عصرهامون گفت: بند خاکی درد دل بهانه ای شد تا عده ای به ظاهر دلسوز دردهای دلشان که ناشی از حذف منابع شخصی در تالاب است را بر سر محیط زیست خالی کنند.
 
 وی افزود: در خصوص شیله درد دل و اتفاقات اخیر راجع به آن صحبت زیاد است اما‌ واقعیت این است که محیط زیست در ادوار گذشته و خشکسالی های پیاپی با سیاست نگهداری حق آبه کمی که از محل چاه نیمه ها تامین می شده این سیل بند را احداث کرده است اما امسال بحمدالله آب خوبی وارد کشور شد و تالاب آبگیری طبیعی شد.
 
وی با اشاره به اینکه علیرغم تصورات عامیانه این شیله هیچ تاثیری بر نگهداشت آب از کشور به خاک افغانستان ندارد ادامه داد: اگر از بازی های سیاسی و محلی عده ای عاشق میز و پست بگذریم می رسیم به دیدگاه منفعت طلبی و مادی برخی صاحبان تریبون در منطقه که این خود هوشیاری مردم محلی و کلیه شهروندان فهیم در جای جای سیستان را که حق مسلم آنان استفاده از هوای پاک است را می طلبد.
 
پورمردان با تاکید بر اینکه تهیه و برداشت علوفه و نی، سهولت در صید و صیادی، شکار با قایق، دسترسی آسان به مرز و قاچاق مواد مخدر از دیگر مباحثی است که این شیله را مهم کرده است ادامه داد: به دور از همه حواشی و از منظر صرفاً کارشناسی می توان گفت به استناد جهت وزش باد از شمال به جنوب در منطقه و شیب طبیعی زمین از افغانستان به ایران امکان برگشت آب به افغانستان چیزی نزدیک به محال است.
 
وی افزود: علاقمندان و پیگیران بومی و محلی و غیر بومی می توانند با مراجعه به مستندات موجود در سایت اداره کل حفاظت محیط این مهم را مشاهده و پیگیری کنند و اینجانب نیز کماکان و با کمال میل پاسخگوی مردم دلسوز سیستان هستم چون اعتقاد ما این است که منافع شخصی هیچ تاثیری در برگشت آب به کشور افغانستان ندارد و تالاب هامون متعلق به همه مردم منطقه است از چهار راه زهک تا ترمینال از فرودگاه تا فلکه بیمارستان و تمامی روستاهای و توابع منطقه، نه متعلق به صرفاً سودجویان پر مدعایی که با حمله به جسم نیمه جان هامون مجال زنده شدن بعد از 20 سال خشکسالی را از سومین دریاچه کشور می ربایند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: رویکرد اداره کل حفاظت محیط زیست استان مقابله با پدیده گرد و غبار است که قطعاً در اذهان عمومی روزهای مشابه امروز در سال گذشته و هجوم طوفان های سهمگین هنوز پاک نشده است پس دو راه در پیش رو است هراس از تخریب ها و تهمت های عده ای قلیل ولی دارای تریبون یا توجه به اکثریت مردم و مهار گرد و غبار که قطعاً انتخاب ما راه دوم خواهد بود. بنابراین کلیه سودجویان و منفعت طلبان را در این ماه مبارک به خداوند بزرگ واگذار کرده و تلاش مان را برای اجرای اهداف موثر با تمرکز بر کنترل گرد وغبار در تالاب دو چندان خواهیم کرد.
 
انتهای پیام/
 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۸۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، روز سه‌شنبه در دیدار با تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست اظهارکرد: ایران آماده اعطای بورس به دانشجویان آفریقای مرکزی برای کسب علم در تمامی حوزه‌های فنی مهندسی، پزشکی و بالاخص حوزه محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۶ سعی کرده تا از زیر پرچم استعمار غرب خارج شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از ندای آزادی‌خواهی در هرگوشه از جهان حمایت کرده است و در این راستا هر توانی که در حوزه محیط زیست داریم را در اختیار مردم و دولت شما قرار خواهیم داد.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: کشور ما در کلیه زمینه‌های فناوری علمی به‌ویژه انرژی‌های نو، مدیریت منابع آب و پساب، مدیریت پسماند، حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و توسعه رشته‌های دانشگاهی مختلف در حوزه محیط زیست می‌تواند نیازهای مردم آفریقای مرکزی را تامین کند و در این راستا حتماً پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم برای دعوت از وزیر محیط زیست این کشور برای حضور در ایران انجام خواهد گرفت.

سلاجقه با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور ما ارتباط با ملت‌های جهان مبتنی بر انسانیت و تقوا تعریف شده است و رنگ و نژاد هیچ جایگاهی در تعریف روابط و ارتقای سطح مراودات ندارد، افزود: امیدوارم با توجه به موج جدید استعمارستیزی که در کشورهای آفریقای مرکزی آغاز شده است، استثمار برای همیشه از منطقه قاره کهن آفریقا رخت ببندد و مردم شریف این کشورها در صلح و آرامش باشند.

در ادامه این جلسه تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به مشکلاتی که کشور فرانسه طی سال‌ها استعمار برای آفریقای مرکزی ایجاد کرده است، اظهارکرد: من امروز به عنوان نماینده کشور آفریقای مرکزی اعلان می‌دارم که متاسفانه فضای رسانه‌های کذب و دروغ ما را از این کشور و ظرفیت‌های عالی پیشرفت آن محروم کرده و رشد چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها و نگاه انسانی شما به ارتباطات سرآمد جهان است. ما به‌صورت جدی در جمع‌آوری و مدیریت پسماندها در شهرها و روستاهای کشورمان دچار مشکل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده تا مردم و جوامع محلی دست به برداشت بی‌رویه از جنگل‌های آفریقای مرکزی بزنند، یادآور شد: این برداشت‌ها به همراه تغییرات اقلیمی باعث شده تا توازن فصل‌های ما که قبلاً شش ماه بارندگی و شش ماه خشکی بوده، تغییر یابد و ما اکنون برخی سال‌ها چهار ماه بارندگی یا چهار ماه خشکی داریم و این آسیب جدی به کشاورزی ما وارد کرده است.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی گفت: ما نیازمند واردات فنآوری‌های نوین و تربیت نیروی انسانی کارآمد هستیم و در این خصوص از جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم تا در این زمینه به ما کمک کند.

کد خبر 6093483

دیگر خبرها

  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • روایتی مستند از دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ دولت چه کرده؟ | فیلم