Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، سهم‌الدین زمانی، هنرمندی 72 ساله است که بیش از نیمی از عمرش را وقف تصویرگری قرآن کرده است. او 114 اثر در این زمینه خلق و نخستین قرآن مصور جهان را ترسیم کرده است.

او آثارش را تا کنون در 90 نمایشگاه داخلی و خارجی در کشورهایی همچون صربستان، روسیه، سوریه و لبنان به نمایش گذاشته است و آخرین نمایشگاهش با عنوان آیینه‌ای به رویت آیات سه‌شنبه، هفتم خردادماه به کار خود خاتمه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی، هنرمندی است که مدت‌هاست سکوت پیشه کرده است و گاهی به واسطه نمایشگا‌ه‌هایش، نامش در میان اخبار دیده می‌شود. برپایی آخرین نمایشگاه او بهانه‌ای شد تا به منظور تهیه گزارش و گفت‌وگو با او به دیدارش برویم که مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

سهم‌الدین زمانی ابتدا درباره نمایشگاه آیینه‌ای به رویت آیات گفت: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده را باید اولین قرآن مصور دنیا نامید که در معرض دید عموم قرار گرفت و شامل ۱۱۴ طرح به نیت ۱۱۴ سوره قرآن است. جالب است بدانید این آثار شباهتی با هم ندارند و رنگ و طرح تمامی آثار باهم متفاوت است، همان‌گونه که در قرآن کریم از رنگ‌های گوناگون یاد شده است. وی افزود: این نمایشگاه نودامین گالری من در داخل کشور است. تمام آثاری که در این نمایشگاه در معرض نمایش است به همت میثم حسن‌خانی، دبیر هنری نمایشگاه گردآوری‌ شده است. نمایشگاه «آیینه‌ای به رؤیت آیات» به مدت ۲۰ روز دایر بود و استقبالی که از آن به عمل آمد هم درخور توجه بود، زیرا از هر نوع سلیقه و گرایشی در این نمایشگاه حضور داشتند و اظهارنظرهایشان حاکی از علاقه آنها به آثار بود. در میان بازید کننده‌ها، هنرمندان جوانی هم حضور داشتند و حضور آنها بیانگر علاقه‌مندی آنها به هنر قرآنی است و فقط کافی است که الگو‌های مناسبی به آنها معرفی شود.  
وی درباره فروش آثارش در این نمایشگاه گفت: هیچ‌یک از آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده با انگیزه فروش خلق نشده است، و اگر قرار بود اثر بازاری تولید شود، تمامی ‌آنها در اسرع وقت فروش می‌رفت. همچنین برای خلق این ۱۱۴ اثر ۴۵ سال زمان صرف شده است تا این مجموعه گردآوری شود، البته برخی از آثار در طول این ۴۵ سال به نمایش درآمده‌اند، اما این مجموعه به‌صورت کامل، اولین بار است که در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.
این هنرمند ادامه داد: برای خلق هر تابلو زمانی بین 2 تا 4 سال صرف شده است و گاهی روزانه ۲۰ ساعت روی آن‌ها کار کرده‌ام. برای مثال در روز‌های فرد از اذان صبح تا اذان صبح روز بعد و در روز‌های زوج حداقل ۷ ساعت کار می‌کردم.   تنوع فراوان رنگی آثار
وی درباره تنوع رنگ در آثارش گفت: در دنیا تاکنون ۸۴ رنگ شناخت شده‌ است که هنرمندان از آن استفاده می‌کنند، اما در قرآن به الوان گوناگونی اشاره شده و در نمایشگاه «آیینه‌ای به رؤیت آیات» شاهد ۱۱۴ رنگ هستیم که به نیت 114 سوره قرآن انتخاب شده است. زمانی ادامه داد: من شاگرد استاد طلایی بودم؛ استادی که افتخاری شاگردی کمال الملک را داشت. تصویرگری را با ترسیم آثار کلاسیک و رئال آغاز کردم، اما از سال ۴۸ در زمینه آثار قرآنی فعالیت‌ کرده‌ام و این موضوع به علاقه قلبی‌ام به هنر آیینی بازمی‌گردد. وی درباره تأثیرگذاری کارهایش بیان کرد: هنر قرآنی برای مردم تأثیرات خوبی به همراه داشته است، این گفته را می‌توان در دفتر نظرات مردمی نمایشگاه هم به‌خوبی مشاهده کرد. درباره تأثیرگذاری این آثار هم، همین اندازه بس که برخی از افرادی که تعلقات مذهبی نداشتند هم جذب کار‌های به نمایش در‌آمده شده‌اند، حتی آن‌ها بیان می‌کردند با تأثیری که از هنر قرآنی گرفته‌اند به موضوعات دینی و قرآنی علاقه‌مند شدند.  
میثم حسن‌خانی، دبیر هنری نمایشگاه «آینیه‌ای به رؤیت آیات» اظهار کرد: رشته هنری من تذهیب است و در دانشگاه طراحی سوره تدریس هم می‌کنم. این نمایشگاه از ۳۱ اردیبهشت‌ماه دایره شده است، جالب است بدانید در این رویداد هنری، برای اولین بار مفهوم آیات قرآن در قالب نقوش تجویدی تصویر شده است، به‌نحوی‌که داستان آیات در قالب تصویر توضیح داده می‌شود. زیبایی‌شناسی اعداد، زیبایی‌شناسی نقوش و زیبایی‌شناسی رنگ از دیگر امتیازات آثار حاضر در این نمایشگاه است. همچنین توانایی و قوت هنری که در آثار این نمایشگاه به نمایش درآمده، جدا از این‌که از کیفیت و توانایی والای خالقش می‌گوید، به همه دنیا نشان می‌دهد هنر اسلامی تا چه حد متنوع و زیباست. هنرمند نباید متوقع دریافت کمک باشد
وی درباره چگونگی حمایت از هنر قرآنی گفت: من در جایگاهی نیستم که بخواهم در‌این‌باره اظهارنظر کنم، اما همین اندازه بگویم هیچ‌گاه کارم را برایم خوشایند مقام یا فردی انجام نداده‌ام، برای همین هم چندان نمی‌توانم درباره حمایت‌ها و کیفیت حرف بزنم. حسین‌خانی با بیان این‌که کار‌هایی که در این گالری به نمایش درآمده، حاصل یک تلاش ۴۵ ساله است، بیان کرد: در طول این سال‌ها استاد، کارهایش را به‌صورت جداگانه به نمایش درآورده است. در ضمن اساتید برجسته هنر این سرزمین هم، کارهای استاد زمانی را دیده‌اند و همه آن‌ها روی یک نکته اشتراک نظر داشته‌اند، آن‌هم این‌که کار‌های استاد اوج هنر تصویری است که به‌واسطه تصویر، پیام به بیننده منتقل می‌کند.
وی متذکر شد: فرهنگستان هنر در حد توانش تقدیری از استاد زمانی به عمل آورد، ولی این تجلیل آن‌چنان‌که باید در حد استاد نبود، هرچند بی‌توجهی به هنر قرآنی تنها به استاد مربوط نمی‌شود، بلکه کل هنر دینی را در برمی‌گیرد، برای همین هنرمند نباید متوقع باشد، چون اگر هم توقعی داشته باشد برآورده نخواهد شد.
دبیر هنری نمایشگاه در انتهای سخنانش برای برگزاری بهتر نمایشگاه‌های هنری پیشنهاد کرد: ایده‌ای برای برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها که در ماه مبارک برگزار می‌شود، دارم تا ختم قرآن هم صورت گرفته باشد. استاد زمانی می‌تواند در طول برگزاری نمایشگاه هر تابلویی را که متناسب با سوره‌ای از قرآن نقاشی شده تفسیر کند تا برای جوانان علاقه‌مند به هنر قرآنی هم روشن و مفهوم باشد. اردشیر مختاری، تذهیب‌کار و مدرس هنر که برای بازدید از نمایشگاه حاضر شده بود، درباره حضورش در نمایشگاه «آیینه‌ای به رؤیت آیات» بیان کرد: من سعادت این را داشتم که در هشت نمایشگاه با استاد زمانی همکاری داشته باشم. آشنایی من با استاد به نمایشگاه قرآن ۱۰ سال قبل برمی‌گردد. از همان ابتدای آشنایی هم به‌شدت جذب کار‌های وی شدم. پس وقتی استاد نمایشگاهی می‌گذارد حتماً به دیدن آن می‌روم تا بیشتر از هنر او لذت برم، به‌ویژه کار‌های که ویژگی قرآنی هم دارد. تعدد رنگ در کارهای استاد زمانی خیره کننده است
وی درباره کیفیت آثار نیز تصریح کرد: آنچه مشخص است، کیفیت آثار استاد بسیار بالاست. کاری که استاد در این نمایشگاه انجام داده، مجموعه‌ای است که در این ابعاد تابه‌حال وجود نداشته است. نکته‌ای دیگری که در کار‌های استاد مرا شگفت‌زده کرد، تعداد رنگی است که در کار‌های استاد وجود دارد، چون من کار‌های هنری بسیاری را دیده‌ام، اما این‌همه تنوع رنگ را تنها در کار‌های ایشان دیده‌ام. این تنوع رنگ وقتی بیشتر نمود پیدا می‌کند که کار‌های مربوطه، شکلی مفهومی هم به خود گیرد.
مهدی فیروزی که در حوزه معماری متبحر است درباره تجربه آشنایی خود با استاد زمانی بیان کرد: آشنایی من با استاد به نمایشگاهی که در برج میلاد برگزار شد برمی‌گردد. آشنایی استاد با قرآن شکلی تخصصی دارد، زیرا در بحث تفسیر و نظم کار‌های بسیاری خوبی را از او دیده‌ام، اما اصلی‌ترین تخصص وی به تصویر کشیدن قرآن است که خوشحالم این اتفاق بعد از ۴۵ سال رخ‌داده است.
در انتهای این گزارش از نظرات مردمی هم بهره‌مند شویم، علی ذاکردوست ۵۴ ساله درباره نمایشگاه «آینده‌ای به رؤیت آیات» تاکید کرد: به‌شخصه هنرمند نیستم، اما تقریباً هر نمایشگاه هنری که برگزار می‌شود را بازدید می‌کنم، در میان کار‌هایی که تابه‌حال دیده‌ام، آثار استاد زمانی را بسیار دوست دارم، آرامشی که در کار‌های وی وجود دارد خیره‌کننده است.  
وی ادامه داد: مطلب دیگری که نظر مرا در این نمایشگاه به سمت خود جذب کرد، تنوع رنگی بود که در کار‌های او دیدم. برای همین خیلی دقت کردم که در رنگ‌ها و طرح‌ها، کار‌های مشابه به هم پیدا کنم، اما هراندازه دقت کردم دو رنگ و طرح شبیه به هم ندیدیم. این اتفاق نشان می‌دهد استاد تا چه اندازه در کارش دقیق و خبره است.
ذاکردوست گفت: نکته وجود دارد که به‌عنوان یک بازدیدکننده حرفه‌ای نمایشگاهای هنری مرا آزار می‌دهد. آن‌هم این‌که تبلیغات پیرامون آثار تجسمی در مقیاس با سینما یا موسیقی بسیار ناچیز است. برای همین عموم مردم از برگزاری نمایشگاهی تجسمی بی‌خبر هستند، پس ضروری است، صدا و سیما به کمک هنرمندان بیاید و با حمایت از کار‌هایی نظیر «آینیه‌ای به رؤیت آیات» از هنر ارزشی و قرآنی حمایت کند. لازم به ذکر است، نمایشگاه «آینیه‌ای به رؤیت آیات» آخرین روز برگزاری خود هفتم خردادماه سپری کرد. این نمایشگاه هم نظیر بسیاری از اتفاقات حوزه هنر‌های تجسمی، مهجور برگزار شد و مهجورانه‌تر هم به پایان رسید. این امر هم در عرصه هنر‌های تجسمی به‌ویژه کار‌هایی که ظاهر و شکلی قرآنی دارند، بسیار عادی است. امری که نشان می‌دهد سیاست‌گذاری مسئولان هنری در اعتلای هنر‌های دینی نتیجه ای در خور به همراه نداشته است؛ به‌هرحال نمایشگاه اخیر حاصل ۴۵ سال تلاش استاد سهم‌الدین زمانی است که با گردآوری ۱۱۴ اثر به نیت سوره‌های قرآنی، کاری ارزشمند روی دیوار رفته است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس زمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۲۸۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید/ پرتره‌ای از استاد علی جهاندار 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تدوین مستند «یک جهان آواز» ساخته مجتبی سعادت و تهیه‌کنندگی راما نامی که به زندگی و فعالیت استاد علی جهاندار خواننده، مدرس آواز و ردیف‌دان می‌پردازد، بعد از سه ماه به پایان رسید. فیلمبرداری این مستند در شهرهای رودبار، شمام، تهران و کرج انجام شده است.

علی جهاندار از شاگردان استاد محمدرضا شجریان بود و از آلبوم‌های او می‌توان به «صبح مشتاقان»، «نقش پندار» و «دختر گلفروش» اشاره کرد.

در این مستند ایرج خواجه امیری، حمیدرضا نوربخش، معصومه مهرعلی، مظفر شفیعی، عباس سجادی و محمد اصفهانی که همگی از خوانندگان و مدرسان آواز ایرانی هستند، حضور دارند.

همچنین در مستند «یک جهان آواز» برای اولین بار فیلم‌های آرشیوی استادان موسیقی ایرانی از جمله محمدرضا شجریان، حسن کسایی، علی‌اکبر گلپایگانی، محمدرضا لطفی پیرامون استاد علی جهاندار پخش می‌شود.

این مستند به‌زودی در بستر پلتفرم‌های داخلی قرار خواهد گرفت.

عوامل «یک جهان آواز» عبارتند از کارگردان: مجتبی سعادت، تهیه‌کننده: راما نامی، مشاور: رامین قدردان و نهرو خلیلی، دستیار و برنامه‌ریز: حسین خلج، طراح پوستر و گرافیست: سمیه علیزاده، تصویر و تدوین: مجتبی سعادت، صدا: محمد قنبری، تیتراژ: معید سعادت، مجری طرح: گلناز سادات میرترابی، مدیر تولید: فرید پرویز، آرشیو: رامین قدردان، روابط عمومی: فروغ گشتیل و با تشکر از موسی کاظمی و دنیز جمالی.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900202

دیگر خبرها

  • اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • رکوردشکنی نسخه کمیاب از قرآن در حراجی ساتبیز لندن
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید/ پرتره‌ای از استاد علی جهاندار 
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر