Web Analytics Made Easy - Statcounter

با بازگشت رویکرد حمایت از فیلم های بلند سینمایی تجربی به وظایف مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و حضور سینماگران شناخته شده در هیات انتخاب، می توان همچون گذشته در انتظار تولید آثار باکیفیت در این زمینه بود.

خبرگزاری شبستان-سرویس فرهنگی، محمد پورعلم : در روزهای گذشته، مطلبی در وبسایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر شد که از تغییر در یکی از رویه های جاری فعالیت این نهاد سینمایی خبر می داد و آن «حمایت از فیلم های بلند سینمایی با رویکرد تجربی» بود؛ رویکردی که چندسالی از شرح وظایف مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حذف شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ماه های گذشته و پس از انتصاب «حسین انتظامی» به عنوان سرپرست و سپس رئیس سازمان سینمایی، در ابتدا زمزمه هایی درباره بازنگری و شفافیت بیشتر در ساختار و عملکرد نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی شنیده شد تا آن جا که برخی از انهلال مجموعه هایی چون انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سخن گفتند. پس از آن اما خود انتظامی ضمن اعلام تثبیت این نهادها از تقویت ساختار حمایتی آن ها خبرداد.

 

رئیس سازمان در توئیتی نوشت: «در تحول ساختار سازمان سینمایی، انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ضمن تثبیت، قدر بیشتری خواهند دید. بودجه حمایتی فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشنی که فیلمسازان جوان می‌سازند رشد چشمگیر می‌یابد. در تجدید ساختار و ضابطه‌نویسی به همفکری فعالان صنف نیاز داریم.»

 

در آن زمان، شبستان در گزارشی با عنوان «فیلم کوتاه و مستند در آستانه تحول» با نگاهی به اظهارنظرهای رسمی و غیررسمی مسئولان درباره تحولات دو نهاد مهم مرکز گسترش مستند و تجربی و همچنین انجمن سینمای جوانان ایران، واکنش سینماگران و فعالان این دو حوزه را گردهم آورد.

 

حالا پس از گذشت سه ماه، به نظر می رسد شاهد نخستین تحولات در ساختار این دو نهاد هستیم؛ چنان که یازدهم خردادماه مرکز گسترش سینمای مستند اعلام کرد بار دیگر و پس از وقفه ای چندساله، با مشارکت در تولید فیلم های بلند تجربی، از این گونه سینمایی حمایت خواهد کرد.

 

این در حالی است که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وقتی در دهه ۶۰ بنانهاده شد، عنوان «مرکز سینمای تجربی و نیمه‌حرفه‌ای» را یدک می کشید و در سال های پس از آن در قالب سرمایه گذاری، مشارکت و تهیه کنندگی، به تولید آثار قابل توجهی در این زمینه کمک کرد. 

 

بسیاری از فیلمسازان مطرحی که امروز آثارشان در قالب سینمای آلترناتیو و ضدعادت شناخته می شود و علاوه بر جذب مخاطب خاص داخلی، جوایز فراوانی از جشنواره های معتبر خارجی کسب کرده اند، نخستین فیلم بلند تجربی شان را با همکاری و حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته اند.

 

امروز اهمیت تولید فیلم تجربی بر کسی پوشیده نیست. مرزهای تکنیکی، روایی و محتوایی سینمای کشور با فیلم های تجربی به جایی فراتر از سینمای بدنه می رود. بسیاری از تجربیات آزموده شده در سینمای تجربی کشورهای مختلف، سال ها بعد به جریان عمومی و غالب یک دوره تبدیل می شود. از این جهت، سینمای تجربی آزمایشگاهی کوچک برای ساخت دنیایی تازه و بزرگ تر است.

 

اما نیل به نقطه مطلوب از نظر تولید آثار تجربی ارزشمند و باکیفیت نیازمند حمایت حساب شده از طرح هایی است که پتانسیل لازم برای تحقق معنای واقعی سینمای تجربی را داشته باشند. در شرایطی که بودجه حوزه فرهنگ و سینما همچون سایر حوزه ها در تنگنا قرار گرفته، لزوم انتخاب هوشمندانه طرح های برتر از میان تعداد زیادی پیشنهاد تولید، اهمیتی دوچندان پیدا می کند.  

 

در جامعه فرهنگی ما گاهی هیئت انتخاب رویدادها و جشنواره ها، بیش از آن که براساس تخصص در موضوع آن رویداد انتخاب شوند، بر مبنای ملاحظات و ارتباطات برگزیده می شوند. اما به نظر می رسد درباره هیئت انتخاب آثار بلند سینمایی تجربی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این مساله مصداق ندارد؛ چرا که اعلام اسامی فیلمسازان حاضر در این هیئت انتخاب امیدواری هایی را به وجود آورده است.

 

روز گذشته «محمدمهدی طباطبایی نژاد»، اسامی هئیت انتخاب آثار بلند سینمایی تجربی را اعلام کرد تا «بهنام بهزادی»، «بهرام توکلی» و «نیما جاویدی» در کنار مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مرتضی رزاق‌کریمی(قائم مقام مرکز) اعضای شورای پنج نفره ای باشند که طرح های پیشنهادی برای مشارکت مرکز گسترش را برمی گزینند.

 

آن ها که با تجربیات فیلمسازی سینماگران معرفی شده برای حضور در این شورا آشنایی دارند، از کارنامه آن ها در زمینه ساخت فیلم های تجربی باخبرند. نگاهی گذرا به این کارنامه، فیلم های بلند تجربی قابل توجهی را پیش رو قرار می دهد.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس خبرگزاری شبستان نماز عید فطر استان بوشهر مسکن عید فطر بیرجند مقاومت خوزستان گام دوم انقلاب سینمای تجربی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دواین جانسون اتهامات اخیرش را رد کرد؛ گمانه‌زنی از آینده راک در WWE

به تازگی اخباری درباره راک منتشر شده بود که طی آن منابع مختلفی مدعی بودند که او به موقع بر سر پروژه‌های مختلف خود چه در هالیوود و چه در WWE حاضر نمی‌شود. یکی از این گزارش‌ها راک را متهم کرده بود که همیشه بر سر صحنه فیلم‌برداری پروژه سینمایی اخیر خود با نام Red One با تاخیر حضور پیدا می‌کند.

طرفداری | گاومیش دنیای کشتی کچ به تازگی درباره این اتهامات به اظهارنظر پرداخته است و تایید کرده که به موقع برای حضور در تمرین پیش از بازی در شب اول رسلمنیا در ورزشگاه حضور پیدا کرده بود. راک در صفحه اینستاگرام خود تصاویری از پشت صحنه حضورش در ورزشگاه میزبان رسلمنیا را در ساعت‌ها پیش از شروع این رویداد به اشتراک گذاشت. راک همچنین از حمایت هواداران از او در رابطه با این حواشی تشکر کرد.

دواین اکنون در تلویزیون WWE حضور ندارد و درگیر تعهدات دیگری است که یکی از آنها پروژه سینمایی جدید او با نام The Smashing Machine به حساب می‌آید. او همچنان به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره TKO به شمار می‌رود.

چه زمانی راک به WWE برخواهد گشت؟

اگرچه چهارچوب زمانی تاییدشده‌ای برای بازگشت راک وجود ندارد، اما او نقشه‌های بزرگی برای بازگشت خود دارد. دواین جانسون در اپیزود راوی بعد از رسلمنیا به کودی رودز هشدار داد که هر زمان که برگردد، به دنبال کودی رودز خواهد رفت. یک زمان احتمالی برای بازگشت راک سامراسلم 2024 است که البته با توجه به برنامه سینمایی او ممکن است بسیار زود باشد، اما احتمال حضور این اسطوره WWE در فصل پاییز و زمستان بسیار بیشتر خواهد بود تا درگیری خود با کودی رودز را از سر بگیرد.

سروایور سریز 2024 و رویال رامبل 2025 ممکن است مقصد احتمالی این مین ایونت بزرگ باشند، اگرچه غول آخر به حضور در رسلمنیا 41 نیز امید دارد. گرچه راک هدف خود را بازی با کودی رودز عنوان کرده، اما نباید فراموش شود که هدف اولیه از بازگشت او به WWE چه بود. استوری لاین او و رومن رینز سرانجام باید شروع شود. چه در سال 2025 باشد و چه در 2026؛ همه در انتظار رویارویی این دو پسرعمو در آوردگاه جاودانگی هستند.

از دست ندهید ????????????????????????

تونی کروس: پاس گلم جلوی بایرن خیلی خاص نبود شاهکار کارلتو؛ بازهم شکست‌ناپذیری مقابل بایرن بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان یحیی شکایت کند 5 میلیارد تومان جریمه می‌گیرد

دیگر خبرها

  • دواین جانسون اتهامات اخیرش را رد کرد؛ گمانه‌زنی از آینده راک در WWE
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند
  • زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام شد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • فیلم کوتاه، زبان مختص خود را دارد/ «قضاوت» برآمده از تجربه زیسته
  • آغاز به کار سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت
  • مستند «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم «هنر و تجربه» شد