Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@12:41:51 GMT

علائم ساده‌ای که به تشنج یا مرگ منتهی می‌شود!

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۱۷۷۶

علائم ساده‌ای که به تشنج یا مرگ منتهی می‌شود!

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با شروع فصل گرما علائم گرمازدگی در استان افزایش می‌یابد و در صورت عدم درمان فرد دچار گرمازدگی و قرار گرفتن در معرض هوای گرم و یا فعالیت شدید بدنی، ممکن است فرد دچار کاهش سطح هوشیاری، تشنج و یا مرگ شود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، جعفر زارعی‌زاده با اشاره به تأثیر فعالیت شدید بدنی در گرمازدگی، اظهار کرد: گرمازدگی هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن به هر دلیل نتواند گرمای اضافی را دفع کند، این موضوع در آقایان بیشتر شایع است و بعد از آن کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی و کلیوی دارند می‌توانند علائم حادتر و خطرناک‌تری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: بهترین راه برای جلوگیری از گرمازدگی مصرف آب، تخم‌شربتی، میوه تازه و سبزی‌ها است و استفاده از مایعاتی مانند آب‌قند، آبمیوه‌های صنعتی، نوشیدنی‌های گازدار، چای و قهوه نه‌تنها در کاهش بروز علائم تأثیری ندارند بلکه موجب از دست رفتن آب بدن می‌شوند و هیچ‌گاه جایگزین مناسبی برای آب نیستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره علائم این بیماری گفت: بیمار می‌تواند علائم ساده‌ای مانند تهوع و استفراغ، سرگیجه و سردرد شدید، هذیان‌گویی، افزایش ضربان قلب، خشکی و برافروختگی پوست داشته باشد و اگر فرد دچار گرمازدگی همچنان در معرض هوای گرم و یا فعالیت شدید بدنی قرار داشته باشد و درمان نشود ممکن است فرد دچار کاهش سطح هوشیاری، تشنج و یا مرگ شود.

زارعی‌زاده در مورد نحوه برخورد با افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند، گفت: اولین نکته در کنترل علائم افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند انتقال افراد به محیط سردتر است و سپس سطح هوشیاری فرد باید بررسی شود که در صورت کاهش آن باید با مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ تماس گرفت تا بیمار خدمات درمانی اولیه را پیش از انتقال به بیمارستان دریافت کنند.

برای درمان اولیه گرمازدگی به بیمار تنها آب و یا تخم شربتی بنوشانید

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ابتدا باید سطح هوشیاری بیمار را بررسی کرد و در صورت هوشیاری باید به بیمار آب و یا تخم شربتی بدهید زیرا آب جذب شده تخم شربتی در روده جذب بدن می‌شود و تنها نوشیدنی است که می‌توان در کنار آب به فرد گرمازده داد.

وی افزود: فرد گرمازده را باید در اسرع وقت به محیطی سردتر انتقال دهید و با خارج کردن تمام لباس‌ها و با استفاده از آب‌خنک و اسفنج و یا یخ، دمای بدن بیمار را کاهش داد که برای این کار شستن سر و گردن، زیر بغل و کشاله ران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این متخصص خاطرنشان کرد: می‌توان با استفاده از افشانه‌ها آب را بر روی بدن بیمار پاشید و با استفاده از باد پنکه و یا بادبزن سعی کنیم دمای بدن بیمار را سریع‌تر کاهش دهیم.

گرفتگی عضلات براثر گرمازدگی به دلیل دفع آب و نمک از بدن است

زارعی‌زاده با اشاره به اینکه هنگام تعریق بدن میزان زیادی آب و نمک از بدن دفع می‌شود، گفت: در هنگام فعالیت شدید بدنی به‌ویژه در ورزشکاران میزان زیادی آب و نمک از بدن دفع می‌شود که کمبود نمک در بدن موجب گرفتگی عضلات در حالت گرمازدگی می‌گردد که برای رفع این حالت باید یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب حل کرده و هر نیم ساعت مقداری از آن را به بیمار بنوشاند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند قند، فشارخون، بیماری‌های قلبی و کلیوی هستند و دچار گرمازدگی شده‌اند بهتر است به مراکز درمانی مراجعه کنند تا درمان تحت نظر پزشک انجام شود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گرمازدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۱۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی در افراد می‌تواند نشانه‌هایی از ابتلا به پوکی استخوان باشد و در چنین شرایطی انجام سنجش تراکم استخوان جهت بررسی دقیق‌تر وضعیت بیمار، امری ضروری خواهد بود.

سیده زهرا میرفیضی ضمن بیان این مقدمه که علم روماتولوژی دانشی جدید و مربوط به طبقه‌بندی بیماری‌های روماتیسمی است افزود: این بیماری، با امراض مربوط به تخصص ارتوپد، متفاوت است.

وی ادامه داد: بیماری پوکی استخوان یا استتوپروز که از آن به عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود معمولاً در خانم‌ها و بعد از سنین یائسگی شایع می‌شود و از آنجا که علائم بالینی واضحی نداشته، بیمار با عوارض پوکی استخوان که به شکل شکستگی ستون فقرات کمری و یا شکستگی گردن و استخوان ران است به پزشک مراجعه می‌کند. همچنین باید به بیماران در زمینه کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی آگاهی‌های لازم داده شود تا در صورت بروز این علائم برای انجام تراکم استخوان به پزشک روماتولوژیست، مراجعه نمایند.

دکتر میرفیضی همچنین با تأکید بر اینکه پیشگیری همواره بهتر از درمان است، افزود: خانم‌هایی که در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند، پس از انجام ارزیابی تراکم استخوان باید با توجه به سن و میزان پوکی استخوان، رژیم‌های غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D را دریافت و مصرف شیر و یا درمان‌های دارویی را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این فوق تخصص روماتولوژی ضمن تاکید بر نقش مؤثر رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم نسبت به بیماری فوق افزود: برخی بیماران مبتلا به پوکی استخوان، در مرحله شکستگی استخوان، ستون فقرات، گردن و استخوان ران قرار دارند که در این شرایط برای بیماران درمان‌های سنگین مورد نیاز است، پس بهتر است که اقدامات درمانی زودتر برای فرد آغاز شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علل عمده آن | آیا خطرناک است؟
  • دلیل و عوارض بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟