Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@16:01:47 GMT

ممانعت از تحصیل فرزند، مجازات دارد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۷۹۸۲

ممانعت از تحصیل فرزند، مجازات دارد

به گزارش ایرنا، مهدی قنادی روز یکشنبه از آموزش به عنوان حق شناخته شده و مسلم کودکان در جامعه یاد کرد و گفت: در اصل ۳۰ قانون اساسی دولت مکلف شده وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه مردم جامعه تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را نیز تا حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

وی تاکید کرد: براساس همین اصل و در بند ۲۲ ماده ۱۰ قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی (مصوب ۳۰ تیر ۵۳) این موضوع را مورد تاکید قرار داده و آن را در زمره وظایف وزارت آموزش و پرورش و اجباری و رایگان دانسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قنادی تصریح کرد: از نکات جالب در این قانون موظف کردن والدین به ثبت‌نام و فراهم کردن زمینه تحصیل کودک خود است که در صورت امتناع آنها، آموزش و پرورش می تواند از طریق اداره ثبت احوال نسبت به شناسایی افراد بازمانده از تحصیل اقدام سپس موضوع را از مجاری قانونی تعقیب کند.

قنادی یادآورشد: وظیفه دولت در فراهم کردن وسایل لازم برای تحصیل فرزندان آن دسته از خانواده هایی که تمکن مالی ندارند و همچنین تعیین مجازات برای والدین یا سرپرستان قانونی کودکانی که با داشتن امکانات مالی از تحصیل آنان جلوگیری کند، از مواردی است که مورد توجه این قانون قرار گرفته است.

مسئول روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه گفت: علاوه بر موارد گفته شده قانونگذار در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان برای کسانی که از تحصیل کودکانشان ممانعت به عمل می‌آورند مجازات تعیین کرده است.

وی در ادامه به اکتسابی بودن رفتار اجتماعی انسان ها اشاره کرد و گفت: تداوم پیوند اعضا مستلزم آن است که جامعه بتواند ارزش ها و هنجارهای مقبول خود را به اعضای جدید آموزش دهد و وجود این ارزش ها و هنجارهای مقبول تضمین کننده فرد و جامعه سالم خواهد بود.

قنادی همچنین با بیان اینکه کودکان و نوجوانان از سرمایه های جامعه هستند که باید ارزش های اجتماعی در آنها درونی شود، افزود: داشتن شخصیت متعادل، همنوا شدن با ارزش ها و هنجارهای پذیرفته شده در جامعه و رشد و جامعه پذیری صحیح منوط به گذران طبیعی دوران رشد است و هرگونه انحراف و اختلال در نهادهای که در رشد، جامعه پذیری و کنترل کودک یا نوجوان موثر هستند وی را در معرض خطراتی قرار می‌دهد که ممکن است او را به سمت دنیای بزهکاری بکشاند.

وی به نقش وزارت آموزش و پرورش در آموزش و پرورش اعضای جدید جامعه (کودکان و نوجوانان) اشاره کرد و گفت: براساس شواهد و مطالعات انجام گرفته، آن دسته از اطفال و نوجوانانی که از تحصیل محروم هستند، موانعی برای تحصیل آنان وجود دارد و اینکه یا نظام آموزشی و مدرسه در برخوردار کردن این اعضای جدید از توانایی‌های تحصیلی، جامعه پذیری مطلوب و کنترل آنان ناتوان است به شدت در خطر گرایش به سمت دنیای بزهکاری قرار دارند.

۱۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل

به گزارش ایرنا، به گفته احمد میدری، معاون رفاهی وزارت رفاه تاکنون ۱۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کل کشور در مقطع ابتدایی شناسایی شده که از این تعداد ۵۵ هزار و ۶۵ کودک زیرپوشش نهادهای حمایتی هستند.
در پیگیری‌های انجام شده، سرپرست هفت هزار و ۲۱۷ کودک اعلام کرده اند که کودکانشان به دلیل معلولیت و هشت هزار و ۱۵ کودک به دلیل فقر به مدرسه نمی‌روند.
براساس آمار غیررسمی تعداد کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل فراتر ۱۱۰ هزار نفر است و فقر همراه با معلولیت، فقر، دوری از مدرسه، بدسرپرستی، طلاق والدین، مهاجرت و نبود علاقه و انگیزه از مهمترین دلایل محرومیت کودکان و نوجوانان از تحصیل است.
علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش هم دی ماه ۹۷ گفت: ۶۰ درصد خروج زود هنگام دانش آموزان از دوره ابتدایی به دلیل مشکلات اقتصادی و مابقی مربوط به آسیب های اجتماعی مهاجرت و طلاق است.
تاکنون آماری رسمی از کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل در استان کرمانشاه منتشر نشده است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۲۵ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کودکان کار اموزش و پرورش کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۷۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌

سخنگوی فراجا گفت: افتتاح باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس از سوی فراجا و استفاده از ظرفیت عظیم دانش آموزان نشان داد، پلیس، در گسترش قانونمندی و نهادینه کردن هنجارها در جامعه به کودکان و نوجوانان بسیار امیدوار است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سردار سعید منتظرالمهدی در جلسه هیئت مدیره باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس با تاکید براینکه امروز پیشرفت و ترقی کشور بیش از هر عاملی به رشد و بالندگی دانش آموزان بستگی دارد چرا که کودکان و نوجوانان امروز، زنان و مردان آینده ساز کشور هستند، اظهار کرد: پلیس با راه اندازی «باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس» در نظر دارد تا علاوه بر حضور حداکثری و موثر دانش‌آموزان در انتشار اخبار نرم حوزه پلیسی و آگاهی بخشی به جامعه در موضوعات مختلف پیشگیرانه، حس اعتماد به نفس آنان را برای حضور در جامعه، تقویت کرده، افزایش دهد.

وی افزود: باورمندی به دانش آموزان و میدان دادن به آنان در راستای افزایش حس مطالبه‌گری و بهره گیری از انرژی مضاعف کودکان و نوجوانان در فرهنگ سازی و جهت دهی درست به ذهن و روان آنان با هدف تربیت شهروندانی قانونمند و قانون مدار، مهمترین دلایل آغاز به کار باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس است.

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا سنین کودکی و نوجوانی را زمینی بکر و حاصلخیز دانست و گفت: هرچه در این زمین بکر، بذر آگاهی، علم، دوستی، مهربانی و پایبندی به قانون بکاریم، فردا جامعه ای آباد در امنیت و سلامت روانی و فیزیکی خواهیم داشت و اگر نسبت به این دوران حساس غفلت زده عمل کنیم، آینده‌ای دشوار و ثمره‌ای تلخ در انتظار کشور است.

منتظرالمهدی دانش آموزان را ریشه توسعه و موتور محرک کشور معرفی و خاطرنشان کرد: افتتاح باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس از سوی فراجا و بهره گیری از ظرفیت عظیم دانش آموزان نشان از این دارد که پلیس، در گسترش قانونمندی و نهادینه کردن هنجارها در جامعه به کودکان و نوجوانان بسیار امیدوار است، چراکه قرار است نسل جدید همزمان با ورود به جامعه، ارزش ها، بایدها و نبایدها را شناخته، در مسیر آن حرکت کند و عالمانه نسبت به دگرگونی‌های اجتماعی واکنش نشان دهد.

در پایان جلسه، معاون فرهنگی اجتماعی و سخنگوی فراجا طی احکامی جداگانه سرهنگ صمد عباسی را به عنوان رئیس هیئت مدیره، آزاده رضائی عادل را به عنوان مدیر عامل و همچنین سرهنگ مهدی سرپناه مهندس سعید کاتبی، دکتر محمدحسین الیاسی، شیما معتمد منفرد و 2 نفر از مدیران باسابقه رسانه کشور را به عنوان اعضای هیئت مدیره باشگاه دانش آموزی پلیس منصوب کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان 
  • واکنش صحرایی به گزارش مهر/ ۱۰ امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • اجازه ندهید حتی یک کودک از تحصیل جا بماند
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند