Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@09:26:33 GMT

‌چهارمحال و بختیاری در معرض خطر بیابان‌زایی

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۰۸۵۴

‌چهارمحال و بختیاری در معرض خطر بیابان‌زایی

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری گفت: منطقه چهارمحال و بختیاری به دلیل تأثیر چشمگیر کمبود بارش در طی سالیان اخیر و هم مرز بودن با بیابان مرکزی ایران، همواره در معرض خطر قرار دارد.

فرزاد رضازاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در معنای هواشناسی، بیابان به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که بارش کمتر از ۵۰ میلی‌متر را در سال تجربه می‌کند و از نگاه اکولوژیکی، بیابان منطقه‌ای است که شرایط استقرار گونه‌های گیاهی و جانوری در آن به ندرت مهیا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه بیابان به لحاظ جغرافیایی در عرض ۳۰ درجه کره زمین قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در این ناحیه، که قسمت اعظم گستره ایران در آن قرار دارد، میزان تبخیر آب بسیار بالاتر از حد طبیعی است و اگر رطوبتی در عرصه نباشد قاعدتاَ به جز برخی جانداران خاص، هیچ حیاتی در آن شکل نمی‌گیرد.
رضازاده بیابان را بخشی از خصیصه ذاتی کره زمین خواند و گفت: در بسیاری از موارد، بیابان خاصیت اجتناب‌ناپذیر کره زمین است و مناطقی را شامل می‌شود که جریان‌های هوا رطوبت را از سطح زمین بلند می‌کنند و به سمت بالا فراری می‌دهند که این مناطق شناسایی شده و مشخص هستند.
وی تغییر اقلیم را عامل اصلی بیابان‌زایی عنوان کرد و افزود: تغییرات اقلیم دوره‌های بازگشتی دارند که هر چند هزار یا چند میلیون سال رخ می‌دهند و طی آن، گرمایش زمین و کاهش سرمای قطبین اتفاق می‌افتد که عوامل متعددی مانند انفجارهای خورشیدی در آن نقش دارند.
رضازاده در خصوص بیابان‌زایی ادامه داد: این پدیده گاه حاصل از بین بردن شرایط حیات پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری در سطح زمین است که عوامل انسانی و دخالت‌های بشر در معادن و ذخایر زمین در آن دخیل هستند، بنابراین بیابان‌زایی حاصل حذف پوشش گیاهی از سطح زمین و به دنبال آن، از بین بردن رطوبت در خاک است.
وی در خصوص دخالت انسان در میزان ترکیبات جوی که منجر به تغییرات اقلیمی می‌شود، تأکید کرد: کربن (CO2) به صورت زیستی بر روی سطح زمین وجود دارد که دخالت انسان در طبیعت باعث جدا شدن کربن از زمین و ورود بیش از اندازه آن به جو زمین و در نهایت منجر به تغییرات آب و هوا می‌شود.
رضازاده راهکار مبارزه با این شرایط را برگرداندن کربن بر روی پوشش زمین در قالب هیدروکربن‌ها خواند و افزود: برای تحقق این مهم باید پوشش گیاهی سطح زمین را افزایش داد.
کارشناس اداره منابع طبیعی استان با اشاره به قرارگیری چهارمحال و بختیاری در منطقه خاص، بیان کرد: اقلیم این استان به دلیل قرارگیری در معرض جریان‌های هوایی دریای سیاه، سیبری و مدیترانه اقلیمِ با رطوبت خوب است و از این‌رو این منطقه مستعد پوشش گیاهی مطلوب است.

وی با اشاره به کاهش بارش‌ها در سال‌های اخیر، گفت: با این حال، تأثیر چشمگیر کمبود بارش بر مناطقی از جنوب شرق و شرق استان مشهود است و حداقلِ پوششِ گیاهی این مناطق به دلیل نبود بارش کافی و نیز دخالت انسان در طبیعت، از میان رفته است.
رضازاده هم مرز بودن منطقه چهارمحال و بختیاری با بیابان مرکزی ایران را باعث قرار نداشتن این استان در حاشیه امن بیابان‌زایی دانست و ادامه داد: مناطق مختلف استان همواره در معرض خطر بیابانی شدن هستند و گاه شاهد ایجاد بیابان‌های موضعی در مقاطعی از تاریخ استان بوده‌ایم که مرغزار شهرکرد مصداق این امر است.
وی در همین خصوص ادامه داد: در مرغزار شهرکرد به دلیل کمبود بارش‌ها سطح آب در طول سالیان متمادی پایین رفته و با وزش هر باد، شاهد خیزش گرد و خاک و سرایت ریزگردها به مناطق شهری به ویژه شهر شهرکرد هستیم.
رضازاده در خصوص راهکار اصلی بیابان‌زدایی خاطرنشان کرد: باید به طبیعت فرصت تجدید حیات داد، دخالت‌های انسانی در طبیعت را به حداقل رساند و اجازه داد تا طبیعت گونه‌های گیاهی متناسب با نیاز اکولوژیکی هر منطقه را ایجاد و خود را ترمیم کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بيابان زايي منطقه چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۰۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغزندگی جاده‌های چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛  رئیس پلیس راه استان از لغزندگی محور‌های شهرکرد، کیار، سامان، فارسان، بن، اردل، لردگان، بروجن و کوهرنگ و گردنه های استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون تمامی جاده‌های این استان باز و تردد در آنها روان است.
سرهنگ نوربخش افزود: رانندگان با توجه ویژه به گردش ها، رعایت فاصله طولی، سرعت مجاز و توجه به جلو از هر گونه حادثه احتمالی جلوگیری کنند.

دیگر خبرها

  • کارفرمایان حق کارگران را به خوبی ادا کنند
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • خبر‌های ورزشی ۶ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • سفر استاندار چهارمحال و بختیاری به ناغان
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • خبر‌های ورزشی ۵ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • (تصاویر) طبیعت بکر بازفت در چهارمحال و بختیاری
  • لغزندگی جاده‌های چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری