Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-05@20:00:34 GMT

استان تهران به ۱۸ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۱۸۹۶

به گزارش ایلنا، علی شهری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد مرحوم محمدرضا حافظی، رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، اظهارداشت: در دو سه سال اخیر که منابع دولت با محدودیت روبه رو شد شاهد نقش پررنگ‌تر خیرین مدرسه ساز در امر مدرسه سازی بودیم و امروز حدود نیمی از مدارس کشور خیرساز هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در استان تهران و در مهرماه ۱۳۹۷، دو سوم مدارس تحویلی با کمک خیرین مدرسه ساز ساخته شد.

شهری با بیان اینکه تلاش خیرین مدرسه ساز به الگویی تمام عیار برای سایر خیرین کشور تبدیل شده اس، خاطرنشان کرد: امروز خیرین مدرسه ساز از حیث تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در رتبه  نخست کشور قرار دارند و مجامع خیرین مدرسه ساز برای اشاعه فرهنگ مدرسه سازی شب و روز در تکاپو و فعالیت هستند.

وی ادامه داد: میزان تعهدات خیرین مدرسه ساز استان تهران در سال گذشته که ۶۴ میلیارد تومان بود، فراتر رفته و اکنون به ۱۹۲ میلیارد تومان رسیده است و یکی از دلایل افزایش مشارکت خیرین در شرایط اقتصادی اخیر، مرهون اطلاع رسانی و تببین مشکلات آموزش و پرورش است که باید از رسانه‌ها نیز در این راستا قدردانی کرد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران از برگزاری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز تهران در دوشنبه سوم تیرماه در پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و درباره مشکلات مدارس در تهران گفت: در مقایسه با سیستان و بلوچستان، اگرچه آنجا فضای آموزشی سرانه پایینی دارد، اما مشکل مضاعف ما نسبت به سیستان و بلوچستان، تراکم بالای کلاسی است. و باوجود آنکه تراکم میانگین دانش آموزی در سطح کشور ۲۴ نفر در کلاس است، بعضا شاهد دوبرابر این میزان در کلاس‌ها هستیم و شهر قدس بالاترین تراکم را در سطح کشور دارد.

وی افزود: متوسط تراکم دانش‌آموزی در مدارس تهران ۳۲ نفر است و هشت نفر بیشتر از سرانه متوسط کشوری است. کلاس هایی داریم که تا لب سکو و تخته، دانش آموز نشسته و حتی امکان حرکت معلم در بین دانش آموزان مشکل است.

شهری با اشاره به ضرورت ساخت ۱۲ هزار کلاس درس در سطح تهران و انجام مکاتباتی از سال گذشته با استانداری در این زمینه از محل کمک‌های خیرین، اعتبارات دولتی و تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش تصریح کرد: این طرح به تایید استاندار تهران رسید و به فرمانداران نیز ابلاغ شد. دو بخش منابع مالی خیرین و دولت محقق شده است اما در بخش تبدیل به احسن املاک هنوز انتظارات محقق نشده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه سال گذشته تعدادی املاک بلااستفاده که قابل تبدیل به احسن هستند شناسایی شدند که باید زمینه تغییر کاربری در کمیسیون ماده ۵ شهرداری فراهم شود گفت: در این راستا اقداماتی انجام شده ولی آموزش و پرورش شهر تهران متولی است و درخواست کرده‌ایم که کمک بیشتری کنند تا بتوانیم اینکار را انجام دهیم؛ اگر این بخش از کار نیز پیش برود، امیدواریم بخش عمده‌ای از مشکلات ما در مناطق پرتراکم و دارای بافت فرسوده حل شود.

شهری به رایزنی با نمایندگان مجلس برای درنظرگرفتن ردیف اعتباری ویژه برای مدرسه سازی استان تهران نیز اشاره کرد و گفت: ۱۲ هزار کلاس درس نیاز است که با درنظرگرفتن جمعیت فعلی دانش آموزی برآورد شده است و اگر رشد جمعیت را لحاظ کنیم به ۱۸ هزار کلاس در چندسال آینده نیاز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برای ایجاد هرکلاس متوسط ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است. با اعتبارات و شرایط فعلی ساخت مدارس مورد نیاز بیش از ۳۰ سال طول می‌کشد و باید ردیف ویژه اعتباری دیده و یا تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش برای تامین منابع انجام شود.

وی با بیان اینکه نگران سه شیفته شدن مدارس در برخی مناطق شهرستان‌های تهران هستیم گفت‌: از خیران می‌خواهیم کمک بیشتری داشته باشند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در ادامه درباره مشکل کمبود مدارس در مناطق و محله‌های انبوه ساز گفت: در مناطقی که انبوه سازی انجام می‌شود باید به ازای ساخت هر ۲۰۰ واحد مسکونی، زیرساخت‌های آموزشی نیز فراهم شود. یک اشکال در اجرا این است که ساخت مدرسه به انتهای کار منوط می‌شود و معمولا انبوه سازان آن را انجام نمی‌دهند و همکاران ما اقامه دعوا و شکایت می‌کنند که حتی اگر منجر به رای هم بشود باز هم برای فرزندان ما مدرسه نمی‌شود.

وی ادامه داد: این کار در پروسه اجرا باید همزمان انجام شود. یک اتفاق ناخوشایند دیگر هم که رخ می‌دهد این است که چون انبوه سازان باید به ازای هر ۲۰۰ واحد یک مدرسه بسازند، ۱۹۹ واحد می‌سازند که از شمول قانون خارج شوند که باید اقدامات نظارتی در این زمینه توسعه یابد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه تعداد واحدهای مسکونی مسکن مهر ۳۴۵ هزار واحد در تهران است که ۳۸۷ مدرسه ۱۵ کلاسه حتی دوشیفته با ۵۸۰۰ کلاس درس نیاز دارد گفت: از این تعداد، فقط ۹۷ مدرسه و کمتر از یک سوم آماده شده و فعال است.

وی با اشاره به مدارس منطقه ۲۲ گفت: ۲۴ مدرسه دولتی با ۲۷۹ کلاس درس برای ۱۰ هزار جمعیت دانش آموزی و ۲۷ مدرسه غیردولتی با ۲۵۰۰ دانش آموز در این منطقه داریم. معادل همین تعداد مدرسه، در چند سال آینده نیاز است. در منطقه ۲۲ زمین آموزشی کم دیده شده است. اگر شهرداری زمین تخصیص دهد منابع ساخت را از طریق تعهدات خیری و منابع دولتی تامین می‌کنیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: علی شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۱۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۱ مدرسه جدید در سیرجان

عباس عزت آبادی پور گفت:با توجه به رشد چشمگیر جمعیت شهرستان سیرجان شرکت‌های معدنی و صنعتی و مراکز تولیدی و اقتصادی یاری رسان ما در ساخت مدارس باشند. 

وی افزود :ساخت ۱۱ مدرسه جدید به مساحت بیش از۷هزار  مترمربع و ۲۷ مدرسه در حال ساخت با پیشرفت فیزیکی ۴۰ الی ۷۰ درصد با همکاری اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و حمایت مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان سیرجان درحال انجام است.

وی بیان کرد: اجرای طرح شهید سلیمانی و ساخت ۲ چمن مصنوعی و چندین کلاس درس ورزش و انجام کف پوش سالن ورزشی، ساخت و تعمیر ۱۲ در ۱۲ مدرسه و سرویس بهداشتی در ۹ مدرسه در حال انجام است.

مدیر آموزش و پرورش سیرجان افزود:راه اندازی ۲ هنرستان هنر‌های زیبا و شهید نصیری لاری و ۲ هنرستان دیگر در آستانه راه اندازی با عنوان هنر‌های تجسمی و فنی و حرفه ای، اضافه شدن ۲ رشته جدید ایمنی و آتش نشانی و بهیاری در برخی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای شهرستان سیرجان، کسب نزدیک به چهل رتبه برتر کشوری و استانی در جشنواره‌های علمی و پژوهشی، کسب ۲ مدال نقره و برنز کشوری در المپیاد‌های علمی در رشته کامپیوتر و اقتصاد، کسب ۹ رتبه تک رقمی، ۲۹ رتبه ۲ رقمی و افزایش چشمگیر رتبه‌های ۳ رقمی در کنکور سراسری نظری و فنی و حرفه‌ای از نتیجه تلاش همکاران و دانش آموزان آموزش و پرورش شهرستان سیرجان است.

عزت آبادی پور تصریح کرد: با توجه به رشد چشمگیر جمعیت شهرستان سیرجان، یک خواهش از شرکت‌های معدنی و صنعتی و مراکز تولید و اقتصادی با در نظر گرفته شدن مسئولیت‌های اجتماعی و با توجه به رشد قابل توجه جمعیت دانش آموزی به ویژه پایه اول ابتدایی و در نظر گرفتن اینکه در صورت ساخت و افتتاح ۶ مدرسه در هر سال وضعیت کنونی مدارس حفظ می‌شوند و نیز وجود استعداد‌های فراوان در زمینه‌های متعدد علمی ورزشی و مهارتی دانش آموزان نسبت به ساخت و تجهیز مدارس اماکن ورزشی و مراکز علمی و پژوهشی یاریگر و یاری رسان ما باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • ساخت ۵۵ کلاس درس در اشنویه
  • فیلم رقص و‌ شادمانی معلم در کلاس در روز معلم
  • بهره برداری از ۱۵۷ کلاس درس در خواف
  • ساخت 55 کلاس درس در شهرستان اشنویه
  • واژه ای به نام سمپاد به گوشتان خورده است ..
  • بهره برداری از مدرسه ۶ کلاسه در سنندج
  • مشق الفبای زندگی در آغوشی شاید مهربان‌تر از مادر
  • پیرترین معلم ایران یک قرن و ۷ سال عمر کرد | از ریاست آموزش و پرورش تا تالیف دو کتاب چاپ نشده
  • ساخت ۱۱ مدرسه جدید در سیرجان
  • نقاشی شاهکار معلم ژاپنی روی تخته سیاه کلاس