Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@17:21:26 GMT

سرگذشت زرتشت، مروج يکتا پرستي در ايران

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۴۵۶۵۱

سرگذشت زرتشت، مروج يکتا پرستي در ايران

خبرگزاري آريا -
زندگينامه زرتشت
زَرْتُشْتْ يا زَرْدُشْتْ، پيامبر ايران باستان بوده است. عده‌اي او را مروج يکتاپرستي معرفي کرده‌اند که آهورامزدا را تبليغ مي‌کرد و خدايان باستاني آرياييان را باطل مي‌دانست. نام زرتشت در فهرست يکصد نفره انسان‌هاي تأثيرگذار تاريخ که توسط مايکل هارت تنظيم شده‌است، قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخي از مورخان او را اختلافي‌ترين شخصيت تاريخ دانسته‌اند.
زندگينامه زرتشت
زَرتُشت يا زَردُشت يا اشوزَرتُشت، پيامبر ايران باستان بود. نقل شده است که زرتشت در سال 630 قبل از ميلاد به پيامبري مبعوث شده است. کتاب مقدس زرتشت اوستا نام دارد.
زادگاه و زادروز زرتشت
زادگاه و زادروز وي دقيقاً روشن نيست، هرچند امروزه بيشتر دانشمندان بر آنند که زردشت بين 600 تا 1200 سال پيش از ميلاد مي‌زيسته‌است. و زادگاه وي را به مناطق مختلفي مانند شهر ري، آذربايجان، خوارزم، سيستان، خراسان و آمل نسبت داده‌اند.
تبار و خانواده زرتشت
نام خانوادگي زرتشت اسپنتمان بود. پدر وي «پوروشسب» و مادرش دوغدو دختر «فري‌هيم‌رَوا» نام داشتند. حاصل ازدواج پوروشسپ و دوغدو پنج پسر بود که زرتشت سومين آن‌هاست.
همسران و فرزندان زرتشت
زرتشت سه بار ازدواج کرده بود. نام همسر نخست و دوم او ذکر نشده‌است. زن سوم او «هووي» نام داشته، هووي از خاندان «هووگو» و بنابر روايات سنتي دختر فرشوشتر، وزير گشتاسپ شاه کياني بوده‌است.
زن نخست او پسري به نام ايست واستر و سه دختر به نام‌هاي «فريني» و «ثريتي» و «پوروچيستا» داشت. زرتشت در گاتاها از ازدواج دختر سوم خود ياد مي‌کند و روايات بعدي، شوهر او را جاماسپ مي‌نامد. از همسر دوم زرتشت، دو پسر به نام‌هاي «اورْوْتَتْ‌نَرَه» و «هْوَرْچيثْزَه» به دنيا آمده، و ظاهراً از زن سوم فرزندي نداشته‌است.
سرگذشت زرتشت
آگاهي‌هاي تاريخي و واقعي دربارهٔ زندگي زرتشت بسيار اندک است. آنچه در اوستا و در منابع پهلوي و فارسي آمده‌است، بيشتر جنبه افسانه‌اي دارد، گرچه حقايقي نيزمي‌توان در آن يافت. آنچه به يقين در مورد زندگي زرتشت از متون اوستايي بر مي‌آيد اينست که زرتشت از کودکي تعليمات روحاني ديده‌است. زيرا در گاتاها (يسن 33، بند 1) خود را «زوتَر» ناميده‌است و آن اصطلاحي است که در مورد دين مردي که داراي شرايط کامل روحانيت است، به کار مي‌رود.
در گاتاها (يسن 43) اشاره به دريافت وحي از او از سوي اهورامزدا شده‌است. زرتشت در تبليغ دين خود با دشواري‌هايي روبرو بوده‌است. در سرودهاي خويش (يسن 46، بند 2) از فقر و کمي تعداد حاميانش مي‌گويد و از بدکاري پيشگويان و روحانيان هم وطن خود کوي‌ها و کرپن‌ها، گله و شکايت دارد و از بعضي دشمنان خود مانند بندوه و گرهم (يسن 49، بند 1 و 2) نام مي‌برد. سرانجام بر آن مي‌شود که از زادگاه خود دور شود و به سرزمين مجاور برود که فرمانرواي آن گشتاسپ است.
زرتشت در اين سرزمين سرانجام با موفقيت روبرو مي‌گردد. با گِرَوِش گشتاسپ به دين زرتشت، مخالفت‌هاي حکمرانان همجوار برانگيخته مي‌شود. نام برخي از فرمانروايان مخالف زرتشت در آبان‌يشت (يشت 5، بند 109) آمده‌است که از ميان آنان ارجاسپ توراني از همه نامورتر است. برحسب سنت زرتشت در سن 77 سالگي در آتشکده‌اي در بلخ کشته شد و قاتل او توربراتور نام دارد.
آيين زرتشت
نخستين کسي که به زرتشت ايمان آورد، ميديوماه بود که فروردين‌يشت از او نام مي‌برد. وي در روايات سنتي، پسرعموي زرتشت به‌شمار آمده‌است.
آموزش‌هاي زرتشت بعدها با باورهاي بومي ايرانيان آميخته شد و مزديسناي کنوني را پديدآورد که نزديک به پنج سده دين رسمي ايران نيز بوده‌است. دين زرتشت امروزه حدود 200 هزار تن پيرو در ايران، هند و برخي نقاط ديگر جهان دارد.
آئين زرتشت
اوستا، کتاب ديني زرتشتيان
اوستا، کتاب ديني زرتشتيان است که در شکل کنوني خود شامل پنج بخش است: يسنا (يسنه)، ويسپرد، يشت، ونديداد و خرده‌اوستا قديم‌ترين و مقدس‌ترين بخشِ اوستا کتاب ديني زرتشتيان، گاتاها مي‌باشد. از زمان‌هاي بسيار قديم گاتاها را سخنان و اشعار خود زرتشت مي‌دانستند.
در گاتاها اهورامزدا خداي يگانه است که جسم يا مرکب نبوده و مينوي پاک است. تقريباً دويست بار در گاتاها به کلمه مزدا (اهورامزدا) يا ترکيب از اين واژه اشاره مي‌شود. زرتشت جز از اهورامزدا خداي ديگري نمي‌شناسد. زرتشت از گروه پروردگاران پيشين رو گردان است. تمام عظمت و جبروت مختص اهورامزدا ست. اوست آفريننده يکتا و خداوند توانا.
زرتشت از ديدگاه اسلام
از آنجا که اسلام، صريحاً ايمان به پيامبران گذشته را هم‌رديف به پيامبر اسلام اعلام کرده‌است. زرتشت هم يک پيامبر الهي شناخته شده‌است. چنان‌که در قرآن سوره حج آيه 17، زرتشتيان را مجوس ناميده‌است و در رديف پيروان اديان آسماني آورده‌است.
در قرآن کلمه مجوس به عنوان يک دين ذکر شده‌است و چون از مشرکان جدا شده‌است، بسياري اين برداشت را کرده‌اند که در اصل ديني يکتاپرستانه بوده‌است. همچنين در برخي احاديث اسلامي از زرتشت به عنوان پيامبر مجوس نام برده شده‌است. بنابراين، از ديدگاه اسلام، زرتشت پيامبري از جانب خداوند است که داراي کتاب آسماني بوده‌است. زرتشت نيز خود را پيامبر دانسته‌است، آنجا که مي‌گويد: «اهورامزدا، مرا براي راهنمايي در اين جهان برانگيخت، و من از براي رسالت خويش، از منش پاک تعليم يافتم».
مسلمانان باور دارند که آموزه‌هاي اصيل زرتشت به مرور زمان دستخوش تحريف شد و توحيد زرتشت به شرک تبديل گشت. دستورهاي آن از خرافات و اباطيل پر شد و در مسير سود طبقات حاکم جامعه قرار گرفت.
جامعه ايرانيان زرتشتي زادروز زرتشت را روز خرداد از ماه فروردين برابر با 6 فروردين و در سال 1768 پيش از ميلاد و تاريخ درگذشت او را 5 دي 1691 پيش از ميلاد مي‌دانند.
گردآوري: بخش مذهبي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الکترونیکی شدن ۴۷۷,۰۰۰ پروانه کسب کاغذی تا ۱۵ اردیبهشت ماه

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،بر اساس اعلام درگاه ملی مجوزها استان‌های  بوشهر،  مرکزی و سمنان در قعر جدول رتبه‌بندی استان‌ها در حذف مجوز‌های کاغذی قرار دارند.

همچنین به گفته رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد میزهای  خدمت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی تا ۲۵ اردیبهشت، آخرین روز مهلت قانونی تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا، درسراسر کشور از جمله در بازار بزرگ تهران و چند ایستگاه مترو از جمله  تجریش، امام خمینی (ره)، ۱۵ خرداد، امام حسین (ع)، میدان ولی عصر (عج) دایر است.

بر اساس قانون همه دارندگان مجوز‌های کاغذی باید مجوز‌های خود را تبدیل به شناسه یکتا کنند و  از ۲۵ اردیبهشت مجوز‌های کاغذی بی اعتبار هستند و سامانه‌های دولتی و بانکی به فعالان اقتصادی فاقد مجوز الکترونیک (شناسه یکتا) خدمت نمی‌دهند.

آن دسته از فعالان اقتصادی که هنوز شناسه یکتا ندارند ،می‌توانند با گوشی همراه خود و یا با مراجعه به میز‌های خدمت فقط با ورود ۳ کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه / کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوز‌ها «mojavez.ir»، به سرعت و رایگان مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.

 

دیگر خبرها

  • حذف پروانه کسب های کاغذی از ۵۰۰ هزارتا عبور کرد
  • ۲۵ اردیبهشت، آخرین مهلت اصناف برای دریافت شناسه یکتا
  • ۴۰ درصد پروانه های کسب در لرستان الکترونیکی شد
  • آخرین مهلت الکترونیکی کردن مجوز‌های کسب وکار و دریافت شناسه یکتا
  • ۲۵ اردیبهشت آخرین مهلت دریافت شناسه یکتا در لرستان
  • تبدیل بیش از نیم میلیون مجوز کاغذی به شناسه یکتا
  • داورزنی: وطن پرستی ویژگی اصلی استاد اسکویی بود
  • الکترونیکی شدن ۴۷۷,۰۰۰ پروانه کسب کاغذی تا ۱۵ اردیبهشت ماه
  • روایتی از سرگذشت عماد مغنیه + فیلم
  • «بهاربد»؛ جشنی قدیمی‌تر از بعثتِ زرتشت