Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ انجمن‌های جامعه شناسی و روانشناسی سال‌های سال است که در سطح جامعه حضور دارند و با  برگزاری نشست‌ها و پژوهش‌ها سعی در کاهش دادن میزان آسیب‌هایی دارند که به اجتماع وارد می‌شود، اما گاهی در بین عامه مردم و حتی قشر تحصلیکرده این موضوع به وجود می‌آید که اینگونه انجمن‌ها تا به حال چه کارهای مفید و مثمر ثمری را در راستای کمتر شدن تنش در جامعه انجام داده‌اند، در راستای شفاف کردن این موضوع گفتگویی را با دکتر سیدحسین سراج‌زاده، دکترای جامعه شناسی و رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، داشتیم که در ادامه خواهید خواند:

سیدحسین سراج‌زاده در رابطه با نوع کارهایی که انجمن‌های علمی باید انجام دهند و همچنین شرح وظایف تعیین شده آنها به برنا چنین گفت: به‌طور کلی روند کاری انجمن‌های علمی به این صورت است که در رشته علمی خود که تخصص خودشان است سازماندهی حرفه‌ای را ایجاد کنند و کمک کنند تا ارتباطات علمی در آن رشته تقویت شود و شکل گیرد تا دستاوردهای خود را در آن زمینه در معرض افکار عمومی قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اما در عین حال تمامی این انجمن ها به اقتضای رشته خود مسئولیت های اجتماعی نیز دارند، مسئولیت های اجتماعی ایجاب می کند درباره مسائل و مشکلات جامعه نیز نشست و سخنرانی و بحث و گفتگو گذارند و تلاش کنند آخرین دستاوردهای علمی خود را به جامعه ارائه دهند.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران ادامه داد: در حل مشکلات و معضلاتی که برای جامعه به وجود می‌آید دو طیف می‌توانند این مشکلات را حل کنند، مردم که معمولا در قالب تشکل‌های مردم نهاد فعالیت دارند و دستگاه‌های دولتی که وظیفه و نقش سیاستگذاری را دارند، انجمن‌های علمی با ارتباطی که با این 2 طیف از جامعه برقرار می‌کنند سعی در کاهش میزان مشکلات و معضلات دارند و زمانی این موضوع اتفاق خواهد افتاد که تمامی دیدگاه های و پژوهش های صورت گرفته از سوی انجمن های علمی در اختیار آن ها قرار بگیرد و همچنین از سوی این دو طیف نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا به مرحله اجرا گذاشته شود.

سراج‌زاده در رابطه با این موضوع که آیا فعالیتی از سوی انجمن‌های علمی نظیر روان‌شناسی و جامعه‌شناسی وجود داشته که به‌صورت ملموس در جامعه احساس شود؟ گفت: به این دلیل که انجمن‌های علمی انجمن‌هایی هستند تحلیلی و نمی‌توانند مانند سمن‌ها و انجمن‌های مردم نهاد به‌صورت عملی دست به فعالیت های خیرخواهانه بزنند و اقداماتی را در راستای ریشه‌کن کردن مشکلات و معضلات جامعه به صورت عمل گرایانه انجام دهند، در نتیجه نمی‌توان به صورت ملموس فعالیت‌های آنها را حس کرد.

وی ادامه داد: نه در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا نیز چنین انتظاری از انجمن‌های علمی نمی‌رود و حتی در اساسنامه انجمن‌های علمی نیز موردی در این رابطه وجود ندارد تا به صورت عملی وارد فاز اجرایی شوند، چیزی که از انجمن‌های علمی انتظار می‌رود این است که در وهله اول نسبت به مشکلات جامعه خود حساس باشند و در دستور کار مطالعات علمی خود قرار دهند و پس از مطالعات لازم به بحث و بررسی و در نهایت در اختیار سیاست‌گذاران جامعه بگذارند تا در جهت مرتفع ساختن مشکل به وجود آمده بر اساس مطالعه‌ای که بر روی آن انجام شده اقدامات لازم صورت گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: در چارچوب‌هایی مانند کارشناسی معضلات و مشکلات و پژوهش در رابطه چالش‌هایی که در جامعه وجود دارد شاهد فعالیت‌های مثبت و روبه‌جلوی انجمن‌های علمی در داخل کشور بوده‌ایم و با ارائه برنامه‌ها و گزارش‌ها به دولت و سمن‌های مردم نهاد نیز تلاش‌ها و اقدامات لازم برای کاهش میزان این معضلات و مشکلات انجام گرفته است.

سراج‌زاده در پایان نیز افزود: البته گاهی اوقات نیز برنامه‌ها و گزارش‌ها به سمن‌ها و دولت که به عنوان مرجع سیاستگذاری فعالیت دارند، ارائه می‌شود اما در بسیاری از زمینه‌ها به این دلیل  که به دیدگاه‌های کارشناسانه و علمی بها داده نمی‌شود در نتیجه هیچ اقدام مثبتی در راستای بهتر شدن اوضاع جامعه انجام نمی‌شود که باید دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌های خود تجدیدنظر کنند و بیشتر به‌دنبال مرتفع ساختن مشکلاتی  باشند که کار کارشناسی و علمی روی آن صورت گرفته باشد.

خبرنگار: امجد عبدی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران جامعه شناسی دولت کارشناسی برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۰۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه جدی به بزرگسالان اتیسم / برگزاری سومین رویداد «هم‌مسیر اتیسم»

سومین رویداد «هم مسیر اتیسم» با مشارکت وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و انجمن اتیسم ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته رویداد «هم‌مسیر اتیسم» در تهران و همچنین رشت و بندر ماهشهر با حضور بیش از 1500 نفر در رویداد هم‌مسیر اتیسم شرکت کردند. در این رویداد گروه‌های مختلف جامعه در حرکتی نمادین،  با بزرگسالان اتیسم و خانواده‌هایشان هم قدم شده تا اتیسم را بیشتر شناخته و متعهد شوند تا آن را به دیگران نیز معرفی کنند.

خانواده‌های اتیسم با سپری کردن سال‌ها سختی و مشقت در کنار فرزند خود با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کنند و خستگی‌ناپذیر در این مسیر گام برمی‌دارند، بی‌آنکه مدال یا خط پایانی در

کار باشد. مادری ناراحتی و اضطراب خود را از بزرگ شدن فرزندش با آینده‌ای که سراسر ابهام است، بیان می کند و پدری که تنها تمامی بار زندگی را کنار دو فرزند اتیسم بدون مادر به دوش می‌کشد؛ لازم است در جامعه‌ای آگاه زندگی کنند تا نگاه‌های خیره، تذکرها و... دردی بزرگ‌تر نشود.

اتیسم اختلال پیچیده‌ای است که تشخیص آن با مشاهده فرد امکان‌پذیر نیست. این اختلال باعث می‌شود تا فرد نتواند با خود و دیگران ارتباط برقرار کند و به‌طور کلی دنیای متفاوتی داشته باشد. به همین علت، ممکن است بسیاری در جامعه، برخورد مناسبی با این افراد دارای اتیسم نداشته باشند. این اختلال تا آخر عمر با افراد می‌ماند و در بزرگسالی، وضعیت برای این افراد سخت‌تر هم می‌شود.

سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اتیسم ایران با اشاره به این موضوع که رویداد هم مسیر اعلام درخواست توجه جدی حاکمیت و جامعه به طیف اختلال اتیسم است، گفت: امروز هم قسم می‌شویم  که سال 1403، سالی برای توجه جدی و هم خواهی تمامی دستگاه‌ها برای بزرگسالان اتیسم و خانواده‌ها باشد. خانواده‌های اتیسم با حضور موثر می‌توانند آگاهی مردم را بیش از گذشته افزایش داده و بستر مناسبی برای دیده شدن مطالبات باشند.

وی در ادامه به بیان مشکلات افراد بزرگسال دارای اتیسم پرداخت و گفت: بزرگسالان اتیسم نیاز دارند تمامی حقوقی که یک شهروند بهره‌مند است را دارا باشند. حقوق شهری و شهروندی، بهداشت و درمان،  ورزش و تفریح و مهارت و اشتغال و نهایتا نگهداری موقت و شبانه روزی این افراد نیازمند فضایی هستند که حس کنند آن فضا برای آن‌هاست و نگاه خیره‌ای آن‌ها را دنبال نمی‌کند. متاسفانه هنوز هیچ متولی برای رسیدگی به نیازهای بزرگسالان اتیسم وجود ندارد. از ریاست محترم جمهور قول گرفتیم تا صدای خانواده‌های اتیسم شنیده شود.

مدیرعامل انجمن اتیسم گفت: ما برای تدوین برنامه ملی اتیسم جلسات مکرر داشتیم تا همه ارگان‌های ذیربط وظایف خود را در قبال اتیسم بشناسند.

مدیرعامل انجمن اتیسم ایران در پایان از تمامی حامیان اتیسم و رویداد هم‌مسیر تشکر و ابراز امیدواری کرد که آینده روشنی در انتظار اتیسم خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است
  • همبستگی دانشگاه پیام‌نور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
  • دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • لزوم توجه جدی به بزرگسالان اتیسم / برگزاری سومین رویداد «هم‌مسیر اتیسم»
  • پانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند