Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:41:59 GMT

۸۶۵ هکتار از زمینهای کشاورزی طارم زیر کشت برنج رفت

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۶۱۱۴۵

۸۶۵ هکتار از زمینهای کشاورزی طارم زیر کشت برنج رفت

مجتبی اسکندری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال تعداد ۱۲۸۰ نفر بهره بردار در شهرستان طارم مشغول کشت و کار محصول برنج بوده و از این طریق کسب درآمد می کنند.
اسکندری اظهار داشت: کشت محصول راهبردی برنج طور عمده در اراضی حاشیه رودخانه قزل اوزن موسوم به 'چم' انجام می پذیرد که ۲۰ درصد کشت این محصول به صورت مستقیم و بیشتر در ناحیه پایین دست قزل اوزن، در اواخر فروردین و ۸۰ درصد باقی مانده به روش نشایی در اواخر خرداد و بیشتر در بالادست رودخانه قزل اوزن کشت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مسئول خاطرنشان کرد: زمان برداشت برنج در شهرستان طارم مرداد (محصول کشت مستقیم) و اواخر شهریور و مهر (محصول نشایی) است.
وی ادامه داد: محصول تولیدی این شهرستان به علت کیفیت بالا علاوه بر تأمین نیاز شهرستان و زنجان به سایر مناطق کشور نیز صادر می شود.

 اسکندری با اشاره به خدمات کارشناسان جهادکشاورزی به کشاورزان طارمی از مرحله کشت تا برداشت، گفت: از اقدام‌های این مدیریت در خصوص محصول برنج، اجرای برنامه‌های آموزشی، بازدیدهای فنی و ارائه توصیه‌های فنی، تأمین نهاده‌های مورد نیاز و هماهنگی برداشت مکانیزه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم اظهار داشت: کشت برنج به دلیل کمبود شدید آب در سال‌های خیر در کل کشور به جز استان‌های گیلان، مازندران و گلستان ممنوع اعلام شده است و در این راستا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طارم اقداماتی از جمله عدم تحویل کودهای یارانه دار جهت کشت برنج، عدم بیمه برنج، عدم پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون و همچنین تلاش در جهت معرفی محصولات جایگزین برنج برای اراضی حاشیه رودخانه قزل اوزن انجام داده است.
به گزارش ایرنا، با توجه به شرایط اقلیمی، آب وهوای مناسب، خاک حاصلخیز، تأمین آب مورد نیاز بطور مستقیم از رودخانه قزل اوزن و همچنین تأمین نهاده‌های مورد نیاز و نشاء سالم، برنج طارم از مرغوبترین محصولات کشور و حتی خاورمیانه است.
ارتفاع منطقه طارم از سطح دریا بیشتر از استان‌های گیلان و مازندران است و به همین دلیل رطوبت در این شهرستان وضعیت مطلوب‌تری دارد و به نقطه اشباع نمی‌رسد و در نتیجه میزان بیماری‌های قارچی نیز کمتر از مناطق شمالی بوده و این امر به میزان مرغوبیت محصول می‌افزاید و موجب می‌شود برنجکاران در مرحله داشت از سموم کمتری استفاده کنند. همچنین رعایت تناوب کشت و کاهش سطح بیماری‌ها و آفات، حاصلخیزی خاک و زاویه تابش نور از دیگر مواردی است که بر میزان کیفیت ارقام کشت شده می‌افزاید.
کشت برنج در شهرستان طارم قدمت دیرینه دارد و همه ارقامی که در این شهرستان کشت می‌شود از نظر کمی عملکرد پایینی دارند اما در مقابل از کیفیت بالایی برخوردارند.

برنج علی کاظمی و انواع برنج صدری از ارقام مورد کشت در شهرستان طارم است.
در سالهای اخیر سیاست وزارت جهادکشاورزی حذف تدریجی کشت محصولات پرآب مانند برنج است و معتقد است این محصول فقط باید در استان‌های مازندران، گیلان و بخشهایی از گلستان کشت شود، در حالی که برنج شهرستان طارم از مرغوبیت و محبوبیت بالایی بین مصرف‌کنندگان برخوردار است و علاوه بر استان زنجان، متقاضیانی هم از سایر استان‌ها و نیز برخی کشورهای همسایه دارد.
بسیاری از کشاورزان طارمی تنها از راه کشت و برداشت برنج امرار و معاش می کنند.
برنج طارم استان زنجان که در مجاورت استان‌های گیلان و مازندران قرار دارد با برنج طارم روستایی به نام طارُم سر، در بخش کوچصفهان رشت که در هر دوی آنها کاشت برنج رواج دارد، تشابه اسمی دارد که کیفیت هرکدام متفاوت است.
دهستان دَرّام شهرستان طارم به علت داشتن شرایط اقلیمی خاص، قرار گرفتن در بالادست رودخانه و برخورداری از آب سرد رودخانه‌های کوهستانهای تالش، خلخال و زنجان و داشتن ۲ کارخانه بزرگ و مدرن شالیکوبی از تولید کننده‌های برتر برنج شهرستان طارم است.
همه ساله تعداد زیادی از کارگران از استان‌های گیلان، گلستان، کهکیلویه و بویراحمد، اردبیل و سیستان و بلوچستان جهت کشت برنج در این شهرستان حضور می‌یابند.
شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.

۶۰۸۵/۹۸۸۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طارم کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۱۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایرانشهر گفت: برداشت محصول سیب زمینی ۵۰ هکتار زمین‌های کشاورزی این شهرستان آغاز شده است.

مجید فیاضی در گفت وگو با ایسنا، افزود: متوسط برداشت سیب زمینی در هر هکتار از زمین‌های کشاورزی ایرانشهر ۴۰تن است که پیش بینی می‌شود از سطح زیر کشت بیش از ۲ هزار تن محصول برداشت شود.

وی گفت: سانته و آریندا ارقام سیب زمینی کشت شده در اراضی کشاورزی شهرستان ایرانشهر است.

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر تصریح کرد: کاشت سیب زمینی در ایرانشهر در دیماه آغاز و کار برداشت این محصول نیز اردیبهشت انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند