Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با برگزاری دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه های عروسکی، صبح امروز سه کارگاه آموزشی معاونان سیما و مسئولان انیمیشن مراکز، برگزیدگان انیمیشن، مدیران کل مراکز و برگزیدگان تولیدات عروسکی برگزار شد.

انیمیشن‌های والت دیزنی از جمله اخلاقی‌ترین آثار هستند

محمد معین صمدی کارگردان انیمیشن در کارگاه فرآیند برندینگ و تجاری سازی پویانمایی گفت: انیمیشن هایی نظیر مولان، علاء الدین و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله مهم ترین آثار بزرگترین کمپانی انیمیشن دنیا یعنی والت دیزنی هستند که تنها در سال ۲۰۱۸، ۵۱ میلیارد دلار درآمد داشته است. همچنین انیمیشن‌های والت دیزنی از جمله اخلاقی‌ترین آثاری هستند که در این حوزه ساخته می‌شوند و بدین ترتیب اعتماد خانواده‌ها را جلب کرده اند.

وی افزود: این فیلم‌ها به هیچ وجه مروج خشونت نیستند و صحنه‌های جنسی در آن‌ها دیده نمی‌شود. دیزنی لند در دنیا ۶ شعبه دارد و ۱۳.۶ میلیارد دلار به طور سالانه و ۶.۲ میلیون دلار درآمد به طور روزانه از این شعب به دست می‌آورد.

این کارگردان بیان کرد: انیمیشن امروز یک صنعت است و صنعت به دلیل سرمایه گذاری صورت گرفته باید بتواند سودآوری داشته باشد. والت دیزنی برای ذائقه سازی مخاطبان برنامه ریزی می‌کند و برای مثال اگر قرار است فیلمی درباره سفینه فضایی به بازار عرضه کند، همزمان برای تولید و عرضه محصولات مشابه نیز برنامه ریزی می‌کند.

وی عنوان کرد: بعد از آن که عروسک هیمن بعد از انیمیشن جنگ ستارگان تولید می‌شود، یک سریال تلویزیونی ۱۳۰ قسمتی از آن ساخته می‌شود و سال ۱۹۸۸، فیلم سینمایی از این کاراکتر ساخته می‌شود و روند برعکسی را در پیش می‌گیرد. از این نظر به جای این که ابتدا آثار تلویزیونی و سینمایی منجر به فروش عروسک‌ها یا کاراکتر شود، عروسک‌ها در بازار ابتدا به فروش قابل توجهی دست می‌یابند.

صمدی عنوان کرد: در کار سفارشی، سفارش دهنده و ویژگی‌های سفارش اهمیت زیادی دارد. در تلویزیون و سینمای ایران، سفارش گیرنده‌ها معمولا از همکاری رضایت دارند. زیرا پول خود را دریافت می‌کنند، اما باید در نظر داشت سفارش گیرندگان واقعی مردمی هستند که متاسفانه از بازار انیمیشن خرید نمی‌کنند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: انیمیشن صنعتی است که باید جدی گرفته شود. باید به فعالان و توانمندان این حوزه اعتماد کرد و بر برگشت مالی آن نیز امیدوار بود تا روزی ایران، شبیه هند که در این زمینه تلاش می‌کند، در کنار نام کشوری مثل کره قرار بگیرد.

تولیدات ما در حوزه انیمیشن تنها به مصرف شبکه های داخلی می رسد

محمدعلی صفورا مدرس انیمیشن در کارگاه تحلیل آثار شاخص بین المللی پویانمایی تلویزیونی گفت: انیمیشن مسیری را طی کرده است که به لحاظ زیرساختی مسیر درستی است، اما در حال حاضر نیازمند تغییر این مسیر در بحث‌های محتوایی و زیر ساختی در ایران هستیم تا انیمیشن صنعتی که بتواند چرخه اقتصادی خود را ایجاد کرده و نیرو‌های شاغل در آن این عرصه را یک حرفه بدانند، ایجاد شود.

وی افزود: تولیدات کنونی حوزه انیمیشن بیشتر به مصرف شبکه‌های داخلی می‌رسند. لازم است فرم و محتوای انیمیشن تلویزیونی به استاندارد‌های روز برسد. برای این منظور باید شاخص‌ترین آثار بین المللی پویانمایی دیده و تحلیل شوند. باید اشاره کنیم که در این سال‌ها پیشرفت زیادی در این حوزه داشته ایم.

صفورا عنوان کرد: جدی‌ترین مشکل تولید و آموزش انیمیشن تعمیم کلی و عدم تفکیک آن به انیمیشن کوتاه، سریالی و ... است. در انیمیشن محتوا بخشی از فرم است، اما به دلیل تفکیک‌ها جدا در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: این عناصر باعث می‌شود امکانات بیانی خاصی را برای پویانمایی در نظر بگیریم؛ ایجاز، ایجاد جهانی خاص، جاندارپنداری، نفوذ، نامیرایی، توهم صوتی، بیان نمادین، عناصر بیانی خاص انیمیشن هستند. توجه به عناصر ساختاری متن دراماتیک، عناصر ساختاری طراحی بصری، عناصر ساختاری طراحی صورتی و تدوین در انیمیشن نیز اهمیت زیادی دارد. ایجاد جهان خاص داستان در انیمیشن باید شروع، میانه و پایان درستی داشته باشد. مدیران و فیلمسازان باید به دنبال داستان‌های خوب برای رویات شدن باشند. طرح‌های انیمیشن اگرچه یک تم کلی مثل نیکی به والدین، ترس از تاریکی و... دارند، اما باید قصه‌های متفاوتی برای پرداختن به این موضوعات پیشنهاد کنند. از این نظر است که می‌گوییم هیچ موضوعی تکراری نیست. متاسفانه در انیمیشن بحران قصه‌های جذاب وجود دارد. بعد از داستان باید ساختار دراماتیک درست را با شناخت دقیق رعایت کرد.

وی درباره سرفصل عناصر ساختاری طراحی بصری بیان کرد: حرکت، زمان بندی، طراحی شخصیت، طراحی زمینه، طراحی وسایل صحنه، عناصر بصری مهم‌ترین عناصر ساختاری طراحی بصری هستند که هریک زیرمجموعه‌های خود را دارند. دنیا دیگر به دنبال تماشای انیمیشن‌هایی شبیه والت دیزنی نیست، زیرا پیش از این آن‌ها را دیده است. بلکه به دنبال ارائه جزئیات جذاب در انیمیشن است. ایران اگر بخواهد آثار خود را در معرض دید عموم مردم جهان قرار دهد، باید به این جزئیات توجه کند.

از شعار دادن در محتوای انیمیشن ها پرهیز شود

حمیدرضا حافظی مدرس انیمیشن هم در کارگاه فنون و شگرد‌های فیلمنامه نویسی و پویانمایی گفت: درون مایه یا مضمون و مباحثه اخلاقی در واقع معنا و اندیشه فیلمنامه‌ها را مطرح می‌کند که مغز و متن فیلمنامه محسوب می‌شود. شخصیت، ساختار و مضمون سه عنصر اصلی فیلمنامه هستند و ساختار، ستون فقرات و شخصیت، قلب داستان است.

وی افزود: مضمون همانند مغز، فرماندار فیلمنامه است. مضمون در فرآیند نگارش، به تدریج پرورش یافته و به مرحله پختگی و ثبت می‌رسد. این در حالی است که بیشتر مضمون ها، نگاهی اخلاقی به موضوعات دارند.

حافظی پیرامون ضرورت پرهیز از شعارگویی در آثار انیمیشن عنوان کرد: مضمون‌هایی که درون مایه غنی و قابل توجهی ندارند، غالبا به شعار نزدیک می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از این معضل باید به شخصیت، روایت و داستان، تصویر، ساختار، گفتگو و استعاره در فیلمنامه توجه شود.

وی افزود: عمده تاثیر فیلم‌ها از طریق وجه عاطفی و احساسی صورت می‌گیرد که در این فرآیند مضامین در واکنش کاراکتر‌ها به مخاطب منتقل می‌شود. با مضمون‌های کلی می‌توان هزاران فیلم ساخت و در نهایت به یک مضمون مشترک رسید.

گفتنی است:دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران ۱۸ تا ۲۰ تیر ماه در کرمانشاه در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انیمیشن صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۴۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار رییس پلیس راهور استان قم که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، اظهار کرد: فراجا مسوولیت‌های متعددی و ترکیبی دارد که از این رو باید از آن‌ها حمایت شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: اقداماتی مانند «طرح نور» از جمله کارهای ویژه است که به عنوان حوزه از آن حمایت می‌کنیم و به طور ویژه از فعالیت های فراجا در عرصه امنیت اخلاقی تقدیر و تشکر داریم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه کار در قم حساس، سخت و ارزشمند است، عنوان کرد: مسئله فرهنگ ترافیک در رعایت قوانین بسیار مهم است که حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش، خانواده و نهادهای مختلف اجتماعی در آن مسئولیت دارند.

وی با اشاره به اینکه همه باید به گونه‌ای تربیت شویم که قانون را رعایت کنیم، خاطرنشان کرد: تربیت از خانواده آغاز شده، در مدرسه به تثبیت رسیده و در ادامه در سایر نهادها تقویت می‌شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه توجه به این فرهنگ‌سازی در آمارهایی مانند تصادفات اثرگذار است، تصریح کرد: یک بخش مهم و پایه‌ای در فرهنگ‌سازی خانواده‌ها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بخش مهم دوم آموزش و پرورش است، یادآور شد: فرهنگ‌سازی در آموزش و پرورش باید توسط معلمان و کادر مدرسه انجام شود و این جزو وظایف آن‌ها است.

امام جمعه قم با بیان اینکه باید هم‌افزایی برای کاهش آسیب‌ها صورت بگیرد، گفت: همچنین نقاط حادثه‌خیز شهری نیز باید اصلاح شده و تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ ایجاد پارکینگ نیز یک موجود مهم است، بیان کرد: باید هر مسجد و مدرسه‌ای که ساخته می‌شود در کنار آن یک پارکینگ نیز احداث شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های پیشرفته نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: گاهی بسیاری از مشکلات با استفاده از این فناوری‌ها حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: معقوله راهنمایی و رانندگی یکی از نمادهای فرهنگی شهر است و از این جهت مردم و مسئولین نسبت به این موضوع باید اهتمام لازم را داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه اخلاق برخوردی ماموران راهنمایی و رانندگی نیز بسیار مهم است، مطرح کرد: همچنین اقدامات مطالعاتی، تحقیقاتی و ارزیابی نقش بسیار موثری دارد.

کد خبر 6090500

دیگر خبرها

  • استقبال تجار خارجی از محصولات کرمان در نمایشگاه ایران اکسپو ٢٠٢۴
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • لزوم حمایت فدراسیون فوتبال از پروژه ساخت فیلم «شهدای تیم فوتبال آزادی سمنان»
  • قیمت خودروهای داخلی و خارجی +جدول
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت
  • لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید