Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش برنا آذربایجان غربی، پروفسور فرهاد افشار مسئول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوییس و موسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با دکتر بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی و رییس و معاونان واحد آذربایجان غربی در راستای توسعه همکاری های آموزشی کشاورزی ، مطالعاتی و خدمات تخصصی ترویجی دیدار و گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ابتدای این دیدار رستم زاده سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی ضمن اشاره به فعالیتهای این واحد آمادگی این نهاد در سطح استان را برای  توسعه همکاری ها در حوزه های مختلف با دانشگاه و موسسه مربوطه اعلام نمودند.

وی گفت: جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با پتانسیل بخش تخصصی کشاورزی و بصورت علمی و عملی بحث متابولیت های ثانویه و در بخش آنالیز حوزه کروماتوگرافی گازی  و نیز بحث بازاریابی و مدیریت کسب و کارها و شرکتهای دانش بنیان کشاورزی بسترهای علمی توسعه را به شکل کیفی محقق کرده است.

سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت رسالت کاری جهاددانشگاهی اجتناب از پراکنده کاری و تمرکز بر تخصص محوری بوده و در فرهنگ کاری سازمانی و جهادی متخصصین این نهاد، کیفیت فناورانه از کمیت عمومی طرح ها بسیار مهم تر تلقی می شود .

وی با اشاره به پتانسیل آموزش های تخصصی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت:نگاه بین رشته ای و فرارشته ای از رویکردهای مورد تاکید جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در حوزه آموزش است.

رستم زاده با تشریح دوره های آموزشی بین المللی این واحد خاطرنشان ساخت :فرهنگ، آموزش، پژوهش و کارآفرینی حوزه هایی است که در یک زنجیره ارزش مبتنی بر جوهر همدیگر تعالی بخش همدیگر گشته اند و دوره آموزشی در جهاددانشگاهی تدوین نمی شود مگر اینکه بر آن تفکری فرهنگی پژوهشی و یا کارآفرینانه ابتناء نشده باشد.

وی ادامه داد : دوره های آموزشی این نهاد اساسا حاصل یک مطالعه و یا یک نیاز فرهنگی ،خلاقانه و یا کارآفرینانه بوده و بر اساس نیاز سنجی ، چالش و مشکلی از مشکلات مردم جامعه و یا دستگاهها را حل می نماید.

سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: دانشگاهها و مراکز علمی تحقیقاتی باید بتوانند کیفی ترین و  بهترین شیوه بهره برداری از منابع و امکانات محدود را بصورت علمی به جامعه ارایه و عملی نمایند و جهاددانشگاهی بر پایه چنین تفکر سازمانی که ترجمانی بسیار کوچک و گوشه ای از فرهنگ جهادی است برنامه ریزی و عمل می کند.

وی با اشاره به اینکه نیل  به توسعه پایدار نیازمند هماهنگی و تعامل بین ارکان و اجزای توسعه است خاطرنشان ساخت: جهاددانشگاهی چنین سیستمی را بصورت پایلوت در حوزه کاری خود بصورت درون نهادی داشته که برای جامعه چنین ابزارهای کیفی سخت افزاری و نرم افزاری مهیا و تربیت می کند و برای تعالی کشور نیز در هر حوزه ای مسولیتی واگذار شده رسالت مدارانه و با فرهنگ جهادی و مدیریتی علمی و ارزشی شگفتی آفرین بوده است که نمونه آن در بحث سلولهای بنیادین پژوهشگده رویان و  در استان در بحث کشت بافت و رویان سبز و بسیاری از موضوعات در سطح استان و ملی قابل مشاهده است.

در این دیدار پروفسور فرهاد افشار مسئول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوییس با اشاره به توانمندی های جهاددانشگاهی خصوصا واحد آذربایجان غربی در حوزه کشاورزی خاطرنشان ساخت:جهاددانشگاهی با توجه به فعالیتهای علمی مطالعاتی عملگرایانه می تواند زمینه های خوبی برای توسعه و ترویج همکاری ها در حوزه های مختلف داشته باشد.

وی در این دیدار برنامه ها و ایده های خود را در حوزه دعوت از اساتید مطرح  دنیا برای ارائه یافته های علمی به متخصصان استان و کشور و همچنین ایجاد اتاق فکر اساتید مطرح دنیا و انجام فعالیت های بشردوستانه و خیرخواهانه در بخش های مختلف ارائه کرد.

موسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با تاکید براینکه آموزشهای حرفه ای و مهارتی در سیستم آموزشی کشور ایران نیز عملیاتی شود و صرفا بر دروس و آموزشهای تئوریک اکتفا نشود افزود: در سوئیس فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز باید وارد فاز عملیاتی و اجرا شوند و علاوه بر ارائه پایان نامه باید آن را به مرحله اجرا درآوردند.

وی ادامه داد: دانشگاه با ایجاد بستر لازم برای اختراع و با ارائه خدمتی متفاوت از چندین دانش آموخته در رشته های مختلف در قالب شرکتی دعوت به فعالیت می کند و پس از به نتیجه رسیدن طرح مذکور علاوه بر خدمتی جدید توسط دانش آموختگان و اجرایی کردن آموخته هایشان سرمایه اولیه نیز به دانشگاه باز گردانده می شود.

وی  با بیان اینکه کشور سوئیس کمترین تعداد بیکار را دارد بر نقش و تاثیر مدل آموزش افراد تاکید کرد و گفت: در مدل آموزشی سوئیس تاکید بر کار و توانمند سازی است، در ایران تحصیل کرده های زیادی در سطوح آموزش عالی بدون مهارت کافی وجود دارد اما بجای توانمندسازی و اشتغال زایی و کارآفرینی از دولت گلایه دارند چرا کاری برای آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سوئیس از هر ۱۰۰ نفر فقط ۷ نفر به دانشگاه میروند و ۹۳ درصد مابقی بدنبال آموزش های حرفه ای و کسب مهارت در رشته های مختلف هستند و بقدری در کسب مهارت تلاش می کنند که از راه اجرا به رده های بالایی هم تراز مهندس و دکترا می رسند.

این استاد دانشگاه برن سوئیس گفت: برای شروع هر کاری باید در مقیاس کوچک وارد عمل شد و پس از موفقیت در مقیاس بزرگتر عملیاتی کرد‌.

وی بااشاره به نحوه تشکیل خیریه در ایران گفت: بعد از استفاده صدام از سلاح شیمیایی در عرض ۶هفته ۱‌.۲ میلیون پناهده در بدترین شرایط که ایران آمادگی پذیرش  را نداشت مهاجرت کردند که پس از خیل عظیم ورود پناهنده به ایران اولین NGO با هدف برقراری ارتباط بین المللی مردمی در ایران توسط وزارت خارجه ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در ابتدا مدل مدیریت این NGO تامین مکان چندساله برای پناهندگان بود اما مدل دیگری باهدف جایگزینی مهاجرت بین فرهنگی به جای مهاجرت بین المللی به سازمان ملل پیشنهاد کردیم بطوری که پس از تامین مکان و امکانات زندگی برای پناهنده ،فرد با پرداخت قسط صاحب خانه ساکن خود می شد و از حالت مصرفی به فردی کارا و مولد تبدیل می شد.

وی با بیان اینکه هدف از ایجاد خیریه توانمند کردن افراد است تصریح کرد: خیریه در نقش کاتالیزور عمل کرده و بجای اینکه پول را از کسی به کس دیگری برسانیم بستر و امکانات برای فعالیت و تونمندی را برای افراد فراهم می کنیم.

مسئول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوییس گفت: جهاد دانشگاهی می تواند در زمینه تحقق اهداف انسان دوستانه و علمی حوزه های مشترکی را با این نهاد علمی و خیریه داشته باشد.

دکتر بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور  با تشریح فعالیت های این نهاد و زمینه های همکاری این نهاد دراستانهای مختلف خصوصا آذربایجان غربی گفت:جهاد دانشگاهی کشور و خصوصا واحد آذربایجان غربی دارای توانمندیها و پتانسیلهای خوبی در حوزه های مختلف پژوهشی، کشاورزی و آموزش های کوتاه مدت و بلند مدت بوده که می تواند در منطقه فعالیتهای ارزشمندی به مردم منطقه وکشور و همچنین در بعد بین المللی با ارائه خدمات به کشورهای همسایه و درآمد ارزی نماید.

وی ادامه داد:سایر واحدهای جهاد دانشگاهی نیز توانمدیهای خاصی در برخی حوزه های مورد نیاز جامعه دارند بطوریکه واحد صنعتی شریف و جهاد دانشگاهی مشهد در حوزه ماشین آلات کشاورزی به مدفقیتهای خوبی رسیدند همچنین واحد خواجه نصیر  جهاد دانشگاهی در حوزه تولید خودروی الکتریکی به سطوح خوبی رسیده است که می توانیم از طریق همکاری مشترک با دانشگاه های سوئیس فعالیتها و طرح های مشترک خوبی را در حوزه های آموزش و پژوهشی آغاز کنیم.

وی ادامه داد: درصددیم با دانشگاههای دیگر اقدام به برگزاری دوره های تردد دانشجویی با هدف اتصال بین گروههای دانشجویی دنیا باایران برای آشنایی با فرهنگ ایران و بالعکس و تعامل علمی هستیم.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در سطوح مختلف پژوهشی،آموزشی،کار آفرینی و اشتغال موفقیتهای بسیار قابل توجهی کسب کرده است گفت:  3 پارک فناوری و ۱۸ مرکز نوآوری در جهاد دانشگاهی وجود دارد.

وی عدم اجرای پایلوت طرح ها را از علل شکست بسیاری از پروژه ها عنوان کرد و افزود: اگرچه تحریم ها صدمه ایجاد کرد اما سبب تقویت نیروی خودباوری شد.

در خاتمه معاونان واحد به ارایه تخصصی توانمندی و زمینه های مشترک استانی و ملی در حوزه های مربوطه پرداختند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سازمان مردم نهاد سازمان مردم نهاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۶۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌‌غربی از رهاسازی مجدد آب یک سد برای تأمین حق‌آبه دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: این مرحله از رهاسازی در فاز اول از محل سد سیلوه از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین بوده و در ادامه پشت سد مخزنی کانی سیب رهاسازی می‌شود.

رستگاری گفت: در فاز اول ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و در فاز دوم پنج متر مکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپر آباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: در مجموع ۱۷ متر مکعب آب در ثانیه در حال طی مسیر از طریق سامانه‌های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه است.

وی گفت: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه رهاسازی شده بود.

سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

دیگر خبرها

  • رقابت ۲۵ هزار داوطلب گروه تجربی در آذربایجان غربی
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • دومین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • حل مشکلات مردم در حوزه مسکن یک تکلیف شرعی است
  • برگزاری ۷ میز خدمت در نماز جمعه ارومیه
  • دانشگاه الزهرا اولین همایش بین‌المللی «غزه زنده است» را برگزار کرد+ گزارش تصویری
  • اولین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی چگونه مطرح و به پاریس رسید / استقبال در بدو ورود به ارومیه
  • اولین سهمیه تاریخ ورزش بانوان آذربایجان‌غربی چگونه مطرح و به المپیک رسید / استقبال از بدو ورود به ارومیه
  • نشست علمی « وعده صادق و جامعه ایرانی » برگزار می شود