Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون معماری_ شهرسازی اداره کل راه و شهر سازی آذربایجان غربی گفت: معماری ساختمان‌های ارومیه هیچ سنخیتی با سبک معماری ایرانی _ اسلامی ندارند.

‌قادر احمدی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود: متأسفانه وضعیت ساخت وساز ها در ارومیه به گونه‌ای است که هیچ سنخیتی با سبک معماری ایرانی و اسلامی نداشته و با این سبک فاصله دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدی با اشاره به اینکه عدم توجه به سبک معماری ایرانی و اسلامی مختص ارومیه نیست و کل کشور را شامل می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر تمامی ساخت و سازهای استان وارداتی از غرب، تحت تأثیر بازار و تبلیغات، بدون توجه به ارزش‌های ملی، دینی و سنتی شکل گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی در حدود ۵ درصد از نمای ساختمان‌های ارومیه برگرفته از الگوی ایرانی اسلامی است، خاطرنشان کرد: در منطقه آذربایجان بعد از سبک معماری اصفهانی، سبک آذربایجانی نیز رواج پیدا کرده که در تبریز شاهد چند اثر هستیم ولی متأسفانه در ارومیه به دلیل جابجایی بخصوص در صد سال گذشته آثار و معماری‌های زیادی که برگرفته از سبک اصیل آذربایجان بوده اند از بین رفته اند.

این هیئت علمی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه در گذشته در ساختمان‌های قدیمی محرمیت و عدم اشرافیت همچنین استفاده از المان‌های اسلیمی رعایت می‌شد اما امروزه با نفوذ نماهای غربی این المانها حذف شدند، گفت: در گذشته مصالح بکار رفته در ساختمان‌ها و معماری آنها نیز متناسب با اقلیم استان بودند و در فصول مختلف سال مانع از گرمی و سرد شدن ساختمان و اتلاف انرژی می‌شد.

احمدی یادآورشد: وجود المان‌هایی از جمله مدرسه هدایت، خانه انصاری، خانه باغ‌های قدیمی و سه گنبد در ارومیه را آثار ارزشمند شهر اعلام کرد که نیاز به توجه بیشتر مسئولان را برای حفظ این آثار می‌طلبد.

معاون معماری_ شهرسازی اداره کل راه و شهر سازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ارومیه یک شهر مرزی و میزبان رخدادهای بین‌المللی است اظهار کرد: شهرهای مرزی ویترین یک کشور هستند و رعایت معماری‌های اصیل ایرانی- اسلامی در ساخت و سازها باعث جذب گردشگر، سرمایه‌گذار و همچنین باعث اشتغال‌زایی و درآمد می‌شود ولی متأسفانه تاکنون به این امر توجه آن‌چنانی نشده است.

احمدی ادامه داد: معماری با سبک اصیل منطقه آذربایجان که نشان دهنده فرهنگ اصیل منطقه باشد یک پتانسیل برای گردشگری ارومیه است که تاکنون مورد کم توجهی قرار گرفته است.

وی در خصوص اینکه ساختمان‌های دولتی ارومیه تا چه اندازه با سبک معماری ایرانی-اسلامی متناسب است تصریح کرد: معمولاً بیشتر ادارات دولتی ارومیه نیز معماری سنتی و ایرانی را در نمای ساختمان‌ها رعایت نکرده‌اند و این یک ایراد جدی برای ادارات وارگان های دولتی شهر است.

معاون معماری_ شهرسازی اداره کل راه و شهر سازی آذربایجان غربی افزود: برای حفظ ساختمان‌های تاریخی و ایجاد جذابیت برای گسترش توجهات به سبک معماری ایرانی و اسلامی در سال جاری با تأیید کلیات طرح لشگر ۶۴، بازسازی پروژه پادگان لشکر ۶۴ ارومیه باهدف رشد گردشگری و احیای معماری بناهای تاریخی انجام خواهد شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۹۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله امراللهی بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری روسای کمیسیون های تخصصی شورای شهر قم گفت: اسفندماه سال گذشته تعدادی از مدیران شهری به یکی از کشورهای اروپایی سفر داشتند که البته اینگونه سفرها در گذشته نیز بوده است.

رییس کمیسیون عمران و معماری شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: طی سالهای اخیر مدیران و کارشناسان قطار شهری به منظور بازدید از کارخانه ها و تامین تجهیزات پروژه قطار شهری به برخی از کشورهای خارجی سفر کردند.

وی با بیان اینکه دو عضو شورای اسلامی شهر قم به عنوان عضو ناظر در این سفر حضور داشتند افزود: برخی از هیات همراه همانند مدیر کل حراست شهرداری به منظور نظارت و معاون امور مالی و اقتصادی شهرداری در راستای انعقاد قراردادها حضور داشتند.

امراللهی با اشاره به دستاوردهای این سفر گفت: خرید سه دستگاه لوکوموتیو شانتر، درزین جرثقیل دار و خودروی امدادی در این سفر مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت و پیش پرداخت هایی برای خرید دو دستگاه واریز شد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم گفت: ۱۳ خیابان از ۱۶ خیابان در طی مدت فعالیت شورای اسلامی شهر قم بازگشایی شد و ساختار معابر نیز تا حدی تکمیل شده است.

وی گفت: بازگشایی خیابان های شهیدان برقعی، شهید صادقی، بلوار جمهوری، شهید خسروی، پروژه چهل اختران، عماریاسر، تکمیل طرح میدان تره بار در میدان شهید مطهری و پروژه بازآفرینی قبرستان نو در سال گذشته اجرایی شد.

امراللهی با تاکید بر توسعه شهرسازی الکترونیک گفت: در کمیسیون معماری و شهرسازی تلاش شد تا مجموعه کار نظام مهندسی از شهرداری مستقل شویم و عملکرد در بخش زیرسازی سیستم ها در حوزه بانک های اطلاعاتی مطلوب بوده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم افزود: قم در حوزه نمای ساختمان از دیگر شهرها وضعیت بهتری دارد و البته در بخش معماری و شهرسازی برنامه ها سطحی بوده است.

کد خبر 6088168

دیگر خبرها

  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • نمای سنگ بهتر است یا آجر نسوز نما؟
  • ۱۳ خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن