Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@06:50:27 GMT

مهجور ماندن نمایش‌های سنتی ایرانی در مشهد؟!

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۵۲۹۸

مهجور ماندن نمایش‌های سنتی ایرانی در مشهد؟!

این روز‌ها نمایش «ازدواج مبارک» به نویسندگی و کارگردانی علی اکبر خداشناس در مشهد روی صحنه است؛ نمایشی که دو بازیگر «سیاه» دارد و این دو بازیگر که حدود چهل سال قبل در تئاتر شهر تهران همبازی بودند حالا در مشهد کنار هم بازی می‌کنند.

این نمایش با بازی جواد انصافی و خسرو نایبی‌فر (در نقش سیاه) طبق گفته برخی عواملش به دنبال ایجاد حرکتی تازه در تئاتر مشهد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این باره خداشناس، کارگردان نمایش در گفت‌وگویی با ایسنا می‌گوید: هدف از اجرای این نمایش با توجه به وضعیت کنونی جامعه که شاید بیشتر ناشی از فشار‌های اقتصادی باشد، ایجاد فضایی شاد و درعین حال سرگرم کننده است، اما نکته مهم دیگر شناساندن نمایش طنز یا به نوعی کمدی در نوع درست آن و به شکلی که ریشه در تاریخ این سرزمین دارد است.

او اضافه می‌کند: ما گاهی شاهد نمایش‌هایی با عنوان کمدی روی صحنه هستیم که با ذائقه مخاطب ایرانی همخوانی درست ندارد و مخاطب و تماشاگر تئاتر امروز نمایشی درست در قالب طنزی که با فرهنگ این سرزمین عجین باشد را به اندازه کافی در دسترس نداشته و به ناچار به تماشای کار‌هایی می‌نشیند که با فرهنگ و سنت ما هیچ تناسبی ندارد، این درحالی است که نمایش سنتی ایران قدرت و پتانسیل زیادی در جذب مخاطب دارد و حتی در تئاتر دنیا حرف برای گفتن دارد.

وی تاکید می‌کند: مقصر این بی مهری به یادگار هنرمندان قدیمی این عرصه و نیز آیین‌ها و نمایش سنتی همین نسل امروز ماست که نتوانستیم این گونه نمایشی را به عنوان یک سبک ایرانی به جهانیان معرفی کنیم و در داخل کشور هم آن طور که باید آن را اجرا نمی‌کنیم.

خداشناس که مشهد را قطب مهم تئاتر ایران پس از تهران می‌داند، می‌گوید: این نوع نمایش‌های سنتی در سال‌های اخیر به ندرت روی صحنه تئاتر مشهد رفته و متاسفانه مردم این شهر با این سبک نمایشی تا حدی ناآشنا هستند، هر چند که در حافظه و خاطره همه تماشاگران تئاتر و حتی افراد عادی، نمایش سنتی هنوز وجود دارد. با این حال باید در روزگار پر رنگ و لعاب امروزی فرصت داد تا مخاطبان این گونه نمایشی را هم تجربه کنند.

او خاطرنشان می‌کند: البته ناگفته نماند که یک گروه تئاتری فقط تا حدی قدرت و توانایی دارد و این خودباوری و رونق دادن دوباره به آنچه خود داریم مثل نمایش‌های سنتی و آیینی، حمایت تمام دستگاه‌های مربوط را می‌طلبد.

نمایش «ازدواج مبارک» با همراهی بازیگران قدیمی مشهد در سالن هلال احمر این شهر اجرا می‌شود.

جواد انصافی، خسرو نایبی‌فر، عباس جان‌فدا، حمیدرضا جندقی، کریم جشنی و نوشین نوروززاده از بازیگران این نمایش به تهیه‌کنندگی مجتبی زورمند هستند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ازدواج مبارک نمایش های سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۵۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از صبا، نهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» به نویسندگی علی حاتمی و کارگردانی عباس جوانمرد (محصول ۱۳۴۵) چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و سیدمحسن حسن‌زاده (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

در این نمایش فیلم ۴۵ دقیقه‌ای، حسین کسبیان، بهمن مفید، نصرت پرتوی و محمود دولت‌آبادی به ایفای نقش می‌پردازند.

علاقه‌مندان برای حضور در این جلسه می‌توانند به سایت تیوال مراجعه فرمایند.

دیگر خبرها

  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان