Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار با دانشجویان شرکت‌کنندگان در مدارس تابستانی سلامت و دین دانشگاه علوم پزشکی قم که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه قم انجام شد، طی سخنانی اظهار کرد: حوزه سلامت، بهداشت و درمان همانند سایر حوزه‌های انسانی از منظر دینی و اسلامی باید مورد نظر قرار گیرد و از نگاه اسلام سه زاویه دید جدی در حوزه سلامت وجود دارد که باید توسط حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دانش پزشکی، بهداشت، سلامت و درمان دارای منظر اصول و قواعد توصیفی، کلامی و فلسفی است، اضافه کرد: همه مکاتب پزشکی و سلامت در واقع یک نگاه جهان‌شناختی و انسان‌شناختی را همراه خود دارد، حتی در حوزه علوم انسانی نیز مدعی نیستیم که تمام آنچه در غرب تولید شده است و این نوع نگاه افراطی را نداریم بلکه معتقد هستیم تولیدات نظری در این حوزه نیز همانند تولیدات علوم مهندسی و پزشکی حاوی حقایقی در مورد عالم است و با روش‌هایی که کار کردند به قواعدی واقعی پی بردند که توانستند در زندگی بشر تأثیرگذار باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی قواعد فلسفی حاکمی وجود دارد که آنچه در غرب تولید شده نیز بر مبنای آن است و امکان ندارد علوم انسانی اجتماعی و علومی همانند سلامت و پزشکی و حتی علوم پایه مبتنی بر رویکردها و نگرش‌های فلسفی و بنیادی نباشد چراکه این رویکردها در شناخت عالم، طبیعت و انسان سایه افکنده است و یک دانش نمی‌تواند از این پایه‌های فلسفی و نگرش‌های جهان‌شناختی، حقیقت‌شناسی و انسان‌شناسی تفکیک شود.

وی ادامه داد: بدون اینکه بخواهیم ادعا کنیم که در فهرست بلند دانش‌های انسانی و غیرانسانی و سایر علوم غرب، دستاوردی وجود ندارد و تحولاتی حاصل نشده است، باید بگوییم که تفکر بشر می‌تواند در هر مکانی عرصه‌های زیادی را فتح کند.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه گزاره‌های هستی‌شناسی و ساختار شناسی عامی در اسلام وجود دارد که بر همه عرصه‌ها سایه می‌افکند، مطرح کرد: یک دانشمند مسلمان آنگاه که وارد یک حوزه دانشی و رشته می‌شود باید بداند که در گنجینه دانش و معارف اسلامی گزاره‌های توصیفی و فلسفی وجود دارد که می‌تواند هدایت‌گر باشد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه فقه سلامت، بهداشت و درمان داشته‌های علمی مختلفی ارائه شده است، عنوان کرد: در بیش از ۵۰ کتاب مختلف در حوزه فقه به زوایایی از سلامت پرداخته شده اما این دستاوردها کامل نیست به همین علت رشته‌های مرتبط با فقه سلامت و پزشکی در سطح اجتهاد حوزه دنبال می‌شود تا مطالعات فقه پزشکی نظام‌مند شود.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: هر چند دستاوردهای فقهی موجود پاسخ‌گوی نیازها نیست اما منابع موجود و دستگاه فقه می‌تواند به سوالات پاسخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ تمدن اسلام در حوزه سلامت داشته‌هایی وجود دارد که گاهی در مورد آن شاهد افراط و تفریط هستیم درحالی‌که باید از داشته‌های مناسب آن بهره‌مند شویم و از طرف دیگر فقط به آن اتکا نکنیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: تاریخی علمی که در غرب نوشته شده به‌خوبی نشان می‌دهد که به سهم دین مبین اسلام خیلی کمتر نگاه شده است؛ ریشه‌های تاریخی دانش‌ها از یونان گرفته می‌شود و مستقیم به عصر جدید مراجعه می‌کنند و این وسط نگاه اسلام از یاد می‌رود.

کد خبر 4673411

منبع: مهر

کلیدواژه: قم دانشگاه علوم پزشکی قم مدیریت حوزه های علمیه کشور حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۷۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین فرشیدی گفت: در راستای دستور وزیر بهداشت و با توجه به ماموریت مهم و جدید جوانی جمعیت (دستیابی به نرخ باروری ۲.۵) تقویت ساختار تشکیلاتی متناظر مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور امری ضروری بود که پس از بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته توسط معاونت‌های توسعه و بهداشت به جمع بندی نهایی رسید و ابلاغ شد.

وی بیان داشت: از جمله مواردی که در ساختار جدید به آن توجه ویژه شده است موضوع بازنگری گروه‌های سنی بود که با توجه به این اقدام و تقویت ساختاری صورت گرفته انتظار می‌رود شاهد رشد و شکوفایی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور باشیم.

مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت پیش از این با عنوان دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در معاونت بهداشت وزارت بهداشت فعالیت داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • خیّران سلامت یک میلیارد ریال به حوزه سلامت شهرستان کاشمر کمک کردند
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست