Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، وقتی جمله زندگی شهری به گوشمان می‌خورد یادآور ساختمان‌های بلند و آپارتمانی، خانه‌های نقلی و کوچک، ماشین‌های زیاد، اتوبان‌های پر سر و صدا و آزار دهنده و روال زندگی موجود در شهر است. زندگی خسته کننده و بدور از تنوع شهری با آن طمطراق و آوازه اش هر کسی را به سوی خود جذب می‌کند و کسی نمی‌داند که همانا بیشتر این زرق و برق، سرابی بیش نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران درختان بلند و تنومند، بریده می‌شوند تا ساختمان‌های دراز و بدقواره جایگزین آن‌ها شوند، آپارتمان‌هایی که نه تنها بر اساس فرهنگ ما نیست (زیرا در اروپا به دلیل کمبود مکان خانه‌ها را روی هم می‌ساختند) بلکه شاید ضد فرهنگ نیز حساب شوند.

خلاصه آنکه با همه این اوصاف، زندگی شهری به سبک اروپایی روز به روز در حال افزایش است و انسان‌ها خسته از صدا‌های آزار دهنده و پریشان احوال از هوای آلوده به دنبال جایگاهی هستند تا کمی روانشان را آرام کنند.

روستا مکان منحصر به فردی برای آرامش است، اما شاید هر کسی امکان رفتن به روستا را نداشته باشد، ایجاد مکان‌های طبیعی پُر از گل و گیاه، جا‌های مناسبی برای آرامش در شهر هستند و «کافه گلخونه» ٢ خواهر اهوازی نیز از جمله این مکان‌ها است.

زهرا نبی یکی از ٢ خواهر صاحب «کافه گلخونه» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: از کودکی به گل و گیاه علاقه داشتم و به دنبال علاقه خود رفتم، زیرا گیاهان تاثیر بسیار مثبتی روی روح و روان آدمی و محیط پیرامون آن دارد و از لحاظ علمی نیز اثبات شده است.

وی بیان داشت: دانشجو دکتری کشاورزی هستم، بعد از اینکه از مقطع ارشد فارغ التحصیل شدم منتظر نماندم تا کسی من را سر کار ببرد، بلکه همیشه در فکر راه اندازی یک کسب و کار برای خود بودم و بعد هم با خواهرم مشورت کردم و ایده کافه گلخونه را مطرح کردیم. پس از آن نیز شروع به نگهداری گل و گیاه در خانه کرده و هر کدام را که توانستیم با اطمینان کامل پرورش دهیم اینجا در گلخانه ارائه می‌دهیم. به قولی این گیاهان امتحان خودشان را پس داده اند و با شرایط آب و هوایی اهواز سازگار هستند.

وی افزود: مدت زمان زیادی طول نکشید و فکرم مشغول بود که چه کاری برای من مناسب است. دوست داشتم که مرتبط با علاقه و رشته ام باشد،  سرانجام بعد از مطالعه و جستجو به این نتیجه رسیدم که کافه گلخونه شغل مناسبی است، زیرا هم علاقه دارم و هم تجربه. ایده از من بود و سرمایه گذاری از سوی خواهرم انجام گرفت.

نبی بیان کرد: برای کافه گلخانه ما پروانه کسب رسمی از اتحادیه گل و گیاه اهواز گرفتیم و تحت عنوان مجوز یک سری فعالیت‌ها را می‌توانیم انجام دهیم. مثلا در کنار فروش گل و گیاه، دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم. ضمن اینکه با برخی کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها کار کردیم و وظیفه نگهداری از گل و گیاه شان بر عهده ما بوده است.

صاحب کافه گلخانه با بیان اینکه اشخاص زیای برای اخذ نمایندگی و شعبه دوم از ما درخواست کرده اند اظهار داشت: شاید تاکنون موقعیت مناسبی پیش نیامده بود، اما اکنون می‌شود در فضای بزرگتر این کار را ادامه داد. در کافه گلخانه ما حدود ۶ نفر دیگر چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم مشغول به کار هستند. اینجا دسته بندی‌های مختلف از گیاهان وجود دارد که ما متناسب با شرایط نوری در منازل شخصی یا محیطی که می‌خواهند گل و گیاه را نگهداری کنند، آن‌ها را پیشنهاد می‌دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: حال و هوای خوبی دارد که در گلخانه کوچک ما، دمنوش‌های طبیعی که بیشتر آن‌ها تولید خودمان هستند نیز تهیه می‌شود. برای همین تصمیم گرفتیم در کنار گلخانه یک پذیرایی مختصر در بخش کافه داشته باشیم.

مهدیه نبی یکی دیگر از خواهران در خصوص تجربه خود در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: حدود ۱۶ ماه پیش اینجا را افتتاح کردیم و حالا مشغول به کار هستیم. من و خواهرم با اتحاد و هم فکری یکدیگر می‌توانیم اهداف بزرگتری را اجرا کنیم و در مسیر روشن خودمان قرار بگیریم. مخصوصا در اهواز که دما آن به بالا ۵۰ درجه می‌رسد، وجود چنین جا‌هایی که انبوه گل و گیاه وجود دارد و طراوت و تازگی را به ارمغان می‌آورد، الزامی است و باید هم در خانه‌ها و هم در سطح شهر استفاده شود.

وی با بیان اینکه دارای مدرک «لیسانس» منابع طبیعی هستم، افزود: یک روز خواهرم ایده ایجاد «کافه گلخونه» را مطرح کرد و بعد از بحث و گفتگو به نظرم فکر خوبی آمد. هزینه را برآورد کردیم و با گفتن بسم الله کار را آغاز نمودیم. با توجه به اینکه هوا گرم است و برای برخی افراد امکان رفت و آمد وجود ندارد خرید آنلاین نیز انجام می‌شود و تلاش داریم تا خرید و کسب و کارمان را از راه اینترنت توسعه دهیم.

نبی در پایان بیان داشت: گیاهان شناسنامه دار هستند و می‌توان طریقه نگهداری و مراقبت از آن‌ها را از روی این دفترچه مطالعه کرد و مطمئن شد که گیاه با استفاده از این توضیحات برای شما زنده و سالم می‌ماند.

یکی از ساکنان نزدیک به «کافه گلخونه» ٢ خواهر که او را در کافه و در حال نوشیدن دمنوش‌ها دیدم، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: من برای گرفتن گلدان و دریافت مشاوره در مورد چگونگی نگهداری از گیاهان به اینجا آمدم و بعد متوجه شدم در این مکان کافه موجود است که در کنار گلخانه راه اندازی شده و دمنوش‌های طبیعی و مفید برای سلامتی عرضه می‌کند که از کیفیت خوبی نیز برخوردار هستند.

وی افزود: اهواز هوای گرمی دارد و وجود چنین مکان‌هایی لازم است تا آدم دور از دغدغه‌های فکری و کاری به اینجا بیاید و استراحت کند و دمنوش بنوشد که برای سلامتی مفید هستند.

با توجه به رشد صنعت در شهرها، وجود آلودگی فراوان، قطع درختان و البته شرایط اهواز که گهگاهی گرد و خاک نیز می‌شود، وجود مکان‌های برای پرورش گیاه و ارائه خدمات آموزشی برای نگهداری از آنان لازم است تا مردم وجود و لزوم درختان را بیشتر درک کنند و بیاموزند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی اخبار فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۷۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممانعت شورای شهر از قطع درختان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ عضو شورای شهر اراک گفت: درختان نقش مهمی را در زندگی انسان و محیط اطراف دارند و از جمله مزایای آن می‌توان به تولید اکسیژن، ایجاد فضای مناسب و تلطیف و تنظیم دمای هوا، تثبیت خاک و کاهش آلودگی برای زندگی اشاره کرد.

چگینی افزود: قطع درختان قطعا نقش بسیار مخربی را در محیط زندگی ما دارد که حوزه مدیریت شهری تلاش دارد به هیچ عنوان درختان قطع نشود و برای پروژه‌های شهری نسبت به جابجایی درختان اقدام شود.

به گفته چگینی در صورت نیاز به قطع درختان برای ساخت و ساز‌های شهری، میزان خسارت وارده تخمین زده می‌شود و بنای تصمیمات ما بر این است که نسبت به توسعه فضا‌های شهری اقدام شود.

چگینی در خصوص بلوار شهید آنجفی و قطع درختان این بلوار هم گفت: قرار بوده بر اساس مصوبات شورای ترافیک دوربرگردانی در این محل ایجاد شود که گویا استعلامات به طور کامل انجام نشده و این موضوع در دست بررسی شورای اسلامی شهر است.

دیگر خبرها

  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آبرسانی شهری نیست
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • ممانعت شورای شهر از قطع درختان
  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳
  • توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • در مستند «آقای خاص»؛فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد