Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد حضرت زینب‌کبری(س) در منطقه سرچشمه یکی از نمونه‌های موفق در «مسجد برقرار» به‌عنوان مطالبه رهبری است که امثال شهید طهرانی‌مقدم‌ها را تحویل نظام و انقلاب داده است، هرچند طرح‌های توسعه شهری امروز از رونق گذشته آن کاسته است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد: برخی از خانواده ها و خاندان ها از عهد گذشته تا اکنون عالم پرور و مجتهدپرور بوده اند به طوری که طلبه شدن پسران در میان آنان یک رسم است و سربرآوردن فقها از میان آنان امری معمول و همیشگی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خاندان شیرازی ها، مجدها، حسینی ها و لواسانی ها. سده های متمادی است که فرزندان لواسانی های مجتهد و فقه هستند و از دامان آنان مبارزان و مجاهدان تحویل جامعه شده اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید علی لواسانی» یکی از افراد خانواده لواسانی است که با کمک اهالی محله سرتخت و سرچشمه تهران مسجد حضرت زینب کبری (س) را بنیان گذاشت. این مسجد زمانی یکی از فعال ترین مساجد در منطقه 12 شهر تهران بود هر چند از آن رونق گذشته فاصله گرفته است.

 

بهتر است ماجرای این مسجد را از ابتدا شروع کنیم ... شهرت مسجد حضرت زینب کبری (س) در محلات سرتخت و سرچشمه تهران ورد زبان ها است (البته بهتر است بگوییم بود)؛ اما اینکه گفتیم است به این خاطر است که همه ساله در ایام بزرگداشت شهید «حسن طهرانی مقدم» که وی را پدر موشکی ایران می نامند، نام این مسجد سر زبان ها می افتد و می رود تا سال بعد و این قصه همچنان ادامه دارد.

 

اما سرنوشت مسجد حضرت زینب کبری (س) همیشه این گونه غریب نبود زیرا در گذشته به واسطه امام جماعت آن، حجت الاسلام و المسلمین سید علی لواسانی و برگزاری کلاس های تفسیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در این خانه خدا، نامی برای خود دست و پا کرده بود.

 

رویکرد حاج آقا لواسانی این گونه بود که به جوانان میدان می داد و آنها را مسئول حلقه هایی متشکل از کودکان و نوجوانان می کرد و حتی گاهی به نوجوانان بزرگ تر نیز فرصت عرض اندام می داد. شهیدان علی و حسن طهرانی مقدم یکی از پرورش یافتگان و مربیان همین حلقه های معرفتی مسجد حضرت زینب کبری (س) است.

 

 

مسجد حضرت زینب کبری (س) مصداق یکی از مطالبات مقام معظم رهبری یعنی «مسجد برقرار» است. شاگردان و مربیان حلقه های این مسجد از صبح زود تا یکی دو ساعت پس از اذان مغرب می توانستند به این مسجد رفت و آمد داشته باشند بدون اینکه خادم یا یکی از اعضای هیت امنای این خانه خدا مانع این حضور شود.

 

وقتی چنین فعالیت ها و نام هایی مرور می شود آدمی به خود می گوید دود از کنده بلند می شود و حتما امروزه نیز این مسجد برای خودش صاحب نام و آوازی است، ولی گزارش خبرنگار ما حکایتی دیگر را روایت می کند.

 

داود علی اکبری از قدیمی های محلات سرچشمه و امامزاده یحیی (ع) در این باره به شبستان گفت: تغییر بافت فرهنگی این محلات و افزایش روزافزون مراکز و واحدهای تجاری موجب شد برخی از علمایی که دیر زمانی در این منطقه از تهران ساکن بودند، از اینجا هجرت کنند. یکی از تبعات چنین وضعیتی، رکود برخی از مساجد و مراکز فرهنگی منطقه بود که مسجد حضرت زینب کبری (س) از جمله آنها است.

 

خبرنگار ما برای اطلاع از این موضوع که سید علی لواسانی اکنون به چه کاری اشتغال دارد جستجوهای زیادی انجام داد و سرانجام مطلع شد وی چند سال پیش حوزه علمیه حضرت زینب کبری (س) را در میدان هروی تهران (خیابان پاسداران، میدان هروی، انتهای خیابان شهید پناهی نیا، قبل از پل شهید زین الدین، خیابان شهید نادر زندی، کوچه شهید قادری) تاسیس کرده و ظهرها و شب ها همان جا نماز جماعت اقامه می کند.

 

 

 

همانطور که پیش از این در گزارش مسجد خاتم الانبیا (ص) (سنگی سابق) و آستان مقدس امامزاده سید ملک خاتون (کرامات بانویی از نسل باب‌ الحوائج(ع)/ عزیمت‌گاه «دلجویان زینبی» به زیارت اربعین) اشاره شد توسعه شهرها یکی از الزامات دنیای مدرن است و این توسعه ناگزیر با برخی تخریب ها، لذا جامعه شناسان می گویند مدرنیته از بقایای سنت سر برآورد نه اینکه یک مرتبه از آسمان فرود آمده باشد.

 

چنین وضعیتی گاهی بلایی تمام نشدنی بر سر مساجد برخی از مناطق کشورمان آورده است که مسجد حضرت زینب کبری (س) از جمله آنها است؛ دیگر خبری از فعالیت های مسجدی که شهدای نام آشنایی چون طهرانی مقدم ها را تقدیم انقلاب اسلامی کرد، نیست. شبستان قضاوت درباره روند توسعه شهری تهران بر بروز چنین وضعیتی را به مخاطبان واگذار می کند.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه خطبه نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه های نماز جمعه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آیت الله جعفری شبستان یزد شیراز هرمزگان مسجد برقرار توسعه تهران مسجد طراز اسلامی حوزه مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۲۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب از فساد جلوگیری می‌کند

حجت‌الاسلام قربانعلی برقرار در خطبه‌های نماز جمعه امروز گرگان گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۰ فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با فساد را ابلاغ کردند، اما تاکنون اجرا نشده است.

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و روز معلم گفت: شهید مطهری، شخصیتی بزرگوار و گرانقدر بود که کمتر کسی در مورد وی می‌تواند کامل صحبت کند.

برقرار یادآور شد: همچنین در این روز باید از معلمان که نقش موثری در تربیت فرزندان و آینده‌سازان این سرزمین دارند، به بهترین شکل ممکن قدردانی شود.

وی همچنین به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای اشاره کرد و افزود: جوانمردی، مروت، مهمان‌نوازی، دستگیری از محرومان و ضعیفان، فروتنی، تواضع، گذشت و گشاده‌رویی از ویژگی‌های پهلوانان است.

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن سالروز شکست آمریکا در ویتنام ادامه داد: آمریکا با توجه به جنایاتی که در گذشته انجام داده و اقداماتش، شیطان بزرگ و خبیث است.

امام جمعه موقت گرگان با یادآوری فرارسیدن روز جهانی کار و کارگر گفت: اعتراضات کارگران در آمریکا که منجر به فراخوان اعتصابات سراسری مبنی بر کاهش ساعات کاری از ۱۴ ساعت به هشت ساعت، دلیل اصلی نامگذاری این روز است.

برقرار تاکید کرد: کارگران از اقشار زحمتکش در هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند و باید نگاه ویژه‌ای به آنان داشت.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • پخش گفتگوی اختصاصی با همسر شهید طهرانی مقدم از شبکه خبر
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب از فساد جلوگیری می‌کند
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • دفاع مقدس برگرفته از تاسوعا و عاشورای حسینی است/ عملیات وعده صادق نتیجه خون شهداست