Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:09:36 GMT

روند رو به رشد پسماندها به شدت نگران‌ کننده است

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۹۴۶۰۶

روند رو به رشد پسماندها به شدت نگران‌ کننده است

فقدان مدیریت پسماند، تهدیدی برای محیط زیست به شمار می‌رود و از دید کارشناسان طبیعت، هیچ توجیهی برای رهاسازی پسماندها در محیط زیست و طبیعت قابل قبول نیست.

به گزارش ایسنا، پسماندها در صورتی که به صورت غیراصولی و در مکان‌های نامناسب از جمله اطراف محل اولیه تولید رها شود، مقادیر بسیار زیادی شیرابه خطرناک تولید می‌کنند که در بردارنده سموم و فلزات سنگین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این، با توجه به تاثیرات مخربی هم‌چون آلودگی خاک و آلودگی آب که نتیجه عدم ساماندهی و رهاسازی پسماندها است، پروسه دفن زباله نیز باید بر اساس پژوهش‌های جامع و کامل انجام گیرد و همه جوانب در نظر گرفته شود؛ چراکه در غیر این صورت مسائل زیست‌محیطی و متعاقب آن، سلامت بشر به مخاطره می‌افتد و انسان باز تیشه به ریشه خود می‌زند.

البته جمع‌آوری پسماند‌ها با توجه به نوع آن‌ها به عهده مجموعه‌های مختلفی است و هر مجموعه باید مسئولیت جمع‌آوری پسماند خود را عهده‌دار باشد. به عنوان مثال، تولید‌کنندگان بخش‌ صنعتی، متولی جمع‌آوری و ساماندهی پسماند‌های صنعتی هستند. همین‌طور جمع‌آوری پسماند‌های کشاورزی به عهده کشاورزان، پسماندهای پزشکی به عهده دانشگاه علوم‌ پزشکی، پسماند‌های عادی شهری به عهده شهرداری‌ها و پسماند‌های عادی روستایی به عهده دهیاری‌ها است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز فقط می‌تواند به عنوان یک مرجع نظارتی، به نحوه فعالیت این مجموعه‌ها نظارت داشته باشد.

در همین رابطه، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران اظهار می‌کند: اگر پسماندها به چرخه تولید باز نگردد، گویی کمر به همت نابودی خاک بسته‌ایم.

نازخند صبحی با تاکید بر این‌که 35 درصد از پسماندها از قابلیت بازگشت به چرخه تولید برخوردارند، ادامه می‌دهد: نگاه دنیای امروز به مسئله پسماند، نگاهی اقتصادی است ولی متاسفانه در کشور ما هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی پسماندها وجود ندارد و بیشتر آن‌ها بدون استفاده در محیط رها می‌شود.

وی با اشاره به این‌که بخش اعظمی از پسماندها در طبیعت رها و مابقی نیز دفن می‌شود، می‌افزاید: پسماندها و به عبارتی طلای کثیف و پساب‌ها که پسماندهای پزشکی، صنعتی و کشاورزی را شامل می‌شود، بیشترین عامل آلوده‌کننده محیط زیست به‌شمار می‌رود. در این میان، پسماندهای عادی و روزمره خانواده‌ها نیز اثرات خطرناک‌تری روی سلامت محیط زیست می‌گذارد.

محیط‌یار محیط زیست تصریح می‌کند: در صورت بازیافت و بازگشت پسماند به چرخه تولید، می‌توانیم جلوی آلودگی طبیعت و آب‌های زیرزمینی و سطحی را بگیریم و مانع هدررفت انرژی باشیم؛ در واقع مصرف‌کننده، محکوم به مصرف است و تولیدکننده نیز باید با استفاده از تکنولوژی‌های روز و به‌کارگیری مواد قابل بازیافت و تجزیه، تولیدات درجه دوم را به دست مردم برساند.

صبحی خاطرنشان می‌کند: این‌که جامعه به شدت مصرف‌گرا شده است، جای تاسف دارد و باید مورد موشکافی‌های جامعه‌شناسانه قرار گیرد. در چنین شرایطی، روند رو به رشد پسماندها به شدت نگران‌کننده است و رشد آن‌ها در طبیعت منجر به نابودی خاک‌های زراعی می‌شود. از همین‌رو، به صراحت می‌توان گفت که مدیریت پسماندها بسیار ضروری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مصرف گرایی پسماند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۴۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از معلمان حامی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری

سعید یوسف پور مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: معلمان حامی محیط زیست در آگاهی بخشی به دانش‌آموزان و فرهنگ سازی مدیریت پسماند خانگی و نحوه بازیافت زباله‌ها نقش به سزایی دارند.

بیشتر بخوانید

مردم چهارمحال و بختیاری ۴۷ روز هوای سالم تنفس کردند

وی افزود: راهکار‌هایی برای پاک نگه داشتن زمین، تفکیک، بازیافت، عدم استفاده از ظروف پلاستیکی ارائه شد.

در پایان از معلمان حامی محیط زیست چهارمحال و بختیاری تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • روزانه بیش از ۲۰۰ تن پسماند در شهرستان مهاباد تولید می‌شود
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • قدردانی از معلمان حامی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها در اصفهان به بالای ۱۰ درصد رسید
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها به بالای ۱۰ درصد رسید/ مصمم هستیم کار نیمه تمامی باقی نماند
  • تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه