Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@05:34:52 GMT

اجرای رویکرد مدیریت مشارکتی در بیش از ۲۰ تالاب کشور

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۷۶۷۲۳

اجرای رویکرد مدیریت مشارکتی در بیش از ۲۰ تالاب کشور

 ژاله امینی روز سه شنبه در حاشیه نخستین کارگاه تحلیل ذینفعان تالاب امیرکلایه لاهیجان به خبرنگار ایرنا افزود: هدف سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای طرح رویکرد مدیریت مشارکتی همه ذینفعان  در تالاب های کشور ، بهره برداری و حفاظت توسط همه دست اندرکاران و جوامع محلی است .

وی اظهار داشت: تغییر شیوه مدیریت سنتی به مشارکتی یک رویکرد همه جانبه است و گردشگری ، معیشت مردم ، تنوع زیستی و کمیت و کیفیت آب در این طرح دیده می شود که در استان گیلان این طرح به عنوان اولین پایلوت در تالاب امیرکلایه لاهیجان اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: این طرح اولین بار توسط کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل  معرفی شده و چون ایران یکی از اعضای این کنفوانسیون است ، این طرح در کشور ما بومی سازی شده و همه ذینفعان در تدوین برنامه های تالاب مشارکت دارند و این مشارکت حس مسئولیت حفاظت را در آنها افزایش می دهد.

امینی اظهار داشت:  کشور ما به عنوان یکی از متعاهدین تنوع زیستی این کنوانسیون ، روی برنامه های مشارکتی زیست بومی متمرکز کرده و از سال ۱۳۸۴ این طرح در سه تالاب ارومیه ، پریشان و شادگان توسط سازمان حفاظت زیست در کشور شروع شد ولی هم اکنون در بیش از ۲۰تالاب  به  اجرا در آمده است .

این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور آگاهی بخشیدن از برنامه های این طرح در هر تالاب  پنج کارگاه با حضور تمامی ذینفعان برگزار می شود و هدف  سازمان یکسان و یکسو سازی همه دیدگاه ها و رویکردها  در حفاظت و بهره برداری از تالاب هاست و از سویی نیز همه  درگیر  می شوند  و هر کدام این  برنامه ها را از آن  خود می دانند ولی در عین حال تصمیمات و برنامه ریزی ها بصورت کتاب و مصوبه در می آیند و از اجرای آن از سوی همه الزامی است.

وی با اشاره به اینکه سازمان ها و نهادهایی نظیر وزارت نیرو ، جهادکشاورزی ، شیلات و گردشگری و تمام ذینفعان در آن دخالت دارند گفت: پس از برنامه ریزی توسط این گروه ها این مصوبات به شورای برنامه ریزی استان می رود و تمام این خواسته های ذینفعان مصوب می شود و تمامی ابلاغ اعتبارهایی که برای تالاب ها صورت می گیرد طبق اقدامات اولویت داری است که در برنامه ها تدوین شده است.

امینی خاطرنشان کرد: در این برنامه اعضا اعم از جوامع محلی ، محیط زیست، سازمان ها و دانشگاه ها مشارکت کننده رای مساوی دارند و دیدگاه همه در نظر گرفته می شود.

تالاب بین المللی امیرکلایه با مساحت یک هزار و ۲۳۰ هکتار مساحت در سال ۱۳۴۹ به عنوان منطقه حفاظت شده در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب و با توجه به جاذبه‌ها و ویژگی‌های اکولوژیکی ‌آن، در سال ۱۳۵۴ در فهرست ۱۹ تالاب ایران، ثبت بین المللی شد.

تالاب بین المللی امیرکلایه در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال شرقی لاهیجان و بین شهرهای لنگرود، لاهیجان و بندرکیاشهر قرار دارد.

شهرستان لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

۶۰۲۹ / ۲۰۰۷/

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف تالاب سازمان حفاظت محیط زیست سازمان ملل گردشگری وزارت نیرو قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۶۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، بمناسبت روز زمین پاک طرح جمع آوری و پاکسازی حریم و محیط پیرامونی امامزاده و تالاب پیرسلمان تنها تالاب زنده استان همدان از زباله با حضور کارکنان اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان و شهرستان، همکاران شرکت صنعتی صبا نور، مدیران  دستگاه‌های اجرایی اسدآباد و جمعی از دوستداران محیط زیست در راستای حفاظت از طبیعت و پاکیزگی محیط از زباله انجام شد.

تالاب پیرسلمان در بیست کیلومتری شهر اسدآباد و در مجاورت امامزاده پیرسلمان قرار دارد و مساحت این تالاب سه هکتار میباشد که به عنوان تالاب زنده استان شناخته میشود.

دیگر خبرها

  • الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی در تمام شهرها اجرا شود
  • ۱۰۴۰ دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • افزایش دوبرابری سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با اجرای برنامه هفتم
  • ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • تسریع در جهش تولید با مشارکت مردم با اجرای کامل برنامه هفتم توسعه
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان