Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «مشارکت در انتخابات» کلیدواژه ای پرتکرار در سخنرانی و گفت وگوی بسیاری از چهره ها و نیز بیانیه ها و موضع گیری تشکل های سیاسی است. این در حالی است که چشم انداز و مسیرهای منتهی به مشارکت هنوز برای بسیاری نامکشوف است و نگرانی های بسیاری نیز در این زمینه مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«رحمت مهدوی»عضو انجمن علوم سیاسی ایران در این باره با پژوهشگر ایرنا به گفت وگو پرداخته است.

این کارشناس سیاسی در ابتدای این گفت وگو بیان داشت: در حالی که چندین ماه به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است مباحث متعددی درباره افزایش حضور مردم در انتخابات درگرفته است. برخی از لزوم پهن شدن فرش قرمز پیش پای همه جریان ها سخن می گویند و این اقدام را بهترین عامل برای افزایش مشارکت می دانند، گروهی از انتخابات مشروط صحبت می کنند و ...

به نظر می رسد باز هم برخی جناح ها به سوی قطبی کردن فضای جامعه گام بردارند یا کلیدواژه هایی چون رفع حصر، برخورد با فساد آقازاده ها، آزادی فضای مجازی و ... را به صورت ویژه مورد تمرکز قرار دهند که این می تواند در راستای بهره گیری از همان روش های سنتی برای احساسی و هیجانی کردن جامعه اتفاق افتد.

این در حالی است که راهِ درست افزایش مشارکت، جلب اعتماد دوباره مردم، آگاه سازی، رفع انحصارگرایی، شفافیت و صداقت است.

چرا انتخاب بین بد و بدتر؟

به گفته مهدوی، این پرسش ها مطرح است که چرا جامعه باید گاه بین و بدتر یکی را را انتخاب کند یا افراد نخبه و تحصیلکرده بخاطر نداشتن تمکن مالی از رقابت در انتخابات برکنار بمانند؟ چرا تلاش برای حضور سلیقه های مختلف در انتخابات باید به افراد مورد پسند جناح ها محدود شود. چرا تشکل های سیاسی به دنبال آگاهی بخشی مردم نیستند و تمام اهدافشان را در مصادره انحصاری قدرت آن هم در حلقه بسته ای از نخبگان هر جریان می جویند.

اصلا پهن کردن فرش قرمز برای چیست؟ چرا زمانی که جناحی قدرت را در قبضه خود دارد به جای پاسخگویی درباره عملکرد خود سعی در مشتنج کردن فضای سیاسی کشور دارد؟ چرا سیاسیون پس از پیروزی یک نامزد در انتخابات سودای سهم خواهی دارند اما در جریان کار یا پس از پایان کار او هیچ الزامی به پاسخگویی درباره کارنامه نامزد مورد حمایتشان ندارند.

از اگر حرف این است که در انتخابات ادوار گذشته اشخاص اصلی یک جناح تایید صلاحیت نشدند آیا این عذر بدتر از گناه نیست که چرا طی حداقل ۳۰  سال گذشته اصلاح طلب ها نتوانستند به جز ژن های خوب نیروهای دیگری را پرورش دهند؟

حقیقت ماجرا این است جناحی که خواستار فرش قرمز می شود طی ۳۰ سال گذشته صرفا به پرورش ژنهای خوب خود پرداخته و اکنون نمی تواند با لیستی وارد شود که در آن اسامی یادآور پدرانشان است چرا که جامعه به شدت به مقوله رانت سیاسی واکنش نشان خواهد داد. نمونه آن نیز انتخابات شورای اسلامی است که عمدتا مردم به افرادی که آقازاده های چهره های سیاسی بودند نه گفتند.

مردم فقط پای صندوق های رای امین نیستند

مهدوی در ادامه این گفت وگو اظهار داشت: غرض تاختن بر اصولگرا یا اصلاح طلب نیست اما باید گفت جریان های سیاسی برای گرم کردن تنور انتخابات از صداقت و شفافیت استفاده نمی کنند و اغلب مردم در مورد پشت پرده و معیارهای مربوط به بستن لیست های انتخاباتی چیزی نمی دانند. وضعیت به گونه ای است که برخی می گویند مردم صرفا برای رای دادن امین هستند. اگر صداقت در بین باشد و بخاطر عدم توجه به شایسته سالاری در نحوه بستن لیست انتخابات و رعایت بده و بستانهای سیاسی پاسخگویی و عذرخواهی واقعی صورت گیرد می توان به افزایش مشارکت نیز امیدوار ماند.

راه دیگر برای افزایش مشارکت در انتخابات این است که به جای اینکه خواستار آن باشیم که شورای نگهبان وقت برای بافتن قالی و فرش قرمز بگذارد این تقاضا به طور جدی دنبال شود که شورای نگهبان و دستگاه های مسوول تدبیری برای ریخت و پاش های انتخاباتی بیابند. همچنین نامزدهایی که با شعارهای کلان و خارج از محدود اختیارات نمایندگی به مردم انواع وعده را دادند ولی در نهایت موفق به تهیه چند تن قیر رایگان برای حوزه انتخابیه خود یا بریدن روبان یک دامداری یا کسب مجوز معدن، کوه خواری و.. برای اطرافیان خود.. شدند، رد صلاحیت شوند تا مردم برای شرکت در انتخابات ترغیب شوند.

به جای هیجانی کردن فضای انتخابات، فرایند آن را عقلایی کنیم

این کارشناس سیاسی افزود: چرا به جای هیجانی کردن جامعه و سخن از انتخابات مشروط به دنبال عقلانی کردن فرایند انتخابات و مشروط کردن تایید صلاحیت مجدد نمایندگاه فعلی نباشیم؟ آیا رد صلاحیت گسترده نمایندگانی که دارای دستاورد و کارنامه نبوده یا اقدام به فحاشی و برخورد با مردم کردند یا علنا به استفاده از رانت خود مقابل دوربینها فخر فروختند، نمیتواند منجر با بازسازی اعتماد مردم و امیدواری آنها به اصلاح امور شود؟

علاوه بر نیازمندی به اقدامات قاطع برای بازسازی اعتماد مردم و امیدوار کردن آنان به بروز تغییراتی جدی از دل انتخابات، باید گفت با رشد روزافزون رسانه های جمعی و توسعه فضای مجازی، باید فضای کلیشه ای انتخاب میان بد و بدتر را شکست و گزینه هایی جز این دو را پیش روی مردم قرار داد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۰۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند

قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی انتخابات‌های بسیاری در کشور برگزار شده و مردم همواره با مشارکت بالا پای صندوق‌های رأی آمده‌اند. 

او افزود:در کشور ما مسئولان با انتخاب مردم مشخص می‌شوند و احزاب و تشکل‌های سیاسی باید مردم را به شرکت در انتخابات تشویق و نقش آنان را در عرصه های مهم کشور پررنگ‌تر کنند.

حشمتیان متذکر شد : امیدوارم که انتخابات آینده شاهد مشارکت بیشتری از مردم باشیم چرا که این دوره از انتخابات نقش پررنگی در شیوه شکل گیری مجلس و سرنوشت جامعه دارد لذا از آحاد جامعه تقاضا داریم به همه پرسی چند روز آینده بی تفاوت نباشند.

حشمتیان درباره چینش هیات رئیسه مجلس دوازدهم افزود: در مجلس دوازدهم شاهد رقابت بین جریان‌های اصولگرایی هستیم و معتقدم که اتحاد شورای وحدت و ائتلاف در شکل گیری هیات رئیسه آینده نقش پررنگی دارد .

رئیس خانه احزاب تاکید کرد: بعد از اعلام نتایج انتخابات دور دوم می‌توانیم با اطمینان بیشتری درباره ترکیب هیات رئیسه مجلس گمانه زنی کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • حاجی بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند