Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@01:29:04 GMT

رسم معیشت مردم هرمزگان

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۴۸۵۰

رسم معیشت مردم هرمزگان

نخستین چاپ این کتاب، در سال ۱۳۹۵ با ۱۸۲ صفحه و یک هزار نسخه توسط انتشارات دارالتفسیر منتشر شده که نویسندگان علاوه بر نوع پوشش و مسکن مردم هرمزگان به انواع غذاها شامل، ترشی، شیرینی و نان های بومی اشاره کرده اند.

آثار دیگری از سهراب سعیدی، نویسنده و پژوهشگر هرمزگانی اهل میناب شامل، عزا در هرمزگان، کهن الگوهای هرمزگان، نوحه گویان بی دیوان، گنبد گوهرنگار، چون پرند نیلگون، روزون رفته هیچ وه نتاتن و بناهای سنتی هرمزگان به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین کتاب هایی مانند، نمودهای مردم شناختی در گویش میناب و ضرب المثل هایی در میناب از علی اضغر رستمی ابوسعیدی نویسنده اهل شهرستان میناب نیز منتشر شده است.

بخشی از کتاب

همانطور در استان هرمزگان به دلیل ویژگی های اقلیمی خاص منطقه بیشتر ایام سال گرم و مرطوب است، سبک معماری و مصالح و لوازم ساختمانی نیز متناسب با این نوع آب و هوا مختصات خاص خود را دارد.

ساختمان ها از اجزای گوناگونی تشکیل می شوند که هر کدام از آن ها علاوه بر این که در قوام و دوام بخشیدن به ساختمان موثرند دارای جاذبه ظاهری قابل توجهی نیز می باشند.

برخی از بناهای خاص یا عمومی که مردم جنوب از دیرباز برای هم زیستی با طبیعت، ساخته و پرداخته اند چنان نام هایی نیکو و با مسما بر آن ها نهاده اند که هر کدام ریشه در فرهنگ کهن این بر و بوم دارند.

غذاهایی که مردم هرمزگان نیز در گذشته و حال استفاده می نمودند بستگی به شرایط جوی و زیست محیطی آنها داشت مثلا آن ها از دریا نوعی ماهی به نام هور صید می کردند و برای استفاده طولانی مدت آن را در ظرفی از نمک آغشته کرده و به آن ماهی سوری می گفتند و در زمستان ها استفاده می کردند.

از درختان نخل اطرافشان نیز علاوه بر خرما نوعی شیره و شیرینی های فراوانی می ساختند و در زمستان ها استفاده می نمودند که فصل سوم کتاب گویای انواع خوراک ها، شیرینی ها، ترشی ها و نان ها خواهد بود.

۹۹۴۴/۶۰۴۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۴۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت سفارش ‌کتاب‌های درسی از امروز پنجم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس ؛ مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان گفت : براین اساس نام نویسی برای پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم از امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: گشایش نمایشگاه کتاب هرمزگان

محمد قویدل افزود: ثبت سفارس کتب درسی پایه‌های ورودی مقاطع تحصیلی نیز شامل اول ابتدایی، هفتم و دهم نیز از دهم تیرماه آغاز می‌شود.

وی گفت : هرمزگان 435 هزار دانش آموز دارد .

دیگر خبرها

  • عدم پاسخگویی مسئولان جشنواره آسمان هشتم در میناب بی‌اعتنایی به رسانه‌ است
  • بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب کشف شد
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب
  • آغاز ثبت سفارش ‌کتاب‌های درسی از امروز پنجم اردیبهشت
  • کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندرکلاهی شهرستان میناب
  • کشف ۷۵ کیلومتر لوله انتقال سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب/ جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت+عکس
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب/ جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت
  • کشف بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق و ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت!
  • مردم عزیز ما در معیشت و مسکن با مشکلات زیادی مواجه هستند که باید برای حل آن تدبیر فوری کرد