Web Analytics Made Easy - Statcounter

آذربایجان غربی از صنایع‌دستی هنرمندانه و با ارزشی برخوردار است و وجود قومیت‌های مختلف ترک،کرد و زندگی ایلات وعشایر در این استان سبب شده که صنایع‌دستی آذربایجان غربی از تنوع زیادی برخوردار بوده و بسیار مورد توجه قرار گیرد. ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، صنایع‌دستی متنوع آذربایجان غربی و فرهنگ و سنن رنگارنگ آن زیبایی خاصی به این استان بخشیده و گردشگران را مجذوب خویش ساخته است که اگر به ظرفیت صنایع‌دستی استان بال و پر داده شود و این ظرفیت توسط مدیران استانی شناسایی شود از حالت استانی خارج‌شده و به یک منبع درآمد صادراتی تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این میان، بافته‌های دستی و صنایع چوبی مانند: انواع مجسمه‌های حیوانات، وسایل شطرنج، جعبه و میز آرایش بانوان و نقاشی روی چرم دارای شهرت ملی است و صنایع‌دستی این استان عبارت‌اند از: بافت انواع قالی، گلیم، جاجیم، سجاده، چادرهای کتانی و شال‌گردن، ریسندگی و بافندگی به شیوه سنتی و تولیدجوراب‌های پشمی، عرقچین، کلاه و دستکش، حصیربافی، سبدبافی، کوزه‌گری، صنایع چوبی، ریزه‌کاری فرش‌های دستباف و معرق‌کاری است.

افتتاح نهمین نمایشگاه صنایع دستی خراسان شمالی به روایت تصویرمونسان: 600 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته‌ایمکارگاه‌ها و مشاغل صنایع دستی در استان اردبیل تقویت می‌شود

در مورد قالی‌های استان آذربایجان غربی تاریخ دقیقی در دسترس نیست و نقشه خاصی که مربوط به استان باشد نیز وجود ندارد ولی هم اکنون تقریباً نقشه سایر مناطق را می‌بافند که در آذربایجان غربی، به دلیل نزدیکی و هم جواریش با آذربایجان شرقی که یکی از مراکز عمده قالی‌بافی در دنیا است، قالی‌بافی متداول بوده و مهم‌ترین مراکز قالی‌بافی استان نیز شهرهای تکاب، میاندوآب و مناطق روستایی و عشایری آن است.

فرش و گلیم  به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی بسیار جذاب آذربایجان غربی به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است و طرح‌های شهرستان خوی و تکاب با عناوین (قبا و ماهی) معروف هستند در کنار این صنعت باید از صنایع کوزه‌گری و چرم‌سازی نام برد که به شکل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند.

صنایع‌دستی هم می‌تواند، حالت کارگاهی و هم حالت خانگی داشته باشد، همانند صنایع کوچک قابلیت استقرار در شهر و روستا را دارد، بدون نیاز به فن‌آوری پیشرفته، بیشتر متکی به تخصص‌های بومی و سنتی است و قسمت اعظم مواد اولیه مصرفی آن در داخل کشور قابل تهیه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی استان می‌گوید: به دنبال معرفی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در استان هستیم و با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر استان در صنعت گردشگری و صنعت توریسم، پرداختن به زیرساخت‌های توسعه روستایی و توجه به واحدهای بوم گردی، لزوم توجه به زیرساخت‌های سواحل دریاچه ارومیه و معرفی آداب‌ورسوم و فرهنگ اقوام و ادیان ازجمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان هستند.

جلیل جباری می‌افزاید: هدف از برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی، معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های استان و استمرار ما در برگزاری جشنواره‌ها این است که قابلیت‌های استان را به مردم معرفی کنیم همچنین امسال ظرفیت پذیرش هتل‌ها در استان 80 درصد بوده که این نشان می‌دهد که ظرفیت و فرصت این راداریم که در استان سرمایه‌گذاری کنیم.

وی تصریح می‌کند: 18 استان در بخش گردشگری، 20 واحد بوم گردی، 13 گروه عشایری از سراسر کشور در دومین جشنواره ملی گردشگری در ارومیه شرکت کرده‌اند.

جباری تأکید می‌کند: نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع‌دستی فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های استان بوده و تبدیل جشنواره به‌عنوان یکی از برندها و رخدادهای مهم ملی و بین‌المللی و جلب نظر مسئولان استانی، توجه به سرمایه‌گذاری و افزایش معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، توسعه گردشگری روستایی و بوم گردی، معرفی آداب‌ورسوم فرهنگ استان‌ها و آشناسازی و رونق و توسعه گردشگری داخلی و معرفی استان به‌عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری نیز از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی می‌افزاید: نمایشگاه‌های صنایع‌دستی موجب برقراری تعامل هرچه بیشتر میان فعالان این رشته شده و در راستای معرفی صنایع‌دستی استان به دیگر استان‌ها نیز بسیار مفید و مؤثر است.

گزارش از زهرا بخشی

انتهای پیام/ش

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۰۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار گردشگری در محوطه گردشگری جهانی پاسارگاد راه افتاد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت : برای تسهیل در رفت‌وآمد گردشگران و مسافران نوروزی قطار گردشگری در محوطه جهانی پاسارگاد راه افتاد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، محمد ثابت‌اقلیدی، امروز_ دوشنبه بیست‌وهشتم اسفند_ با بیان اینکه محوطه جهانی پاسارگاد وسعتی بالغ بر ۱۶۰ هکتار دارد، اظهار کرد: با توجه به تعدد بناهای تاریخی در محوطه پاسارگاد و فاصله بسیار زیاد این بناها از یکدیگر از این رو برای تسهیل در رفت‌وآمد گردشگران دو لوکوموتیو در این محوطه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: گنجایش هر لوکوموتیو ۴۰ نفره است و کار جابه‌جای مسافران را برای رسیدن به بناهای تاریخی و پاسارگاد انجام می‌دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اضافه کرد: گردشگران در محوطه پاسارگاد علاوه بر اماکنی همچون آرامگاه کوروش کبیر، تل تخت، برج سنگی، محوطه باغ شاهی شامل کاخ‌های اختصاصی، بار عام و بار خاص همچنین دو کوشک و آب راه‌های باغ شاهی و کاروانسرای مظفری را بازدید می‌کنند.

ثابت‌اقلیدی همچنین از برپایی نمایشگاه صنایع دستی در محوطه پاسارگاد خبر داد و افزود: غرفه‌های صنایع دستی منطقه پاسارگاد نیز در این محوطه راه‌اندازی می‌شود تا مسافران و گردشگران نوروزی از نزدیک با محصولات و تولیدات دست ساز هنرمندان استان آشنا شوند.

کد خبر 737315

دیگر خبرها

  • برگزاری طرح کارگاه گردی صنایع‌دستی در استان گیلان
  • آمادگی سمنان برای اسکان ۵۰ هزار نفر در هر شب
  • قطار گردشگری در محوطه گردشگری جهانی پاسارگاد راه افتاد
  • میزبانی ۹موزه در آذربایجان غربی از مسافران نوروزی
  • ظرفیت اقامتگاه‌های استان اصفهان در ایام نوروز ۲۸۰ هزار نفر است
  • برپایی غرفه‌های معرفی و فروش صنایع‌دستی در موزه‌های گلستان
  • اصفهانِ فرهنگی در سالی که گذشت
  • گشایش نمایشگاه صنایعی دستی در مسجد کبود
  • نصب تابلوی معرفی برای تعدادی از درختان کهنسال و نادر شهرستان زیرکوه
  • برپایی نمایشگاه تولید و عرضه صنایع دستی در خانه تاریخی زند