Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@07:02:44 GMT

لوازم تاریخ نگاری را پاس داریم

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۵۶۸۸

لوازم تاریخ نگاری را پاس داریم

پایگاه خبری جماران: امروز نامه ای از نویسنده کتاب روایت رهبری خطاب به آقای محسن هاشمی و متعاقب آن پاسخ ایشان منتشر شد. چند نفری هم در اینباره نکاتی را گوشزد کردند که اهل فن می توانند آن را در جای خود بخوانند. 

به همین بهانه لازم دیدم نکاتی را خطاب به این دو بزرگوار عرضه دارم. پیش از سخن لازم است اشاره کنم که من خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی را خوانده ام ولی کتاب روایت رهبری را ملاحظه نکرده ام و لذا اصلا در صدد ارزش گذاری بر این کتاب نیستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

۱_ نویسنده کتاب بر خلاف روال رایج جمهوری اسلامی از آیت الله هاشمی با عنوان «جناب حجت‌الاسلام و المسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی» یاد می کند که به نوبه خود غلط است. وقتی مراجع تقلید به آن مرحوم عنوان آیت الله داده اند از یک نویسنده جوان و غیر روحانی پسندیده نیست که از عناوین پایین تر استفاده کند. فرموش نکنیم که هر چه را ملاک اطلاق این عنوان در جمهوری اسلامی بدانیم در حق آقای هاشمی صادق است.

۲_ نویسنده کتاب می نویسد: «خاطرات مرحوم هاشمی اما گاها شاید به سبب فاصله گرفتن ایشان از رویدادها یا هر دلیل دیگری، با اسناد متقن و غیرقابل تشکیک، در تضاد آشکار است» 

این جمله البته با حقیقت و صحت فاصله دارد. اولا کلمه «گاهاً» غلط است و ثانیا آقای هاشمی خاطرات خود را به صورت روزنوشت یادداشت می کرده و لذا نمی توان خاطرات ایشان را به «فاصله گرفتن از رویداد» متهم کرد. البته ممکن است این خاطرات از «اشتباه برداشت» یا «نقصان در برداشت» مصون نباشد،  ولی ضعفِ «فاصله ی ضبط از تلقی» در مورد آن صادق نیست

۳_نویسنده در آخر نامه می نویسد:«لذا از جنابعالی تقاضا دارم در اولین فرصت، این روایت‌های مخدوش را طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده و در تجدید چاپ کتب خاطرات آن مرحوم، موارد یاد شده به نحو صلاحدید اصلاح بفرمایید.»

این جمله هم با نوعی تحکم غیر لازم همراه است. نویسنده محترم باید بیش از هر کس واقف باشد که فرزندان آقای هاشمی حق ندارند که در نوشته های آن مرحوم دست ببرند. ایشان برداشت خود را نوشته  که نویسنده کتاب « روایت رهبری» آن را صحیح نمی داند. اولا از کجا معلوم که نظر این نویسنده جوان صائب باشد؟ به خصوص که شخصیت آقای هاشمی و حضورش در متن حادثه و دسترسی بالایش به ظاهر و باطن اخبار،  با وضعیت نویسنده ی کتاب قابل مقایسه نیست. ثانیا اگر هم حق با نویسنده باشد -که البته امکان این امر وجود دارد - هرگز نمی توان جلوی نشر خاطرات را گرفت و یا به تعبیر ایشان ، آن را تصحیح کرد. نهایتا باید نویسنده هم نظر خود را در این باره و در جای دیگر منتشر کند. که الحمد لله هم ناشر محترم کتاب ایشان و هم فضای مجازی امکان انتشار آن را فراهم کرده اند. 

و همین نکته اشکالی است که به آقای محسن هاشمی هم وارد است که در جوابیه خود نوشته اند:«در صورتی که جنابعالی یا انتشارات انقلاب اسلامی، نسخه ای کامل از این جلسه مجلس خبرگان، در اختیار دفتر نشر معارف انقلاب، متولی تدوین ونشر خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار دهید و اشتباهی در روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی از جلسه مذکور وجود داشته باشد، دفتر نشر معارف انقلاب، مستندات تکمیلی را در پی نوشت خاطرات منتشر خواهد نمود.»

باید به آقای محسن هاشمی گفت که درج مستندات در کتاب یک نویسنده کاری غلط است و اگر رویه گردد ، فقط این موضوع نیست که باید آن را به کتاب ضمیمه کرد،  بلکه ده ها نفر حاشیه و تکمیلیه و ردیه بر بحث های این کتاب دارند که جدای از اینکه آن را درست یا غلط بدانیم،  جای انتشار آنها در کتاب یک "نویسنده مرحوم" نیست.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر آیت الله هاشمی رهبر معظم انقلاب محسن هاشمی قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۵۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ را بخوانید؛

بعد از ۵۳ سال که آمریکا دائماً عضو کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل بوده، در انتخابات پریروز حذف شد و مخالفان [جرج] بوش، [رئیس‌جمهور آمریکا]، سیاست ضعیف خارجی او را به باد انتقاد گرفتند. پاپ ژان پل دوم، [رهبر کاتولیک‌های جهان]، در یونان از کلیسای ارتدکس‌ها، به خاطر جنایات کاتولیک‌ها در جنگ‌های صلیبی علیه مسیحیان ارتدوکس استانبول، عذرخواهی‌ کرد. رئیس اُرتدکس‌های یونان، ملاقات خود را مشروط به عذرخواهی پاپ کرده بود.

پیش از جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، سیاست‌های کلی امنیت ملی در بخش دفاع را تکمیل کردیم. ظهر آقایان [عباس واعظ] طبسی و [علی‌اکبر] ناطق [نوری]، میهمانم بودند. دربارۀ انتخابات بحث بود. قرار است جامعه روحانیت [مبارز تهران] و جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم]، نامزد مشخصی نداشته باشند و بیانیه بدهند و مطالب کلی بگویند. عصر آقایان [محمدمحسن] سازگارا، [مدیرعامل شرکت مطبوعاتی جامعه‌ روز]، [سعید] فائقی، [معاون فنی سازمان تربیت بدنی] و عباس [قاسمی‌شریف]، پسر خانم اعظم طالقانی آمدند. سازگارا، نامزد ریاست‌جمهوری شده؛ نگران است که شورای نگهبان، صلاحیت او را رد کند. گفت، بارها اعلام کرده، موتور حرکت اصلاحات را سیاست‌های برنامه اول و دوم و عملکرد دولت سازندگی می‌داند. به عملکرد دوم‌ خردادی‌ها معترض است و گفت، روحانیت در دو قرن اخیر، هر وقت وارد مسائل شده، خیلی جدی و مؤثر بوده است.

جمعی از مسئولان [بسیج] حزب‌الله لبنان آمدند. سردار [قاسم] سلیمانی، [فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران] گزارش داد و من هم صحبت دلگرم‌کننده‌ای برای آنها نمودم.

شب جلسه سران قوا در دفتر آقای [مهدی] کروبی، [رئیس مجلس] در مجلس بود. آقای کروبی، مذاکراتش با شورای نگهبان در مورد ردصلاحیت اکثر نامزدهای دوم خردادی در [انتخابات] میان‌دوره‌ای مجلس را تعریف‌ کرد؛ خیلی ناراضی‌اند. گفته شد، با نفوذ آقای [مجید] انصاری، [نماینده تهران] ، در قانون برنامه، دو طرح گذاشته‌اند که باید اصلاح شود. گفت، آقای [سیدعلی‌اصغر] حجازی از دفتر رهبری، در روزی که او در ساوه بوده، تلفنی به او گفته است که آقای بهزاد نبوی، [نایب‌رئیس مجلس]، در مورد فرمان هشت‌ماده‌ای رهبری، در خصوص مبارزه با فساد، بد برخورد کرده است. قرار شد سران سه قوه، آیین‌نامه‌ای برای کنترل درست مبارزه با فساد تهیه کنند که مثل مسئله ثروت‌های بادآورده، خراب نشود.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902823

دیگر خبرها

  • خواب عجیب آیت الله هاشمی، ۶ ماه قبل از فوتش
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • نمدمالی، هنری با روایت تاریخ
  • مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود
  • رونمایی پرشور کتاب «کیومی» هوتن هاشمی در فرشته شهرتاب
  • اعتراف عجیب سیدمحمد خاتمی /مولوی سُنی فراری از مشهد در افغانستان کشته شد /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت