Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی جهان نيوز: اصلاح طلبان که اصلی ترین شریک داخلی دولت در برجام هستند، با عملیات رسانه ای جدید، زمینه سازی برای ملاقات و مذاکره روحانی با ترامپ را آغاز کرده اند. نکته جالب اینکه در اینباره همانند قضایا برجام به استدلال های عجیب و غریب نیز روی آورده اند.



*ظریف ترامپ را تحقیر کرد!
به گزارش جهان نيوز، در همین حال، کمال دهقانی، نماینده مجلس نیز در سرمقاله روزنامه دولت نوشته است: سفر اعلام نشده وزیرخارجه کشورمان به محل برگزاری اجلاس اخیر این گروه در بیاریتز فرانسه دارای اهمیت دوچندانی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه آنکه این سفر تقریباً به لحاظ خبری تمام تحولات رخ داده در میان سران گروه هفت را که ناظر به اتفاقات بسیار بزرگی چون برگزیت، تحولات شرق آسیا، مسائل زیست محیطی و... بوده تحت تأثیر قرار داد. انفعال ترامپ و گیجی او از حضور ظریف در فرانسه هم نشانه این بود که چنین اتفاقی نه تنها برای امریکایی‌ها قابل پیش‌بینی نبود بلکه تحولی مورد تمایل و دلخواه آنها هم محسوب نمی‌شود. مهم‌ترین اتفاق ناشی از این سفر پیام بسیار روشنی بود که این بار نه ایران بلکه فرانسه و تا حدودی اروپایی‌ها به ترامپ دادند؛ این پیام چیزی نبود جز نشان دادن عزم عملی آنها برای ایستادن در مقابل سیاست یکجانبه‌گرایی کاخ سفید. امریکا در قبال برجام و جمهوری اسلامی ایران طی دو سال گذشته یکجانبه‌گرایانه‌ترین سیاست‌های ممکن را اتخاذ کرده که نهایت و اوج آنها تحریم وزیر امور خارجه کشورمان است. تحریمی که درست بیخ گوش ترامپ و در خلال یکی از مهم‌ترین رویدادهای دیپلماتیک جهان، آن هم در قلب اروپا و توسط یکی از قدرت‌های اروپا که عموماً اشتراکات زیادی با امریکا دارد، شکسته می‌شود. کاملاً روشن است که چنین موقعیتی برای فردی با خصوصیات ترامپ، آن هم در شرایط فعلی که زیر بار فشارهای فزاینده داخلی قرار گرفته، چقدر می‌تواند اتفاقی تحقیرآمیز باشد.

اما در لایه بعدی این سفر نشان داد که علی‌رغم موانع ایجاد شده توسط کاخ سفید همچنان دیپلماسی ایران فعال و پویا است و مهم‌تر اینکه این دیپلماسی فعال در میان شرکای سنتی امریکا مشتریان کاملاً جدی هم دارد. تلاش اروپا برای حفظ برجام بدون امریکا و ادامه گفت‌وگوها با ایران در غیاب واشنگتن اتفاقی است که در تاریخ دیپلماسی کمتر نمونه‌ای می‌توان برای آن یافت.



* دورجدید مذاکرات با آمریکا همانند برجام به نتیجه می‌رسد ولی باز هم منتقدین داخلی دستاورهایش را حیف می‌کنند
از سوی دیگر روزنامه اصلاح طلب اعتماد طی یادداشتی دیگر نیز مذاکره با آمریکا را خواسته انتخاباتی مردم عنوان کرده است. در این یادداشت آمده است: فراموش نكنيم كه «مردم چرا به حسن روحاني راي دادند؟» خصوصا در دور اگر دوم يادتان باشد، اقبال مجدد مردم به روحاني بيشتر از اين جهت بود كه او و وزير امور خارجه‌اش، آداب گفت‌وگو با دنيا را – حتي آداب گفت‌وگو با دشمن را – بلدند، در اين خصوص صاحب تجربه‌اند و مي‌توانند از طريق ديپلماسي احقاق حق كنند و جلوي جنگ و تحريم و بحران را بگيرند، براي مردم رفاه بياورند و سرعت رشد و توسعه را بالا ببرند. در دور اول هم مدعاي روحاني اين بود كه «هم سانتريفيوژ بچرخد و هم چرخ زندگي مردم.» لذا در هر دو دوره راي مردم به حسن روحاني، معني‌دار بود و همه نهادهاي قدرت اين پيام واضح و روشن را از اكثريت مردم گرفتند كه «ما خواهان صلح و گفت‌وگو و مدارا و اصلاحيم.» البته در عمل عزم دولت فسخ شد و آنچنانكه توقع مي‌رفت، حتي آنچنانكه خود دولت پيش‌بيني كرده بود... تلاش‌هاي ديپلماتيكش ثمر نداد!

این یادداشت در ادامه با ادعای اینکه شکست برجام نیز به خاطر عملکرد منتقدین بوده!، می افزاید: هيچ عاقلي روحاني و ظريف را از ديپلماسي منع نمي‌كند. البته عكس‌العمل‌هاي شديد و غليظ منتقدان روحاني به ما مي‌فهماند كه كماكان سمبه رقيبان دولت پرزور است و دولت و وزارت خارجه در اين زمينه فعال مايشاء نيستند و تا قبل از رسيدن به ميز اصلي مذاكره از هزاران مانع و رادع بايد بگذرند. درست است كه برجام را امريكايي‌ها خراب كردند و عملا اين ترامپ بود كه مذاكره را به بن‌بست كشاند، اما كيست كه نداند بخش قابل اعتنايي از برجام را رقباي روحاني بر هم زدند و هر جا كه دست‌شان رسيد، رشته‌هاي ظريف را پنبه كردند. الان هم اگر دولت دوباره همان راه را برود، شك نكنيد كه در فرجامش به همين بن‌بست برجامي مي‌رسد و عملا نه در خارج به پيروزي مي‌رسد و نه در داخل مردم و نهادهاي مقتدر را راضي مي‌كند.



* تندروها بگذارند مذاکرات صورت بگیرد تا مردم بتوانند بچه هایشان را به مدرسه ببرند!
اما عجیب ترین موضع گیری را یکی از دیپلمات های اصلاح طلب داشته است. فریدون مجلسی به روزنامه همدلی گفته است: همه می‌دانیم و می‌دانند که ایران به دلیل وجود تحریم‌ها، آسیب‌های جدی در عرصه‌های مختلف دیده و مردمانش به تبع این تحریم‌ها در شرایط سختی زندگی می‌کنند. اگر آمار‌های تورم را به دقت نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بزرگترین تورم در طول تاریخ ایران، در این چند مدت رخ داده است، حال تندروهای ایران هرچه که می‌خواهند بگویند، یا صدا وسیمای ایران به هرشکلی که دوست دارد این وضعیت را نیز خوب نشان دهد، باز نمی‌توانند برخی واقعیت‌های موجود در کف خیابان را منکر شوند. بدون شک واقعیت‌های معیشتی و مشکلات وارد شده بر مردم ایران به دلیل تحریم‌ها، قابل کتمان نیست. حضور غیر منتظره ظریف در محل نشست خود نشانگر همه چیز است. پس بنابراین، تندروها بهتر است دست از چوب لای چرخ کردن دستگاه دیپلماسی بردارند و بگذارند مردم ایران از این وضعیت رهایی یابند.مردم می‌خواهند زندگی کنند، مردم می‌خواهند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند و به زندگی روزمره خود بدون سختی و مشکلات ادامه دهند. مردم نیز می‌دانند که دولت نیز بهتر از خود آن‌ها از این وضعیت خبر دارد. این مسائل نیز مسائل جدی است. رئیس جمهور نیز در سخنان دیروزش به همین نکات اشاره کرد و گفت اگر منافع ملی ایران تامین شود حاضریم با هرکسی هم که باشد مذاکره خواهیم کرد.باید به این نکته مهم اشاره کنم که مذاکرات کنونی و این سفر وزیر امور خارجه کشورمان، چه به نتیجه برسد، چه نرسد، تندروهای هردو طرف، یعنی اسرائیل و تندروهای متحد داخلی او در ایران واکنش‌های خود را نشان خواهند داد، هنوز ظریف از سفر برنگشته، اینها مذاکرات را به موشک بسته‌اند. اگر نگاهی به صدا و سیما و نشریات وابسته به تندروها بکنید متوجه خواهید شد، منظور پنهان و آشکار من چیست.

جالب اینکه مجلسی در پاسخ به این سوال که " به نظر شما، به طور کلی برآیند رایزنی‌های ظریف با فرانسه در این راستا، گشایش‌هایی همچون فروش بیشتر نفت یا نتایج مثبت دیگری برای ایران به دنبال خواهد داشت؟"، گفته است: به نظر من به هیچ وجه نتیجه‌ای نخواهد داشت. تنها پایین آمدن مبلغ 200 تومان از دلار بود که انجام شد. تا به دیپلماسی تن ندهیم و از تهدید‌های واهی دست برنداریم، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. منظورم از نتیجه این است که با وجود تندروها و این نوع کارشکنی‌ها، هرگونه مذاکره‌ای برای ملت ایران «آبی نمی‌شود». کپی متن خبر برچسب ها: دونالد ترامپ امانوئل مکرون اصلاح طلبان حسن روحانی ظریف برجام مذاکره با امریکا

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: دونالد ترامپ امانوئل مکرون اصلاح طلبان حسن روحانی ظریف برجام مذاکره با امریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۱۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!

«برجام صرفاً یک مخدر بود که حواس مسئولین را از تحولات پرت کرد. برجام هویت دولت قبل است و به همین دلیل نمی‌خواهند شکست آن را بپذیرند. بدفهمی دولت روحانی از پدیده تحریم باعث از دست رفتن دهه۹۰ شد».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به بیان نقاط ضعف و قوت دهه نود پرداخت و در حالی که بیان می‌کرد دهه نود، بدترین دهه مردم ایران بوده، به تعریف و تمجید درباره برجام پرداخت. در واکنش به این اظهارات، مسعود براتی کارشناس مسائل اقتصادی به رجانیوز گفت: برخی از صحبت‌های آقای جهانگیری درباره وضعیت اقتصادی و تحولات دهه ۹۰ قابل‌قبول و برخی تحلیل‌ها غیرواقعی هستند. دهه ۹۰ دهه گمشده اقتصاد ایران است، اما آقای جهانگیری به دلایل این گمشدگی اشاره نکردند. بر خلاف آن چیزی که مدنظر آقای جهانگیری است که برجام توانست شرایط اقتصادی جامعه را متحول کند، اتفاقاً نوع مواجهه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بحث تحریم‌ها و مسیری که انتخاب شد، یعنی مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها، بدون شک اثر خیلی جدی در گم‌شدن دهه ۹۰ در اقتصاد ما داشته است.

آن چیزی که متأسفانه در دهه ۹۰ اتفاق افتاد، بدفهمی از پدیده تحریم، از نحوه کارکرد تحریم و از جایگاه تحریم در سیاست خارجی آمریکا و اهداف خصمانه‌ای بود که دولت آمریکا در قبال ایران دنبال کرد و برنامه‌هایی که علیه مردم ایران داشت. این بدفهمی سبب شد که راه اشتباهی انتخاب شود و این راه اشتباه باعث شد که ما دهه ۹۰ را برای رشد اقتصادی و استحکام اقتصادی از دست بدهیم. این نکته‌ای است که آقای جهانگیری اصلاً به آن اشاره نکرده است.

از طرفی ایشان در بحث اقتصادی برجام اغراق‌هایی هم کرده است. البته برجام آورده‌ها و نتایجی داشته، اما نه آن چیزی که به‌صورت اغراق گونه بیان شود. مهم‌ترین آورده برجام فروش فیزیکی نفت ایران و بازگشت سطح فروش نفت به قبل از تحریم‌ها بود که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اتفاق افتاد. نوع تعاملات اقتصادی خارجی ایران به‌گونه‌ای شد که کاملاً نسبت به بازگشت تحریم‌ها آسیب‌پذیر شد و لذا هر چند شاهد رشد نفتی خوب در سال ۹۵ بودیم، اما این رشد در سال ۹۶ رخ نداد، چون مهم‌ترین متغیر آن نفت بود و یک‌بار اتفاق افتاد و وقتی در سال ۹۷ با تحریم‌ها مواجه شدیم و خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد، دو سال پیاپی رشد منفی را تجربه کردیم که کل آن رشد مثبت را به محاق برد و در مجموع دهه ۹۰ برای ما دهه درجازدن محسوب می‌شود.

برجام نتوانست مشکلات ما را با دنیا رفع‌ و رجوع کند، بلکه صرفاً یک مسکن موقتی بود و بیشتر برای ما نقش مخدر را ایفا کرد و ما نسبت به روندهایی که برای ما تهدید بودند، چه در منطقه و چه در سطح جهان، بی‌توجه شدیم و حتی به توسعه زیرساخت‌های تحریم که در دولت اوباما و بعد ترامپ انجام شد؛ از جمله راه‌اندازی مرکز هدف‌گیری تأمین مالی تروریسم در منطقه خلیج‌فارس در کشور عربستان توجه نکردیم. قانون کاتسا که توسط کنگره آمریکا تصویب شد، برای ما امر مهمی تلقی نشد و به آن توجه نکردیم و ضرباتی هم که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بر ما وارد شدند، ماحصل همین بی‌توجهی‌ها بودند، لذا نه‌تنها مشکلی از ما حل نشد، بلکه ما را در یک خلسه و فضای ناهشیاری قرارداد که آسیب آن را دیدیم. این ادعا که برجام در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده، با آمارهای موجود تطابق ندارد. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که سال اجرای برجام است، روی کاغذ رشد سرمایه‌گذاری خارجی رخ ‌داده، اما در واقعیت طرح‌هایی که عملیاتی شدند و سرمایه‌های که به‌صورت واقعی وارد کشور شدند، اعداد بسیار کمی هستند که نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران نتوانستند اعتماد کنند و ریسک تحریم‌ها کماکان برقرار بوده است؛ لذا در سال ۹۵ زیر ۲ میلیارد دلار تحقق سرمایه‌گذاری خارجی رخ‌ داده و در سال ۹۶ هم همین حدود بوده است؛ درصورتی‌که در دوره آقای رئیسی در سه سال اخیر اعداد بسیار قابل‌توجهی ثبت شده‌اند که در مسیر اجرا قرار دارند. برای مثال در سال ۱۴۰۲ مبلغ سرمایه‌گذاری طبق اعلام رسمی متولی امر ۵.۵ میلیارد دلار بوده است.

علت دفاع آقای جهانگیری از برجام این است که مهم‌ترین ایده دولت آقای روحانی مذاکره بود و نتیجه آن که برجام باشد، هویت آنها را می‌سازد. طبیعی است که از آن دفاع و طبیعتاً تمام تحلیل‌های خودشان را به این سمت معطوف کنند که برجام اتفاق مهمی بوده و تجویز فعلی‌شان هم برجام باشد. ناموفق بودن این مسیر و عدم توفیقاتش برای همه ایرانی‌ها شفاف و تثبیت شده است.

دیگر خبرها

  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • تحقیر آمریکا در دریا و آسمان‌
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • امام جمعه اردبیل به بذرپاش: خودت را در این پروژه بدنام نکن /امام جمعه تبریز: دولت و مجلس برای معیشت کارگران توان مضاعف بگذارند
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله