Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@08:32:13 GMT

نشانه‌های جامعه‌ای نبوی

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۳۵۰۱

نشانه‌های جامعه‌ای نبوی

جهاد و قیام مردم به رهبری امام خمینی(ره) در مسیر تحقق آرمان‌های اسلامی با نصرت و هدایت الهی پیروز شد و جهانی را به شگفتی واداشت. البته تداوم این نصرت و امداد در مراحل و حوادث مختلف همچنان رخ نمود و نه تنها نگذاشت این نهال نوپا در گرداب توطئه‌ها و خیانت‌ها سر خم کند، بلکه هر روز بالنده‌تر و رشیدتر شد تا آنجا که گسترش سایة آن در خارج از مرزهای ایران اسلامی، موجب پیدایش موج اسلام‌خواهی و به دنبال آن شکل‌گیری جبهة مقاومت در برابر جریان سلطه گردید و این جریان را با چالشی جدی مواجه ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین پیام این انقلاب که با نام خدا آغاز شد، این است که تنها راه سعادت بشر تمسک به ذات اقدس الهی-  «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا»(آل عمران ۱۰۳)- و پیروی از آموزه‌های وحیانی قرآن-«الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی وَ الْفُرْقانِ»(بقره185)- و الگو قراردادن سیرة پیامبر مکرم اسلام در این مسیر است- «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»(احزاب21). پیامبری که خداوند او را از میان خودِ مردم انتخاب کرد - «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ»(توبه128)- به عنوان دارندة بهترین خوی‌ها- «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ»(قلم4) - ستوده است و به مثابه چراغی روشن- «سِرَاجًا مُنِیرًا»(احزاب 46) فرا راه بشریت قرارداد تا پرده‌های تاریکی را کنار زند و به تعبیر علی علیه‌السلام - «یُثیرُوا لَهُم دَفائِنَ العُقول»(نهج‌البلاغه خطبة1)- گنجینه‌ها‌ی خِردشان را برای آنها آشکار کند؛ عقلی که به نقل از پیامبر اکرم، خداوند به عزت و جلال خود سوگند یاد می‌کند که آفریده‌ای بهتر از او نیافریده است؛ «قَالَ اَللَّهُ تَعَالَی وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی مَا خَلَقْتُ خَلْقاً أَحْسَنَ مِنْکَ»(خصال ص427).

پیامبر هم روشنایی بخش جهان است «سِرَاجًا مُنِیرًا»، هم امین الهی در رساندن پیام او- قرآن- به جامعة بشری «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»(فتح29) و هم امام و ولی جامعة بشری است - إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ ... (مائده: 55) تا زنجیرها و موانع بیداری و آفات شکوفایی را از پیش پای مردم بردارد. از این رو خداوند اطاعت و پیروی از پیامبر را در طول اطاعت از خویش واجب فرموده؛ «وَ أَطِیعُواْ اللّهَ و َالرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» – و از فرزندان آدم خواسته: «وَ مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا«(حشر7).

اما تنها نشانة الگو قراردادن و نزدیکی به اولیای الهی تبعیت از آنها است. خداوند در آیة 68 سورة آل عمران می‌فرماید: «انَّ اَولَی‌النّاسِ بِابراهیمَ لَلَّذینَ التَّبَعوه»؛ البته نزدیک‌ترین مردم به ابراهیم کسانی هستند که از او تبعیت کنند. چنانچه خداوند متعال دربارة رسول گرامی اسلام نیز از همین ادبیات بهره‌ می‌گیرد: «الَّذینَ یَتَّبِعونَ الرَّسولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذی یَجِدونَهُ مَکتوبًا عِندَهُم فِی التَّوراةِ وَالإِنجیلِ یَأمُرُهُم بِالمَعروفِ وَیَنهاهُم عَنِ المُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیهِمُ الخَبائِثَ وَیَضَعُ عَنهُم إِصرَهُم وَالأَغلالَ الَّتی کانَت عَلَیهِم فَالَّذینَ آمَنوا بِهِ وَعَزَّروهُ وَنَصَروهُ وَاتَّبَعُوا النّورَ الَّذی أُنزِلَ مَعَهُ  أُولٰئِکَ هُمُ المُفلِحونَ»(اعراف ۱۵۷(؛ همان‌ها که از فرستادة (خدا)، پیامبر «امّی» پیروی می‌کنند؛ پیامبری که صفاتش را، در تورات و انجیلی که نزدشان است، می‌یابند؛ آنها را به معروف دستور می‌دهد، و از منکر باز می‌دارد؛ اشیای پاکیزه را برای آنها حلال می‌شمرد، و ناپاکی‌ها را تحریم می‌کند؛ و بارهای سنگین، و زنجیرهایی را که بر آنها بود، (از دوش و گردنشان) برمی‌دارد، پس کسانی که به او ایمان آوردند، و حمایت و یاریش کردند، و از نوری که با او نازل شده پیروی نمودند، آنان رستگارانند.

علاوه بر قرآن در بیانات ائمة علیهم‌السلام هم بر این تبعیت تأکید شده است. علی علیه‌السلام در این باره می‌فرمایند: فَتَأَسَّ بِنَبِیِّکَ الاْطْیَبِ الاْطْهَرِ صلی الله علیه و آله؛ فَاِنَّ فیهِ اُسْوَةً لِمَنْ تَاَسّی وَ عَزاءً لِمَنْ تَعَزّی، وَ اَحَبُّ الْعِبادِ اِلَی اللّه ِ الْمُتَاَسّی بِنَبِیِّهِ وَ الْمُقْتَصُّ لاِ ثَرِه...؛ (نهج البلاغه خطبة 160)؛ از پیامبر پاک و پاکیزه‌ات - صلی الله علیه و آله - پیروی کن؛ چرا که [شخصیّت] او، الگوی کاملی است برای آنها که در پی الگویی هستند و راه او، بهترین راه است برای آنها که در پی سر سپردن به راهی هستند و محبوب‌ترینِ بندگان در نزد خدا، کسی است که از پیامبر خویش پیروی کند و دنباله روی او باشد.

امام صادق علیه‌السلام هم ضمن تأکید بر پیروی از سنت پیامبر اکرم - اتّبِعُوا آثارَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَسُنَّتَهُ فَخُذُوا بِها (کافی، ج۸، ص۷) - در بیان اهمیت الگو گیری از پیامبراکرم صلی‌الله علیه وآله فرمودند: «اِنّی لًاَکْرَهُ لِلرَّجُلِ اَنْ یَمُوتَ وَقَدْ بَقِیَتْ عَلَیْهِ خَلَّةٌ مِنْ خِلالِ رَسُولِ اللّه ِ لَمْ یَأْتِ بِها»(مکارم الأخلاق ج 1 ص 39)؛ دوست ندارم مسلمانی بمیرد، مگر این‌که تمام آداب و سنت های رسول خدا صلی‌الله علیه وآله را [اگر چه یکبار] انجام دهد.

بنابراین اگر بخواهیم جامعه‌ای محمدی داشته باشیم باید در رفتار فردی و اجتماعی خود از سیرة پیامبر عزیزمان الگو بگیریم. اما شناخت سیرة پیامبر و الگو گرفتن از آن در جهان امروز نیازمند مجاهدت علمی و فقهی عالمان دینی و اندیشمندان مسلمان است تا الگوی امروزین سیره و رفتار پیامبر مکرم اسلام را تبیین کنند؛ همچنین نویسندگان و هنرمندان رسالتی بزرگ بر عهده دارند تا با بهره‌گیری از قلم و هنر خود این الگوها را با بیان و جلوه‌ای زیبا در معرض عموم قرار دهند تا جامعه با اشراب از آموزه‌های وحیانی پیامبر، آکنده از عطر و بوی محمدی گردد و بالندگی، نشاط و سرزندگی در میان مردم موج بزند و ملت بزرگوار ما شاهدانی بشوند بر جاودانگی پیامبر در این عصر.

کد خبر 1294010

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حضرت محمد دین اخلاق محمدجواد ظریف ایران و آمریکا ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نوزدهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران دونالد ترامپ استان البرز باشگاه استقلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۳۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن با نشانه رفتن حجاب قصد ضربه به روح و روان جامعه را دارد

سرپرست آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد گفت: دشمن با نقشه‌های خود درباره حجاب و عفاف، قصد دارد به سلامت جامعه آسیب بزند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، حجت الاسلام عبودی، شامگاه_ جمعه، هفتم اردیبهشت_ در کارگاه آموزشی حجاب و عفاف در حضور فرهنگیان شهرستان بویراحمد، اظهار کرد: حجاب و عفاف موضوع بسیار مهمی برای معلمان است، مگر می‌شود شغل معلمی را بپذیریم، بعد قوانین این شغل را رعایت نکنیم و قانون را به‌هم زد.

وی با بیان اینکه حجاب و عفاف مربوط به بشریت است و نگاه دین ما نسبت مسئله حجاب و عفاف متفاوت است، افزود: در هر مسئله‌ای باید فکر و اندیشه را اصلاح نمود، در دنیا اندیشه‌ها خیلی متفاوتی وجود دارد، خداوند پیامبران و امامان را فرستاد که اندیشه صحیح را به ما یاد دهند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به داستان حضرت موسی (ع) که به کوه طور رفت و با خدا مناجات کرد، گفت: حضرت موسی فرمودند؛ «خدایا مرا ببین» خداوند، فرمودند؛ «هرگز مرا نخواهی دید» شاعران به این قصه سه نگاه متفاوت دارند پس باید ماها نیز نگاه‌مان را اصلاح نمائیم.

وی تصریح کرد: بعضی از افراد عریان بودن را مترقی بودن می‌دانند، در صورتی که این موضوع نشان از بی‌غیرتی و بی‌عفتی است.

عبودی خاطرنشان کرد: مرد باید قوام زندگی باشد، باید مدیر زندگی باشد، ما باید بُعد دنیایی حجاب و عفاف را مدنظر داشته باشیم، عزت و شرافت در این مورد باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در مورد بی‌حجابی و بی عفتی معتقد به برخورد تنها نیستیم، این مورد آخرین مرحله است، فلذا اساس کار در این مورد تبیین و گفت‌وگو است با رعایت حفظ شأن و شخصیت طرف مقابل خیلی از کسانی که اهل رعایت نیستند با ارشاد و راهنمایی قابل توجیه و پذیرش هستند.

در ادامه صالح داستار سرپرست آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد با اشاره به هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: روز معلم تجلیل از موفقیت‌ها و ارزش‌ها است، منظور پاسداشت مقام رفیع معلم است معلمی شغل انبیا الهی بوده و این شغل رفیع است.

وی افزود: یکی از مدارسی که زودتر از مدارس دیگر راه‌اندازی شد حوزه علمیه آیت الله ملک حسینی بود، باید یاد کنیم از این شخصیت برجسته و از مفاخر استان که معلمی جامع بود.

داستار با بیان اینکه رهبر کبیر انقلاب فرموده‌اند؛ «دانشگاه دیر است به مدرسه برسیم»، تصریح کرد: دشمنان درصدد هستند که حجاب را از زنان و دختران بگیرند، قصد آسیب زدن به سلامت، روح و روان و جریحه‌دار کردن روح مردم و جامعه را دارند، بنابراین ما باید هوشیار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان سرمایه‌های اصلی ما هستند باید به دنبال فرزندپروری دینی و الهی باشیم، باید به دنبال تعمیق باورها بود، بنابراین مدارس تحت مدیریت مدیران باید از تربیت دینی و الهی بهره‌مند شوند.

کد خبر 748177

دیگر خبرها

  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • دشمن با نشانه رفتن حجاب قصد ضربه به روح و روان جامعه را دارد
  • منتظری: حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است
  • انتقاد امام جمعه تبریز از عوارضی آزادراه سهند - تبریز
  • کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند