Web Analytics Made Easy - Statcounter

معادلات راهبردی مرحله قبل از عملیات موشکی حزب الله لبنان در سرزمین‌های اشغالی قطعا با بعد از آن متفاوت خواهد بود. ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شرایط بعد از اول سپتامبر سال 2019 در زمینه واکنش موشکی حزب الله لبنان به تجاوزات رژیم صهیونیستی مانند قبل از آن نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تاریخ مرحله جدیدی از تحولات مرزی لبنان با فلسطین اشغالی در چهارچوب دفاع از لبنان و تمامیت و کرامت و امنیت این کشور رقم خورد. موضوعی که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله نیز در واکنش به عملیات قهرمانانه مقاومت که در روز یکشنبه انجام شد، به آن اشاره و تاکید کرد که حزب‌الله دیگر هیچ خطوط قرمزی در زمینه قواعد درگیری با دشمن صهیونیستی نمی‌شناسد.

یادداشت|آغاز پاسخ حزب‌الله به تهدیدات در عمق اسرائیل

 

هشام جابر رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در این باره تاکید کرد که مطالبی که سید حسن نصرالله در سخنرانی روز دوشنبه خود مطرح کرد، در تاریخ جنگ با دشمن اسرائیلی یک نقطه عطف به شمار می‌رود و پیام مهمی بود که تاریخ در چارچوب تغییر قواعد سنتی درگیری‌ها با دشمن صهیونیستی آن را ثبت خواهد کرد. به این ترتیب اینگونه نیست که اسرائیل بخواهد تجاوزی در اراضی لبنان ضد مقاومت این کشور انجام دهد تا حزب‌الله به آن پاسخ بگوید، بلکه تجاوز اسرائیل در هر نقطه‌ای از سوریه نیز با واکنش حزب‌الله لبنان مواجه خواهد شد.

محدودیت گسترده در پرواز هواپیماهای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی در حریم هوایی لبنان نیز یکی دیگر از بندهای معادله جدید به شمار می‌رود که به اعتقاد این کارشناس مسائل منطقه عامل تاثیر گذاری در معادله بازدارنده محور مقاومت به شمار می‌رود.

جابر همچنین با تاکید بر اهمیت عملیات صورت گرفته توسط حزب‌الله لبنان و دروغ‌پردازی‌های رژیم صهیونیستی در خصوص تلفات این عملیات، ابراز داشت که نقطه مهم این عملیات قواعد جدیدی بود که به تثبیت رسید و باعث شد دشمن در تجاوزهای آینده خود ضد لبنان هزاران محاسبه را در دستور کار خود قرار دهد. اسرائیلی‌ها باید در تجاوزهای آینده به این سوال پاسخ دهند که آیا قادر به تحمل واکنش‌های حزب‌الله و درگیری‌های گسترده‌ای که ممکن است بعد از این واکنش‌ها به وقوع بپیوندد، هستند؟ طبعاً پاسخ این سوال منفی خواهد بود. به همین علت است که رژیم صهیونیستی از سال 2006 تاکنون گرچه تمایل زیادی به آغاز جنگ با حزب‌الله دارد، اما نمی‌تواند پیامدهای جنگ احتمالی را متقبل شود، لذا با وجودی که برای بازدارندگی مانورهای متعددی را انجام می‌دهد، اما می‌داند که موازنه قدرت به نفع محور مقاومت است و این محور روز به روز قوی‌تر از گذشته می‌شود.

جابر در ادامه اظهارات خود به اذعان روزنامه‌های صثهیونیستی اشاره کرده و گفت که شکی نیست که اسرائیل قادر به تحمل تبعات هر نوع جنگی نیست، رژیم صهیونیستی در سال 2014 تصور می‌کرد که در سال 2018 بتواند توانمندی را به دست آورد که جلوی 60 درصد از موشک‌های شلیک شده از سوی محور مقاومت را بگیرد، اما این اتفاق نیفتاد و تنها 35 درصد این موشک‌ها توسط رژیم صهیونیستی رهگیری می‌شود. به این ترتیب اگر 1000 موشک به سرزمین‌های اشغالی شلیک شود، حدود 700 موشک به هدف اصابت خواهد کرد. البته در اینجا صحبت از موشک‌های عادی است، اما موشک‌های یوخونت که زمین به دریا هستند، موشکی است که در بخشی از ساحل نصب می‌شود و می‌تواند اهداف دریای نظیر کشتی‌های جنگی و تاسیسات نفت و گاز اسرائیل را هدف قرار دهد.

موشک‌های حزب الله لبنان ترس و وحشت شدیدی را در سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده و باعث شده آنها در هر تجاوز احتمالی خود محاسبات زیادی را انجام دهند. اسرائیل حاضر است میلیون دلار هزینه کند تا بتواند به این اطلاعات دست پیدا کند که آیا مقاومت لبنان موشک‌های زمین به هوا در اختیار دارد یا نه؟ در همین راستا هواپیماهای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی در ارتفاع پایین و در شعاع دید در حریم هوایی لبنان پرواز می کنند تا شاید حزب‌الله را تحریک به هدف قرار دادن آنها کنند و به این ترتیب توانمندی‌های حزب‌الله رو شود، اما حزب‌الله این کار را انجام نمی‌دهد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی از تغییر تاکتیک‌ها و قواعد بازی به نفع محور مقاومت لبنان و احتمال برنامه ریزی آنها برای آزادسازی منطقه الجلیل نگرانی قابل توجهی پیدا کرده است که این موضوع می‌تواند تبعات سختی برای اسرائیل داشته باشد. صرف این نگرانی نیز اوضاع سختی را برای این منطقه رقم می زند. در حال حاضر به نظر می رسد درگیری محور مقاومت با رژیم صهیونیستی به پایان نرسیده است و روندی مستمر از این منازعه در جریان است که مقاومت حرف آخر را در آن می‌زند.

البته باید به این نکته توجه کرد که روحیه معنوی و رویکردهای استراتژیک و ثابت عناصر مقاومت یکی از مهمترین عوامل در پیروزی‌های متوالی حزب‌الله به شمار می‌رود، یکی دیگر از این عوامل را می توان در رهبری سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دانست که افکار عمومی رژیم صهیونیستی وی را به عنوان فردی صادق و با اعتبار می‌شناسند و همین موضوع برگه برنده‌ای در دست حزب الله است. بسیاری از نظرسنجی‌ها و مطالعات صورت گرفته در سرزمین‌های اشغالی این موضوع را به اثبات می‌رساند که آنها بیش از رهبران خود به سید حسن نصرالله اعتماد دارند.

یک رسانه لبنانی: اسرائیل به روسیه تعهد داد؛ دیگر حزب الله را هدف قرار نخواهم دادیادداشت| دست و پا زدن اسرائیل برای فرار از تبعات پاسخ حزب اللهپیام های سیلی حزب الله به رژیم صهیونیستی چیست؟

 

پرونده بی سابقه و روشن دولت لبنان

گرچه دولت لبنان در روند منازعات سیاسی همزمان با جنگ سال 2006 پرونده روشنی از خود به نمایش نگذاشت، اما تحولات اخیر ضاحیه که برای اولین بار بعد از جنگ 33 روزه انجام شد، نقطه عطف مهمی در ارزیابی عملکرد دولت به شمار می‌رفت. دولت لبنان در تحولات اخیر جانب حزب الله را گرفت و بر حق لبنان در دفاع از تمامیت ارضی خود تاکید کرد و همین موضوع باعث تقویت موقعیت حزب الله در تقابل با رژیم صهیونیستی شد. شاید بتوان گفت که این اتفاق از سال 2000 تاکنون بی‌سابقه باشد که موضع رسمی دولت لبنان کاملا به نفع محور مقاومت و تمامیت ارضی این کشور رقم خورده است.

موضع نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در این مورد قابل پیش بینی بود، البته او نیز لحن خود را شدید‌تر کرده و جنبش امل را در کنار حزب الله در آماده باش قرار داد تا برای هر تجاوز احتمالی اسرائیل آماده باشند. میشل عون رئیس جمهور لبنان اجازه پیچیده شدن مواضع رسمی لبنان‌ها را نداد و شورای عالی دفاع لبنان نیز در رد تجاوزهای رژیم صهیونیستی ضد ضاحیه کاملا صریح عمل کرد. حریری نیز هر گونه تجاوز به کشور را با وجود اختلاف نظرهایی که با حزب الله لبنان داشت، رد کرد.

منابع وزارتی اذعان دارند که مواضع حریری محاسبات رژیم صهیوینستی بر شکاف داخلی در دولت لبنان را به شکست کشاند، شکافی که اگر در درگیری‌های اخیر سر باز می کرد، قطعا باعث افزایش تجاوزهای رژیم صهیونیستی ضد لبنان می شد، اما همبستگی دولت به عامل بازدارنده دیگری در برابر رژیم صهیونیستی تبدیل شد.

عملیات روانی اسرائیل برای مهار تبلیغاتی واکنش حزب‌الله

نتانیاهو در ابتدای این حادثه با حاضر کردن خبرنگاران عبری زبان در پادگان آویویم سعی کرد به افکار عمومی اینگونه القا کند که پادگان خالی بوده و حزب‌الله فریب خورده است، اما مقاومت با پخش لحظه هدف قرار گرفتن نفربر با موشک کورنت ثابت کرد که مقاومت در تله دشمن نیفتاد و سیلی رسانه‌ای محکمی به نتانیاهو زد که ادعا می‌کرد این عملیات به هیچ وجه تلفات نداشته است. ادعایی که البته رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز با انتشار تصاویر انتقال مجروحان و تلفات احتمالی حمله به بیمارستان‌ها آن را رد کردند.

مرحله دوم این جنگ روانی اظهارات دیروز سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی بود. آویخای ادرعی دیروز برای تحت الشعاع قرار دادن اخبار و گزارش‌های مربوط به دست برتر حزب الله در موازنه‌های نظامی با اسرائیل مدعی شد که حزب‌الله لبنان تاسیسات تخصصی تولید موشک‌های نقطه‌زن در بقاع لبنان نزدیک شهرک النبی شیث ایجاد کرده است.

وی در پیام‌هایی در توئیتر نوشت این تاسیسات در سالهای اخیر به عنوان پایگاهی برای تولید جنگ‌افزارهایی به رهبری ایران و حزب‌الله تبدیل شده بود و اخیرا عملیاتی در این تاسیسات رصد شده که هدف آن استفاده از این تاسیسات به عنوان پایگاهی برای تولید و تبدیل موشک‌های نقطه‌زن است. در چارچوب این اقدامات، خط تولید تسلیحات نقطه‌زن در حال ایجاد بوده و ارسال تجهیزات خاص و حساس به این تاسیسات انجام می‌شود.

ادرعی در ادامه ادعاهای خود گفت: در مجتمعی که در شمال شهرک النبی شیث قرار دارد، تاسیسات متعددی برای تولید کلاهک‌ جنگی موشک وجود دارد که این موشک‌ها قادر هستند اهداف را با دقت 10 متر هدف قرار دهند. در راستای تولید این موشک‌ها، ایران اقدام به تامین تجهیزات خاص و آموزش‌های مورد نیاز برای تولید این موشک‌ها کرده و به صورت مداوم عملیات نظارت بر تولید را نیز انجام می‌دهد.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادعاهای خود را این‌گونه ادامه داد که این تاسیسات برای حزب الله از اهمیت بسیار زیادی برای پروژه تولید موشک‌های دقیق برخوردار است و به همین دلیل اعضای حزب‌الله طی روزهای اخیر از بیم هدف قرار گرفتن این تاسیسات، اقدام به تخلیه تجهیزات خاص و گران قیمت آن کرده و این تجهیزات را به اماکن غیرنظامی از جمله بیروت منتقل کرده‌اند.

«سیدحسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان شب اول محرم در سخنرانی گفت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌خواهد به بهانه هدف قرار دادن کارخانه‌های تولید موشک نقطه‌زن، به لبنان حمله کند، این در حالی است که مقاومت هیچ کارخانه تولید موشک‌های نقطه‌زن ندارد. و به گفته سید حسن نصرالله ما اگر کارخانه تولید موشک‌های نقطه‌زن می‌داشتیم، به صورت علنی اعلام و به آن افتخار هم می‌کردیم.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: موشک‌های کافی نقطه‌زن داریم، ولی کارخانه تولید این موشک‌ها را نداریم،‌ اما نتانیاهو به بهانه هدف قرار دادن کارخانه‌های تولید موشک‌های نقطه‌زن می‌خواهد جنگ جدیدی را در لبنان به راه‌ بیاندازد.

نصرالله تصریح کرد، نتانیاهو می‌خواهد مردمش را متقاعد کند که کار بزرگی از طریق طرح موضوع کارخانه‌های ساخت موشک های نقطه‌زن انجام داده است، اما وی به مردمش دروغ می‌گوید. ما نیازی نداریم که در هرگونه جنگ و درگیری از موشک‌های نقطه‌زن استفاده کنیم ولی نتانیاهو از طریق دستاویز موشک‌های نقطه‌زن، به اسرائیلی‌ها و مردم جهان دروغ می‌گوید.

انتهای پیام/

R36346/P/S8,90/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۹۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب الله برای نخستین بار از موشک‌های «الماس» استفاده کرد+ فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، مقاومت اسلامی حزب الله لبنان امروز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات جدید خود علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در نقاط مرزی برای نخستین بار از موشک‌های الماس استفاده کرده است.

حزب الله لبنان اعلام کرده که روز گذشته در حمله به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی در نقاط مرزی و همچنین هدف قرار دادن تجمع گردان ۵۱ تیپ گولانی در شهرک المناره از این نوع موشک‌ها استفاده کرده است.

حزب الله لبنان در همین رابطه تصاویر ویدئویی جدیدی نیز منتشر کرده است که بیانگر آغاز استفاده از از موشک‌های نوع الماس در نبرد کنونی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است.

بنابراین گزارش، موشک‌های الماس از موشک‌های هدایت شونده محسوب می‌شوند که می‌توانند با عبور از سامانه‌های دفاعی ارتش رژیم صهیونیستی، نقاط ضعف آنها را مورد اصابت قرار دهند.

کد خبر 6091136 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • رسانه‌های تل‌آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • رسانه‌های تل آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • جزئیات حمله موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی
  • حزب الله برای نخستین بار از موشک‌های «الماس» استفاده کرد+ فیلم
  • حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • حمله موشکی حزب الله به شهرک المناره در فلسطین اشغالی
  • حمله موشکی حزب‌الله لبنان به سربازان صهیونیست در شمال اراضی اشغالی
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان + عکس
  • ببینید | عملیات ضد صهیونیستی در سرزمین‌ های اشغالی فلسطین
  • هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان