Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@00:04:48 GMT

نیاز فوری مرکز اسناد اصفهان به مخزن جدید

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۱۱۴۸۵

نیاز فوری مرکز اسناد اصفهان به مخزن جدید

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان گفت: به مسئولان و متولیان امر هشدار می‌دهم، اگر برای ایجاد مخزن جدید در مرکز اسناد تا پایان شهریور ماه کمکی نشود، بیش از دو میلیون برگ از اسناد اصفهان به تهران انتقال خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مسعود کثیری، در نشستی که صبح امروز (13 شهریورماه) به بهانه رونمایی از اسناد جدید اهدا شده، در مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان برگزار شده بود، گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی وظایف متعددی دارد که نگهداری و حفظ اسناد خصوصی، دولتی و خاندانی یکی از آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: این مرکز در وهله اول برای خریداری اسناد تلاش می‌کند و در روش دوم این اسناد را اجاره می‌کند. سپس بعد از مرمت و آفت زدایی، با توجه به اینکه یک نهاد غیرانتفاعی است، با دریافت هزینه‌ای از مالک اسناد،  مخزنی را جهت نگهداری اسناد برای مالک ایجاد می‌کند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان تصریح کرد: تمام اسناد دولتی، خصوصی و خاندانی در بد ورود به این سازمان، مرمت‌ و آفت زدایی می‌شوند و سپس بعد از ثبت اطلاعات، تصویر اسناد در سامانه «رسا»، که سامانه‌ای متمرکز و کشوری است بارگذاری می‌شود. پژوهشگران با ورود با این سامانه و نوشتن کد مورد نظر، می‌توانند کپی آن سند را برای تحقیق و پژوهش خود داشته باشند.

کثیری با اشاره به برپایی نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های متعدد آموزشی توسط این سازمان، گفت: برگزاری کارگاه آموزشی «خط سیاق»، یکی از برنامه‌های شاخص این سازمان در سال جاری بوده، زیرا خیلی از متون و اسناد تاریخی ما به این خط نگارش شده است و به دلیل فراموشی این خط، کمتر کسی می‌تواند متن‌های این اسناد را مورد مطالعه قرار دهد.

وی با انتقاد از اینکه بخش دولتی و خصوصی اهتمام چندانی به توسعه و تقویت حوزه فرهنگ ندارند، گفت: متأسفانه در این شرایط بد اقتصادی، حوزه فرهنگ مورد غفلت قرارگرفته است و بخش دولتی و خصوصی، از رسالت اصلی خود که همان توجه به حوزه فرهنگ است غافل مانده‌اند. در یک سال گذشته به‌اندازه 10 سال سند وارد مرکز اسناد اصفهان شده و ظرفیت مخازن آن در حال تکمیل است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان ادامه داد: وظیفه مرکز اسناد حفظ و نگهداری اسناد است. بنده نمی‌توانم به دلیل عدم توجه و حمایت مسئولان از مرکز اسناد و نبود مخزن جدید، اجازه بدهم این اسناد که بخش مهمی از تاریخ استان و کشور است تخریب شوند، به همین دلیل برای حفظ و نگهداری از این اسناد مجبور شدم مجموعه بی‌نظیری از مطبوعات دوره ناصرالدین‌شاه که بعضی از نسخه‌های آن منحصربه‌فرد است را از اصفهان به تهران منتقل کنم.

کثیری خاطرنشان کرد: این مرکز بیش از هزار مترمربع فضا برای ایجاد مخزن جدید دارد و مجوزهای لازم برای ایجاد مخزن را هم دارد. کافی است اعتباری برای ایجاد مخزن لحاظ شود تا اقدام به ساخت آن کنیم و اگر این امر صورت بگیرد، مرکز اسناد تا 20 سال آینده دیگر نیازی به انتقال اسناد خود برای نگهداری ندارد.

وی به مسئولان هشدار داد: اگر برای ایجاد مخزن جدید تا پایان شهریور ماه کمکی به مرکز اسناد صورت نگیرد، بیش از دو میلیون برگ اسناد اصفهان به تهران انتقال خواهد یافت.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان گفت: در یک سال گذشته دو مجموعه سند بی‌نظیر به سازمان اسناد اصفهان اهداشده که شامل مجموعه اسناد ملک التجار اصفهانی و علیقلی خان هژبرالسطان فریدنی است. هر دوی این مجموعه اسناد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كتابخانه ملي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۱۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه فوری پلیس درباره خبر پلمب این بیمارستان به‌دلیل کشف حجاب

به گزارش خبرآنلاین،مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: در پی انتشار فیلم پلمب بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب، به آگاهی می‌رساند؛ پس از تماس عوامل درمانی با مرکز فوریت‌های ۱۱۰ و حضور مأمور پلیس در بیمارستان، محرز شد درب مشترک دو بیمارستان محب مهر و هاشمی نژاد به دلیل اختلافات حقوقی و مِلکی توسط بیمارستان‌های مذکور نرده گذاری و پلمب شده است؛ البته هر بیمارستان درب ورودی مجزا برای تردد مراجعین دارد.

پلیس هر گونه خبری مبنی بر پلمب مرکز درمانی به دلیل کشف حجاب را صحیح نمی‌داند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900230

دیگر خبرها

  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر
  • افزایش کتابخانه‌های سیار، نیاز استان ایلام
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود
  • اطلاعیه فوری پلیس درباره خبر پلمب این بیمارستان به‌دلیل کشف حجاب
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور