Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@14:33:29 GMT

نمایش کهن‌ترین نقاشی دیواری صدر اسلام در موزه ملی

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۶۳۰۰

نمایش کهن‌ترین نقاشی دیواری صدر اسلام در موزه ملی

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی موزهٔ ملی ایران، جبرییل نوکنده رئیس موزه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: «این اثر نفیس و منحصربه‌فرد پس از طی مراحل آسیب‌شناسی، حفاظت، مرمت و استحکام‌بخشی در تالار صدر اسلام موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی ایران قرار گرفت.»

او افزود: «این نقاشی رنگی روی گچ نمایشگر مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به زین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

کرم میرزایی مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی ایران نیز دراین‌باره گفت: «نقاشی مرد قوشچی درواقع جز کهن قطار نقاشی‌های دیواری پس از اسلام در ایران است که در هنگام کاوش‌های موزهٔ متروپولیتن نیویورک در نیشابور کشف شد. این اثر نمایشگر یک صحنهٔ شکار مربوط به سدهٔ سوم هجری قمری است که در محدودهٔ تپهٔ تاکستان نیشابور به دست آمده است.»

او افزود این نقاشی در کادر مربع‌مستطیلی با بلندی ۱۴۰ سانتی‌متر و پهنا ۱۲۰ سانتی‌متر ساخته‌شده است.»

میرزایی در ادامه گفت: «ساختار نقاشی سوارکار نیشابور صرف‌نظر از صورت مرد، با خطوط محیطی پررنگ و قلمی محکم و استوار بر روی گچ کشیده که یادآور نقش برجسته‌های دوره ساسانی است. بررسی‌های انجام‌گرفته بر روی این نقاشی نشان می‌دهد که سوارکار، افسار یک اسب را با یکدست گرفته و با آرامش مرکب خود را هدایت می‌کند و بر روی دست دیگر او یک شاهین نشسته است.»

مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی ایران ادامه داد: «نقاش، اسب را که در حال تاختن است، واقع‌گرایانه‌تر از سوارکار ترسیم کرده و سوار را با کلاهی قبه مانند بر سر، جبه‌ای ابریشمین بر تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین سازوبرگ بسیار غنی نشان داده است.»

 او افزود: «این مرد که چهره‌اش تخریب‌شده دارای دو شمشیر و سه تسمهٔ چرمی مرصع است که از کمربند او آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیهٔ گوهر نشان و جزئیات کاملی از نقش‌های آذینی بر روی جبه با گل‌های چهار برگ محاط شده در دوایر و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده می‌شود.»

میرزایی گفت: «به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک نگارهٔ نمادین با مضمون سنت شکار در این دوره را یادآوری می‌کند.»

این اثر مربوط به دورهٔ سامانیان است و به شمارهٔ موزه ۳۲۸۱ در تالار صدر اسلام موزهٔ باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی موزهٔ ملّی ایران در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

کد خبر 4716496 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: موزه ملی ایران موزه نقاشی کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب ماه محرم گردشگری ترجمه ادبیات بازار نشر معرفی نشریات فرهنگ ایثار و شهادت تجدید چاپ نشر نو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرهنگ عمومی کتابستان معرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۶۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد

جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علی‌اکبر فرهنگی چاپ و رونمایی شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علی‌اکبرفرهنگی استاد ممتاز دانشگاه تهران که توسط انتشارات علمی فرهنگی روانه بازار نشر شده است، رونمایی شد.


پروفسور فرهنگی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی بخاطر حضور در جمع دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه گیلان، درباره کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» گفت: این کتاب حاصل بیش از ۵۰ سال مطالعات من بوده است که در شش جلد فیش‌برداری شده بود و سه جلد آن تقدیم ناشر شده است. اکنون جلد اول و دوم کتاب چاپ شده است و جلد سوم آن درحال چاپ است و هم‌اکنون درحال نگارش جلد چهارم آن هستم که در آن تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران آمده است.


وی به توضیحاتی پیرامون این کتاب پرداخت و افزود: در جلد اول کتاب، یک‌سری از مباحث نظری دیوان‌سالاری را مطرح کرده‌ام که سرزمین ما بیش از سه‌هزار سال تاریخ مدون دارد و تاریخ دیوان‌سالاری قبل از اسلام، اوایل اسلام، دوره پیامبر (ص) و خلفای راشدی به تحریر در آورده شده است. در جلد دوم نیز دوره خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس نگاشته شده است.


این استاد ممتاز دانشگاه ادامه داد: ردپای ایرانیان بعد از دوره خلفای بنی‌امیه و بنی عباس که به‌مدت ۵۰۰ سال طول کشیده است، در اداره مملکت وسیع اسلامی از مرز‌های چین تا قلب اروپا مهم و برجسته است.


این مراسم به همت انتشارات علمی و فرهنگی و انجمن فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت سال ۵۰-۱۳۴۹ دانشگاه گیلان (مدرسه عالی مدیریت گیلان) برگزار شد.
گفتنی است؛ پروفسور علی‌اکبر فرهنگی (متولد ۱۳۲۱-طالقان) در طول عمر خود به مطالعه و تحصیل در رشته‌های گوناگون از ادبیات گرفته تا علوم دینی و سپس زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات همت گمارده است.

دیگر خبرها

  • معلم تراز در جمهوری اسلامی باید روحیه انقلابی و جهادی داشته باشد
  • ۵۴۳ میلیون دلار، ارزش خدمات باغ ملی گیاه شناسی
  • کشف ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در یک چهار دیواری
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • رویت یک پژو ۲۰۶ با نقاشی عجیب در خیابان‌های ایران | تصویـر
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند