Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@18:10:20 GMT

سینما بسیاری از ابعاد حماسه حسینی را درک نکرده است

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۸۶۵۴

سینما بسیاری از ابعاد حماسه حسینی را درک نکرده است

فلورا سام، کارگردان تلویزیون در گفت‌‌وگو با ایکنا، درباره ویژگی آثار مناسبتی سینما و تلویزیون اظهار کرد: من تاکنون چند اثر مناسبتی کارگردانی کرده‌ام و به همین جهت با فضای تولید این قبیل آثار آشنایی دارم. سریال‌های مناسبتی همانگونه که بار‌ها عنوان شده بدون زمان‌بندی قبلی و با شتابزدگی خاصی ساخته می‌شوند و فشار روانی فراوانی برای اعضای گروه در پی دارند اما به دلیل علاقه شخصی که به این حوزه دارم با وجود تمام دشواری‌ها ساخت سریال مرضیه را پذیرفتم و تلاش کردم تا اثری درخور توجه به مخاطبان عرضه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
    وی درباره ویژگی آثار عاشورایی گفت: در مرضیه تلاش کرده‌ام پیامی را بیننده منتقل کنم که شاید بتواند راهکاری برای رفع مشکلاتش باشد و قصد دارم به مخاطبان بگویم که اگر آرمان‌های عاشورایی در سراسر زندگی نهادینه شود جامعه دیگر وضعیت فعلی را نخواهد داشت.    عاشورا تنها یک آیین نیست

این کارگردان تأکید کرد: عاشورا یک مناسبت تقویمی و تاریخی نیست که تنها به دهه ابتدایی محرم خلاصه شود، عاشورا می‌تواند درس زندگی باشد و اگر به خطبه‌های مطرح شده در روز عاشورا و پس از آن توجه کنیم، شاید رفتار و سبک زندگیمان کمی دستخوش تغییر شود. جامعه ما این روزها با مشکلات گوناگونی دست به گریبان است و صدمات فراوانی به اقشار گوناگون وارد کرده است و وضعیت فعلی کشور و تحریم‌های شدید آمریکا هم به این مسئله دامن زده است، اما بخش دیگری از این مسائل به ناهنجاری‌های اجتماعی بازمی‌گردد و اگر تفکر حسینی در جامعه ایجاد شود قطعاً بار این مشکلات بر دوش جامعه کم خواهد شد. 

به صدر اسلام بسنده نکنیم

این فیلمساز در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم عاشورایی تنها در قالب قصه‌های تاریخی قابل رویت است، تأکید کرد: برای پرداختن به واقعه عاشورا لازم نیست تنها به وقایع صدر اسلام بسنده کرد، گاهی این قبیل آثار نشانی از تفکر عاشورایی در خود ندارند، گاهی قصه‌ای که در زمان حال رخ می‌دهد می‌تواند اثر‌گذاری بیشتری داشته باشد و با مخاطبان سهل‌تر ارتباط برقرار کند.  وی ادامه داد: البته باید به این نکته توجه کرد که نمایش مناسک ایام محرم و عاشورا می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد، زیرا این نوع تصویرگری دیگر کارکرد اولیه خود را از دست داده است و دیگر برای مخاطبان جریان‌ساز نیست. یک اثر زمانی عاشورایی که ما را به تفکر وا می‌دارد و این ویژگی را نمی‌توان تنها با تحریک هیجانات و احساسات در آثار دینی ایجاد کرد. محتوایی که قرار است به مخاطب امروز ارائه شود باید در قالب جدیدی قرار گیرد.    وی شرط موفقیت سریال عاشورایی را در اولین مرحله باور فیلمسازش توصیف کرد و گفت: فیلم‌سازی که نتواند شخصاً با این مضامین ارتباط برقرار کند نمی‌تواند اثری در خور توجه ارائه دهد و البته در کنار کارگردان سایر عوامل اثر دینی هم بسیار مهم و مؤثرند. آثار دینی اگر فیلم‌نامه مناسبی نداشته باشند، در اولین گام با شکست مواجه‌اند و البته در کنار نویسنده نیاز است از کارشناسان خبره هم مشورت گرفت تا بتوان روند یک قصه را به زیبایی ترسیم کرد.    این کارگردان در ادامه افزود: به نظر من پرداختن به مفاسد اقتصادی این روزها می‌تواند در مسیر تبیین پیام‌های واقعه عاشورا عمل کند. زیرا امام حسین(ع) به لشکریان یزید می‌گویند: شما سخنان مرا نمی‌شنوید زیرا شکم‌هایتان از مال حرام پر شده است و دقیقا مفاسد اقتصادی نیز به دلیل لقمه حرامی است که وارد زندگی بسیاری از افراد شده است و پرده برداری از چهره مفسدان اقتصادی قدمی در راه مبارزه با ظلم ستیزی است.  وی در پایان از عوامل سریال مرضیه تشکر کرد و گفت: خوشبختانه اکثر دوستانی که در «مرضیه» حضور دارند، انتخاب‌های اولم برای حضور در این اثر بودند و مضمون این کار و عشق آنان به امام حسین(ع) نیز سبب شد بدون چشم‌داشت و خستگی نا‌پذیر در این اثر حاضر شوند.    انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: فلورا سام مرضیه فیلم عاشورایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۸۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی‌عسکری: استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج فارس است

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه تیم استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج‌ فارس است، گفت: امیدواریم که این تیم بتواند علاوه بر اینکه در ابعاد ملی و منطقه‌ای می‌درخشد، در ابعاد جهانی هم بدرخشد.

به گزارش ایسنا، علی‌عسکری پس از پایان نخستین جلسه هیات‌ مدیره باشگاه استقلال تهران، درخصوص خرید ۸۵ درصد سهام این باشگاه توسط گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، اظهار داشت: خدا را شاکریم که تیم استقلال جزو خانواده هلدینگ خلیج‌فارس شد و به این تیم خوش آمد می‌گوییم.

وی با بیان اینکه تیم استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج‌ فارس است، گفت: امیدواریم که این تیم بتواند علاوه بر اینکه در ابعاد ملی و منطقه‌ای می‌درخشد، در ابعاد جهانی هم بدرخشد. برای دستیابی به این مهم، احتیاج به وحدت، همدلی، انضباط، همیت و برنامه‌ریزی است.

نایب‌ رئیس هیات‌ مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌ فارس، افزود: در صورت موفقیت استقلال در ابعاد جهانی، می‌تواند فرهنگ، تمدن، باورها و توانمندی‌های ملت ایران به جهانیان نشان بدهد. از خدا می‌خواهیم این تیم در این راه موفق شود. در این مسیر اخلاق‌مداری، توکل بر خدا و توسل مؤثر است.

علی‌عسکری تصریح کرد: ما حامی جدی تیم استقلال هستیم. امیدواریم این تیم با حمایت هواداران، مدیریت خوب و همچنین مدیریت فنی خوب و حرفه‌ای بتواند، در طراز جهانی بازی و قله‌های موفقیت را فتح کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • علی‌عسکری: استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج فارس است
  • روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی است
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • عکس/ حماسه حضور یمنی‌ها در حمایت از غزه
  • حماسه باشکوهی که شهید شیرودی رقم زد/در حد امکان وامدار تاریخ بودم
  • حماسه پورحمیدی با چشمان گریان (عکس)