Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:40:04 GMT

بزرگداشت شعر و ادب فارسی از تبریز تا برج میلاد

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۴۲۷۷

بزرگداشت شعر و ادب فارسی از تبریز تا برج میلاد

روز بیست و هفتم شهریورماه، سالروز درگذشت استاد شهریار، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویم رسمی کشورمان روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.

طراح روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی برنامه های این روز را چنین اعلام کرد:  برنامه بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار در ساعت ١٧ روز سه شنبه ٢٦ شهریورماه در مقبرة الشعراء تبریز برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی اصغر شعردوست افزود: همچنین در تالار همایش‌های برج میلاد از ساعت ٩ صبح روز چهارشنبه ٢٧ شهریورماه مراسم این روز ملی با حضور شاعران و ادیبان کشور و سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

به گفته وی برنامه نقد شعر شبکه ٤ سیمای جمهوری اسلامی هم روز دوشنبه به استاد شهریار و آفرینش ادبی و حیات شاعرانه اش اختصاص دارد.

سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعر ایرانی اهل تبریز بود که به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر سروده است، وی در تبریز به‌دنیا آمد و پس از وفات در سال ۱۳۶۷ شمسی، بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد.
مهمترین اثر شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است. این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی نیز تبحر داشت و دیوان اشعار فارسی وی به عنوان یکی از پرفروش ترین آثار ادب فارسی بارها تجدید چاپ شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبریز برج میلاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۴۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث آرامستان مطالبه مردم شهریار

تهران - فرماندار شهرستان شهریار بر تسریع مکان‌یابی برای احداث آرامستان جدید در این شهرستان تأکید کرد.

علیرضا فاتحی‌نژاد در این خصوص اظهار کرد: ضروری است تا بسترهای مناسب و مستعد استقرار آرامستان شناسایی و اقدامات لازم و ایجاد زیرساخت‌ها بر مبنای استانداردهای موجود و مصوب در این زمینه در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

وی در ادامه و در گفتگو با ایسنا افزود: در توسعه فضای کنونی و ساخت آرامستان جدید باید تمامی پیوست‌های شهرسازی اعم از اجتماعی، خدماتی، زیست‌محیطی، ترافیکی و سایر عوامل مدنظر قرار گیرد تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

فرماندار شهرستان شهریار خواستار تشکیل کارگروه تخصصی برای پیگیری و تعیین تکلیف احداث آرامستان جدید با حضور تمامی دستگاه های مرتبط شد و تصریح کرد: تا جلسه بعد ضمن کارشناسی و انجام مطالعات لازم بر روی مکان های پیشنهادی جهت احداث آرامستان باید نتیجه نهایی برای عملیاتی کردن این پروژه  اتخاذ شود.

منبع: قدس آنلاین تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)
  • رزرو شهریار مغانلو برای پرسپولیس!
  • شهریار سپاهان برای لیگ برتر آبروداری می‌کند
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می‌رود
  • ساخت تونلی ۱.۵ برابر برج میلاد به دست مهندسان ایرانی
  • شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق
  • سروده جدید میلاد عرفان پور در استقبال از شعر رهبر انقلاب
  • علی دایی شهریار باقی می ماند اگر به فوتبال برنگردد
  • احداث آرامستان مطالبه مردم شهریار
  • مهاجمان پرسپولیس می‌روند و پوشکاش می‌شوند!