Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری نشست «بر آستان اندیشه» در کنار مرور آراء آیت‌الله العظمی جوادی آملی درباره عاشورای حسینی، این مهم را متذکر شد که وقت آن رسیده تا در مواجهه با کربلا از مرز شور و عاطفه عبور کرده و با زبان تعقل عاشورا را به جهان معرفی کنیم.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: همچنان مردم در مساجد، تکایا یا منازل خود مجلس روضه به مناسبت شهادت مظلومانه حضرت سیدالشهدا (ع) و سایر شهدای کربلا را برگزار می کنند، با وجود این دیگر خبری از تب و تاب 12 روز اول محرم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شاید اکنون که از این هیجان کمی فاصله گرفته ایم، بهترین زمان برای تبیین محققانه پیام های عاشورا باشد و درست در چنین زمانی، دفتر آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی، از مراجع معظم تقلید شیعه، در تهران و شهرداری منطقه 12 تهران دست به دست هم دادند تا آراء و اندیشه های این مرجع تقلید در حوزه نهضت عاشورا و قیام کربلا را برای آحاد مردم تبیین کنند.

 

از ساعت 9 و 30 دقیقه صبح امروز (یکشنبه، 24 شهریور ماه) در سالن همایش های شهرداری منطقه 12 به روی مردم باز شد و از چند دقیقه بعد از آن، گروه های مختلف مردم به ویژه ائمه جماعات مساجد و استادان و طلاب حوزه علمیه و ستایشگران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) شهر تهران برای آشنایی بیشتر با آراء و اندیشه های آیت الله العظمی جوادی آملی در حوزه نهضت عاشورا و قیام کربلا وارد این سالن شدند.

 

این همایش در واقع به نوعی پاسداشت مقام یک مرجع تقلید نیز بود و شاید همین موضوع مهمترین دلیل برای استقبال خوب ائمه جماعات مساجد و حوزویان تهران از نشست «بر آستان اندیشه» بود.

 

 

 

نشست «بر آستان اندیشه» با تلاوت آیاتی از قرآن کریم که شان نزول کربلایی و امام حسینی داشت، آغاز شد و سپس حضار به احترام سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران به پا خواستند و دست بر سینه گذاشتند.

 

دیدگاه متعالی و جهانشمول آیت‌الله العظمی جوادی آملی به واقعه عاشورا

 

با استقرار نظم در جلسه، ابتدا «سعید یوسفی» متخلص به سعدی یار، شاعر اهل بیت (ع) و استاد دانشگاه در سخنانی با بیان اینکه آیت الله العظمی جوادی آملی رویکرد جدیدی در حوزه تدریس فقه، اصول و تفسیر قرآن کریم وارد حوزه های علمیه شیعی کرده است، گفت: نگاه معظم له به واقعه جانسوز عاشورا بسیار نو، متعالی و جهان شمول است.

 

یوسفی در ادامه، چند بیت از اشعار خود را در رسای سالار شهیدان(ع) و تبیین دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی در نهضت عاشورا و قیام کربلا قرائت کرد.

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «علی محمد یزدی» با بیان اینکه سال ها از محضر این مرجع تقلید استفاده کرده است، گفت: حقیقتا سبک تدریس آیت الله العظمی جوادی آملی در میان مراجع معظم تقلید و استادان درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه جهان تشیع کم نظیر و ابتکاری است.

 

 

 

نهضت عاشورا موجب شکوفایی عقول انسانها در عصر خود شد

 

مسئول جدید دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در تهران (خیابان مجاهدین اسلام، نرسیده به میدان شهدا) در ادامه با بیان اینکه آیت الله العظمی جوادی آملی معتقد است نهضت عاشورا موجب شکوفایی عقول انسان ها در عصر خود شد، اظهار کرد: ایشان همچنین اعتقاد دارند تاسوعا و عاشورا دو سرمایه اجتماعی بزرگ برای جامعه شیعی و حتی جامعه اسلامی و بلکه جامعه جهانی است و باید از این ظرفیت عظیم برای شکوفایی عقول در هر عصری استفاده کرد.

 

بنا بر این گزارش، هنرنمایی یک گروه موسیقی سنتی که همراه با نواختن نی، اشعاری را در مدح سیدالشهدا (ع) و سایر سرداران کربلا قرائت کردند، از بخش های جذاب نشست بر آستان اندیشه بود که با استقبال بالای حضار نیز همراه شد.

 

این گزارش می افزاید: حجت الاسلام والمسلمین «ابوالفضل خراسانی» نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه آیت الله العظمی جوادی آملی پنج کتاب در حوزه نهضت عاشورا تالیف کرده است، تاکید کرد: استاد تاکید دارد که نگاه درست به واقعه عاشورا نگاهی دوبعدی است؛ به این معنا که باید در تحلیل نهضت کربلا همزمان به دو بعد عاطفه و عقل توجه کرد.

 

معاون فرهنگی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی ادامه داد: آیت الله العظمی جوادی آملی معتقد است شکوفایی عقل، مهمترین دستاورد و سرمایه جامعه بشری در پی واقعه عاشورا است؛ بنابر این، علما و استادان حوزه و دانشگاه باید از این ظرفیت برای معرفی درست معارف قرآن و اهل بیت (ع) به جهانیان استفاده کنند.

 

 

 

 

اندیشه‌های آیت‌الله العظمی جوادی آملی درباره عاشورا؛ موضوع پایان نامه‌های مقطع دکتری

 

این گزارش می افزاید: در ادامه نشست بر آستان اندیشه اعلام شد تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به ویژه در مقطع دکتری موضوع پایان نامه خود را بررسی اندیشه های آیت الله العظمی جوادی آملی در حوزه نهضت کربلا انتخاب کرده اند و تاکنون تعدادی از این پایان نامه ها با حضور استادان ممتاز مورد نقد و بررسی قرار گرفته و حتی برخی از آنها در دست چاپ هستند.

 

به گزارش شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «سید محمود دعایی» که با سابقه ترین مدیرمسئول رسانه ای کشور است، میهمان ویژه این برنامه بود. وی در حاشیه این نشست به خبرنگار شبستان گفت: آیت الله العظمی جوادی آملی، یک حکیم و فیلسوف است که با مراجعه مردم به ایشان، دوران مرجعیت تقلید ایشان آغاز شد و اکنون می توان ایشان را یکی از پیشگامان عرصه فقه و اجتهاد در جهان تشیع نامید.

 

نگاه آیتالله العظمی جوادی آملی به واقعه عاشورا بسیار عالمانه و محققانه است

 

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات افزود: نگاه آیت الله العظمی جوادی آملی به واقعه عاشورا بسیار عالمانه و محققانه است؛ بنابراین باید برنامه هایی همچون نشست امروز (بر آستان اندیشه) بیش از پیش در سراسر کشور برگزار شود تا اندیشه های متعالی این مرجع تقلید به گوش مردم ایران و جهان برسد.

 

سخن آخر اینکه، نشست بر آستان اندیشه که با هدف بررسی آراء و دیدگاه های آیت الله العظمی جوادی آملی درباره نهضت حسینی برگزار شد، می تواند نقطه عطفی در تبیین عالمانه و فقیهانه این قیام تاریخ ساز باشد. در واقع پژوهشگران و محققان باید برای فراگیرتر شدن پیام های نهضت عاشورا بیش از گذشته به فکر بررسی آکادمیک قیام کربلا باشند زیرا جهانیان به ویژه اقشار فرهیخته و دانش پژوه، به دنبال واقعیات قابل مشاهده و تجربی برای پذیرش این واقعه هستند. به عبارت دیگر باید از مرز عاطفه عبور کرد و با زبان اندیشه و پژوهش با جهانیان درباره انقلاب حسینی سخن گفت.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد ماه محرم عزاداری محرم خبرگزاری شبستان استان بوشهر عاشورا نماز جمعه خطبه های نماز جمعه شیراز اربعین حسینی نهضت حسینی کربلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۷۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست خبری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه درسپاه عاشورا  با اشاره به اینکه از ۸ الی ۱۴ اردیبهشت ماه هفته عقیدتی سیاسی در سپاه پاسداران است و برنامه‌های مختلفی در سطح سپاه استان برگزار می‌شود گفت: دیدار بانماینده ولی فقیه در استان، غبار روبی گلزار شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدا، تجلیل از معلمان نمونه و اندیشه ورز، برگزاری حلقه‌های صالحین در پایگاه‌های مقاومت و مساجد، حضور در حوزه‌های علمیه، فراخوان آثار مرتبط با شهید مطهری، برگزاری زنگ سپاس در مدارس، پویش مطهر و تجلیل از هادیان سیاسی از برنامه‌های این هفته است.

حجت الاسلام سرایی افزود: دوره‌های عقیدتی سیاسی ما می‌تواند، بسیاری از مشکلات  جوانان را حل کند،مابرای سربازان عزیز برنامه‌های عقیدتی داریم چرا که این ها ذخیره اسلام و انقلاب هستند وآموزش‌های قرآنی و عقیدتی در سپاه نقش اساسی دارد.

وی با تاکید بر اینکه شهید مطهری شخصیت بی نظیری بود که آثار و تفکرات او در جامعه ما ساری و جاری است اظهار داشت: دعوت از مربیان و هادیان و قاریان قرآنی و فرهنگی با هدف تبیین آثار استاد شهید مطهری و نیزاشنایی با مبانی و اعتقادات دینی در بین پاسداران ما بسیار ارزشمند است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا تصریح کرد: باید موضوع خود سازی را با حضور عالمان اثر گذار درسپاه ادامه دهیم، سپاه پاسداران تمام تدابیر حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا را تبیین می‌کند و هر قدر این باور‌های درونی پاسداران و اعتقادانشان قدرتمند شود حضور در میدان اثر گذارتر خواهد بود و دشمنان را مایوس خواهد کرد.

استاد آیت الله مطهری ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ در تاریکی شب در حالی که از یکی از جلسات فکری سیاسی بیرون آمده بود به دست گروه جنایتکار فرقان به شهادت رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است
  • گره گشایی از روند احداث زیرساخت‌های کشاورزی و صادراتی در خوزستان
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند
  • ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد
  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • برگزاری نشست خبری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد