Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@22:08:12 GMT

اعلام آمادگی دولت برای حمایت از کرسی‌های ادبیات فارسی

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۷۸۶۱

اعلام آمادگی دولت برای حمایت از کرسی‌های ادبیات فارسی

به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی در «آئین بازگشایی ۵۰ کرسی زبان و ادبیات فارسی در جهان» که بعدازظهر امروز در وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: برنامه و اهداف کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی باید پیگیری شود. همچنین آموزش زبان فارسی باید انجام گیرد ولی هدف اصلی نباید گم شود.

وی با بیان اینکه بهتر است اعزام‌ها با هدف انجام شود، گفت: در این راستا باید کرسی‌هایی که قبلاً جای خود را پیدا کرده‌اند، در اولویت اعلام اساتید زبان و ادبیات فارسی قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر می‌خواهید هسته جدید در زمینه زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور ایجاد کنید، برای آن طرح داشته باشید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بهتر است بحث‌های اجرایی و بحث‌های علمی و برنامه‌ای را از هم جدا کنید. شرایطی که در حوزه زبان و ادبیات فارسی خارج از کشور در سال گذشته اتفاق افتاد، به دلیل وجود نگرانی‌هایی از مبادلات بین‌المللی بود که به این بحث تسری یافت.

غلامی با اشاره به اینکه برنامه ما، حمایت گسترده از کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور است، افزود: بر این اساس در همان زمان ما جلسه‌ای را با وزارت امور خارجه و با حضور آقایان نوبخت، جهانگیری و همتی رئیس کل بانک مرکزی برگزار کردیم و همه آنها برای حمایت از این کرسی‌ها اعلام آمادگی کردند.

وی با اظهار امیدواری نسبت به قول مساعدت نوبخت برای تأمین منابع مالی این کرسی‌ها گفت: بخش قابل توجهی از منابع مالی کرسی‌ها محقق شده و مابقی آن نیز به زودی محقق می‌شود. در این زمینه بانک مرکزی نیز همکاری خوبی داشتند البته ما به کمک وزارت امور خارجه نیاز داریم تا همکارانمان با آسایش‌خاطر بتوانند در خارج از کشور در کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی فعالیت کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: اگر منابع ما در این زمینه افزایش پیدا کند، میزان مبلغ پرداختی اساتید کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی خارج از کشور نیز در ماه‌های آینده افزایش پیدا می‌کند.

غلامی بار دیگر با تأکید بر اینکه باید برای گسترش کرسی زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در خارج از کشور برنامه داشته باشید، تصریح کرد: نباید یک مشکل، ما را از موضع خودمان پایین‌تر بکشاند بلکه ما باید دوباره این جایگاه را به دست بیاوریم.

وی به سامانه اساتید زبان فارسی خارج از کشور اشاره کرد و گفت: تدوین سامانه برای این اساتید حتی می‌تواند به یک شبکه علمی در جهان تبدیل شود و استفاده از این ظرفیت‌ها نباید فراموش شود. همچنین باید در این‌گونه ارتباطات، از تکنولوژی و نوگرایی استفاده شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: آموزش زبان ابزاری است که سبب اثرگذاری بیشتر در جهان می‌شود. ما وقتی در برخی از کشورهای منطقه حضور پیدا می‌کنیم، شاهد خواهیم بود که مانند گذشته مراسم شعرخوانی برقرار است و حرف‌های خود را با گفتن شعر آغاز می‌کنند ولی متأسفانه ادبیات در جامعه ما دگرگون شده است و این موضوع فقط مختص کشور ما نبوده بلکه انگلیسی‌ها و فرانسوی‌زبان‌ها نیز از ادبیاتی که نسل جوان به کار می‌برند، نگران هستند.

غلامی با بیان اینکه در سال‌های اخیر پیامک‌ها به ادبیات ما آسیب زده است، گفت: ما باید برای حفظ و جایگاه زبان فارسی تلاش کنیم و از وزارت آموزش و پرورش بخواهیم دانش‌آموزان را بیشتر با ادبیات فارسی آشنا کنند.

کد خبر 4722461 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: منصور غلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی اسحاق جهانگیری عبدالناصر همتی محمدباقر نوبخت دانشگاه آزاد اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشجویان سازمان سنجش دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه های ایران منصور غلامی دانشگاه تهران پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه علامه طباطبایی ثبت نام دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای مسعود سلیمانی دانشگاه پیام نور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۷۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان اخراجی خارجی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، دکتر موذنی رییس دانشگاه شیراز گفت: این دانشگاه آماده است در صورت تمایل دانشجویان آمریکایی و اروپایی که در حمایت از مردم مظلوم غزه، از طرف دانشگاه‌های خود به اخراج تهدید شده اندرا جذب و بورسیه کند.
جمعی از دانشجویان دانشگاه شیراز هم از این پیشنهاد رئیس دانشگاه ابراز خوشنودی کردند.
همچنین دکتر داداش پور رىیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم با اعلام حمایت از این تصمیم دانشگاه شیراز و دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی دارد این دانشجویان را در رشته‌های تخصصی موجود، پذیرش و بورسیه تحصیلی کند.
دانشگاه شیراز هم اکنون از دانشگاه‌های برتر ایران است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: ادعای حمایت دولت از یک لیست سیاسی در انتخابات بداخلاقی است
  • رویکرد ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان حمایت جدی از «تألیف» است
  • آیین پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود
  • بیش از هزار واژه پرکاربرد زبان بلغاری ریشه و اصالت فارسی دارند
  • آخرین جزئیات گواهینامه موتورسیکلت بانوان از زبان وزیر کشور
  • تصاویری جدید از محمود احمدی نژاد در خارج از کشور درحال خوش و بش کردن
  • استوری تند و تیز مدیر روابط عمومی سپاهان علیه رسانه فارسی‌زبان خارج از کشور + عکس
  • محمود احمدی نژاد به خارج از کشور رفت /علت چیست؟ +تصاویر
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان خارجی
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان اخراجی خارجی