Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:21:05 GMT

افزایش موج انتقادات از مسعود بارزانی در کردستان عراق

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۰۶۸۳

افزایش موج انتقادات از مسعود بارزانی در کردستان عراق

در حالی که قبلا از جریان تغییر (گوران) به عنوان مهمترین جریان منتقد بارزانی در شمال عراق یاد می شد، اینک این انتقادها به احزاب جدید مانند «نسل جدید» (شاسوار عبدالواحد) و همچنین اتحادیه میهنی رقیب بزرگ سیاسی حزب دمکرات در شمال عراق نیز کشیده شده و اخیرا یک ائتلاف سیاسی جدید در میان اقلیت «ایزدی» در سنجار (غرب استان نینوا) به این فهرست هم اضافه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدا از این جریان های سیاسی، انتقاد از بارزانی و خانواده اش در بین روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی نیز رو به تزاید گذاشته امری که نیروهای امنیتی وابسته به حزب دمکرات در اربیل و دهوک را ناچار کرده، برخی از آنها را به زندان بیفکند.

اغلب انتقادات به رویکرد سیاسی مسعود بارزانی و اتهامات فساد مالی و اقتصادی به او و خانواده اش و حساب های بانکی هنگفتی که این خانواده در بانک های جهانی دارد، منحصر می شود.

هر چند اتهامات مالی به بارزانی و خانواده اش مانند بسیاری دیگر از اتهامات متقابل فساد اقتصادی میان شخصیت ها و احزاب سیاسی عراق، در سطح رسانه ها باقیمانده و صحت و سقم آن در دادگاه ها بررسی و تعیین تکلیف نشده است اما تکرار فراوان آنها در سطح رسانه ها، شبکه های اجتماعی و افکار عمومی چنان است که در اغلب موارد به باوری عمومی تبدیل شده است.  

بحران اخیر بین دو حزب اتحادیه و دمکرات که به سرعت مهار شد، نیز در نتیجه انتقاد تند یکی از اعضای دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی علیه مسعود بارزانی و خانواده اش به فساد اتفاق افتاد و نیروهای وابسته به بارزانی از ورود این چهره سیاسی به اربیل جلوگیری کردند.

«محمود السنکاوی» در ژوئن گذشته به شدت از بارزانی و استیلای خانواده بارزانی بر مقدرات منطقه کردستان عراق انتقاد کرد و بارزانی را به فساد متهم کرد و گفت که بارزانی نمی تواند انتقادات را بپذیرد و دارای نگرش قبیله گرایانه است.

السنکاوی جمعه گذشته در حال حرکت به سمت اربیل برای حضور در نشست ویژه دفتر سیاسی این حزب بود که نیروهای پیشمرگ وابسته به بارزانی از ورود او در پست ایست و بازرسی اربیل جلوگیری به عمل آوردند.

این امر به سرعت بازتاب وسیعی در سلیمانیه - پایگاه سیاسی اجتماعی اتحادیه میهنی - به دنبال داشت و به دلیل هجوم افراد مسلح ناشناس به دو مقر حزب اتحادیه میهنی در اربیل متعاقب ممنوعیت ورود السنکاوی، افراد مسلح ناشناس نیز در سلیمانیه مقر شعبه چهارم حزب دمکرات را در سلیمانیه به گلوله بستند.

این حادثه که در نوع خود اولین مورد نبوده، با دخالت به موقع عقلای دو حزب، مهار شد و در این راستا حزب اتحادیه میهنی بیانیه شدید اللحنی درباره نحوه برخورد اهانت آمیز نیروهای وابسته به حزب دمکرات با السنکاوی منتشر کرد.

همزمان، دیروز شنبه نیز یک ائتلاف جدید سیاسی ایزدی در منطقه «سنجار» خاستگاه تاریخی اقلیت ایزدی در غرب نینوا شکل گرفته که به گفته یکی از کارشناسان کرد عراقی، این تشکل جدید رویکرد ضد حزب بارزانی دارد.

«علی ناجی» به خبرگزاری «المعلومه» عراق گفته است که سه حزب عمده ایزدی در این ائتلاف سیاسی شامل «آزادی و دمکراسی ایزدی»، «حزب ایزدی دمکراتیک» و «جنبش ایزدی برای اصلاح و پیشرفت» رویکرد سیاسی متضاد با حزب مسعود بارزانی دارند.

وی از مهمترین دیدگاه های این ائتلاف جدید که قرار است در انتخابات شوراهای استانی شرکت کند، باور و تلاش برای ارتباط اداری سنجار با دولت مرکزی و پیوستن نیروهای مردمی ایزدی به وزارت دفاع عراق به جای نیروهای پیشمرگ کرد اقلیم کردستان عراق عنوان کرده است.

ریاست این ائتلاف سیاسی به «حجی کندور» واگذار شده و نایب اول او «عمر صالح ابراهیم» و نایب دوم «حیدر قاسم ششو» است که در جنگ با داعش در کنار نیروهای الحشد الشعبی علیه این گروه تروریستی می جنگید.

بخش زیادی از ایزدی ها همچنان نیروهای پیشمرگ حزب مسعود بارزانی را در برابر کشتار ایزدی ها توسط داعش در ۲۰۱۴ مسوول می دانند.

گفته می شود که نیروهای پیشمرگ وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق در جریان اشغال سنجار توسط داعش در ۳ اوت ۲۰۱۴ (۱۲ مرداد ۹۳) بدون اینکه از شهر دفاع کنند از آن عقب نشینی کرده و مردم بی دفاع ایزدی را در چنگ داعش رها کردند امری که باعث کشتار گسترده ای در بین ایزدی ها شد.

«شاسوار عبدالواحد» رهبر حزب نسل جدید که در انتخابات پارلمانی اخیر عراق نیز در اولین حضور خود با احراز ۴ کرسی، از شگفتی سازان انتخابات بود، به دلیل انتقاد از مسعود بارزانی تاکنون چند بار به زندان افتاده است. 

از طرفی روزنامه «الصباح الجدید» عراق امروز یکشنبه در گزارشی بخشی از تنش اخیر بین دو حزب اتحادیه و دمکرات را ناشی از افشاگری اخیر «بافل طالبانی» فرزند ارشد جلال طالبانی رهبر فقید حزب اتحادیه میهنی و رییس جمهور پیشین عراق در بغداد دانسته است.

این روزنامه نوشته است که بافل طالبانی در سفر اخیر خود به بغداد به مقامات و رهبران سیاسی عراق گفته است که حزب اتحادیه میهنی هیچ نقشی در پرونده صادرات نفت کردستان عراق ندارد و حزب دمکرات را مسوول عدم تحویل ای پرونده به دولت مرکزی عراق دانسته است.

این روزنامه اضافه کرده است که بافل طالبانی از نخست وزیر عراق خواسته است که مسوولیت اشتباه ها و سلطه طلبی ها و برخوردهای شخصی در حزب دمکرات در پرونده نفت را متوجه مردم کردستان عراق نکند.

استیلا بر پرونده نفت اقلیم کردستان عراق و انحصار واردات آن در نزد خانواده بارزانی یکی از محورهای انتقادات بزرگ منتقدان علیه مسعود بارزانی است و انتشار گسترده این اتهامات در سطح رسانه ها و شبکه های مجازی، به اعتقاد کارشناسان باعث کاهش محبوبیت عمومی یکی از شاخص ترین رهبران سیاسی کرد عراق در شمال این کشور شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بغداد عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۰۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه کشورمان با نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت وگو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با حضور در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، دیروز در راس هیئتی عالی رتبه از مقامات اقلیم کردستان، وارد تهران شده و با رییس جمهور کشورمان نیز دیدار کرده است.

امیرعبداللهیان: توقف جنگ در دستورکار سازمان همکاری قرار داردامیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیس مجلس دیدار کرد
  • روابط ایران و اقلیم کردستان عراق دوستانه است
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان
  • بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی دیدار کرد
  • نچیروان بارزانی با رئیسی دیدار کرد
  • بارزانی وارد تهران شد
  • بارزانی امروز به تهران سفر می‌کند